2009 års bandagar med Actionpics.se

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
logo2009.jpg


Bandagar 2009 med Actionpics.se


Platstillgången är uppdaterad 2009-08-13

Maj
Mantorp Park 4 Maj - Säsongspremiär på Sveriges Racigaste bana-
*Genomförd*


Juni
Gotland Ring 2009 Helg1 * 29 - 31 Maj (fre, lörd, sönd)
*Genomförd*


Gotland Ring 2009 Helg2 * 5 - 7 Juni (fre, lörd, sönd)
*Genomförd*


Ring Knutstorp 30 Juni - 1 Juli - 2dgr
*Genomförd*

Juli
Gelleråsen 9 Juli - Endast tre grupper och max 25 st per grupp -
*Genomförd*


Kinnekulle Ring 16-17 Juli - 2 dgr och endast tre grupper -
Två heldagar på Kinnekulle med körning mellan kl 09.00-16.30 båda dagarna.
*Genomförd*


Gelleråsen 27 Juli - ÖPPEN DEPÅ ENDAST LICENS/RACE MC -
Heldagskörning på Gelleråsen med öppen depå mellan kl 09.00-18.00.
*Genomförd*


Gelleråsen 28 Juli - ÖPPEN DEPÅ ENDAST TRAFIKFÖRSÄKRADE MC -
Heldagskörning på Gelleråsen med öppen depå mellan kl 09.00-18.00.
*Genomförd*


Augusti
Mantorp Park 13 Augusti - Öppen depå varje hel timme * Bullerdag*
Heldag på Mantorp Park med körning kl 09.00-16.30.
*Genomförd*


September
Mantorp Park 10-11 September - Säsongsavslutning på Sveriges Racigaste bana-
Två st heldagar på Mantorp Park med körning mellan kl 09.00-16.30 båda dagarna.
Anmälningsavgift: 2000 sek
Viktigt! För att boka betalas 1000kr i bokningsavgift, resterande 1000kr betalas senast 30 dgr före bandagarna. Alt. betalar man hela avgiften 2000kr direkt.
Platstillgång
Medel/Lugn: FULLBOKAD
Snabb: FULLBOKAD
Licens/Race: FULLBOKAD


Boka bandag
Till alla våra event med undantag för Gotland Ring så kan man boka plats genom att betala halva avgiften för platsreservation och resterande halva avgiften senast 30 dgr före bandagen. Är det inte skönt att sprida ut kostnaderna och ha säsongen klar?
För att boka plats så betalar du avgiften för resp. bandag till PlusGiro 106 05 78-0 .
Glöm inte att lämna information om vilken bandag du anmäler dig till samt om Dig på betalningen, inom 10 dgr får du bekräftelse med epost.

Vägledning grupper,
Gat-mc som är minst trafikförsäkrad (oavsett f-bolag) kör i Snabb eller Medel/Lugn grupp.
Racehojar/banhojar kör i gruppen Licens/race , licens är inte ett krav (ej nybörjare i denna grupp).

En väldigt massa fina priser 2009
Den kommande säsongen så kommer du som deltagare ha möjlighet att vinna väldigt många fina priser från våra samarbetspartners.
På nästan alla bandagar med Actionpics 2009 kommer det att lottas ut,
- Bridgestone, ett valfritt set däck
- Bike, två helårsprenumerationer på tidningen Bike
- OKQ8 Oils, två 4L dunkar med SBK olja
(undantaget för utlottning är öppen depå dagarna på Gelleråsen)

Har du råd att inte låta bli att anmäla dig?
På avslutningen i September på Mantorp Park kommer det även finnas ytterligare exklusiva priser från Duells, m.fl.

Välkommen att anmäla dig till dom bästa bandagarna 2009.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss med epost eller via telefon, besök www.actionpics.se .

// Actionpics

/Marcus & Lillan
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Vill gärna köra men biljetterna är ju slut!!

Vi är 4 polare som tänkte köra Gotland Ring 5-7 Juni dock har bara en av oss fått biljett.
Saknas 2 biljetter för Medel grupp och 1 biljett för Licens.

Någon som vet att dom inte kan komma PM'a gärna.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag som aldrig har kört bana, vad ska man tänka på?

Det jag har förstått är att det är säkrast att köra med org slipon, så man inte åker fast i db-kontrollen.
Är det något annat man ska tänka på? Uppsamlingskärl?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag som aldrig har kört bana, vad ska man tänka på?

Det jag har förstått är att det är säkrast att köra med org slipon, så man inte åker fast i db-kontrollen.
Är det något annat man ska tänka på? Uppsamlingskärl?

Om du kör med din vanliga gathoj och det är första gången så är Medel/Lugn grupp lämpligt att anmäla sig till.
Har du ett fräscht och helt slipon så behöver du sällan oroa dig, vi har aldrig haft någon deltagare som som blivit avplockad. Men, det kan skilja mellan banor och mätmetod självklart.

Du behöver inte ha särskilda uppsamlingskärl eller dylikt, det är endast racehojar på licensträningar och tävlingar som behöver sådant.
Backspeglar ska monteras bort eller vikas in, alt tejpas. Glas ska även tejpas (ganska sällan moderna hojar har glas över lysen, oftast plast).

Kontrollera däremot att bromsbelägg och däck är i bra skick för där kommer slitaget att ligga under en bandag, hur mycket beror på ditt tempo.

På förarmötet får du grundläggande instruktioner om hur det går till under dagen. I gruppen finns det sedan instruktörer som är hjälpsamma för att din dag ska bli så bra som möjligt.

Det finns en bra tråd "Om din första bandag" som Triggerhappy startade, läs här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169843

Välkommen att anmäla dig.

/Nitrous
 

Fricco

Highsider.se
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Racehoj
Stämmer det att tejpen/limmet från tejpen kan fastna på strålkastarna om man kör med dessa påslagna under bankörningen?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Stämmer det att tejpen/limmet från tejpen kan fastna på strålkastarna om man kör med dessa påslagna under bankörningen?

Ja , men stäng av ljuset, varför ha det påslaget? 99% av alla nya sporthojar har plastglas framför reflektorerna och då behöver du `heller inte tejpa.
Har man däremot riktigt "glas" och inte kan stänga av halvljuset så gör man klokt i att koppla bort kontakten till lyset innan man tejpar.

/Marcus
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Stämmer det att tejpen/limmet från tejpen kan fastna på strålkastarna om man kör med dessa påslagna under bankörningen?
Jo, det blir duktigt varmt i lykthuset om man täcker för. Har du ingen brytare så dra bort kontaktstycket från lampan/orna.
Låt bli att täcka bromsljuset, det är bara på race som man inte vill ge konkurenterna någon hint om när man bromsar. Vid gatkörningar är det en klar fördel om de bakom ser att du bromsar.
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Ett litet tips till alla gatåkare är att nästa gång ni byter olja är och borra ett litet hål på sidan i skallen till oljepluggen och naja den med ståltråd, det har hänt några ggr jag har vart på banträffar att oljepluggen har skruvat upp sig å orsakat massa spill som tar mycket tid att sanera.

Även om det aldrig hänt innan så vid just bankörning så ligger man på "vibrerande" varvtal hela tiden så risken är ju mycket större att det skall hända just där.

Alla racemaskiner har ju najat tex :tummenupp
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Vad har ni för regler på era körningar? Tex med omkörningar mm. Har tittat på er hemsida men inte lyckats se detta. Och gäller försäkringen under bandagarna?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Vad har ni för regler på era körningar? Tex med omkörningar mm. Har tittat på er hemsida men inte lyckats se detta. Och gäller försäkringen under bandagarna?

Hurvida försäkringen gäller eller inte är inte upp till oss att avgöra, det avgör resp försäkringsbolag i deras villkor.
Om man läser flertalet av dom större bolagens villkor så är deras inställning att försäkringens kasko (vagnskada) inte gäller vid bankörning. Vid flera tillfällen har bolag låtit vagnskadan gälla pga omständigheterna men det är ingen garanti som man ska utgå från.
Vi har instruktörer med i samtliga "trafik-grupper", den som inte vill ha hjälp eller tips har fri åkning så mycket han vill. Hänsyn och goda marginaler är dock grunden som alltid ska följas och instruktörerna pratar alltid med förare som dom ser skapar situationer som är farliga eller som tar onödigt stora risker.
I snabb eller medel/Lugn grupp åker man ifall man har en försäkrad mc, oavsett f-bolag! En kravet är att regskylten ska vara väl synligt monterad, rackåpor, slicks m.m. är ok i samtliga grupper.

Reglerna är i kort, sjyssta omkörningar med goda marginaler i trafikgrupperna. Den som blir omkörd ska tycka att det är OK.

I Race/Licens gruppen går det snabbare och där kan det förekomma lite tuffare omkörningar, men åter igen så ska det vara OK. Man ska inte ta onödiga risker och riskera att knuffa av någon från banan. Det är inte tävling! Alla ska ha roligt och bra tid på banan.

En rekomendation är att ha en bra personlig olycksfallsförsäkring som skyddar dig som individ i händelse av olycka, Länsförsäkringar har en bra som täcker allt utom just kampsporter!

/Nitrous
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Uppdaterat platstillgången i första inlägget

Uppdaterat platstillgången i första inlägget nu :tummenupp

Några bandagar är snart redan fullbokade i vissa grupper.

/Nitrous
 

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Marietown
Hoj
Kawa Z1000 -03
Hej! har en fråga! Har köpt en banhoj för att köra bana med, inte för att tävla men bara för att åka runt på bandagar. Ska ta RR-licens till våren, för det måste man väl ha antar jag om man ska åka i licensgrupp? Har kört bana 5 ggr så jag har väl inte jätte erfarenhet av det hela, men ngn gång måste man ju börja! Hur är det att åka i licensgrupp, antar att de som kör det, kör väldans fort, vilket jag kanske inte gör i början, är man då i vägen? Måste ju som sagt ta RR-licensen o börja ngn stans. Ngn som vet när första licenstagningen är i vår?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hej! har en fråga! Har köpt en banhoj för att köra bana med, inte för att tävla men bara för att åka runt på bandagar. Ska ta RR-licens till våren, för det måste man väl ha antar jag om man ska åka i licensgrupp? Har kört bana 5 ggr så jag har väl inte jätte erfarenhet av det hela, men ngn gång måste man ju börja! Hur är det att åka i licensgrupp, antar att de som kör det, kör väldans fort, vilket jag kanske inte gör i början, är man då i vägen? Måste ju som sagt ta RR-licensen o börja ngn stans. Ngn som vet när första licenstagningen är i vår?

Licenskurser brukar förekomma under April både på Sviestad www.lms.se och Gelleråsen, säkert på fler banor också.

På bandagar är det sällan licens krävs, ex. så kräver inte Actionpics licens för att köra i gruppen Race/Licens , däremot vill vi att man ska ha åkt bana tidigare så att man har lite fart och kan grunderna om placering och beteende vilket är betydelsefullt för säkerheten.
Det behöver inte alls gå tokfort, det är väldans olika från bandag till bandag. Race/Licens gruppen är ibland bara marginellt snabbare än Snabb grupp, ofta är det många med banhojar som kör och som endast åker bandagar.

En snabbare förare har inget problem att köra om en långsammare om man vet att denne håller sin placering och inte gör oväntade manövrar eller liknande.

Välkommen att anmäla dig.

/Nitrous
 
Last edited:

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Marietown
Hoj
Kawa Z1000 -03
Tack för bra svar! Så egentligen klarar jag mig utan licens, men med tanke på licenskurs så kanske det är bra att gå så man lär sig lite vett o etikett vad som gäller regler osv!!

Kommer defenetivt att anmäla mig
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Platstillgången uppdaterad i första inlägget

Platstillgången är uppdaterad!

*** Knutstorp Ring 30 Juni - 1 Juli ***
Race/Licens grupp är FULLBOKAD

/Nitrous
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top