[2009] Lund - Moselfloden - Route des Grandes Alpes - Lago di Garda - Lund

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
2009-07-04

Vaknade upp till solsken och jag passade på att tvätta två maskiner och hängde upp tvätten på tork. Sedan körde jag för att äta lite frukost och handla lite dricka. Efter det blev det stranden för resten av dagen.

När jag kom tillbaka till campingen så såg jag för första gången under min resa ett par svenskar. Det var tre familjer som precis kommit och skulle bo i stugor de hyrt. Vi snackade en stund och det var första gången på ett tag jag alltså fick nytta av mitt modersmål. Förvisso hade jag kunnat prata med mig själv, men anser mig inte vara riktigt så spritt språngande galen och tokig att jag skulle göra det. :)

På kvällen tog jag en dusch, klädde på mig och gick ut för att äta lite. De vid bordet bredvid skulle ta foto och jag erbjöd mig att ta ett på dem och sedan bad jag dem ta ett på mig (bild 1). Pizzan var tyvärr inte alls god. Resten av kvällen fram till ca kl. 2 ägnade jag mig åt en pubrunda. Sedan var det dags att sova och då hade det börjat regna så smått igen.

Bifogat

• 2009-07-04 22-05-33  Semester (I) - Lago Di Garda - Peschiera Del Garda - Restaurang.jpg
    2009-07-04 22-05-33 Semester (I) - Lago Di Garda - Peschiera Del Garda - Restaurang.jpg
    91.4 KB · Visningar: 211
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
2009-07-05

Vaknade upp och kände att jag nog bränt ryggen ganska rejält på stranden dagen innan.

En negativ sak med att köra själv var att det inte fanns någon som kunde smörja in min rygg. Hade jag inte varit så blyg, utan lite mer av en Don Juan, så hade jag kanske vågat be någon av de vackra kvinnorna som låg en bit därifrån att göra det, men nu är jag ju som sagt ingen Don Juan. :gnissla

Planen hade varit att ligga och mysa en dag till på stranden och läsa i min bok, men nu vågade jag inte. Jag hade trots en hyfsat tung ryggsäck som skulle sitta på ryggen i över hundra mil till.

Det var bara till att packa ihop grejorna, lasta hojen och betala campingen. Fick en smärre chock då jag fick reda på att det kostat 28€ per natt att bo där. I tält.

Tog ett foto på staden (bild 1). Medan jag stod parkerad kom en bil körandes, som stannade vid ett övergångsställe. Tjejen i baksätet började vifta, pekade på hojen och gjorde tummen upp! :)

Körde längs Garda-sjöns kust till Riva del Garda. Därifrån körde jag vidare mot Canazei/Campitello vid Dolomiterna, där jag tidigare år åkt skidor. Det skulle bli kul att även här se hur det såg ut på sommaren. I området finns en skidrutt man kan åka, kallad Sella Ronda, och den tänkte jag köra med motorcykeln.

Det började regna när jag kommit nästan halvvägs (bild 2) och jag funderade på att strunta i att fortsätta då molnen låg gråa och tunga, men jag gav mig en spark i baken och körde vidare. Ett gott val visade det sig då det blev bättre längre fram och vägen till Campitello var riktigt fin att köra (bild 3).

Väl framme i Campitello stannade jag och åt en pizza på samma ställe jag ätit ett par vintrar tidigare och letade upp pensionatet jag bott på. Fick ställa hojen nere i deras garage och bar upp mina grejor till rummet.

Som jämförelse till campingen vid Garda-sjön så kostade detta ställe 35€ per natt och då fick man fin toalett med dusch på rummet samt en stor härlig dubbelsäng. Frukost ingick också. :tummenupp

Duschade och gick sedan ut för att ta en öl. Efter den var uppdrucken gick jag tillbaka till rummet, läste lite och sedan somnade jag gott.

Bifogat

• 2009-07-05 12-53-49  Semester (I) - Lago Di Garda - Peschiera Del Garda.jpg
    2009-07-05 12-53-49 Semester (I) - Lago Di Garda - Peschiera Del Garda.jpg
    123.2 KB · Visningar: 76
  • 2009-07-05 17-31-53  Semester (I) - Vägen till Campitello.jpg
    2009-07-05 17-31-53 Semester (I) - Vägen till Campitello.jpg
    89.1 KB · Visningar: 74
  • 2009-07-05 18-24-52  Semester (I) - Vägen till Campitello.jpg
    2009-07-05 18-24-52 Semester (I) - Vägen till Campitello.jpg
    117.6 KB · Visningar: 86
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
2009-07-06

Vaknade utvilad och åt en god frukost. Bar ner packväskorna, satte på dem på hojen, tog ett foto på pensionatet (bild 1), som jag verkligen kan rekommendera ifall ni har vägarna förbi, och sedan körde jag Sella Ronda (bild 2, 3, 4, 5).

Till sist kom jag fram till Selva-Val Gardena och tänkte äta en bit mat på stället jag ofta tagit en kopp kaffe på då jag åkt skidor (bild 6), men det visade sig vara stängt. Körde vidare till andra sidan byn och hade bättre tur där.

Efter en kopp god italiensk cappuccino så bar det av mot Brenner-passet och Österrike.

Innsbruck blev nästa anhalt (bild 7, 8) och snart var jag tillbaka i Tyskland igen, körde förbi Kochel Am See och en hel del mil senare hittade jag en campingplats där jag slog läger och som vanligt började det regna lite precis när jag nästan fått upp tältet.

Bifogat

• 2009-07-06 14-29-50  Semester (I) - Dolomiti Superski - Selva-Val Gardena.jpg
    2009-07-06 14-29-50 Semester (I) - Dolomiti Superski - Selva-Val Gardena.jpg
    163.8 KB · Visningar: 83
  • 2009-07-06 14-11-26  Semester (I) - Dolomiti Superski.jpg
    2009-07-06 14-11-26 Semester (I) - Dolomiti Superski.jpg
    150.9 KB · Visningar: 83
  • 2009-07-06 14-03-28  Semester (I) - Dolomiti Superski.jpg
    2009-07-06 14-03-28 Semester (I) - Dolomiti Superski.jpg
    167.8 KB · Visningar: 81
  • 2009-07-06 13-29-47  Semester (I) - Dolomiti Superski.jpg
    2009-07-06 13-29-47 Semester (I) - Dolomiti Superski.jpg
    102.9 KB · Visningar: 78
  • 2009-07-06 12-49-02  Semester (I) - Dolomiti Superski.jpg
    2009-07-06 12-49-02 Semester (I) - Dolomiti Superski.jpg
    126.9 KB · Visningar: 77
  • 2009-07-06 12-02-33  Semester (I) - Dolomiti Superski - Campitello - Hotell.jpg
    2009-07-06 12-02-33 Semester (I) - Dolomiti Superski - Campitello - Hotell.jpg
    125.8 KB · Visningar: 89
  • 2009-07-06 17-29-42  Semester (A) - Innsbruck.jpg
    2009-07-06 17-29-42 Semester (A) - Innsbruck.jpg
    100.2 KB · Visningar: 82
  • 2009-07-06 17-40-10  Semester (A) - Innsbruck.jpg
    2009-07-06 17-40-10 Semester (A) - Innsbruck.jpg
    139.6 KB · Visningar: 83
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
2009-07-07

Vaknade, det var fortfarande molnigt, och började packa ihop sakerna. Som alla andra gånger lade jag ut alla grejor lite här och där på ett för mig organiserat kaos. För andra var det nog bara kaos. En holländare kom förbi och undrade skeptiskt hur jag skulle få plats att packa allt det på min motorcykel. Förklarade att jag lyckats hittills och hoppades jag skulle göra det även denna morgon. Sedan pratade vi lite semestrar och han berättade att han och familjen var på väg ner till Italien och jag berättade jag var på hemresa därifrån. Vi önskade varandra lycka till och jag fortsatte med mina bestyr.

Började närma mig Jens bostadsort och slog honom en signal. Det var bara att dyka upp, så jag körde vidare.

Var framme mot kvällen och hälsades välkommen med en kall öl. Han och familjen bodde riktigt fint i en väldigt liten by. Vi körde iväg för att handla lite att äta och fyllde på ölförrådet. Väl tillbaka så blev det en massa prat om allt och inget vid matbordet. Det finns ju som sagt en del att ta igen på 18 år. Fick dessutom en miljon frågor av hans fru som rörde det svenska kungahuset. Hon visste mer om allt som hände där än jag själv gjorde. :hihi

Kom i säng ganska sent och sov gott.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
2009-07-08

Väcktes på morgonen och vi åt lite frukost. Sedan var det dags för mig att köra hemåt mot Sverige.

När jag kommit ett par mil började det regna - eller rättare sagt ösregna! - och det visade sig att det skulle göra det nästan hela vägen hem. :( Till sist var jag ganska blöt om händer och fötter, lite nedkyld och längtade efter en varm dusch!

Fick upp värmen lite grand på båten (bild 1, 2) och sedan regnade det lite sporadiskt i Danmark.

Kom till sist hem och parkerade på parkeringen ganska exakt klockan tolv på natten (bild 3). Lastade av allt och bar upp det till lägenheten. Efter en varm skön dusch plockade jag fram GPS:en för att föreviga hastighet (bild 4) och sträcka (bild 5).

Från att jag körde hemifrån tills jag kom hem igen hade jag alltså rullat 646 mil och bara kört i futtiga 181 km/h som fortast. :)

Bifogat

• 2009-07-09 01-35-26  Semester (S) - Lund - Hemma.jpg
    2009-07-09 01-35-26 Semester (S) - Lund - Hemma.jpg
    68.6 KB · Visningar: 92
  • 2009-07-09 00-16-04  Semester (S) - Lund - Hemma.jpg
    2009-07-09 00-16-04 Semester (S) - Lund - Hemma.jpg
    109.3 KB · Visningar: 85
  • 2009-07-08 21-33-59  Semester (D-DK) - Puttgarten-Rödby - Båten.jpg
    2009-07-08 21-33-59 Semester (D-DK) - Puttgarten-Rödby - Båten.jpg
    51.1 KB · Visningar: 76
  • 2009-07-08 21-18-25  Semester (D-DK) - Puttgarten-Rödby - Båten.jpg
    2009-07-08 21-18-25 Semester (D-DK) - Puttgarten-Rödby - Båten.jpg
    134.5 KB · Visningar: 86
  • 2009-07-09 01-35-45  Semester (S) - Lund - Hemma.jpg
    2009-07-09 01-35-45 Semester (S) - Lund - Hemma.jpg
    80.4 KB · Visningar: 84
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Sammanfattning

Det var ett riktigt äventyr! Ett roligt sådant och jag hoppas jag får chansen att göra om det! :tummenupp

Gärna då i sällskap med någon, eftersom det tidvis var lite tråkigt att vara själv. Dessutom kan jag då få ryggen insmord med solkräm, så jag inte bränner sönder den efter endast en dag på stranden. :D Andra gånger var det nog till fördel att vara själv i och med jag kom i snack med folk på ett annat sätt än ifall vi varit två eller flera.

Totalt kostade semestern ca 15.000 kr för 19 dagar och 646 mil. Två av dagarna var på hotell, resten i tält. Frukost åt jag som brunch varje dag ute på restaurang och det blev väl allt som oftast skräpmat. Tyvärr får jag säga, men det var trots allt billigast. Samma sak med kvällsmat, som jag åt ute alla dagar utom två, då jag lagade till eget på stormköket.

Jag körde till ganska sent på kvällarna och slog läger någonstans mellan kl 20 och 21. Mycket för att det kändes tråkigt att sitta själv på en campingplats och vänta in sovdags. Det var nog också en av anledningarna till att jag bara lagade egen mat två gånger, att jag stannade så sent.

Lyckas jag skrapa ihop pengar till nästa sommar blir det självklart en ny semester! :banana

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hoppas man får skriva nu!? :hihi

Verkar ha varit en riktigt fin resa! Skulle du kunna lägga upp en grov översiktsbild över rutten så man får ett hum om ungefär hur den gick? (Orkar inte googla alla städer:näsblod)

Najs bilder med!

Du skulle passat på när cheyen raggade ;)

Blev en del öl med va? :D

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hoppas man får skriva nu!? :hihi

Det fick du. :tummenupp

Verkar ha varit en riktigt fin resa! Skulle du kunna lägga upp en grov översiktsbild över rutten så man får ett hum om ungefär hur den gick? (Orkar inte googla alla städer:näsblod)

Ska se ifall jag kan rita ihop något, men det tar nog en vecka eller två. :)

Najs bilder med!

Tack, men ska nog önska mig en fotokurs i julklapp. :hihi

Du skulle passat på när cheyen raggade ;)

Ha, ha... Jo... Eller nja... Kollade efteråt i spegeln och sneglandet berodde inte på ketchup på nästippen från pizzan. Men det kan mycket väl ha varit på grund av hjälmfrissan. :D

Blev en del öl med va? :D

Vad fick dig att tro det? :gnissla

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nice reseberättelse med bilder, har gjort ett par sådana repor under årens lopp, dock föredrar jag zimmer frei istället för att tälta.

Packar tandborste och kreditkort....

Alperna är grymt kul att köra hoj i, är man nära eifelbergen så måste man ju till ringen och ta ett par Bit.

:tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nice reseberättelse med bilder, har gjort ett par sådana repor under årens lopp, dock föredrar jag zimmer frei istället för att tälta.

Packar tandborste och kreditkort....

Alperna är grymt kul att köra hoj i, är man nära eifelbergen så måste man ju till ringen och ta ett par Bit.

:tummenupp

Tack! :)

Vad kostar sådana här Zimmer då? Att tälta gick på allt mellan 7€ och 15€, medan hotellen var bra mycket dyrare.

Gick hyfsat bra med tältet, men det tog ju ca 1 timme varje kväll och morgon för att slå upp och packa in, respektive ta ner alltihop och lasta hojen, men man vande ju sig fort.

Har inte en aning om jag var nära ringen faktiskt. :gnissla

Väldigt trevligt skrivet.

Nu blev man ju inte alls sugen på lite äventyr. :gnissla

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Tack! :) Det är bara att börja planera. :tummenupp

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tack! :)

Vad kostar sådana här Zimmer då? Att tälta gick på allt mellan 7€ och 15€, medan hotellen var bra mycket dyrare.

Gick hyfsat bra med tältet, men det tog ju ca 1 timme varje kväll och morgon för att slå upp och packa in, respektive ta ner alltihop och lasta hojen, men man vande ju sig fort.

Har inte en aning om jag var nära ringen faktiskt. :gnissla

Tack! :) Det är bara att börja planera. :tummenupp

Allt från 15 Euro inkl frulle och uppåt, man slipper massa junk i packningen och får sova i riktig säng.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Allt från 15 Euro inkl frulle och uppåt, man slipper massa junk i packningen och får sova i riktig säng.

Låter ju inte speciellt dyrt. :tummenupp

Men det är det där "och uppåt" som kan ta knäcken på en redan ansträngd reskassa. :gnissla Betalade ju som sagt 54€ för ett hotell. Hade man varit två hade det gått på 58€ delat på två, vilket varit lite mer överkomligt.

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
Grattis till en bra resa!

Du verkar ha haft det gott, kul att läsa om andras resor. Har vart iväg en del å man känner igen sig i mycket. Du skulle skaffa ett litet skaft till hjulbulten som man kan ta isär, smidigt att ha när d krisar. Fast d blir iofs ofta kul upplevelser när man ska leta verkstad som du fick göra.

Ha d fint!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Mycket trevlig läsning på förmiddagskvisten.:tummenupp
verkar som du haft en riktigt lyckad semester utan några större missöden. Skulle inte vågat dra iväg på en sån semester med min hoj tyvärr:gnissla
Hoppas du får komma iväg nästa sommar också:)

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Låter ju inte speciellt dyrt. :tummenupp

Men det är det där "och uppåt" som kan ta knäcken på en redan ansträngd reskassa. :gnissla Betalade ju som sagt 54€ för ett hotell. Hade man varit två hade det gått på 58€ delat på två, vilket varit lite mer överkomligt.

15-25 brukar det kosta. underlättar om man kan förhandla på Tyska!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du verkar ha haft det gott, kul att läsa om andras resor. Har vart iväg en del å man känner igen sig i mycket. Du skulle skaffa ett litet skaft till hjulbulten som man kan ta isär, smidigt att ha när d krisar. Fast d blir iofs ofta kul upplevelser när man ska leta verkstad som du fick göra.

Ha d fint!

Verkstadsbesöken hade nog underlättats betydligt ifall jag kunnat säga mer än bara Merci på franska. :hihi

Tack för tipset! :tummenupp

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...