2-takts-ras - Varför hände det ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Fan vad trist !
Och på en sån pärla !
Men jag tror att du kan utesluta oljesmörjningen som ett problem, det borde ha gett sig på vevlagren i första hand, inte kolven.
Förutom byte av kolv och ev. cylinder bör du kika på packboxar på vevaxeln, samt kolvbultslager och kontrollera vevaxel med lager ordentligt.
Du bör ju ändå plocka isär motorn för att rensa ur vevhuset med den havererade kolven ordentligt.
Det kan ju vara en packbox på veven som gör att den går magert, och då kommer problemet tillbaka direkt, och det är inte kul, jag har råkat ut får det på en snöskoter.

Har du ett original avgassystem så kan man bortse från det problemet, annars kan det ställa till det mycket på en 2-t.
Expansionskammaren styr mottrycket i pipan och det är mycket viktigt att denna är rätt avstämd.
Ingen 2-taktspipa oavsett konstruktion kan fungera utan rätt mottryck!
För lågt mottryck ger för låg temp i pipan samt att bakpulsen som skall trycka tillbaka bränsle/luftblandning som skickats ut i pipan helt eller delvis åker ut genom utblåset istället.
För högt mottryck ger för hög temp och tryck, som dessutom hela tiden byggs upp, resultatet blir till sist att brinnande avgaser tvingas tillbaka in i cylindern och antänder där bränsleblandningen kommer in, och det slutar dåligt.
Men nu tror jag att du kör original, så då kan vi bortse från det.
Tror på att den går magert, det vill säga för mycket luft (oftast).
Det kan ju vara igensatt munstycke, men oftast är det luftläckage.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
ebos i malmö ska vara bra på gamla 2-taktare. Kan raset bero på olika långa bränsleledningar till cylindrarna? Har ett svagt minne att de kunde skära då bränslet tog slut tidigare i den ena innan det var dax för att vrida över på reserven...

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
ebos i malmö ska vara bra på gamla 2-taktare. Kan raset bero på olika långa bränsleledningar till cylindrarna? Har ett svagt minne att de kunde skära då bränslet tog slut tidigare i den ena innan det var dax för att vrida över på reserven...

Kör alltid läge PRI när man vill "åka" lite , förbättre flöde än med vaccumkranen

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
2 timmar tog det att montera ut motorn ur hojen
sätta den i motorstödet, dela hela motorn.

allt ser bra ut, inga spån/bitar från kolv nere i vev.
alla packboxar byttes när motorn delades sist (22 mil har jag nu sett på mätaren)
alla spel varkar vara inom toleranserna

så nu skall den bara tvättas ren, sedan skall ihopmonteringen börja.

får bli under veckans gång.

kolvar, ringar & nya packningar kommer beställas i helgen
troligtvis levereras dessa innan nästa helg.
så kanske jag kan lämna in allt för borrning veckan därpå.

hoppas att få ihop den innan midsommar iaf

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...