Jag tror att man ska tona ner betydelsen av olika årsmodeller ganska rejält. Det finns inte något fall där "årsmodell 2017" är en helt ny hoj jämfört med den hoj man hade i Valencia 2016. Varken vad gäller konstruktionen eller de faktiska delar man använder. Utvecklingsarbetet är sedan länge en konstant pågående process där mindre såväl som större förändringar införs mellan varje test.
Min gissning är att de tre första försäsongstesterna (den inofficiella Sepangtesten för testförarna, den officiella för vanliga förare samt Phillip Island) kommer att fokusera på aerodynamik, för att försöka återskapa så mycket som möjligt av det man hade i slutet av 2016 men med nytt reglemente. Vissa hojar kommer därför att se lite annorlunda ut då det blir dags för första racet jämfört med det som nu visas upp som "årsmodell 2017".
Det är väl i princip bara motorn som inte byts mot en annan som inte är identisk under pågående säsong?
Sedan kanske de får ha lite olika motorer som de registrerat in innan säsong eller måste de vara likadana?