2:an hoppade ur på högt varv

Danne1982

danne_dj
Gick med
21 Jul 2009
Hoj
2002, Honda VFR 800
Hej!

Efter en timmes "standard"-körning med min r6:a så var det dags för lite lek på höga varv. När haft 2:an i och varvat upp till ca 12000 så hoppade växeln ut.
Har inte hänt tidigare så nu undrar jag om det är något tillfälligt eller det kanske kan vara kopplingen som börjar bli gammal? Det är ingen ny olja jag testat på senaste tiden, så det borde väl inte vara oljan den ogillar? Vad tror ni?

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Oljan har inget med detta att göra, och inte heller kopplingen.
Snarare att du inte fått i växeln ordentligt, och kanske av orsak att en gaffel i lådan är sliten.

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Låter som gaffel i lådan är sliten, bara hänt 1gång? kanske bara var tillfälligt. Händer det dock igen så är det nog gaffel som är slut

Danne1982

danne_dj
Gick med
21 Jul 2009
Hoj
2002, Honda VFR 800
Jag ska ut och testa igen, om det upprepar sig så blir det nog verkstan för mig. Vad tror ni detta kostar?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Om man nu skulle göra arbetet själv, vad skulle det kosta?

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Par tusen, minst.

Kommer du in med lös motor blir det billigare, mycket billigare.
:rofl men vaffan... hade han kunnat dra ur motorn på hojjen hade han väl haft så pass mycket tekniskt kunnande att han själv kunnat gissa vad växel-ur-hoppandet kunnat bero på?

Trådskaparen; No offence :krama

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Som tidigare skribenter har skrivit så har du antingen sliten/sned gaffel eller slitet växeldrev.

Ett tips för att göra det billigare är att köpa en Haynes-verkstadshandbok och antingen göra hela jobbet själv eller plocka ur motorn & lämna in till verkstad.

Danne1982

danne_dj
Gick med
21 Jul 2009
Hoj
2002, Honda VFR 800
:rofl men vaffan... hade han kunnat dra ur motorn på hojjen hade han väl haft så pass mycket tekniskt kunnande att han själv kunnat gissa vad växel-ur-hoppandet kunnat bero på?

Helt rätt, jag är en färsking när det gäller mek med motorer, därför är jag glad över alla tips och idéer jag kan få..

Som tidigare skribenter har skrivit så har du antingen sliten/sned gaffel eller slitet växeldrev.

Ett tips för att göra det billigare är att köpa en Haynes-verkstadshandbok och antingen göra hela jobbet själv eller plocka ur motorn & lämna in till verkstad.

Tack! Beställer den direkt, den kommer att komma till stor användning. Det finns ingen svensk version va?

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Helt rätt, jag är en färsking när det gäller mek med motorer, därför är jag glad över alla tips och idéer jag kan få..

Tack! Beställer den direkt, den kommer att komma till stor användning. Det finns ingen svensk version va?

Nej tyvärr. Men det är så mycket bilder i boken så man förstår oftast bra ändå.:) Du kan köpa den på www.motorboken.se eller på eBay.

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Hade liknande problem på en R1:a jag hade för ett par år sen. Pratade med Yamaha-verkstad och de tippade på krökt gaffel i växellådan. De beräknade ca 8 timmar a 800kr för arbete om jag kom in med urplockad motor och delarna kostade 2-3000kr.

Jag hade planer på att göra det själv och inhandlade Haynesbok men backade ur när jag fick reda på att det var väldigt lätt att skada svänghjulet när man demonterade det. Du kan ju läsa lite i min gamla tråd och se om det gör dig något klokare. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162386

Lycka till!

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Lånar tråden en aning...

Kan man kröka gaffeln pga. att man inte fått i växeln ordentligt om det upprepas antal gånger?
Vad händer annars om man inte sätter i växeln ordentligt och den hoppar och smäller? Vad kan slitas/gå sönder?

Danne1982

danne_dj
Gick med
21 Jul 2009
Hoj
2002, Honda VFR 800
Hade liknande problem på en R1:a jag hade för ett par år sen. Pratade med Yamaha-verkstad och de tippade på krökt gaffel i växellådan. De beräknade ca 8 timmar a 800kr för arbete om jag kom in med urplockad motor och delarna kostade 2-3000kr.

Jag hade planer på att göra det själv och inhandlade Haynesbok men backade ur när jag fick reda på att det var väldigt lätt att skada svänghjulet när man demonterade det. Du kan ju läsa lite i min gamla tråd och se om det gör dig något klokare. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162386

Lycka till!

Läste allt, har fått en ganska klar uppfattning av vad jag själv står i för problem. Med min okunskap lutar det åt en dyr lösning, 10000+ tyvärr

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Joo för att skruva loss motorn är ju svårt och kräver massor med tekniskt kunnande. :rolleyes:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Joo för att skruva loss motorn är ju svårt och kräver massor med tekniskt kunnande. :rolleyes:

Jag plockade ur min morot i vintras pga att sexan var kass. Bara en gaffel och ett drev och ett dubbeldrev kostade nästan 4000 kr. Jobbet gick på runt 2000 med lös motor då. Gixxer 1000 K3.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...