2016 MotoGP: Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Har de slutat mediaträna förarna?

Fast innerst inne tycker alla det är lite roligare när det tjaffsas. =)
Hur kul är det med robot svar efter varje race?

Det är ju fighterna där dom tycker illa om varandra man minns mest. Inte där dom kramas och gratulerar varandra.

Vem minns inte Biaggi? Och det var ju inte för att han var sån trevlig herre som gullade med Rossi direkt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast innerst inne tycker alla det är lite roligare när det tjaffsas. =)
Hur kul är det med robot svar efter varje race?

Det är ju fighterna där dom tycker illa om varandra man minns mest. Inte där dom kramas och gratulerar varandra.

Vem minns inte Biaggi? Och det var ju inte för att han var sån trevlig herre som gullade med Rossi direkt.

Jag tycker racet på Silverstone var väldigt spännande att se, och där var det inga sura miner eller tjafs efteråt, trots att det var mycket hårdare passager där än det här racet. Och fler av dem.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Som någon skrev, jävligt kul för Dani men det var fel race att vinna på.

Kul med drama, älskar det. MotoGP börjar att bli riktigt, riktigt roligt att kolla på. Nu är det inte bara värdens snabbaste förare på värdens bästa motorcyklar.

Det är även drama och snygga tjejer, vad kan man mer begära? :tuttar:krama:D
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Jag tycker racet på Silverstone var väldigt spännande att se, och där var det inga sura miner eller tjafs efteråt, trots att det var mycket hårdare passager där än det här racet. Och fler av dem.

Marquez, Rossi, Iannone, Viñales och några till är av samma skrot och korn. Därför gnälls det inte när det bjuds upp till dans.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Rossi gör en klockren omkörning dyker på insidan å håller sitt spår . Sen att LL inte har en aning om vad som händer kan ju inte rossi rå för.

https://www.youtube.com/watch?v=h1vvYqLlyMY

LL blev ju överraskad att rossi kom där. Rossi håller inne spåret LL kör ju nästan in i honom bakifrån.
Ingen av dom omkörningarna jag så i söndags var farliga.rena spår in i kurvorna inget vinglande in eller ställ
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man kan ha många åsikter om Dorna, men det kan inte råda någon tvekan om att konstanta förändringar av däcken och elektronik som tar udden av de skickligaste faktiskt bidrar till bättre underhållning. Åtta olika vinnare och ingen som längre kan komma ihåg när någon vann två race i rad.

Och nästan samma utveckling i Moto2 med sju olika vinnare denna säsong.

Fick du slut på vuxet beteende HanneZ?

kan tipsa om ignore-listan. Den fungerar alldeles utmärkt.

:tummenupp
 
Last edited by a moderator:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De som från början haft den mest sofistikerade elektroniken är sannolikt de som förlorat mest och detta är utan tvekan Honda. Så länge man hade en hyfsad wheelie control så hade man inget större behov av aerodynamik, denna säsong är läget helt annorlunda. Svårt att säga vem som skulle vara bäst / sämst om alla tvingades att använda samma tändbox och samma bank med flatslides.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För övrigt, var det någon som noterade Pirros "disc"-bakhjul...? Knappast något man vill använda på en motorcykel. Snarare Ducatis sätt att sätta en blåslampa i röven på de som ska bestämma reglerna kring "aerodynamic devices"...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För övrigt, var det någon som noterade Pirros "disc"-bakhjul...? Knappast något man vill använda på en motorcykel. Snarare Ducatis sätt att sätta en blåslampa i röven på de som ska bestämma reglerna kring "aerodynamic devices"...

Jo, jag såg någon bild på det och undrade vad i hela friden det var för något påhitt. Tallriksfälgar har väl varit allmänt omodernt rätt länge nu. :hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För övrigt, var det någon som noterade Pirros "disc"-bakhjul...? Knappast något man vill använda på en motorcykel. Snarare Ducatis sätt att sätta en blåslampa i röven på de som ska bestämma reglerna kring "aerodynamic devices"...
Jo, det kommenterades rätt ingående på ViaSat. Det må väl ha varit en hygglig helg på "firman" för övrigt, skoj att Zarco får mothugg av hojar med riktiga chassikomponenter? :)

Du har många rätt i Ditt tidigare inlägg när det gäller reglementet, men vad är snackisarna inför nästa säsong? Michelins DNA lär väl fortfarande finnas kvar i stället för att försöka plagiera Bridgestones prylar? StandardECU - kommer det i någon uppdaterad variant? Hur funkar samarbetet i programvarugruppen, lyckas tillverkarna hålla vettigt sams när funktionerna i mjukvaran förhandlas?

Jag tror inte längre på jultomten, inte heller köper jag att Dani som gubben i lådan plötsligt hittar rätt inställning och lämnar sin ökenvandring i seriens mittfält för att göra en alldeles lysande insats som räcker ändå fram till seger. Utan att det körs i monsunregn, nollgradiga temperaturer eller andra extrema förhållanden. Danis däcksval fram fungerade ju för honom men VR var rätt tydlig med att Yamaha trodde sig ha gjort rätt däcksval även efter rejset, så någon avgörande betydelse kanske det inte ska tillskrivas? Hörs det något depåsnack kring en förändrad filosofi kring design och prestanda hos HRC, snack som tål offentlighetens öron?

Hur tänker Du med "...tar udden av de skickligaste..."? Tänker Du förare? Att däcken ändrar karaktär från race till race kan jag förstå med tanke på de problem som Michelin hanterat och försökt att åtgärda. Men elektroniken? Tänker Du att de skickligaste förarna är de som vinner mest på en oerhört avancerad mjukvara och däck som uppträder oerhört konsekvent?

Många frågor, men ikväll blev jag less på att jobba och då kändes det bättre att bluddra på SH.com :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror inte längre på jultomten, inte heller köper jag att Dani som gubben i lådan plötsligt hittar rätt inställning och lämnar sin ökenvandring i seriens mittfält för att göra en alldeles lysande insats som räcker ändå fram till seger. Utan att det körs i monsunregn, nollgradiga temperaturer eller andra extrema förhållanden. Danis däcksval fram fungerade ju för honom men VR var rätt tydlig med att Yamaha trodde sig ha gjort rätt däcksval även efter rejset, så någon avgörande betydelse kanske det inte ska tillskrivas? Hörs det något depåsnack kring en förändrad filosofi kring design och prestanda hos HRC, snack som tål offentlighetens öron?

Enligt David Emmet på motomatters.com så har Dani helt enkelt resetat chassiinställningarna på hojen från och med Brno. Man gick tillbaka till en grundläggande inställning som inte var optimal, men som däremot gav Dani möjlighet att förstå och känna hur Michelin-däcken arbetade. Därifrån har man metodiskt justerat inställningarna utifrån Danis respons, tills man nu nått fram till en nivå som fungerar mycket bra, åtminstone i hettan på Misano. Så, ingen jultomte, men däremot drastiska beslut och metodiskt arbete.

https://motomatters.com/analysis/2016/09/12/2016_misano_motogp_post_race_round_up.html
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hur omfattande är enhetselektroniken egentligen?
I någon av efterintervjuerna med dani påstår intervjuaren att hondan fått en uppgradering på elektroniken.
Gäller det bara honom/honda eller får alla sånt samtidigt?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
http://www.motorsportmagazine.com/opinion/motogp/why-dani-boy-made-everyone-look-slow

......Pedrosa’s difficulties have been well documented; the Spaniard stands 1.6 metres tall and weighs 51 kilos. In an era of single-tyre racing, when one size must fit all, Pedrosa’s diminutive size is a real handicap. Many of his rivals have no doubt that he would’ve won at least one MotoGP title by now if he was a bit bigger and a bit heavier. He simply isn’t large enough to generate heat into the tyres unless the sun is shining.

Thirteen-time world champion Angel Nieto says Pedrosa rides like an angel, sweeping divinely from one corner to the next, never a wheel out of line, rarely a shimmy of the handlebars. He is totally at one with his machine, even if this is only because he has no choice: aboard a MotoGP bike the little man looks like an angel strapped to a Scud missile....
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top