200 km/h vad händer

Lajkare

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
I skogen
Hoj
Honda CRF450X
Har en fråga som jag och några kompisar satt och diskuterade.
Vi kom inte överens om vad som skulle hända, så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mej med det


Tänk att du ligger i 200kmh på slangen i perfekt balans, och helt tvärt nyper du frambromsen allt du har.

Frågan är ,

Vad händer i samma ögonblick som framdäcket som tidigare snurrat i närmare 200kmh stannar ??
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vad händer om du bromsar i luften med en skoter?, nu är skoter inte samma sak som en mc men ändå....jo skotern dyker med nosen... bromsar man med frambromsen på hojen så borde hojen vilja neråt lite gran med framändan.
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Det lär inte hända för jävla mycket. Ligger du och åker 200km/h på slangen så håller förmodligen inte framhjulet 200km/h... Det står i det närmaste stilla
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
På slangen = bakhjulet ? Vad ska hända?
När jag kört på bakhjulet så snurrar inte framhjulet lika fort som bakhjulet efter ett tag.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
den nickar till neråt. Så kör ju crossåkare för att justera i luften. Gasa för att få ner bakhjulet lite kvickare och bromsa(med bakhjulet) för att få ner framhjulet.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
[PlastRaket]
jag skulle då aldrig vilja köra på slangen, jag brukar sluta innan det ens gått hål på däcket

Sedan många herrans år tillbaka har däck varit slanglösa vet du. Har för mig det fortfarande är slang i vissa endurodäck :va Men annars
 

adamj

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
kävlinge
Hoj
rickman honda 900 cc
200 km på slangen

inte för jag har nån erfarenhet att snaka om angående köra på slangen ,men tycker tråden va häftig .
kör 200 km upp på bakhjulet nyp frambromsen ,
där lär ju finns nåt som heter levande kraft
jag e helt övertygad att det hugger till nåt fruktansvärt i hojen.
ta en trampe hoj cykla iväg upp på bakhjulet nyp handbromsen kan tänka mej att man redan i den farten märker att det hugger till .
jag tycker min tanke verkar rimlig eller jag e helt ute o cyklar.:va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sedan många herrans år tillbaka har däck varit slanglösa vet du. Har för mig det fortfarande är slang i vissa endurodäck :va Men annars


När du säger "vissa endurodäck" så menar du "alla crossar i hela världen bara för att nämna några få hojar som har hjul med innerslang" va?

Tänkte väl det...
 

Klottat2much

Gillar bara grymma kurvor
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Kalmar
Hoj
2001, HONDA, VTR 1000 SP-1
inte för jag har nån erfarenhet att snaka om angående köra på slangen ,men tycker tråden va häftig .
kör 200 km upp på bakhjulet nyp frambromsen ,
där lär ju finns nåt som heter levande kraft
jag e helt övertygad att det hugger till nåt fruktansvärt i hojen.
ta en trampe hoj cykla iväg upp på bakhjulet nyp handbromsen kan tänka mej att man redan i den farten märker att det hugger till .
jag tycker min tanke verkar rimlig eller jag e helt ute o cyklar.:va

Tror inte det händer mer än att hojen vill ner på de 2 igen. Momentkraften ger den effekten. Tror rycket i luften är försumbart om man tänker på vad som händer när framhjulet tar i backen i ca 200. Då ska hjulet accelerera igen från 0-200. Då är de bra att ha helförsäkrat:crash
 

sweChrillan

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2008
Ort
Ljungskile
Hoj
01 Yamaha yz 125
inte för jag har nån erfarenhet att snaka om angående köra på slangen ,men tycker tråden va häftig .
kör 200 km upp på bakhjulet nyp frambromsen ,
där lär ju finns nåt som heter levande kraft
jag e helt övertygad att det hugger till nåt fruktansvärt i hojen.
ta en trampe hoj cykla iväg upp på bakhjulet nyp handbromsen kan tänka mej att man redan i den farten märker att det hugger till .
jag tycker min tanke verkar rimlig eller jag e helt ute o cyklar.:va

För 2 år sedan hade jag en downhillcykel (http://www.terrengsykkel.no/img/magasin/telex/full/scott_high_octane.jpg)

Som jag var ganska duktig att cykla på bakhjulet med. Kom säkert upp i 60 kmh på bakan och när man tryckte i frambromsen så blev det ett litet ryck i cykeln, vilket gjorde att framhjulet ville ner i backen igen.:näsblod
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top