2:an hoppar ur, ska ge mig på och laga!

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ZX9R Yamaha YZ400F SM (såld)
Tjenare!
Kör en kawasaki ZX9R -96 med strax över 7000 mil på mätaren :yoparty
Trots miltalet så går hojen fint förutom att 2:an började hugga ibland förra säsongen för att slutligen sluta fungera, vad som händer är att den hoppar ur när man lägger i den och accelererar, men ligger kvar så länge man inte drar i gasen.

Har förstått att detta är ett vanligt problem på kawa och kompisens pappa har slipat om många låder, sk. undercutat vilket jag förstår ska lösa problemet.

NU till frågan, kommer man åt dreven genom att bara lossa tråget under motorn eller måste hela motorn delas?
Hur svårt är jobbet att få ut dom respektive montera tillbaka?
Kan lägga till att jag i vinter plockat sönder och bytt alla lager och packningar i motorn på min Volvo 855 T5R och den funkar fin fint, har inte tummen mitt i näven alltså

Har Haynes verkstadshandbok men att få tips och info från folk som gjort det själv är ett stort plus i mina ögon =)


Mvh. Johan Sandgren
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Du behöver dela motorn på mitten.
Alltså mer än bara tråget.
Men det är inte svårt för det.

Du lossar alla bultar på ovansidan av lådan och i framkant.
Vänd upp och ner på motorn och ta loss tråget och alla bultar du hittar och delar eländet.
Kommer inte ihåg om det satt nått bläck bakom kopplingen som måste bort innan man delar.
Nya drev korstar inget i jämförelse med Honada & Suzuki.
2an och 5ans drev byter du sen ihop med den igen.

Plättlätt liksom. :tummenupp
 

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ZX9R Yamaha YZ400F SM (såld)
Okej, ja måste inte av med topp och så eller innan delning oxå? lådan går att plocka av för sej själv? Har du någon ungefärlig siffra på vad dreven kostar?
Nu får jag ju dreven undercutade näst intill gratis och vad jag förstog så är det många som upplever lådorna som bättre efter behandlingen.

Tack för svaret förresten :)
 

Solid snake

Guest
Nej toppen behöver du inte ta av, såvida du inte tänker slipa in ventilerna eller nåt sånt när du ändå har den nere.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Som solida ormen skrev så behöver du inte bry dig i "drivsidan" på motorn.
DVS kolvar kammar topp vev mm mm.
Du blottar veven när du delar motorn men behöver i bara se till latt lagerhalvorna hamnar där dom ska när du ska montera ihop det.

Vad jag fått berättat vid undercuttning så vill man ha nya drev att göra det på.
Priset när jag handlade för några år sedan var typ 7-800:- per drev.
Jämför det med tex honda som tar typ 2000:- (Uppskattade siffror efter ett dåligt minne)
 

Sandgren

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ZX9R Yamaha YZ400F SM (såld)
okej, om priserna ligger runt 800 per drev så kan man ju lika gärna köpa nya. ska plocka av och se vad han säger som ska slipa dom.
Men det får bli om några veckor. ska först åka till det stora landet i väst :yoparty

Skönt att man inte behöver bry sej om att dela hela motorn, har någon fler tips så är det mycket välkommet =)

Mvh. Sandgren
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top