Fan vad trist !
Och på en sån pärla !
Men jag tror att du kan utesluta oljesmörjningen som ett problem, det borde ha gett sig på vevlagren i första hand, inte kolven.
Förutom byte av kolv och ev. cylinder bör du kika på packboxar på vevaxeln, samt kolvbultslager och kontrollera vevaxel med lager ordentligt.
Du bör ju ändå plocka isär motorn för att rensa ur vevhuset med den havererade kolven ordentligt.
Det kan ju vara en packbox på veven som gör att den går magert, och då kommer problemet tillbaka direkt, och det är inte kul, jag har råkat ut får det på en snöskoter.
Har du ett original avgassystem så kan man bortse från det problemet, annars kan det ställa till det mycket på en 2-t.
Expansionskammaren styr mottrycket i pipan och det är mycket viktigt att denna är rätt avstämd.
Ingen 2-taktspipa oavsett konstruktion kan fungera utan rätt mottryck!
För lågt mottryck ger för låg temp i pipan samt att bakpulsen som skall trycka tillbaka bränsle/luftblandning som skickats ut i pipan helt eller delvis åker ut genom utblåset istället.
För högt mottryck ger för hög temp och tryck, som dessutom hela tiden byggs upp, resultatet blir till sist att brinnande avgaser tvingas tillbaka in i cylindern och antänder där bränsleblandningen kommer in, och det slutar dåligt.
Men nu tror jag att du kör original, så då kan vi bortse från det.
Tror på att den går magert, det vill säga för mycket luft (oftast).
Det kan ju vara igensatt munstycke, men oftast är det luftläckage.