2-taktare som dör

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Om du har kvar orginal ljuddämpare, luftburk , isåfall sätt tillbaka och testa om det blir skillnad
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hur kollar jag detta?

Enklast är ju att ta bort förgasaren och skruva bort flottörhuset, på med soppaslangen och kolla hur mycket som rinner ut ur den.

Sen trycker du upp flottören med fingrarna och ser när det slutar rinna.

Lite svårt att beskriva, men jag brukar syfta så att plåten som håller flytkropparna skall vara parallell med förgasarhusets yta där flottörhuset skall täta mot.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
En sak som ev kan fungera om det är stopp någonstans i förgasare, är att hälla i en flaska STP injektioncleaner, har fått trilskande motorsågar, trimmers att börja funger efter en sådan "Kur" det kan vara värt att prova även om det troligtvis kommer andra svar att det bara är Bluff och båg produkter :rolleyes::tummenupp
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Äh, jag blir tokig!

Har nu provar olika munstycke:

300 -ingen skillnad
290 -ingen skillnad
280 -ingen skillnad
270 -bättre! Men precis när raksträckan tog slut så uppstod samma problem igen. Dessutom hade jag inte styrdämparen monterad så den vobblade så in i helvete.
Testade en gång till, (med styrdämpare monterad), och det kändes helt klart som den gick bättre men ändå samma problem.
Skulle prova 260, men det var tydligen för komplicerat för någon att lägga rätt munstycke i påsen, för jag fick ett 260 och ett 250.
Så jag kunde aldrig prova 260.
Ska jag prova att sänka ännu mer? Eller är det bara dumt? Stiften ser fina ut och den går bra tills den börjar hacka -på alla munstycke.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Ingen som har någon idé?

Körde precis, och den går bra upp till 6an. när man ligger i 6an på kanske 7-8000 rmp och gasar fullt så dör den.
Måste väl vara ett tecken på att den får för mkt? eller för lite???:va
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ingen som har någon idé?

Körde precis, och den går bra upp till 6an. när man ligger i 6an på kanske 7-8000 rmp och gasar fullt så dör den.
Måste väl vara ett tecken på att den får för mkt? eller för lite???:va

Du vet väl att du kör den i sank om du fortsätter att magra.

Kollat flottörnivån/flödet än?
 

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Ang. flottörnivån.

Sätt dit slangar på avtappningen till flottörhuset som är så långa att du kan vika upp dom på sidan av förgasaren (högre än flottörhuset).

När du nu öppnar avtappningarna så ser du nivån i dessa slangar.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur kan jag göra det om den tar sig lite när jag släpper lite på gasen? måste väl tyda på att den får för mkt?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Har för mig att just det är symtomet för för litet huvudmunstycke. Den tappar andan på fullgas, men hämtar sig om man släpper lite, till 3/4 kanske.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har fått höra nu att det kan vara org. kranen som inte räcker till.

Ska därför köpa en PINGEL High Flow soppakran.
Någon som vet vart man kan få tag på dom till bra pris?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har fått höra nu att det kan vara org. kranen som inte räcker till.

Ska därför köpa en PINGEL High Flow soppakran.
Någon som vet vart man kan få tag på dom till bra pris?

Ganska bortkastade pengar, orginalkranen räcker långt
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Ganska bortkastade pengar, orginalkranen räcker långt

Det är precis detta som gör en osäker: folk som säger helt olika saker.

Det var Ebbe på Ebos i Malmö som sa det och han kan ju verkligen sin sak.

Har även hört om folk som måste byta ut org. kranen på gamla GSX-R, eftersom dom går bra i första, andra och tredje växeln, men sen är inte flottörhusen fyllda längre och kranen pallar inte leverera tillräckligt med soppa. Detta resulterar i att den får för lite och dör på högre växlar.

Precis så brukar det beskrivas och det är ju precis så min uppför sig.

Kanske är det så att just min flödar inte riktigt så mycket som behövs?

Måste ju vara lite individuellt också, så jag tror inte man kan säga: det är inte problemet. Kan väl skiljas lite från hoj till hoj.

Säger absolut inte att detta är problemet, men det stämmer iallafall på beskrivningen som sagt.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är precis detta som gör en osäker: folk som säger helt olika saker.

Det var Ebbe på Ebos i Malmö som sa det och han kan ju verkligen sin sak.

Har även hört om folk som måste byta ut org. kranen på gamla GSX-R, eftersom dom går bra i första, andra och tredje växeln, men sen är inte flottörhusen fyllda längre och kranen pallar inte leverera tillräckligt med soppa. Detta resulterar i att den får för lite och dör på högre växlar.

Precis så brukar det beskrivas och det är ju precis så min uppför sig.

Kanske är det så att just min flödar inte riktigt så mycket som behövs?

Måste ju vara lite individuellt också, så jag tror inte man kan säga: det är inte problemet. Kan väl skiljas lite från hoj till hoj.

Säger absolut inte att detta är problemet, men det stämmer iallafall på beskrivningen som sagt.


Har du haft loss kranen och blåst rent den?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har fått höra nu att det kan vara org. kranen som inte räcker till.

Ska därför köpa en PINGEL High Flow soppakran.
Någon som vet vart man kan få tag på dom till bra pris?

Jag brukar beställa Pingelprylar direkt från Pingel i USA. Dollarn är ju låg nu dessutom.
En anna tillverkare av high flow-kranar är Golan. http://www.golanproducts.com/fuel_valves.html

Lika bra som Pingel, men har dessutom klicklägen. Men är Pingel är ju förstås coolare :)

Kolla även avluftningen, inte alltid det är kranen som är problemet. Det är oftast först vid rekorderliga effektökningar som man brukar få byta ut originalkranarna till Pingel eller liknande.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det är precis detta som gör en osäker: folk som säger helt olika saker.

Det var Ebbe på Ebos i Malmö som sa det och han kan ju verkligen sin sak.

Har även hört om folk som måste byta ut org. kranen på gamla GSX-R, eftersom dom går bra i första, andra och tredje växeln, men sen är inte flottörhusen fyllda längre och kranen pallar inte leverera tillräckligt med soppa. Detta resulterar i att den får för lite och dör på högre växlar.

Precis så brukar det beskrivas och det är ju precis så min uppför sig.

Kanske är det så att just min flödar inte riktigt så mycket som behövs?

Måste ju vara lite individuellt också, så jag tror inte man kan säga: det är inte problemet. Kan väl skiljas lite från hoj till hoj.

Säger absolut inte att detta är problemet, men det stämmer iallafall på beskrivningen som sagt.

OK! köp gärna en kran, men du ska se att problemet kvarstår,en orginal kran som fungerar räcker till.
(Ebos säljer även pingel kranar, såklart rekomenderar han det)
 
Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har du haft loss kranen och blåst rent den?

Nej det har jag inte, men i somras fixades den till med nya packningar osv.

Jag brukar beställa Pingelprylar direkt från Pingel i USA. Dollarn är ju låg nu dessutom.
En anna tillverkare av high flow-kranar är Golan. http://www.golanproducts.com/fuel_valves.html

Lika bra som Pingel, men har dessutom klicklägen. Men är Pingel är ju förstås coolare :)

Kolla även avluftningen, inte alltid det är kranen som är problemet. Det är oftast först vid rekorderliga effektökningar som man brukar få byta ut originalkranarna till Pingel eller liknande.

När problemet uppstod så skruvade jag av tanklocket - ingen skillnad.
 
Last edited:

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Den här tråden är intressant pga jag fattar inte varför din RD 350
uppför sig så bara på 6:ans växel???Om du har möjlighet åk ut i
morgon tidigt o prova när det finns mer syre i luften och se hur
den uppförsig.Normalt kör man på större munstycken på morgonen
om din går fet på dan så kan det vara perfekt på morgonen.Prova!!!
En tvåtaktar som är lite fel bestycka går bara lite sämre än normal(ev varvar lite mindre)
det är allt,inte att den dör så där.
När jag hadde köpt ny förgasare till min 50cc hoj så provade jag med
det munstycket som satt i,den dog rejält vid ett visst varv.Sen byte
jag till större o då varvade den mera böt till ännu större:tummenupp
det blev ännu bättre då..
Nu har jag inget mer råd att ge för stunden.Lycka till:)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top