2016 Speedster

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ska man hållas med racing/banåkning och inte orkar byta drev/ hålla koll på allmänskicket på grejorna själv alt ha väldigt bra mek med sig så kommer den karriären ta slut fort.

Trust me.

Det är skillnad på att kunna men inte vilja och att vilja men inte kunna. Inför säsongen väljer jag att lägga min tid på annat och låter dem som lever på att meka göra just det. Pyssel under säsongen är en annan sak.

Beror ju kanske på vilken nivå ambitionen ligger... :7peta

Exactly! Det också.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Saknar packningar till ninjan, lägger beställning.

Sitter och funderar på annat jag kan göra under tiden.. kommer på att jag måste ordna mina kåper.. står i valet och kvalet om jag ska bygga om mina orginal.. eller köpa färdigt om man hittar något inte så grisdyyyrt.:D

http://www.polidom.se


Något någon handlat från ?
Feedback, bra-dåligt ?

Bör kanske läggas i en annan grupp..:Bugar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I Speedster? För alla? Är inte det lite som att säga "Ambitionen måste väl vara att vinna MotoGP? :dummer "

Njä, det får nog allt lov att vara en motionsklass för de som vill tävla men inte för den delen satsa också.

"förr" tog ju rookie-åkarna hojen till banan, tejpa för lamporna och körde "as is". Idag är det ingen i någon klass som ens skulle komma på idén.

Ambition mot bäst, då vetesjutton om man inte valt fel klass. Då bör en väl titta på någon form av Cup/serie med säsongspoäng.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Njä, det får nog allt lov att vara en motionsklass för de som vill tävla men inte för den delen satsa också.

"förr" tog ju rookie-åkarna hojen till banan, tejpa för lamporna och körde "as is". Idag är det ingen i någon klass som ens skulle komma på idén.

Ambition mot bäst, då vetesjutton om man inte valt fel klass. Då bör en väl titta på någon form av Cup/serie med säsongspoäng.

Rätta mig om jag har fel, men jag har försått det som att den som tävlar i Speedster cup, men man ser att den här mannen/kvinnan ligger naturligt längre fram i sin körning än andra i Speedster, kommer att få automatiskt utan något att välja på få köra i en högre klass..?? just för att behålla en nybörjar nivå eller motionsnivå i Speedster ?:va

För nu ska ju jag premiära i RR, vilken klass passar då inte bättre än just speedster ?
Jag kan ju ha ensamrätt på sista platsen likagärna som jag kanske är den som vågar hålla i lite mer rent naturligt.. Jag ser inte att jag kommer vara den som vill bli bäst och vinna titlar.. men tror inte jag vill köra speedster hela tiden

Jag vill bli bättre på köra sporthoj, och jag lär mig mer om man får köra mot andra lite snabbare åkare.

Förr tävlade jag lite i motorcross men tränade mest, hade nog ingen direkt framtid och heller inga sponsorer men körde väl ganska fort och tog pallplatser på klubbmästerskap och och ville bli dra ner på varvtiderna, för jag fick motion av det och hade svinkul samtidigt. Detta vill jag återuppleva men nu med roadracingen.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rätta mig om jag har fel, men jag har försått det som att den som tävlar i Speedster cup, men man ser att den här mannen/kvinnan ligger naturligt längre fram i sin körning än andra i Speedster, kommer att få automatiskt utan något att välja på få köra i en högre klass..?? just för att behålla en nybörjar nivå eller motionsnivå i Speedster ?:va

För nu ska ju jag premiära i RR, vilken klass passar då inte bättre än just speedster ?
Jag kan ju ha ensamrätt på sista platsen likagärna som jag kanske är den som vågar hålla i lite mer rent naturligt.. Jag ser inte att jag kommer vara den som vill bli bäst och vinna titlar.. men tror inte jag vill köra speedster hela tiden

Jag vill bli bättre på köra sporthoj, och jag lär mig mer om man får köra mot andra lite snabbare åkare.

Förr tävlade jag lite i motorcross men tränade mest, hade nog ingen direkt framtid och heller inga sponsorer men körde väl ganska fort och tog pallplatser på klubbmästerskap och och ville bli dra ner på varvtiderna, för jag fick motion av det och hade svinkul samtidigt. Detta vill jag återuppleva men nu med roadracingen.

Fast, speedster är inte en cup. Det är lösa race utan någon ligaplacering, så att säga. Just för att hindra att folk ligger och nöter i den serien på samma sätt som det gjordes i Rookieserierna tills vi fick alldeles för hög nivå i dem och det skrämde bort spekulanter på att börja köra för skojs skull.
Det verkar som om de flesta som hittar lite fart i speedster klassar upp sig själva till Rookie. Och det är ju bra, så vi kan fylla på med mer av oss långsamma knasbollar i Speedster. :hihi
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Är det inte det här som gör Speedster så kul?
För en del är det en motionärsklass,
och för andra är det en instegsklass till betydligt större satsningar och klasser.

För mig är det en motionärsklass där jag kan återuppleva min ungdoms (jag fyller 59 i år...) stora passion då motocross var allt jag levde för och då jag tävlade på en tämligen hög nivå. Efter att ha varit utan mc i 25 år insåg jag att jag saknar racingmiljön - att tjöta med likasinnade, känna dofter av brända avgaser och dånet av hojar på maxvarv, känna fjärilarna i magen innan ett race etc. Jag inser att jag knappast lär vinna några race, men det är ok för mig. De som vinner i den här klassen är ofta de som vill vidare. Finns ju flera namn att nämna, Jesper Hubbe Hubner tex. Flera andra har gått vidare till bla Rookie-klasserna.

Det fantastiska är väl att det funkar ändå, trots ganska stora skillnader i ambitionsnivå.
Och jag gissar att samvaron mellan oss förare i den här klassen är bäst i Sverige :)
Vilket förhöjer rolighetsfaktorn även efter att målflaggan passerats.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Fast, speedster är inte en cup. Det är lösa race utan någon ligaplacering, så att säga. Just för att hindra att folk ligger och nöter i den serien på samma sätt som det gjordes i Rookieserierna tills vi fick alldeles för hög nivå i dem och det skrämde bort spekulanter på att börja köra för skojs skull.
Det verkar som om de flesta som hittar lite fart i speedster klassar upp sig själva till Rookie. Och det är ju bra, så vi kan fylla på med mer av oss långsamma knasbollar i Speedster. :hihi

Ja precis, sett det förut att det inte är en cup längre. Blev fel i inlägget =)

jaa det är ju jättebra om man klassar upp sig själv, men gör man inte det gör förbunet det åt dig, no mather what? Kör högre klass eller kör inte alls typ för du kör alldeles för fort för denna klass.. ?

Men även fast det är lösa race så finns det alltid dom som är lite mer tävlingsinriktade som person och vill göra bra ifrån sig, men ändå på ett stadie där det är lite skitsamma om det inte blir så, och det är ju fine med det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja precis, sett det förut att det inte är en cup längre. Blev fel i inlägget =)

jaa det är ju jättebra om man klassar upp sig själv, men gör man inte det gör förbunet det åt dig, no mather what? Kör högre klass eller kör inte alls typ för du kör alldeles för fort för denna klass.. ?

Men även fast det är lösa race så finns det alltid dom som är lite mer tävlingsinriktade som person och vill göra bra ifrån sig, men ändå på ett stadie där det är lite skitsamma om det inte blir så, och det är ju fine med det.
Kommer inte ihåg hur det är med uppklassningarna, men jag tycker det hade varit bra om det tillämpades någon uppklassning. :hihi
Men det är inte direkt så att det verkar ha hunnit bli något problem än. Och det är ju en fördel om det fyller på med mer långsamma, så att de där riktigt snabba tröttnar på att ha oss som rundningsmärken på racen så de klassar upp sig. :fakta
 
Last edited:

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Kommer inte ihåg hur det är med uppklassningarna, men jag tycker det hade varit bra om det tillämpades någon uppklassning. :hihi
Men det är inte direkt så att det verkar ha hunnit bli något problem än. Och det är ju en fördel om det fyller på med mer långsamma, så att de där riktigt snabba tröttnar på att ha oss som rundningsmärken på racen så de klassar upp sig. :fakta

Hehe ja !
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Kommer inte ihåg hur det är med uppklassningarna, men jag tycker det hade varit bra om det tillämpades någon uppklassning. :hihi
Men det är inte direkt så att det verkar ha hunnit bli något problem än. Och det är ju en fördel om det fyller på med mer långsamma, så att de där riktigt snabba tröttnar på att ha oss som rundningsmärken på racen så de klassar upp sig. :fakta

Vad jag vet har uppklassningar skett på lite olika sätt. Svemo har bett några att klassa upp sig, andra har förstått själva att de nog hör hemma i snabbare klasser. Som du säger Ulvhamne - än har det inte blivit ett stort problem, låt oss hoppas att det aldrig blir det. Jag minns att jag förra året reagerade på att många körde ganska fort i Speedster. Många hade med sina tider klarat sig bra i rookie-klasserna. Men jag tror att många av dem har klassat upp sig till i år.

Jag tror att det var ett bra beslut att köra varje Speedster-race för sig, att inte ha nån cup.
Även om det skedde på bekostnad av ER-6 cupen. Nu finns ju A2-cup i stället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
F-n i mig om inte det vore en av årets höjdpunkter - att få se dig på griden i år!!

8:e maj kör jag första gången på större bana igen, med gathojen för att se hur det känns. Funkar det bra så lär jag dyka upp nån gång i sommar/höst på gridden. :D
Känns jävligt mycket bättre på gata i år än i fjol iaf, och jag kan faktiskt hänga av nu, även om det kommer krävas en hemskt massa stretch för att få upp rörligheten i höfterna så det funkar bra. Men jävlar i det!
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Svåra moraliska frågor. Men vafan, jag jobbar ändå på min badass image. Kval-öl!

Mycket snack om jumboöl.
Få är vi som vunnit dessa.
Jag är en stolt vinnare sedan omgång 3 2015.

Men hur kul det än är, så finns där ett problem. När man väl vunnit sina jumboöl så finns det ingen att dricka dem med. För alla har långt att köra och bråttom.

Det är givetvis förkastligt att blanda motorsport och fermenterade drycker. Det tar vi givetvis avstånd ifrån.

Så jag föreslår att vi inför en ny Speedstertradition från och med omgång 1 2016:

Speedster's Kval-öl

Så här fungerar det:

Alla som deltar i en Speedsteromgång är skyldiga att ta med sig två flaskor eller burkar öl till omgången. De som är minderåriga får ta med sig alkoholfri öl, övriga tar med sig lätt-, folk-, mellan-, stark- eller hemmabrygd öl efter tycke och smak.

Kvaldagens morgon äger alla skyldighet att lämna över sina öl till omgångens "beerkeeper". Vem som blir omgångens Beerkeeper styrs helt av följande formel: Omgångens antal deltagare adderas, delas med omgångens tävlingsdatum (dag) och multipliceras med månadsnumret. Närmast högre startnummer blir Beerkeeper. Exempel Anderstorp med 32 deltagare den 5/8: 32 deltagare/8*5=20 Startnummer 21 blir Beerkeeper. Exempel Omgång 2 i Linköping med 34 deltagare den 17/6: 43/17*6=15 dvs Startnummer 16 blir Beerkeeper.

Att vara Beerkeeper är ett hedersuppdrag som inte innebär något annat än att man härbärgerar den insamlade kval-ölen i sin depå/depåtält.

Efter kvalet, alltid klockan 19:01, överlämnar Beerkeepern kval-ölen till de tre som kommit sist i kvalet. Sist får flest, näst sist får nästan lika många, och tredje sist får hälften så många som den som kom sist. Udda öl som ingen vet hur den ska fördelas tillfaller alltid Beerkeepern.

Sedan ingår det i traditionen att de som vunnit kval-ölen skänker alla ölen till Speedster-gemenskapen så att alla som infunnit sig kan hänga en stund och dricka en öl och skrodera om sin äventyr. Att hamstra kvalöl och ta med den från kval-ölsplatsen är ett säkert sätt att framkalla sprickor i kraschkåpor eller sendrag.

Som alltid - detta handlar om en positiv och vänlig tradition. Det handlar aldrig om tvång eller grupptryck, och om någon glömmer att ta med sina öl finns det säkert någon av oss skåningar som har ett par extra att bjuda på (närhet till Danmark underlättar). Och givetvis ska ingen bli berusad så att det uppstår någon fara för nästa dags tävlingar.

Men det vore kul med en återkommande 19:01 kval-ölstradition inom Speedster, för vunna jumboöl smakar lite avslaget i sin ensamhet när man väl kommit hem på söndagen. Bättre med kvalitetskval-öl i glada kval-vänners kvalificerade kamratskap!

Ok?
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Grabbar, ni åker inte till Karlskoga för hojkörningen egentligen va..?
Gör som Lullen, låtsas "tappa" en bromsoksbult i Trösen så kan ni glida omkring hela helgen med en öl i näven sen.. :) :fyllisar
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top