2017 MotoGP - försäsongstugg!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men du ser la själv hur det ser ut, en testförare som tom står över någon dag att köra, om de sparar en dag till ett privat test eller så fine. Och när han väl går ut å kör så är det några fåtal varv, snacka om slösa bort testtillfället. Hur mycket test är det egentligen när de gör så, får han betalt per varv dvs ackord och Ducati måste snåla med hur mycket tid/varv de kan ge till Stoner? Känns som att Ducati har gett denna plats till Stoner som en slags PR jippo bara och inte för hjälpa hans team/märkes kollegor.

Spelar la ingen roll om de har sensorer å så, mer tid på sadeln blir ju mer data.

Å andra sidan, vad finns det för anledning att fortsätta köra efter man konstaterat ett problem annat än att försöka köra förbi det?

Vad säger att han inte är klar och har feedback till teamet?

Att då ligga ute för att hitta vägar runt kanske man kan göra inför race ifall man inte löser problemet, på en test finns ingen anledning att inte försöka justera bort det.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jo visst, han kanske har andra roller för Ducati men som testförare så borde han vara där å finslipa maskineriet så mycket det går speciellt om de upptäcker något fel så har de ju just nu vid testtillfället chansen att arbeta runt det/bort det.
Vid recehelgen är det i princip för sent och för plötsligt att försöka åtgärda fel jue, man ska helst bara justera in hojen inte byta ut den då. Exempel på det var ju Barbera när han fick ta över fabriks Duccen. Gick ju inte något vidare precis.

Jag har sjukt svårt att se Stoner som just en testförare. Visst e han super snabb men jag som teamleader hade ju försökt iaf att ta vara på det. Att han gör färre varv än en ordinarie MotoGP förare har jag svårt att ta till mig. Känns så fasligt slösigt med "resurser". Ducati ta å piska Stoner lite nu.. :D
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alltså, om nån är en testförare så borde de la vara ute på banan å testa. Inte göra korta sprints för att försöka slå bästa tider.

Varför är du helt övertygad om att de bara jagar varvtider...? De kanske kör korta stint för att de för tillfället testar lite vildare ideer än normalt...? Stora ändringar i aerodynamik, engine management eller traction control...? Som kräver en snabbare förare än Pirro men inte väldans många varv för att veta om de överhuvudtaget är på rätt väg...?

Ingen vettig människa jagar varvtider under eftermiddagen, då är det alltid för varmt. De som satt sina bästa varvtider under eftermiddagen har sannolikt inte gjort det under en ren varvtidsattack, utan under en stint då man faktiskt testar något vettigt (som då uppenbarligen har fungerat bra).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jo visst, han kanske har andra roller för Ducati men som testförare så borde han vara där å finslipa maskineriet så mycket det går speciellt om de upptäcker något fel så har de ju just nu vid testtillfället chansen att arbeta runt det/bort det.
Vid recehelgen är det i princip för sent och för plötsligt att försöka åtgärda fel jue, man ska helst bara justera in hojen inte byta ut den då. Exempel på det var ju Barbera när han fick ta över fabriks Duccen. Gick ju inte något vidare precis.

Jag har sjukt svårt att se Stoner som just en testförare. Visst e han super snabb men jag som teamleader hade ju försökt iaf att ta vara på det. Att han gör färre varv än en ordinarie MotoGP förare har jag svårt att ta till mig. Känns så fasligt slösigt med "resurser". Ducati ta å piska Stoner lite nu.. :D

Det är ju inte så värst mycket slöseri med resurser att låta en toppförare som dessutom har lite förmodad erfarenhet från privata tester och utvecklingsarbete av hojen fungera som förarcoach till nyförvärvet i teamet som ska ge dem nästa titel?
Att få upp JL i ordentlig fart så fort som möjligt tror jag är en bättre strategisk investering än att låta Stoner köra så många varv det bara går att pressa in.
Hans körstil är så skild från både Dovis och Lorenzo att han som testförare nog har mest värde i att få data från hojen när den körs på det vettvilliga sätt som vad det verkar mest bara han och Marquez kan göra. När hojen hoppar, fladdrar och far och går sidledes på full gas. :hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ursäkta min franska - men skit för ett ögonblick i bästatiderna och börja leta racesimuleringarna i listorna. Det är väl möjligen vad detta första test kan ge. Förarnas kommentarer är också intressanta. Mina personliga reflektioner:

Honda - när Peddo är inom 0.1 s från MM och uttalar sig om att hojen verkligen är bra - så tror jag faktiskt på lillen! Det tyder också på att Dani - som vet hur man bygger en vinnarmaskin - faktiskt fått råda lite mer än sin ubersnabbe teamkollega inför denna säsong. Det bådar gott.

Yamaha - oh yes, de är på banan i år. Snabba tider och bra traction, men pallar backdäcket en racedistans? Återstår att se men allas vår GOAT hyllar ju maskinen med en fet wheelie det sista han gör under dagen, tyder på att lekhumör och självkänsla finns där.

Ducce - Lorenzo kommer att vara där i toppen, frågan är hur snabbt det går. Jag är tämligen säker på att de röda kommer att vara slagkraftiga till första racet, men sedan? Hur lång tid tar det att få fason på de lite knivigare banorna? I a f kommer jag inte att räkna bort teamet från de som kan slåss om mästerskapet.

Suzuki - Iannone sätter bra tider. Men att hålla ihop allt en hel racedistans är en helt annan grej, blir intressant att se hur långt de räcker i Quatar.

Sist men inte minst - De nya från Moto2! Zarco tar Rossis styrning den dag geten väljer (eller tvingas) lägga handskarna på hyllan, allt annat vore en skräll! Tech3 må ju vara nöjda med helgen...:3freak

KTM har en bit kvar och lär med all säkerhet nyttja den feedback som förarna ger. Men detta test kan de ju inte vara annat än entusiastiska över.

Jaja, tror det blir en spännande säsong som inte medger särskilt många misslyckanden om Du ska aspirera på titeln?. Få se om såväl gamla som unga stjärnor klarar av att hantera stressen. Men till syvende och sist är det väl värt ett antal besök på några av banorna under säsong 2017...:tummenupp
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ursäkta min franska - men skit för ett ögonblick i bästatiderna och börja leta racesimuleringarna i listorna. Det är väl möjligen vad detta första test kan ge. Förarnas kommentarer är också intressanta. Mina personliga reflektioner:

Honda - när Peddo är inom 0.1 s från MM och uttalar sig om att hojen verkligen är bra - så tror jag faktiskt på lillen! Det tyder också på att Dani - som vet hur man bygger en vinnarmaskin - faktiskt fått råda lite mer än sin ubersnabbe teamkollega inför denna säsong. Det bådar gott.

Yamaha - oh yes, de är på banan i år. Snabba tider och bra traction, men pallar backdäcket en racedistans? Återstår att se men allas vår GOAT hyllar ju maskinen med en fet wheelie det sista han gör under dagen, tyder på att lekhumör och självkänsla finns där.

Ducce - Lorenzo kommer att vara där i toppen, frågan är hur snabbt det går. Jag är tämligen säker på att de röda kommer att vara slagkraftiga till första racet, men sedan? Hur lång tid tar det att få fason på de lite knivigare banorna? I a f kommer jag inte att räkna bort teamet från de som kan slåss om mästerskapet.

Suzuki - Iannone sätter bra tider. Men att hålla ihop allt en hel racedistans är en helt annan grej, blir intressant att se hur långt de räcker i Quatar.

Sist men inte minst - De nya från Moto2! Zarco tar Rossis styrning den dag geten väljer (eller tvingas) lägga handskarna på hyllan, allt annat vore en skräll! Tech3 må ju vara nöjda med helgen...:3freak

KTM har en bit kvar och lär med all säkerhet nyttja den feedback som förarna ger. Men detta test kan de ju inte vara annat än entusiastiska över.

Jaja, tror det blir en spännande säsong som inte medger särskilt många misslyckanden om Du ska aspirera på titeln?. Få se om såväl gamla som unga stjärnor klarar av att hantera stressen. Men till syvende och sist är det väl värt ett antal besök på några av banorna under säsong 2017...:tummenupp

Både DP och MM har ju haft samma besvär med den gamla Hondan enligt Honda själva, bara att MM kan tvinga hojen dit han vill på ett sällan skådat sätt.
Du glömde Aprilia med. :fakta
De verkar liksom hamna rejält i skymundan rent allmänt. Men de verkar ju iaf komma nånvart med hojen, så de kanske kan vara med och ta en pallplats om en säsong eller två. Man får ju hoppas iaf. Det skulle vara fantastiskt skoj om det var 5-6 fabrikstall som faktiskt har hojar som kan ta pallplatser. Mycket mer spännande än när det bara var 2 stall.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det känns som de flesta var nöjda med första testet vilket bådar gott för 2017! :)

Läste Rossis intervju efter dag två när han sa att MM fortfarande inte visat vad Hondan kan.
Han hade rätt. :)

Test ett är Test ett och det är för tidigt och allt sånt.
Men det jag dock tror mig kunna förutspå är en tät säsong! :tummenupp
2016 var grym på många sätt men jag ser ÄNNU mer fram mot denna säsong.
Därmed inte sagt att det kommer vara fler olika segrare än 2016 när säsongen summeras men jag är säker på att det blir flera tighta nagelbitarrace än någonsin.
Får jag se en bra fight mellan 8-10 förare under huvudparten av varv är jag en "happy puppy". :)

PI om ett par veckor blir hyperintressant. :fakta
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Rossis kommentar om att Lorenzo kommer fighta om vinsten i Qatar redan - vad tror ni?

The GOAT brukar ha rätt i sina gissningar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Rossis kommentar om att Lorenzo kommer fighta om vinsten i Qatar redan - vad tror ni?

The GOAT brukar ha rätt i sina gissningar.

Ducatin är ju stark på den banan så det vore ju inte konstigt alls. Jag tippar att JL åtminstone är på pallen det racet och gissningen från VR känns inte direkt vågad. Det som är den stora frågan är hur det går de kommande racen som inte brukar vara bra för Ducati men desto bättre för Yamaha(bortsett Austin).
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Noterade hondas fula ljuddämpare/raka rör och tyckte att de såg lite längre ut än vanligt och det verkar som att de bytt till SC Project.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Noterade hondas fula ljuddämpare/raka rör och tyckte att de såg lite längre ut än vanligt och det verkar som att de bytt till SC Project.

Noterade samma sak, och kräktes nästan. Fast vad jag har förstått så är det inte tillverkaren för blåsen som står för den tekniska konstruktionen, utan det är HRC själva som gör den och att företaget i princip tillverkar på beställning, loggan på blåset verkar mest vara i marknadsföringssyfte. Det är som sagt vad jag har hört, rätta mig om jag har fel.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Noterade samma sak, och kräktes nästan. Fast vad jag har förstått så är det inte tillverkaren för blåsen som står för den tekniska konstruktionen, utan det är HRC själva som gör den och att företaget i princip tillverkar på beställning, loggan på blåset verkar mest vara i marknadsföringssyfte. Det är som sagt vad jag har hört, rätta mig om jag har fel.

Aldrig förstått varför man hakar upp sig på att vissa saker är fula inom prototypracing?
Hela grejen är ju att hitta sakerna som funkar bäst om dom sen ser bra ut är bara bonus. Att flera av dessa saker kommer ut till konsumenter i ett senare skede pga att de helt plötsligt uppfattas som racinginspirerade och coola är ganska intressant. Ett lysande exempel är ju skinnställ med "hump" på ryggen vilket ingen på gatan behöver och faktiskt gör det svårare för räddningspersonal vid olyckor men upplevs som coolt av konsumenterna.
Om några år har vi garanterat aerodynamiska kåpor på sporthojar.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Chansar det e detta rör ni diskuterar?

Screenshot_20170203-144521.jpg

Tycker inte det stör alls faktiskt. Kan uppbringelsen ha med att Honda väl (om jag fattat det rätt) valt att köra big bang tändordning nu 2017 eller?? 2016 var det väl screamern som gällde??
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En viss estetik vill jag nog ha även i prototyp-racing.
Men det är snarare så att jag glädjer mig åt en snygg sving eller ett vackert draget avgasrör än att jag bryr mig om fula dito.

Vad gäller det ytterst fula vingar som i panik tejpats på diverse hojar kommer jag inte sakna en sekund! :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Aldrig förstått varför man hakar upp sig på att vissa saker är fula inom prototypracing?
Hela grejen är ju att hitta sakerna som funkar bäst om dom sen ser bra ut är bara bonus. Att flera av dessa saker kommer ut till konsumenter i ett senare skede pga att de helt plötsligt uppfattas som racinginspirerade och coola är ganska intressant. Ett lysande exempel är ju skinnställ med "hump" på ryggen vilket ingen på gatan behöver och faktiskt gör det svårare för räddningspersonal vid olyckor men upplevs som coolt av konsumenterna.
Om några år har vi garanterat aerodynamiska kåpor på sporthojar.

Så kan man inte tänka, har du fula kläder dig också då eller?
Eftersom kläder är till för att värma och skydda..

Ingen annan hoj har så fult avgassystem och de hade definitivt inte det förra året, så nog hade de kunnat få till det där snyggare men ändå uppnått effekt, motstånd eller vad det nu är de vill åt.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Hela grejen är ju att hitta sakerna som funkar bäst om dom sen ser bra ut är bara bonus.
Form måste följa funktion, allt annat är idioti i racing. Märkligt nog blir tekniskt optimala lösningar ofta också tilltalande för ögat, se t.ex. på hängbroar.
Hondas avgassystem stör mig inte det minsta.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Så kan man inte tänka, har du fula kläder dig också då eller?
Eftersom kläder är till för att värma och skydda..

Ingen annan hoj har så fult avgassystem och de hade definitivt inte det förra året, så nog hade de kunnat få till det där snyggare men ändå uppnått effekt, motstånd eller vad det nu är de vill åt.

Tycker du verkligen att du fick till en bra liknelse nu?

Tittar du verkligen på vad du skriver? Att jämföra med förra året är ju helt emot idén med motogp då Honda har en ny motorkaraktär och således behöver konfigurera avgassystemet och då var detta den bästa varianten. Att ens blanda in utseende i det hela är fel.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top