Bild 2012 års R1 – har Yamaha gjort rätt?

Det är snyggare...


  • Antal röstningar
    0

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Massan är definitivt jämt fördelad:

ducatid.jpg
Vad visar dina pilar? Och dina röda rutor tidigare i tråden?
 

tivolit

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Ort
Falun
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Den ser inte lika biffig ut längre. Mycket luft baktill. Smaksak men den nya årsmodellen ser helt klart snyggare ut.
Nummerplåten hänger inte så långt ner, its niiiiiice
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag är lite besviken på tillverkarna samtidigt som jag förstår att en bra grund gäller för alla.
Alla europeiska hojar utom BMW ser väldigt lika ut och nu också dom japanska utom Suzuki som liknar BMW mer.
Dom korta dämparna,det smala bakpartiet och dom heltäckande kåporna.
BMW i Suzuki har kvar dämparna på sidorna och ett lite grövre bakparti.
R1 2009-2011 var asful med original dämparne men den snyggaste med eftermarknad
Ducati 1098-1198 va ju snygg som den va men nu tycker jag den liknar KTM mer.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast den har ju fortfarande kvar dubbla ljuddämpare under sadeln. Var kommer de andra bilderna ifrån?

2012-Yamaha-YZF-R1-WGP-50th-Anniversary-EU-Anniversary-White-Studio-002_gal_full.jpg
 

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Klart dom hör hemma under sadeln på ett monster som R1an.
Utan ser den helt kastrerad ut.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ett fall framåt för R1. Senaste årsmodellerna ser ju ut som att de fått kåporna krossade i småbitar och sedan ditslängda från långt håll. Dessutom ser rövarna på många moderna sporthojar alldeles för spinkiga ut.
Aerodynamisk bubbelröv med ljuddämpare FTW.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vad visar dina pilar? Och dina röda rutor tidigare i tråden?
Rutorna visar vart den större delen av massan ligger, när du har ljuddämparen placerad på sidan av just r1an så får du för mycket luft mellan hjul och sadel.

Pilarna visar att Ducatin har element som ligger i det luftrummet som gör att det inte blir tomt, således får den en bättre helhet.

1 minuts skisser bara för den här tråden ;)

Jämnt
jämt.jpg

Ojämnt
ojöämt.jpg
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När Ducce 916 kom -94 var den ju asläcker med ljuddämparna under sadeln.
Inte många hojar (ingen?) hade så då.
Det såg kaxigt ut, men piporna var inte alls lika tjocka som R1:ans. De smälte ihop mycket bättre med resten av hojen. På R1:an ser det alldeles för klantigt ut, tycker jag.

När R6 -06 kom, och hade ljuddämparen gömd under motorn, hade jag svårt att vänja mig vid det nya utseendet. Nu förstår jag att det är ju så det ska vara!
Mer centrerad vikt, ingen värme under sadeln och har man mjuka sidoväskor hänger över sadeln är dämparen ur vägen och bränner inte upp bagaget.
Desssutom (i.a.f. jmf. med -98-01-dämparen) kommer den mer ur blickfånget om den får repor/skrapsår.

Min röst hamnar på ljuddämparen "under"!

Ja just det; jag tycker att lite luft under bakdelen får bakdäcket att se "köttigare" ut, det förstärker bakdäcksbredden!
 
Last edited:

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Yamma har floppat igen, fram till 2008 var det rätt med backpipes. Sen när 09an kom ser det bara klumpigt ut, precis som 12an gör idag.
Hela cutsen är typ felkonstruerad för backpipes, sidepipe passar inte heller känns lite kwackasacki 04. Skulle kört på bellypipe helt klart rätt på rettan.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skulle nån kunna påminna mig om vad tråden handlade om egentligen? Var det huruvida R1:an var snyggare med eller utan sina under-seat dämpare eller hur viktfördelning och masscentrering påverkar en hoj?

Försök hålla er till ämnet, annars spårar det ut och övergår till att "Du är ju jävlat dum i huvvet!!!1111oneoneone." :)

Jag håller med Ric. Tycker det är helgalet att köra på samma design så många år i rad och dessutom göra den fulare och fulare för varje år. :3freak
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top