2009 års bandagar med Actionpics.se

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Syftar du på EM-helgen i somras på Gelleråsen, var det inte en ducati eller nåt som nästan hade parkerat på banan under träningen och som du smackade in i? Var det då du fick leta delar i däckstravarna halva natten?

/Nitrous

Precis! Det var en jäkla resa man fick :gnissla
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Då är det bara att gasa mer så ja inte hinner ifatt :tungan


Gasar jag mer går jag omkull av mig själv....

Gasar jag inte mer blir jag torpedad av dig......

Hmmm, går jag omkull av mig själv får jag skäll av min man, vilket jag inte vill. Låter jag dig torpeda mig blir min man arg och skäller på dig, det låter som bästa alternativet :D
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Gasar jag mer går jag omkull av mig själv....

Gasar jag inte mer blir jag torpedad av dig......

Hmmm, går jag omkull av mig själv får jag skäll av min man, vilket jag inte vill. Låter jag dig torpeda mig blir min man arg och skäller på dig, det låter som bästa alternativet :D

Ok, men säg inte att jag inte varnade dig! ;)
 

konta

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
Honda CBR600RR -08
är jag ända 125:an som ska med eller brukar det vara fler? annars kommer jag bli saftigt torpedad.:tungan
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
är jag ända 125:an som ska med eller brukar det vara fler? annars kommer jag bli saftigt torpedad.:tungan


Nä, allvarligt så ska ingen bli torpederad :) Vi ska ha kul i många dagar och går det gå vingligt till av någon förare så kommer våra instruktörer "prata" med den personen. Det har inte hänt tidigare och vi undviker det gärna.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Vad innebär öppen depå?
Att det blir dyrare kan jag förstå om det bara är 24 deltagare istället för 75 men sen då? Mer körtid antar jag?

Mantorp... Hur kommer banan se ut? I "orginalskick" eller blir det som på gatebil, en extra chikan mitt på "strippen"? Långa rakan är väl inte jättespännande med motard.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Vad innebär öppen depå?
Att det blir dyrare kan jag förstå om det bara är 24 deltagare istället för 75 men sen då? Mer körtid antar jag?

Mantorp... Hur kommer banan se ut? I "orginalskick" eller blir det som på gatebil, en extra chikan mitt på "strippen"? Långa rakan är väl inte jättespännande med motard.

Öppen depå innebär att depå och bana är öppen hela tiden så att man kan åka precis hur mycket man och när man vill hela dagen. Inga grupper eller tider att passa.
Max antalet deltagare är 40 st. Vi har kört detta under 2008 och det fungerar utomordentligt bra, det är oftast aldrig fler än 15 st på banan samtidigt eftersom kör man hårt i 20 min så vilar man efter det av naturliga skäl. Vissa vilar kanske i 20 min bara medans vissa vilar i 45 min.
Vi kan lova att så öppen depå rockar, otroligt mycket mer åktid än vad någon knappt orkar. Alltså mycket mer åktid än i normala fall.

Mantorp: Vi har aldrig gjort en chikan på Mantorp rakan, vore livsarligt för sporthojar eftersom det inte är en naturlig del av banan. Mantorp är inte en bana för motarder och eftersom motard är en minoritet (ibland ingen motard på mantorp) så kan vi inte göra om bansträckningen för den sakens skull.
Banan är alltså i sitt orginalutförande.

/Nitrous
 

Fricco

Highsider.se
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Racehoj
Kommer ni ha "tränare" man kan boka som ni hade t.ex. på Kinnekulle i år?
Hur fungerar det? Vad får man lära sig? Kostar?
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Kommer ni ha "tränare" man kan boka som ni hade t.ex. på Kinnekulle i år?
Hur fungerar det? Vad får man lära sig? Kostar?

Hejsan

Det kommer att finnas tillgång till personlig instruktör på flera bandagar under 2009. Skicka ett mail till oss på info@actionpics.se om att du vill boka en instruktör och på vilken bana. Vi återkommer då till dig med pris och annan information om gällande bandag och om vi har vår persnliga instruktör på plats
 
Last edited:

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Kommer ni ha "tränare" man kan boka som ni hade t.ex. på Kinnekulle i år?
Hur fungerar det? Vad får man lära sig? Kostar?

Du gör så rätt! Jag har kört i många år,men det va först iår som jag tog en heldagsinstruktion. Bästa jag gjort!!
Helt klart värt pengarna.

Ska se om nån instruktör orkar med mig en gång till under -09.

/H
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Platstillgången uppdaterad i första inlägget

Platstillgången är uppdaterad!

Race/Licens gruppen på Kinnekulle Ring är fullbokad nu.

/Nitrous
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Aldrig, min fru har hållit på med sånt trams tidigare i livet :arsele
Nej men seriöst svar på en ironisk fråga på en mc-sajt, NEJ.
/Nitrous

He he...när jag låtit henne provköra bilen lite på gatan kommer hon införa en bilgrupp för bana (så hon får testa den där också) fortare än du hinner säga "soppastopp" :arsele ...he he *smider mina planer*:cdevil
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Satt och funderade lite på hojen under bandagarna. Kollade på hemsidan men hittade inget.

Vad är det som gäller för att få köra? Påställd ochförsäkrad antar jag. Sen då?
Kraschpuckar? Uppsamlingskärl? Däck? Får man ha slicks eller måste hojen vara "gatgodkänd"?
Ljudnivå? Jag har Acra helsystem på min hoj. Fungerar det eller är det db-killers som gäller?
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
AP får rätta mig om jag har fel :)
1. Påställd och försäkrad antar jag.
Ja, om du inte kör i licens/race.

2. Kraschpuckar?
Valfritt.

3. Uppsamlingskärl?
Valfritt.

4. Däck?
Ja, det rekommenderas :tungan
Tillverkare/modell väljer du själv.

5. Får man ha slicks?
Ja.

6. Ljudnivå? Jag har Acra helsystem på min hoj. Fungerar det eller är det db-killers som gäller?
Beror på banägarens krav, men dämpa ljudet så är du på den säkra sidan.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
AP får rätta mig om jag har fel :)
1. Påställd och försäkrad antar jag.
Ja, om du inte kör i licens/race.

2. Kraschpuckar?
Valfritt.

3. Uppsamlingskärl?
Valfritt.

4. Däck?
Ja, det rekommenderas :tungan
Tillverkare/modell väljer du själv.

5. Får man ha slicks?
Ja.

6. Ljudnivå? Jag har Acra helsystem på min hoj. Fungerar det eller är det db-killers som gäller?
Beror på banägarens krav, men dämpa ljudet så är du på den säkra sidan.

Ja Maranello har helt rätt.

Angående buller så arbetar alla svenska motorbanor med att minska bullret, banägarna får hårdare och hårdade krav på sig från kommuner.
Våra körningar på Gotland Ring och Mantorp Park har högsta möjliga tillåtna buller vilket motsvarar stillastående 102db ca 1 m bakom mc vid 6000rp, på Knutstorp gäller 100db stillastående under bullerdagar.
Kinnekulle och Gelleråsen har hårdare krav som varit 95db förbifartsmätning, och en väldigt generös sådan!

Slutsats, med helsystem Akrapovic som har en väl fungerande ljuddämpare med stoppning så är det inget problem på Gotland Ring, Mantorp eller Knutstorp. På Gelleråsen och Kinnekulle är db-killer troligen uteslutande ett tvång.

Alla banor har hårdare krav på sig från grannar och förbund 2009 vilket innebär att kraven ökar på oss utövare.

/Nitrous
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Ok. Tackar för informationen. Då är allt solklart!
Provar nog utan först, är det någon som gnäller får jag väl peta i db-killers. Man vill ju inte förlora effekt i onödan. :)

Maranello - Idiot :tungan Jaja, kanske skulle haft ett kommatecken efter "däck".
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Platstillgången uppdaterad i första inlägget

Platstillgången är uppdaterad!

Race/Licens är fullbokad på flertalet bandagar nu.

Även Medel/Lugn grupp och Snabb grupp på dom första bandagarna börjar bli fullbokade. Se platstillgången.

/Nitrous
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top