2017 MotoGP - försäsongstugg!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att man ska tona ner betydelsen av olika årsmodeller ganska rejält. Det finns inte något fall där "årsmodell 2017" är en helt ny hoj jämfört med den hoj man hade i Valencia 2016. Varken vad gäller konstruktionen eller de faktiska delar man använder. Utvecklingsarbetet är sedan länge en konstant pågående process där mindre såväl som större förändringar införs mellan varje test.

Min gissning är att de tre första försäsongstesterna (den inofficiella Sepangtesten för testförarna, den officiella för vanliga förare samt Phillip Island) kommer att fokusera på aerodynamik, för att försöka återskapa så mycket som möjligt av det man hade i slutet av 2016 men med nytt reglemente. Vissa hojar kommer därför att se lite annorlunda ut då det blir dags för första racet jämfört med det som nu visas upp som "årsmodell 2017".

Det är väl i princip bara motorn som inte byts mot en annan som inte är identisk under pågående säsong?
Sedan kanske de får ha lite olika motorer som de registrerat in innan säsong eller måste de vara likadana?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Det ska bli intressant att se hur det blir för honom, om han kommer kunna anpassa sig till hojen.
Måste ju svida lite i stoltheten att se en gammal föredetting toppa tidslistorna på samma hoj. :hihi

Det är Stoner vi pratar om - enligt många en av de förarna med mest naturtalang någonsin, tror det känns ok att vara efter honom däremot inte ok att vara på 17:e plats. Svider säkert mer när han ser att Bautista är snabbare än honom numera :smasha
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är Stoner vi pratar om - enligt många en av de förarna med mest naturtalang någonsin, tror det känns ok att vara efter honom däremot inte ok att vara på 17:e plats. Svider säkert mer när han ser att Bautista är snabbare än honom numera :smasha

Fast stoner har inte tävlat i klassen på flera år, och aldrig på däcken de kör på nu. Sedan, vinnarskalle. Det gör alltid ont att inte vara bäst då. :hihi
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Svammel, han är testförare och aldrig kört på däcken ....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Svammel, han är testförare och aldrig kört på däcken ....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

En stor anledning till att han drämmer till med en så snabb tid på första dagen är att det inte är hans första dag på sepang. Testteamen har väl testat innan det officiella testet?! Sen tycker jag också att det är sjukt imponerande, men det är Stoner!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det ska bli intressant att se hur det blir för honom, om han kommer kunna anpassa sig till hojen.
Måste ju svida lite i stoltheten att se en gammal föredetting toppa tidslistorna på samma hoj. :hihi

Jo, får väl se efter sista testdagen om det tar sig eller om han kan börja fundera på vad han gjort, spännande! :)

Flest varv Vinales, skulle inte förvåna mig om han toppar listan efter sista dagen.

Ed. var visst lite tidig med flest varv......var tydligen inte färdigkört.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, får väl se efter sista testdagen om det tar sig eller om han kan börja fundera på vad han gjort, spännande! :)

Flest varv Vinales, skulle inte förvåna mig om han toppar listan efter sista dagen.

Jag tror nog att det kommer ta sig markant för JL.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Måndagens slutresultat.
http://www.crash.net/motogp/results/239040/1/sepang-motogp-test-times-monday-final.html

- Casey :Bugar
- Dovi 2'a +0,117 kan köra han också. :)
- MV före VR (den senare nöjd med Yamman men med hemsk huvudvärk)
- Bautista 4'a!
- AI 5'a och 2,2 före Rins.
- CC 6'a blir att räkna med i år också.
- Folger 7'a!!! :) 1,5 sec före teamkamrat Zarco
- MM sekunden efter på 9'de plats 0,3sek före DP på 13'de.
- EsP på 16'de 1,6 sekunder bakom med sin KTM!!! Bara 1/2sek bakom bästa Aprillia. :tummenupp
Gissar att det hänt nåt med Lowes och Smith som är långt efter.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En stor anledning till att han drämmer till med en så snabb tid på första dagen är att det inte är hans första dag på sepang. Testteamen har väl testat innan det officiella testet?! Sen tycker jag också att det är sjukt imponerande, men det är Stoner!

Totalt 20-30 varv två dagar. Det var inte de bästa förhållandena, därav de få varven. Så det är väl tveksamt att det gjort nån större skillnad.

https://motomatters.com/analysis/2017/01/30/2017_sepang_motogp_test_monday_round_up.html
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som vanligt tror jag att många överdriver varvtidens betydelse. För de allra flesta förare är detta första dagen på en ny säsong och därmed första dagen efter en lång semester. Garanterat ingen har pressat för en bra varvtid och de som har gjort kvalitativa, långa stint i syfte att testa något vettigt är lätt räknade. En dag som denna handlar mest om shake down av nya prylar, ställa in styren och fotpinnar, att åter vänja händer, fötter och röv vid en motorcykel och möjligtvis att uppdatera sin bankännedom.

De som pressar för en varvtid kommer att göra det under dag två eller tre och garanterat under första halvtimmen av dagen, sedan blir det helt enkelt för varmt. Typ första dagens setup med två mjuka bakdäck, sedan en längre lunch, sedan ägna resten av dagen (nåja, fram tills regnet som alltid kommer vid halv fyra...) åt lite vettigare testverksamhet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Naturligtvis är det så Alatalo!
Om jag normalt drar snabba slutsatser tar nog det här priset.
Men nåt måste jag(vi) skriva om för det är så j@vla kul att det är igång! :banana
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, som Alatalo säger. Vi har ingen aning om vad de testar. Kanske om de nya kalsongernaa skaver. Är det rätt skyddsfaktor i solkrämen. Cocacola eller Pepsi i partytältet ??? Kul är det iaf att det är på gång, och vi alla vill ju att ens egen favvo ska vara snabbast + att skrällar alltid är roligt. Tror de flesta vill se Stoner ställa upp i ett wildcard-race i år. :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja alltså, varvtiderna under testerna betyder ju inte direkt något för hur det ser ut ens på första racet. Men, lite kul är det ändå att prata om det. :hihi
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Klart som fan att de försöker att smäcka in några snabba varv. Det ger ju både en fet egoboost och en hel del PR till teamet. Sen att man kanske inte ska dra några stora slutsatser av vad det har för betydelse för ett helt race är väl en annan femma. Men att säga att ingen ens försöker att köra sitt max tycker jag är rent nonsens. T.o.m. Suzukis stallchef sa det helt öppet igår.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Smith tweetade tidigare att han avstått från att köra med det mjuka bakdäck de ändå inte kommer att få använda under racehelgen utan fokuserade på att utröna "issues"...
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top