2-taktare som dör

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
För att förvissa mig om att den inte ligger och smånyper. om inte annat för att få lite ro i själen.

Som sagt om du nu kollat hela bränslelinan har du inte så mycket kvar.


Långsökt kanske men byt tändstift och kolla tändkablarna. Tändspolen kan också vara problemet men lurigare att testa genom att byta ut.

Skruva isär förgasarna och blås ren alla kanaler och munstycken med tryckluft.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Kollat så att flotörerna fungerar som dom ska samt att det är rätt nivå i förgasarna?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Nu har jag gjort lite olika saker - utan resultat.

Jag fick för mig att det var på mellanregistret som den gick dåligt, så jag höjde trottelnålarna ett hack, och inbillade mig att det blev lite bättre, men inte bra. Så jag höjde ett hack till, men då gick den bara dåligt och för fett. Så jag sänkte igen och nu är ju det uteslutet.
Efter fler provkörningar så kom jag istället fram till att det är på fullgas problemet händer. Så jag kollade huvudmunstycket, 310 satt i. Jag hade 340 och 420 hemma så jag provade med 340 och det kändes rätt bra, den varvade ut och gick bra, men med exakt samma problem, men nu kändes det som den fick för mycket, eftersom när den började dö och hacka så släppte jag gasen lite och den började ta sig igen.
Nu har jag inte hunnit testa med de förra munstycket igen för att se om det är samma sak där, att den får lite för mycket. Jag tog bara för givet att den fick lite mycket innan. Men kan det kanske vara så att den får för mycket på fullgas och att den då surar igen lite? Kan ju stämma eftersom det hjälper inte att choka när problemet uppstår.
Måste ju fixa mindre munstycke också, men hur stora hopp ska man testa? Det minsta jag har nu är 310, som satt i från början. Och det är ju ganska stort. Så hur många ska man fixa och hur stora hopp?
 

BUBBLA GTI

Grisarnas MC
Gick med
7 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
suzuki, ktm, aprilia
hade typ samma problem för många år sedan med en likadan hoj.

tog du ur emmulsionsrören när du rengjorde förgasarna?

i mitt fall var det fullt med gegg i hålen i emmulsionsrören.

viktigt att man tar ur dom och håller upp dom mot ljuset och kollar.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
hade typ samma problem för många år sedan med en likadan hoj.

tog du ur emmulsionsrören när du rengjorde förgasarna?

i mitt fall var det fullt med gegg i hålen i emmulsionsrören.

viktigt att man tar ur dom och håller upp dom mot ljuset och kollar.

Nej det har jag inte gjort. Vilka rör är det? :tungan
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu har jag gjort lite olika saker - utan resultat.

Jag fick för mig att det var på mellanregistret som den gick dåligt, så jag höjde trottelnålarna ett hack, och inbillade mig att det blev lite bättre, men inte bra. Så jag höjde ett hack till, men då gick den bara dåligt och för fett. Så jag sänkte igen och nu är ju det uteslutet.
Efter fler provkörningar så kom jag istället fram till att det är på fullgas problemet händer. Så jag kollade huvudmunstycket, 310 satt i. Jag hade 340 och 420 hemma så jag provade med 340 och det kändes rätt bra, den varvade ut och gick bra, men med exakt samma problem, men nu kändes det som den fick för mycket, eftersom när den började dö och hacka så släppte jag gasen lite och den började ta sig igen.
Nu har jag inte hunnit testa med de förra munstycket igen för att se om det är samma sak där, att den får lite för mycket. Jag tog bara för givet att den fick lite mycket innan. Men kan det kanske vara så att den får för mycket på fullgas och att den då surar igen lite? Kan ju stämma eftersom det hjälper inte att choka när problemet uppstår.
Måste ju fixa mindre munstycke också, men hur stora hopp ska man testa? Det minsta jag har nu är 310, som satt i från början. Och det är ju ganska stort. Så hur många ska man fixa och hur stora hopp?

Original huvudmunstycke är 240 annars.
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Jag vet. Har ju trimpipor och andra reeds och öppnad luftburk. Så det är somsagt möjligt att 310 är lite stort.
310 satt på när jag köpte den, så jag har inget mindre.

Har haft manga RD350YPVS. Tror aldrig man korde med storre an 270 max 280 i huvudmunstycken pa std fuggarna med trimpipor, reeds och tom helt oppna 'KN-typ' filter eller hela det stora locket pa std luftburken bort tagen.. Prova du med 260-270 huvudmunstycken....
Och kolla flottornivan. Det ar ganska latt att utan avsikt komma at blacket som man staller in flottornivan med om/nar man plockar/rengor med fuggarna..
 
Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tänkte jag bara skulle läggain en snabb fråga in imellan. Min RS 125a är strypt och det står 266 på huvudmunstycket. Är det orginal bestyckning eller är det bestyckningen för när den är strypt tro? Är ganska nollställd på sånthär :rolleyes: .

Lycka till med att få bukt med problemet! :tummenupp
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har haft manga RD350YPVS. Tror aldrig man korde med storre an 270 max 280 i huvudmunstycken pa std fuggarna med trimpipor, reeds och tom helt oppna 'KN-typ' filter eller hela det stora locket pa std luftburken bort tagen.. Prova du med 260-270 huvudmunstycken....
Och kolla flottornivan. Det ar ganska latt att utan avsikt komma at blacket som man staller in flottornivan med om/nar man plockar/rengor med fuggarna..

Tack för de!
Ska fixa 260, 270, 280, 290, 300
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tack för de!
Ska fixa 260, 270, 280, 290.

Även om du har för stort huvudmunstycke så skall den inte dö undan för dig, på sin höjd fyrtakta och sluta varva.

Som sagt har du kollat hela bränslelinan (flödar kranen fyllt, släpper nålarna på fullt, rätt flottörhöjd) så har du inte så mycket kvar förutom tänssystem (spolar/cdi går varma) och rent mekaniskt (nyper).
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Även om du har för stort huvudmunstycke så skall den inte dö undan för dig, på sin höjd fyrtakta och sluta varva.

Som sagt har du kollat hela bränslelinan (flödar kranen fyllt, släpper nålarna på fullt, rätt flottörhöjd) så har du inte så mycket kvar förutom tänssystem (spolar/cdi går varma) och rent mekaniskt (nyper).

Kranen flödar iaf.
Varför skulle den nypa? :va
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Kranen flödar iaf.
Varför skulle den nypa? :va

Nypa skulled en kunna göra av flera orsaker, men som sagt det var endast förutsatt att du verkligen kollat hela linan.

Flödar nålmunstyckena riktigt, var ligger flottörnivån?

Det är saker du måste förvissa dig om innan du letar andra fel.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skulle jag också vilja veta :D.

Aldrig hört talas om, men kan ju kanske vara bra att rensa om dessa är så pass viktiga?

Innanför lågfartsmunstycket finns ett till munstycke. Detta är emulsionsröret. Så är det på min Dellorto iaf.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top