2010 års bandagar med Actionpics.se

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag kontaktade mitt försäkringsbolag angående om min vagnskada gäller på bandagar förutom smc´s kurser. Förklarade för dem att jag hade tänkt köra med actionpics nästa år och undrade helt enkelt hur det låg till. Fick till svar via mail att min vagnskada gäller så länge det inte är träning inför tävling, tidskval och tävling. Nu kör ju jag iofs inte en klass 7 hoj men det var helt ok för Bilsport & MC iaf:tummenupp
Det där har diskuterats ett antal gånger och tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Det du citerar är mer eller mindre trafikskadelagen och om du ringer ditt bolag en gång till så är det inte säkert att du får samma svar. Vad jag vet så har inget ärende varit uppe i rätten så ingen kan riktigt säga vad som gäller, det hade inte det när jag va i kontakt med Folksam härom året angående samma ämne.

Något som är helt klart är iaf att man skall läsa sitt avtal med försäkringsbolaget som fan läser bibeln istället för att lita på någon säljare. Detta har inget med Actionpics att göra men jag tänkte att jag skriver i tråden ändå...

Edit: Missade vad Nitrous skrivit ovan. Han vet betydligt bättre hur försäkringsbolagen agerar än vad jag vet. För den som är lite extra nervös är det dock inte helt fel att kolla upp det själv + ev. få det skriftligt av försäkringsbolaget.

Last edited:

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Det där har diskuterats ett antal gånger och tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Det du citerar är mer eller mindre trafikskadelagen och om du ringer ditt bolag en gång till så är det inte säkert att du får samma svar. Vad jag vet så har inget ärende varit uppe i rätten så ingen kan riktigt säga vad som gäller, det hade inte det när jag va i kontakt med Folksam härom året angående samma ämne.

Något som är helt klart är iaf att man skall läsa sitt avtal med försäkringsbolaget som fan läser bibeln istället för att lita på någon säljare. Detta har inget med Actionpics att göra men jag tänkte att jag skriver i tråden ändå...

Edit: Missade vad Nitrous skrivit ovan. Han vet betydligt bättre hur försäkringsbolagen agerar än vad jag vet. För den som är lite extra nervös är det dock inte helt fel att kolla upp det själv + ev. få det skriftligt av försäkringsbolaget.

Vilken tur att jag har det skriftligt då:)
Ursäkta Off topic.....

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
RRRSeexNollseex
Då va man anmäld till Mantorp 2maj, blir första gången på bana så jag valde lugn grupp, :) Men finns det möjlighet att gå upp en klass om det skulle funka?

//D

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Då va man anmäld till Mantorp 2maj, blir första gången på bana så jag valde lugn grupp, :) Men finns det möjlighet att gå upp en klass om det skulle funka?

//D

Absolut, Mantorp är en bra bana för utveckling eftersom den är så stor och rymmer många förare. Blir därmed sällan problem att flytta förare mellan grupper.

/Nitrous

igge-kock

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2007
Hoj
honda CB1000R 09
Då va Ring knutstorp och Mantorp bokat!! Kan bli en bra sommar det här!
Bara 165 dagar till mantorp :)

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Uppdaterat platstillgången i första inlägget

Nu är det uppdaterat!

Många bokningar kommer in nu, jättekul att så många redan nu planerar sin kommande säsong.

En racegrupp på Knutstorp är redan fullbokad (indelningen av de båda racegrupperna görs på plats efter tempo)

På Mantorp Park i Maj är nästan Medel/Lugn grupp fullbokad.
Race gruppen på Mantorp både i Maj och i September är nästan halvbokade, inte helt oväntat eftersom SM finalen i roadracing kommer köras på Mantorp Park.

Se alla platser i första inlägget eller på www.actionpics.se

Välkommen att boka din plats till 2010.

/Nitrous

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Alla dagar på Mantorp med Actionpics är bullerdagar, du behöver inte oroa dig ifall du har någon slags ljuddämpare på hojen för Mantorp har ett väldigt gynnsamt sätt att mäta :)

Dock efter kl 16.30 i September så är det bullerkrav men väldigt gynsamma sådan. När vi genomförde en RR träning i Sept med det flesta toppförarna i Superbike så var EN enda som utlöste buller-larmet med 1-2 db.

Du kan alltså vara lugn.

/Nitrous

Hur ser det ut med bullerkraven på Gelleråsen? Bullerdagar där också?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
2 Maj bokat för mig också :) Fan att det skall vara så lång tid kvar. Det har ju inte ens kommit snö!

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Hur ser det ut med bullerkraven på Gelleråsen? Bullerdagar där också?

Gelleråsen har en mätanläggning som mäter buller vid tomtgränser mot grannar och tillåten ljudnivå motsvarar 95db förbifartspassering. Väder och vind spelar väldigt stor roll här så ibland kan det bli väldigt generösa mätvärden.
Man ska vara medveten om att samma bullernivå gäller även under roadracingtävling på samtliga banor i Sverige. Klarar man inte 95db förbifart så gäller det att tänka om eller se över ljuddämparen ordentligt :tummenupp
Alla banor mäter likadant och med samma tillåtna nivå med undantag för Gotland Ring som inte har en mätanläggning installerad och Mantorp Park som har en motsvarande mätanläggning fast något äldre (och säkert generösare db värden).

Har man helsystem och är osäker på sitt buller, köp åtminstone en db-killer för det är en billig åtgärd som sänker db lite och kostar nästan gratis i jämnförelse vad många betalar för sitt avgassystem.

//Nitrous

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Gelleråsen har en mätanläggning som mäter buller vid tomtgränser mot grannar och tillåten ljudnivå motsvarar 95db förbifartspassering. Väder och vind spelar väldigt stor roll här så ibland kan det bli väldigt generösa mätvärden.
Man ska vara medveten om att samma bullernivå gäller även under roadracingtävling på samtliga banor i Sverige. Klarar man inte 95db förbifart så gäller det att tänka om eller se över ljuddämparen ordentligt :tummenupp
Alla banor mäter likadant och med samma tillåtna nivå med undantag för Gotland Ring som inte har en mätanläggning installerad och Mantorp Park som har en motsvarande mätanläggning fast något äldre (och säkert generösare db värden).

Har man helsystem och är osäker på sitt buller, köp åtminstone en db-killer för det är en billig åtgärd som sänker db lite och kostar nästan gratis i jämnförelse vad många betalar för sitt avgassystem.

//Nitrous

Har bara slipon men får väl bli originalpipan på Gelleråsen. Mantorp åkte jag med slipon förra året så det blir samma i år igen.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Har bara slipon men får väl bli originalpipan på Gelleråsen. Mantorp åkte jag med slipon förra året så det blir samma i år igen.

Såvida inte ditt slipon är helt tomt så är det nog inget problem på Gelleråsen.
Vet ingen hittills som plockats av banan med slipon.
Se över "dämpullen" i ljuddämparen, packa gärna om slion'et till säsongen börjar så klarar du dig ganska långt.

//Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Uppdaterat platstillgången i första inlägget

Medel/Lugn grupp på Mantorp Park 2 Maj är nu fullbokad.
Finns endast platser i Snabb grupp och några få kvar till Race/Licens grupp!

Fullständiga platstillgången i första inlägget eller på www.actionpics.se

//Nitrous

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Ska köra nu med Ationpics på GR 4-6 juni och har en liten fråga...
Ni som kört bana och haft en likadan/liknande hoj som jag (cbr600f) dvs en med centralstöd på, har ni monterat bort det innan bankörningen?
Vad rekommenderas?

sry för OT.

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Ska köra nu med Ationpics på GR 4-6 juni och har en liten fråga...
Ni som kört bana och haft en likadan/liknande hoj som jag (cbr600f) dvs en med centralstöd på, har ni monterat bort det innan bankörningen?
Vad rekommenderas?

sry för OT.

Det är inga problem att köra med det på, fast hade jag vart du så hade jag tagit bort, det sitter bara med en bult å en fjäder så det är en baggis :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln