2017 MotoGP - försäsongstugg!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där ser man! Missat att den gick under säsongen också :p Men vill minnas att det var någon serie under pre-season förra året?

Nej, de klippte ihop gamla segment från ATF under säsongen, så jag hade redan sett i princip allt redan. :D
I år har ATF varit lite tråkigare med mer eller mindre en recap. :(
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Är väl WP på både moto3 och 2 mästarhojarna så de verkar ju inte helt värdelösa...

Värdelösa har jag aldrig påstått att de är, jag har faktiskt ingen uppfattning om precis hur bra de är. Men hade de varit bäst, så hade redan alla andra stall i MotoGP använt dem. Hondas fjärding var väl säkerligen heller inte dålig, men å andra sidan inte heller lika bra som Öhlins... uppenbarligen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Värdelösa har jag aldrig påstått att de är, jag har faktiskt ingen uppfattning om precis hur bra de är. Men hade de varit bäst, så hade redan alla andra stall i MotoGP använt dem. Hondas fjärding var väl säkerligen heller inte dålig, men å andra sidan inte heller lika bra som Öhlins... uppenbarligen.

Kan ju hänga på förarmaterialet med, MM på WP en säsong sen ska alla ha det istället. ;) Ed. Det jag Tror gör öhlins "bäst" är supporten dom kan hålla tack vare den stora mängd data dom sitter på och inte teknisk överlägsenhet, ett säkert kort för teamen helt enkelt.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Kan ju hänga på förarmaterialet med, MM på WP en säsong sen ska alla ha det istället. ;) Ed. Det jag Tror gör öhlins "bäst" är supporten dom kan hålla tack vare den stora mängd data dom sitter på och inte teknisk överlägsenhet, ett säkert kort för teamen helt enkelt.

Kan mycket väl vara som du säger. Någon gång ska ju trots allt någon annan hinna ikapp i utvecklingen. Då kan det ju vara support och annat som fäller avgörandet för teamen. Vi får väl helt enkelt fråga den något partiske Alatalo i frågan :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte om jag har någon åsikt i frågan förutom det som redan sagts. Visst har jag gjort grundliga analyser av konkurrenter och visst vet jag vad deras starka respektive svaga sidor är. Men man kan inte stirra sig blind på vad andra gör. Man måste ha en egen filosofi och egna teorier och sedan köra stenhårt på dessa. Den som bara är ute efter att kopiera en konkurrent - oavsett om det gäller ren teknik eller arbetssätt - kommer aldrig att vara ledande.

En sak som inte ska underskattas är effekten av långvarigt kontinuerligt samarbete. Att vara leverantör till en och samma fabrik och en och samma motorcykelmodell bygger upp en kontinuitet där båda parter införskaffar kunskaper och erfarenheter. Att då välja en annan fjädringsleverantör med hänvisning till att de är "bättre" kommer knappast att generera bättre prestanda förrän efter en mycket lång tid.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jahapps, här har det varit helt dött nu ett tag. Dags att vi börja spekulera lite och sprida lösa rykten!

Vem tror ni blir årets rookie?

Kandidater:
Johan Zarco (Tech 3)
Jonas Folger (Tech 3)
Alex Rins (Suzuki)
Sam Lowes (Aprilia)

Själv tror jag att Zarco kommer att vinna, pga av hans stabila körning i Moto2. Han verkar vara väl medveten om sina gränser och har bra pace över ett helt race. Lowes däremot vet uppenbarligen inte var hans begränsningar är, flest krascher under 2016 (30 st) talar sitt tydliga språk. Dessvärre tror jag att detta kommer att fortsätta, eftersom han sitter på en hoj som kräver att man tänjer på gränserna för att kunna hänga med. Jag sticker ut hakan lite och säger även att Zarco slår både Miller och Rabat nästa år.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Som Suzuki-fan håller jag ju lite extra på Rins i rookie kampen, men jag tror som du CoBz, Zarco blir en hård nöt att knäcka om testerna antyder något om kommande säs8ng.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Som Suzuki-fan håller jag ju lite extra på Rins i rookie kampen, men jag tror som du CoBz, Zarco blir en hård nöt att knäcka om testerna antyder något om kommande säs8ng.

Ja, jag höll också Rins som en favorit tidigare, men efter en ganska klen säsongsavslutning och nu även hans skador kommer han med stor sannolikhet att halka efter de andra rätt rejält. Dessutom verkade han inte riktigt hitta hem på hojen lika snabbt som Zarco och Folger gjorde. Undra hur det är med stackaren förresten, frakturer på ryggen är rätt allvarliga saker.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Zarco känns väldigt fokuserad och stabil. Han kraschar ju nästan aldrig och han kan verkligen planera sina race. Han är lugn och stabil, mem kan vara aggresiv då det behövs köras om.:D
Jag tror han kommer slå flera av de etablerade förarna i det lägre skiktet.

Och så sitter han ju på en bra hoj också. :yoparty
 

46:an

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2016
Ort
Göteborg
Hoj
06, Kawasaki, ER-6
Hej, är det någon som vet om man kan köpa biljetter till testkörningarna?

Jag och min sambo kommer vara i Thailand när de testkör på Sepang circuit i Malaysia...funderar på att dra dit då men hittar ingenstans om man får komma in eller inte.
Sepangcircuits kalender är helt tom 2017 än så länge så där går inte att kolla.

Någon som vet vart man kan vända sig?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag vet inte säkert, men skulle gissa på att det inte går att köpa biljetter till testerna.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Så här skrev man nu i 21/11..

"the Sepang test will take place completely behind closed doors, with no media allowed."

Så kan vara bra att kolla upp hur det är som privat att överhuvudtaget komma in !!??
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Så här skrev man nu i 21/11..

"the Sepang test will take place completely behind closed doors, with no media allowed."

Så kan vara bra att kolla upp hur det är som privat att överhuvudtaget komma in !!??

Innebär det att självaste motogp inte heller kommer att visa något från det testet? :gnissla
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle gissa att det inlägget handlar om Yamahas egen test som var 21-22 november...

Den första "officiella" Sepang-testen som inträffar så fort test-ban perioden är över (som i år lustigt nog är de två sista dagarna i januari och första februari) brukar ha full mediabevakning.

Dock tror jag inte att detta innebär att det går att ta sig in på läktaren. Detta skulle kräva personal enbart i detta syfte och jag är inte säker på att detta är en särskilt briljant ide som säljer mängder med biljetter. De första testdagarna under varje säsong brukar innehålla en hel del långa uppehåll då man ofta testar väldigt grundläggande saker som kan kräva långa vistelser i depåboxen. Alltså inget som gemene man kommer att vara särskilt nöjd över om han betalar pengar för en läktarbiljett...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vissa förare stampar bakbroms i slutet av rakan, precis innan man börjar dra i frambromsen. Detta stabiliserar hela ekipaget och drar framförallt ihop bakänden lite grann vilket sänker tyngdpunkten vilket teoretiskt sett leder till bättre bromsprestanda. Andra förare är beroende av möjlighet till mer viktförskjutning framåt för att lita på framänden vid hård inbromsning. Dessa behöver således en något högre tyngdpunkt och använder därför ingen bakbroms innan frambroms.

Under de sista åren har det blivit väldigt vanligt att använda ganska mycket bakbroms under sista delen av trailbromsningen, alltså vid relativt stora lutningsvinklar. Detta förbättrar styrningen under sista delen av inbromsningen och detta är en utbredd körstil både inom MotoGP och Moto2.

Det hade onekligen varit intressant att se dataloggningen (gas, båda broms, lutningsvinkel och kanske båda fjädringskanaler) synkroniserat med videon.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
@Alatalo
Ännu ett inlägg med info som helt enkelt inte går att få på annat sätt än från dig.
Det har skrivits förr men måste upprepas:
Tack för alla dina inlägg! :Bugar
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top