2010 års bandagar med Actionpics.se

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Medel/Lugn som vi kallar gruppen på Knutstorp motsvarar nog bäst Medel hos SMC, i vissa fall kanske lite snabbare än Medel.
Snabb grupp kan på vissa banor gå riktigt fort, oftast på banor där det ofta är bandagar som t.ex. Gelleråsen.
Knutstorp är knixig och teknisk. Har du inte kört den innan så är rekomendationen att börja med Medel/Lugn för att sen kanske byta upp under dagen eller dag två om det behövs.

Välkommen att anmäla dig.

/Nitrous

Tack, perfekt! Då bokar jag i lugn/medel så blir det säkert alldeles underbart.

EDIT: Nu är det betalt och barnpassning bokad :)

Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
är det bullerdag på knutstorp som vanligt?

Ja, men bullerdag för Knutstorp är numera 95db förbifart, precis som Svemos tävlingsreglemente.
Känns fel att kalla det bullerdag även om det så står i avtal. Har man helsystem eller slipon måste man se till att det är bra packat och inte sönderkört för då klarar man inte bullernivån.

2009 var det nästan enbart CBR1000RR med helsystem som inte klarade ljudmätningen på Knutstorp. Övriga hojar med helsystem klarade sig i princip fläckfritt.
Men en kort ljuddämpare som dessutom pekar ut under fotpinnen är INTE att rekomendera.

/Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Platstillgången uppdaterad i första inlägget

Platstillgången uppdaterad i första inlägget!

Medel/Lugn grupp är nästan fullbokad Gelleråsen 15 Juli och på Kinnekulle Ring 21-22 Juli, bara 1-2 st platser kvar!

Nu kommer plusgraderna och det börjar snart suga på allvar i gashanden. Bara två månader till bandagspremiären på Mantorp Park.

/Nitrous

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Hur är det med bullerkraven på Mantorp?
Funkar ett akra helsystem?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Hur är det med bullerkraven på Mantorp?
Funkar ett akra helsystem?

Mantorp har precis samma krav som alla andra svenska banor när det gäller buller, 95db förbifart numera!
Men, mätningen är fortfarande generös på Mantorp då dom inte mäter det faktiskt bullret vid banan utan dom mäter gränsvärden mot angränsande grannar. Detta kan givetvis påverkas av vind men efter många års körningar på Mantorp så är det bara R6or och cbr1000rr med helsystem som varit över gränsen än så länge, troligen pga sitt korta rör och ljuddämpare under fotpinnen (dålig ljuddämpningsförmåga).

Helsystem med ljuddämpare i bra skick ska inte vara nåt problem, har iallafall inte varit :tummenupp

//Nitrous

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Ja, men bullerdag för Knutstorp är numera 95db förbifart, precis som Svemos tävlingsreglemente.
Känns fel att kalla det bullerdag även om det så står i avtal. Har man helsystem eller slipon måste man se till att det är bra packat och inte sönderkört för då klarar man inte bullernivån.

2009 var det nästan enbart CBR1000RR med helsystem som inte klarade ljudmätningen på Knutstorp. Övriga hojar med helsystem klarade sig i princip fläckfritt.
Men en kort ljuddämpare som dessutom pekar ut under fotpinnen är INTE att rekomendera.

/Nitrous

hmm.. då ska jag nog inte bröla med motarden då. Får se om det blir nått tystare.

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Mantorp har precis samma krav som alla andra svenska banor när det gäller buller, 95db förbifart numera!
Men, mätningen är fortfarande generös på Mantorp då dom inte mäter det faktiskt bullret vid banan utan dom mäter gränsvärden mot angränsande grannar. Detta kan givetvis påverkas av vind men efter många års körningar på Mantorp så är det bara R6or och cbr1000rr med helsystem som varit över gränsen än så länge, troligen pga sitt korta rör och ljuddämpare under fotpinnen (dålig ljuddämpningsförmåga).

Helsystem med ljuddämpare i bra skick ska inte vara nåt problem, har iallafall inte varit :tummenupp

//Nitrous

Oki. Och klarar man inte mätningen är det bara att brassa hem utan pengar tillbaks?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vad dåligt med platser det fanns kvar i lugn/medel :(
Är det stor skillnad på den gruppen och den snabba? Förra året slog ni ihop dom grupperna när vi körde så jag har dålig koll...

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Oki. Och klarar man inte mätningen är det bara att brassa hem utan pengar tillbaks?

Ja precis, men det har hittills aldrig hänt.

Men har man helsystem på hojen är mitt råd att alltid se till att det finns dämpull och skaffa db-killers för att kunna plugga in. Det är en mkt billig försäkringsåtgärd för att inte missa bantid med någon arrangör.
Bullerkraven blir hårdare och hårdare för varje år.

Vad dåligt med platser det fanns kvar i lugn/medel :(
Är det stor skillnad på den gruppen och den snabba? Förra året slog ni ihop dom grupperna när vi körde så jag har dålig koll...

Det är alltid olika från bana till bana, men ja generellt så brukar Snabb grupp bestå av mer erfarna förare med många bandagar bakom sig.
Tror bara vi slog ihop grupperna på knutstorp förra året då det var så väldigt få som anmälde sig till Medel/Lugn.

/Nitrous

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det är alltid olika från bana till bana, men ja generellt så brukar Snabb grupp bestå av mer erfarna förare med många bandagar bakom sig.
Tror bara vi slog ihop grupperna på knutstorp förra året då det var så väldigt få som anmälde sig till Medel/Lugn.

/Nitrous

Jo det visste jag ju egentligen. Och det var på gälleråsen ni slog ihop grupperna när jag var med pga ösregn och få deltagare.

Fuck då blir man kanske utan bandag i sommar då :(. Får brassa satan på gatan istället :näsblod

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Jo det visste jag ju egentligen. Och det var på gälleråsen ni slog ihop grupperna när jag var med pga ösregn och få deltagare.

Fuck då blir man kanske utan bandag i sommar då :(. Får brassa satan på gatan istället :näsblod

Ja det dygnet så regnade det lika mycket som en hel oktober månad, det var ju inte många som vågade köra :rolleyes:

Men skicka mig ett PM om vilken bandag du är intresserad av, ibland löser det sig med plats ändå, någon som får förhinder, trasig hoj, bröllop... tusen anledningar finns det som kan komma upp efter att man bokat bandag :)

/Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale

Finns några platser kvar till gatgrupp Medel/Lugn och Snabb på Ring Knutstorp.

Gelleråsen 15 Juli fullbokad i Medel/Lugn grupp.

Kinnekulle Ring 21-22 Juli, EN plats kvar i Medel/Lugn grupp.

Se första inlägg för fullständig kalender.

/Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Platstillgången i första upplägget är uppdaterad.

Medel/Lugn grupp på Kinnekulle Ring är nu fullbokad, finns två platser i Race/Licens och några fler i Snabb grupp.

/Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale

Gelleråsen 10 Juni - Finns EN plats kvar i Race/Licens gruppen.

Kinnekulle Ring 21-22 Juli - Race/Licens grupp är nu fullbokad.

Se första inlägget för aktuella platstillgången.

/Nitrous

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Koreansk kombi
Någon som blivit sjuk eller som inte kommer i skinnet tills på söndag?
Jag befriar er gärna från en plats i race/licens gruppen isåfall :)

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Nyhet Gotland Ring

Provkör BMW S1000RR på Gotland Ring
Bavaria Stockholm, Nordens största BMW-återförsäljare kommer att vara på plats helgen 28 - 30 Maj på Gotland Ring och erbjuda provkörning av BMW S1000RR.
Under tre heldagar på en av Sveriges bästa bana tillsammans med Actionpics erbjuds du att provköra S1000RR, Masterbike-testvinnaren!

Bavaria har för avsikt att även erbjuda provkörning i september på Mantorp Park med Actionpics.

Det finns fortfarande lite platser kvar till några bankörningar, kolla kalendern.

/Nitrous

DrPain

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
ZX10r, -04
Tjena! Har inte läst hela tråden men jag frågar iaf.

Finns det någon reservplatslista för platser till GotlandRing 28-30 Maj och 4-6 Juni?

Jag är intresserad av en plats, båda helgerna. Helst Medel.

Ha det!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...