2 frågor ang Husa

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Lite snabbt här. Har kollat en del på Husaberg 501 600 och FE650. De flästa är E reggade men jag är ute efter LV regg. Vad jag förstått så är dessa hojar förreggade redan så har jag fel om jag säger att de bara är att göra en reggbesiktning? :confused:
Fråga nr2. Jag skulle vilja ha en motard men de är rätt så mycket dyrare samt att man behöver pengar över för service och eventuella ras. Finns det någon direkt nackdel med att köpa en Enduro och sen ett halvår senare när man har råd montera ett par motardfäljar?
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Det sitter annan fjädring på motarderna och du behöver även bromsskiva och adapter för bromsoket fram (annat ok också kanske?)
Så med allt det så kanske det blir samma pengar i slutändan?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kyckling skrev:
Det sitter annan fjädring på motarderna och du behöver även bromsskiva och adapter för bromsoket fram (annat ok också kanske?)
Så med allt det så kanske det blir samma pengar i slutändan?
Fjädringen har jag inte räknat på men annars verkar det nästan billigare att köpa en enduro + motardfäljar och skivor. Ok och dämpning måste jag kolla upp dock. Hur funkar det fram med dämpningen. Hur ändrar man hårdheten där?

Ang reggbesiktningen vad bör jag förvänta mig för strul. Är det något mer än att montera dit blinkers, tuta och lampor eller de kanske är mer pill än så. Kanske någon här på forumet som reggat om en Husa.
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
man kan inte regga om en gammal e-reg till lv-reg...
såvida hojen inte är intypad av fabriken enl. gällande eu-regler..

o det är nog ingen risk att en gammal hoj är... det är bara vissa modeller som har typats av fabriken, typ fs650 osv men inte en fc..(tror jag)

tex. du kan inte regga en crf 450 som är sold som cross till LV. mig vetligen så har inte honda typat hojarna för lv. men du kan nog få e-reg papper..
men en HM-honda som är intypad av italienska HM är redan lv reg...

rörigt... men ge fan i e-reg, låt endurogubbarna ha det ifred innan nån byråkrat ska döda det med... handla rätt från början...det kommer vara billigast i slutändan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tamtech skrev:
man kan inte regga om en gammal e-reg till lv-reg...
såvida hojen inte är intypad av fabriken enl. gällande eu-regler..

o det är nog ingen risk att en gammal hoj är... det är bara vissa modeller som har typats av fabriken, typ fs650 osv men inte en fc..(tror jag)

tex. du kan inte regga en crf 450 som är sold som cross till LV. mig vetligen så har inte honda typat hojarna för lv. men du kan nog få e-reg papper..
men en HM-honda som är intypad av italienska HM är redan lv reg...

rörigt... men ge fan i e-reg, låt endurogubbarna ha det ifred innan nån byråkrat ska döda det med... handla rätt från början...det kommer vara billigast i slutändan.
vad innebär det när de skriver i sina annonser att de är förreggade?.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
philsson skrev:
vad innebär det när de skriver i sina annonser att de är förreggade?.
Om de inte hittat på begreppet själva (lita inte alltid på vad som står i annonser) betyder det att det bara är att skicka in rätt papper till vägverket och vips är hojen LV-reggad och du får skylten på posten. Regbesiktning behövs inte.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
philsson skrev:
vad innebär det när de skriver i sina annonser att de är förreggade?.

Det kan även betyda att den inte är registrerad alls för tillfället, dock att det går smidigt att e-registrera hojen.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nu förstår jag inte riktigt här. Går det eller inte att regga dessa hojar?. Min uppfattning är att det borde vara ett säkrare kort att köpa en E reggad hoj och LV regga med tanke på papper osv. Kan man ringa Husaberg och be om att få registreringspapper?
Blir verkligen konfunderad nu.. :3freak
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Ta reda på ram- och motornummer på den hoj du är intresserad av. Ring sedan till Husaberg och kolla om det finns något CoC-dokument på hojen. Det är en handling där tillverkaren intygar att hojen omfattas av ett EG-typgodkännande.
Bara för att en hoj är e-reggad betyder det inte att den automatiskt är lättare att lv-regga. Det stora problemet är att ljudet.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Leffe skrev:
Ta reda på ram- och motornummer på den hoj du är intresserad av. Ring sedan till Husaberg och kolla om det finns något CoC-dokument på hojen. Det är en handling där tillverkaren intygar att hojen omfattas av ett EG-typgodkännande.
Bara för att en hoj är e-reggad betyder det inte att den automatiskt är lättare att lv-regga. Det stora problemet är att ljudet.
Exakt så :tummenupp
När du har Coc (Certificate of Conformity) så beställer du blankett för att regga fordon från SBP/bilregistret och skickar in. På ett par dar har du skylten hemma i lådan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Supermoto skrev:
Exakt så :tummenupp
När du har Coc (Certificate of Conformity) så beställer du blankett för att regga fordon från SBP/bilregistret och skickar in. På ett par dar har du skylten hemma i lådan.
fy vad soft.. dethär var informationen jag behövde.. Alltså innan man åker och ska kolla på en cyckel kollar man med husa efter Coc och om de finns så är de bara till å köpa och vara glad.. låter underbart!. :tummenupp
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Fjädringen beror ju lite på om du ska ha den till lekmotard eller köra seriöst på bana m.m

Ska du bara leka kommer du nog rätt långt med att bara ställa på endurofjädringen.

Bromsarna kan du ju köra med enduroprylarna där med till du får råd med bättre.
(Får ta i lite mer bara :D ).
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kyckling skrev:
Fjädringen beror ju lite på om du ska ha den till lekmotard eller köra seriöst på bana m.m

Ska du bara leka kommer du nog rätt långt med att bara ställa på endurofjädringen.

Bromsarna kan du ju köra med enduroprylarna där med till du får råd med bättre.
(Får ta i lite mer bara :D ).
De intressanta fäljarna jag hittat på blocket som passar till husan är kompletta med skivor och ofta ok också.. 320mm vad jag förstått på demflästa.. det borde vara helt OK!. :tummenupp
Väntar på ersättning från försäkringsbolaget sen kan man ut och ragga hoj. :) Hoppas de inte är allt för slöa.
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Är det någon som har telefonnummret till Husaberg?
Finns ju på varken deras hemsida husaberg.se eller på Eniro. Jeffla :tomten


Så slutsattsen är

Finns det CoC betyg så är det klart fram att regga hojjen om den nu är förreggad.

Utan förreggning = mer jobb, = registreringsbesiktning.


Eller har jag fått något bakom foten ?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
The-PatriX skrev:
Är det någon som har telefonnummret till Husaberg?
Finns ju på varken deras hemsida husaberg.se eller på Eniro. Jeffla :tomten


Så slutsattsen är

Finns det CoC betyg så är det klart fram att regga hojjen om den nu är förreggad.

Utan förreggning = mer jobb, = registreringsbesiktning.


Eller har jag fått något bakom foten ?
så enligt dig så går det att regga en hoj trots att den saknar COC intyg. hmm.. så man kan köpa sig vilken hoj somhällst och bara LV regga?.. :banana :va
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
philsson skrev:
så enligt dig så går det att regga en hoj trots att den saknar COC intyg. hmm.. så man kan köpa sig vilken hoj somhällst och bara LV regga?.. :banana :va


Hmmm, näe sa ju att OM det finns "CoC" intyg så skulle det tydligen bara vara att regga på den genom att skicka in papper till vv.

:tungan
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
The-PatriX skrev:
Hmmm, näe sa ju att OM det finns "CoC" intyg så skulle det tydligen bara vara att regga på den genom att skicka in papper till vv.

:tungan
så det krävs ingen reggbesiktning då?.. :confused:
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
philsson skrev:
så det krävs ingen reggbesiktning då?.. :confused:


Inte om man ska tro forumet här så, sökte efter "föregistrering" och svaret som popade upp var att man endast behöver skicka in ett papper till vägverket och så skickar de tillbaka en registreringsskyllt som tack för besväret :banana
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top