2016 Speedster

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Nån som vet något om licenskursen 26-27 Juli i Karlskoga?
Står fortfarande att det ska komma mer info i april...

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Jag gick den förra året. Det var teori hela tisdagen och körning under allmänåkningen på onsdagen, dvs endast några 15-minuterspass där man inte hann med särskilt mycket, så jag personligen gillade inte riktigt upplägget. Teorin hade gått att klara av på kortare tid, typ kvällen innan bara, och det var för lite körning. En enda provstart, och bara tre varv uppkörningsrace (vi började varva Classic-hojar då)

Japp. Jag har köpt en zx10r. Det är bara jag som inte uppdaterat mitt inlägg. Tackar för erbjudandet :tummenupp
Var du med på Anderstorp? Enda Kawan i Speedster? Trea på söndagen?

Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag gick den förra året. Det var teori hela tisdagen och körning under allmänåkningen på onsdagen, dvs endast några 15-minuterspass där man inte hann med särskilt mycket, så jag personligen gillade inte riktigt upplägget. Teorin hade gått att klara av på kortare tid, typ kvällen innan bara, och det var för lite körning. En enda provstart, och bara tre varv uppkörningsrace (vi började varva Classic-hojar då)

Tänkte mest om den blir av alls, iom att det inte kommit mer info, men det var bra med lite info om upplägget.
Har haft licens förut, så det är mer en formalitet att jag måste ta om den iom att den gått ut, så upplägget är mindre intressant, bara jag får licensen så jag kan köra.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

Nej, det är inte jag. Det borde vara Kristian Aros .. Har haft fullt pådrag med allt annat utanför banrejs. Ska bekanta mig med cykeln nu till helgen för igentligen första gången..

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Tänkte mest om den blir av alls, iom att det inte kommit mer info, men det var bra med lite info om upplägget.
Har haft licens förut, så det är mer en formalitet att jag måste ta om den iom att den gått ut, så upplägget är mindre intressant, bara jag får licensen så jag kan köra.

Har du mailat kga motorstadion? De var rätt bra att svara på mail när jag skulle gå.
Varför skulle det inte bli kurs?
De som haft licens tidigare behövde bara gå teorin på min kurs har jag för mig.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Vart har folket köpt sina racekåpor? Räcker det med random 50 cl petflaska/whatever som uppsamling? Najning? Bara någon jävla tråd över de bultar/skuvar det krävs på? Hajfena? Måste man verkligen borra i svingen?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vart har folket köpt sina racekåpor?
ebay är rätt vanligt.
Räcker det med random 50 cl petflaska/whatever som uppsamling?
Japp. De går dessutom att värma och forma om så man kan sätta dem lite varstans.
Najning? Bara någon jävla tråd över de bultar/skuvar det krävs på?
Det står några krav i reglementet på najtråden, men i princip ja.
Hajfena? Måste man verkligen borra i svingen?

Nej, det finns ett par trådar där det beskrivs lösning med buntband. Om jag inte minns fel så kör Moss så, och Fordon kanske?

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Hajfena? Måste man verkligen borra i svingen?[/QUOTE skrev:
Jävligt bra lim kanske, typ superepoxy, PL400 .. ..

- - - Updated - - -

=Hajfena? Måste man verkligen borra i svingen?

Jävligt bra lim kanske, typ superepoxy, PL400 .. ..

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vart har folket köpt sina racekåpor? Räcker det med random 50 cl petflaska/whatever som uppsamling? Najning? Bara någon jävla tråd över de bultar/skuvar det krävs på? Hajfena? Måste man verkligen borra i svingen?

Har du fått ordning på allt eller vill du ha hjälp.....

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det verkar svårt att finna speedster varvtider från ring knutstorp! Någon som vet vart det kan finnas?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Det verkar svårt att finna speedster varvtider från ring knutstorp! Någon som vet vart det kan finnas?

Tror inte att Speedster tävlat på banan? Speedster går ju ihop med SM-helgerna och senaste 2-3 åren har det inte gått något SM på knudan..

Gissar att tiderna skulle ligga ca 1,05-1,15.

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Tror inte att Speedster tävlat på banan? Speedster går ju ihop med SM-helgerna och senaste 2-3 åren har det inte gått något SM på knudan..

Gissar att tiderna skulle ligga ca 1,05-1,15.

Speedster har vad jag vet inte tävlat på Knutstorp. Men din gissning stämmer nog ganska bra. Jag ligger i nedre halvan (en bra dag) av Speedster o körde 1.14 på en bandag på Knutstorp förra året.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Redo för test! Missar dock den här helgen också i Linköping!:(
Hoppas jag har lite bantimmar i kroppen och kan ställa sig på Gåsen i Juli iaf :)

Tänkte på en sak, jag har ju ingen generator på min hoj. bara varvräknare, startmotor och bränslepump i elväg. Hur mycket ström kan man tänka sig att bränslepumpen tar från batteriet, får man ladda efter varje 20 minuter innan pumpen slocknar ? (nytt batteri) Vill ju montera oljetrycksmätare och vattentemp också.. bör kanske köpa en generator ?!:va

13321721_10209421543717169_8197989806577475964_n.jpg

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Redo för test! Missar dock den här helgen också i Linköping!:(
Hoppas jag har lite bantimmar i kroppen och kan ställa sig på Gåsen i Juli iaf :)

Tänkte på en sak, jag har ju ingen generator på min hoj. bara varvräknare, startmotor och bränslepump i elväg. Hur mycket ström kan man tänka sig att bränslepumpen tar från batteriet, får man ladda efter varje 20 minuter innan pumpen slocknar ? (nytt batteri) Vill ju montera oljetrycksmätare och vattentemp också.. bör kanske köpa en generator ?!:va

View attachment 431414

Min gamla R6a hade ett gammalt sunkigt biltemabatteri, men den klarade av ett helt race utan några som helst problem. Jag brukade iofs sätta i laddaren på bandagar mellan passen, men hade inget problem med att den inte orkade med 3-4 pass utan laddning iaf. Det var en förgasarhoj, så det var ju i princip inget på hojen som sög i sig massa ström.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Min gamla R6a hade ett gammalt sunkigt biltemabatteri, men den klarade av ett helt race utan några som helst problem. Jag brukade iofs sätta i laddaren på bandagar mellan passen, men hade inget problem med att den inte orkade med 3-4 pass utan laddning iaf. Det var en förgasarhoj, så det var ju i princip inget på hojen som sög i sig massa ström.

Okej !

Det lät ju lovande bra !
Är det inte så många som åker med generatorer på sina cyklar ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Okej !

Det lät ju lovande bra !

Min var toklättad, men jag vetefan om det inte blivit lättare att ha kvar generatorn och dumpat biltemabatteriet. :hihi
Misstänker att generatorn brukar få sitta kvar nuförtiden.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hajfena? Måste man verkligen borra i svingen?

Nej, det finns ett par trådar där det beskrivs lösning med buntband. Om jag inte minns fel så kör Moss så, och Fordon kanske?

Det löstes (med Rickens och Enrosabils hjälp) genom att bocka till en 1,6mm plåt, borra hål för befintliga skruvar som jag kunde fästa plåten i, stabilisera upp den med buntband och najtråd.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Okej !

Det lät ju lovande bra !
Tror nog det är tvärt om, elektroniken på lite nyare hojar gör att generatorn är kvar. Mer problem att plocka bort den än man tjänar i vikt, nånstans måste den kompenseras.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Last edited:

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Då var första körningen avklarad !!
Den gick precis som jag hade tänkt mig, men duktigt nervöst var det vid lite påfrästning.. kommer det kolvar flygandes, kommer det oljefontän ut genom alla packningar ??

Det känns faktiskt ganska märkligt att jag aldrig kört Ninjan, bara skruvat och skruvat sedan jag köpte den för ett år sedan.

Men nu jävlar är det inte långt bort från en speedster premiär kanske :)

https://www.youtube.com/watch?v=bZG6yg2QvdM
Självklart besiktad,skattad och försäkrad.

Stark konkurrent till årets sämsta kamervinkel, blir bättre i slutet dock:tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!