Varför är Giovanni Cuzari fortfarande kvar i MotoGP-cirkusen? Dels var han ju tidigare avstängd pga allehanda typer av fiffel och dels utreddes väl också för åtminstone ekonomisk brottslighet? Hela hans team var ju på väg att fallera, och det var ju också en av anledningarna till att Stefan Bradl sänkte sin karriär genom att gå till Aprilia. Alatalo här på SH har också beskrivit honom som MotoGPs störste skurk, typ. Nu verkar det dock vara business as usual. Känner han någon inflytelserik eller hänger det ihop?
http://www.crash.net/motogp/news/240165/1/forward-racing-unveil-2017-colours.html
Den som vanligt eminente David Emmett har skrynklat lite varvtider från Sepang.
https://motomatters.com/analysis/2017/02/12/crunching_the_numbers_what_the_sepang.html
Det hade varit kul om Bautista fortsätter vara snabb när säsongen drar igång. Han har ju kommit från ingenstans. Han var stundtals hyffsat snabb när han körde Honda men han har inte kört jämnt och vurpat/gjort misstag ofta. I Sepang imponerade han mycket. Så som det ser ut nu så matchar han Rossi. Jag håller tummarna!
Kommit från ingenstans skulle jag knappast hålla med om. Han har varit en etablerad förare rätt länge, för många olika märken dessutom. Sen får man ju inte glömma att han i princip inte testade några nya delar på Sepang, utan bara kunde koncentrera sig på race pace och snabba varv. Ska man utvärdera nya saker samtidigt som man är snabbast är det lite svårare.
Jag håller dock med dig om att även jag hoppas på att han är fortsatt snabb, men det vi ser nu kan vara en illusion av vad som komma skall, när de andra väl har fått ordning på sina saker. Sen är väl Sepang också en bana som passar Duccen rätt bra överlag, på andra banor lär det bli tuffare tror jag.
Hade varit kul att se Crutchlow eller Bautista på Pedrosas hoj.
Crutchlow har ju samma spec som Pedrosa och Marquez, så det du ser är i princip just det.
Bautista har haft sina år på Hondan och gjorde det hyggligt, dock långt ifrån så bra som Pedrosa gjorde det. Under en viss tid körde han med något sämre bromsar och fjädring, men jag tror inte att det hade gjort honom snabbade än Pedrosa.
Många hävdar att någon annan borde sitta på Pedrosas hoj, jag gör det inte.
Däremot hade jag gärna velat se vad Pedrosa hade kunnat hitta på med Viñales hoj, men det lär vi aldrig få se, eftersom han tackade nej till den inför detta året. Han kommer aldrig att köra något annat än Honda i MGP. Dock tror jag att Yamahan egentligen hade passat honom bättre. Men visst, det är många "ifs and buts" och bara spekulationer.
Det är ju viss skillnad i team runt hojen med, även om CC har samma material så har han inte riktigt samma personal, och racing är en teamsport. Iofs så är jag nog tveksam till att han skulle ta någon titel ändå.
Det var väl årets understatement so far, den lille samurajen har i särklast flest racevinster bland de förare som inte lyckats erövra titeln. I särklass - i vart fall i modern tid....Dani förra året. Visserligen han Dani tagit en del förstaplatser förut, medan Cal tog sin första förra året...
Det var väl årets understatement so far, den lille samurajen har i särklast flest racevinster bland de förare som inte lyckats erövra titeln. I särklass - i vart fall i modern tid.
Men visst har Dani haft problem med de senaste årens utveckling, under fjolåret framför allt med ett trilskande standardECU med grov TC och att Michelindäcken inte alls underlättade för honom med hans lätta vikt och begränsade kroppshydda. Sedan kanske MM fått råda lite för mycket över utvecklingsarbetet vilket kanske i ärlighetens namn inte är hans starkaste sida, att döma av hur chassivalet utvecklades under säsongen. Dani fick helt enkelt inte ned vikten på rätt ställen och stekte däcken snabbare än övriga förare. Om jag drar slutsatser från vad som skrivits eller antytts.
2017 är ännu ett oskrivet kapitel, och historien lär oss att Dani arbetar metodiskt och effektivt under försäsongen. Jag kommer inte att satsa några pengar på att han inte kan ge de övriga Aliens en match när flaggan väl faller i Quatar. Vi får helt enkelt vänta och se.
Men sopslut - det är han inte!
Det är riktigt att Hayden riktat kritik mot Honda men då framför allt för att han tyckte den var "för trång" för hans kroppshydda. Och Dani är ju minstingen bland det gäng miniorer som startfältet utgör.Var det inte så att Nicky Hayden hade skarp kritik över utvecklingsarbetet med Danni i spetsen hade helt sabbat hojen för honom efter att han kom tillbaka efter en skada? Och att det var det som gjorde att han valde Ducati framför honda då? Eller minns jag fel? För min bild av Danni är att han inte är så mycket bättre utvecklare än vad Mackan är Även om att jag har läst att honda har berömt Danni för det.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |