2 saker.

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
ingen för tillfället
Ang. körkortsövningar.

OK nu har jag fått all information jag behöver och undrar om ni skulle kunna ge mej olika övningar som jag kan träna på när jag får motorcykeln. Jag har inte kört så mkt sportigt men jag har kört ganska många offroad modeller som ts125 dt125r osv.

Last edited:

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Aprilia Rs 125 -03, suzuki dr350, kines
Jag är någon centimeter över 180 och sitter skitfint på min rs. Jämnfört med nsr:en så är dom ganska lika.
Aprilians (-03) hjulbas är 1m 34,5cm. Sitthöjd 80,5cm. vikt: 142kg. Hondans (-00)hjulbas är exakt samma som aprilians och sitthöjden är 79 cm. vikt: 132kg.

Info från www.bikez.com

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
stinspersson skrev:
2388088 Mito är väll större om jag inte missminner mig.
Jag tycker man sitter skönare på mito. Dock inte kört någon bara prov suttigt.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Äldre NSR är fanimej småttigt, fast det är RS också. -06an kändes dock rätt OK ändå, men den har jag bara provsuttit..

Sporthojar överhuvudtaget när man är 192cm känns rätt trångt tycker jag. Men roligt är det..

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
ekenz skrev:
2388022 OK nu har jag fått all information jag behöver och undrar om ni skulle kunna ge mej olika övningar som jag kan träna på när jag får motorcykeln. Jag har inte kört så mkt sportigt men jag har kört ganska många offroad modeller som ts125 dt125r osv.

1.Öva så att du kan krypköra med fullt styr utslag åt höger/vänster:tummenupp
2. Kör på bara?? :va

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
Triumph Daytona 650
ställ ut några koner och kör serpentinsvängar mellan de krypkörning då asså så du lär dig bra att krypköra

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Mr_haak skrev:
2389883 ställ ut några koner och kör serpentinsvängar mellan de krypkörning då asså så du lär dig bra att krypköra
Och försök hålla jämn fart rakt igenom. Och en bra sak kan oxå va att träna dig på nödbroms sträckor (utifal nån bilist jävel tror han äger gatorna)

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
övning 1. Lär dig att slanga ordentligt. När du sen showwar det för vv-kräket som ska ge dig körkort blir han impad och slänger det i handen på dig.

övning 2. Lär dig fetlånga stoppies. blir du stoppad av polisen slipper du kanske undan p.g.a att de blev så impade av din inbromsning att de låter dig vara.. haha så blev det ju för nån...vem fan var det? nån med en totalt olaglig dt125 om jag inte minns fel?

Nä men.. träna mycket banövningar såsom manövering som krypkärning som redan nämnts. träna även på att att göra inbromsningar från 70 och 90 till noll. Tänk på¨att hålla blicken högt för bästa balans. Testa gärna att låsa framhjulet också. Det fick jag göra när jag övningskörde med min tränare. När jag testade det så märkte jag direkt att om man håller blicken rakt fram och INTE i marken så tappar man inte balansen utan faktiskt bara slirar vidare rakt frammåt. Fast läskigt var det :(

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
JojjeL skrev:
2390941
Testa gärna att låsa framhjulet också. Det fick jag göra när jag övningskörde med min tränare. När jag testade det så märkte jag direkt att om man håller blicken rakt fram och INTE i marken så tappar man inte balansen utan faktiskt bara slirar vidare rakt frammåt. Fast läskigt var det :(
Fullkomligt idiotiskt att ge han det tipset, tänk på att du pratar om vad han kan göra med sin egen mc. Du hade en handledare som visste vad han pratade om, och du lånade troligtvis deras hoj också.
Nu snackar vi om en kille som knappt suttit på en hoj, ska han testa att låsa framhjulet på sin egen hoj och en stor risk att slå över?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
#22 skrev:
2391354 Fullkomligt idiotiskt att ge han det tipset, tänk på att du pratar om vad han kan göra med sin egen mc. Du hade en handledare som visste vad han pratade om, och du lånade troligtvis deras hoj också.
Nu snackar vi om en kille som knappt suttit på en hoj, ska han testa att låsa framhjulet på sin egen hoj och en stor risk att slå över?

Ähh, slå över gör han väl inte i första taget, isf är det ju bara att släppa bromsen :näsblod

Fast det kanske inte är en särskilt intelligent idé att prova på asfalt. Prova på grus om du nu tvunget måste göra det, samma effekt fast mindre farligt.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Loy skrev:
2391364 Ähh, slå över gör han väl inte i första taget, isf är det ju bara att släppa bromsen :näsblod

Fast det kanske inte är en särskilt intelligent idé att prova på asfalt. Prova på grus om du nu tvunget måste göra det, samma effekt fast mindre farligt.
Nja.. På en RS rekomenderar jag kanske inte att låsa framhjulet i grus :hihi

Men som sagt slå över gör man inte i första taget, och märker man at det börjar gå över styr är det ju bara att släppa bromsen. men jag tycker allt att han skall få lite körvana först innan han börjar med det. För i början kan allting bli panik.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Lundgren skrev:
2391369 Nja.. På en RS rekomenderar jag kanske inte att låsa framhjulet i grus :hihi

Men som sagt slå över gör man inte i första taget, och märker man at det börjar gå över styr är det ju bara att släppa bromsen. men jag tycker allt att han skall få lite körvana först innan han börjar med det. För i början kan allting bli panik.

Ähh, varför inte? Kör sakta, ut med benen, in med bromsen och gasa! Då får man en fin liten slir med framhjulet som är väldigt lik den man skulle fått vid låsning på asfalt!

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Du kommer i 70/90 knyck på asfalt, tvärnitar frambromsen - tror du man inte slår över?

Sen när det väl händer, en ovan förare gör nog verkligen så, släpper lätt bromsen, tar det lugnt och sätter ned den?!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
#22 skrev:
2391383 Du kommer i 70/90 knyck på asfalt, tvärnitar frambromsen - tror du man inte slår över?

Sen när det väl händer, en ovan förare gör nog verkligen så, släpper lätt bromsen, tar det lugnt och sätter ned den?!

Lite känsla får man väl ha? Den flyger ju inte upp som en raket precis. Antingen så låses framhjulet eller så minskar hastigheten markant innan bakhjulet är i luften.

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
ingen för tillfället
#22 skrev:
2391354 Nu snackar vi om en kille som knappt suttit på en hoj, ska han testa att låsa framhjulet på sin egen hoj och en stor risk att slå över?

Jag har visst suttit på en hoj, kört ts125 ganska länge fast det är inte samma sak som en rs125 det vet jag men jag är duktig på att köra, och jag läste fel jag trodde det stod att man skulle låsa bakhjulet (slarvläste).

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept