2017 MotoGP - försäsongstugg!

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag kan absolut hålla med om att utseende spelar mindre rock n roll och att det i slutändan bara handlar om prestanda. Men jag kan ändå inte hjälpa att jag tycker att det är fult :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varför är Giovanni Cuzari fortfarande kvar i MotoGP-cirkusen? Dels var han ju tidigare avstängd pga allehanda typer av fiffel och dels utreddes väl också för åtminstone ekonomisk brottslighet? Hela hans team var ju på väg att fallera, och det var ju också en av anledningarna till att Stefan Bradl sänkte sin karriär genom att gå till Aprilia. Alatalo här på SH har också beskrivit honom som MotoGPs störste skurk, typ. Nu verkar det dock vara business as usual. Känner han någon inflytelserik eller hänger det ihop?

http://www.crash.net/motogp/news/240165/1/forward-racing-unveil-2017-colours.html
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varför är Giovanni Cuzari fortfarande kvar i MotoGP-cirkusen? Dels var han ju tidigare avstängd pga allehanda typer av fiffel och dels utreddes väl också för åtminstone ekonomisk brottslighet? Hela hans team var ju på väg att fallera, och det var ju också en av anledningarna till att Stefan Bradl sänkte sin karriär genom att gå till Aprilia. Alatalo här på SH har också beskrivit honom som MotoGPs störste skurk, typ. Nu verkar det dock vara business as usual. Känner han någon inflytelserik eller hänger det ihop?

http://www.crash.net/motogp/news/240165/1/forward-racing-unveil-2017-colours.html

"Steal a lot and they make you a king"?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Det hade varit kul om Bautista fortsätter vara snabb när säsongen drar igång. Han har ju kommit från ingenstans. Han var stundtals hyffsat snabb när han körde Honda men han har inte kört jämnt och vurpat/gjort misstag ofta. I Sepang imponerade han mycket. Så som det ser ut nu så matchar han Rossi. Jag håller tummarna!
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det hade varit kul om Bautista fortsätter vara snabb när säsongen drar igång. Han har ju kommit från ingenstans. Han var stundtals hyffsat snabb när han körde Honda men han har inte kört jämnt och vurpat/gjort misstag ofta. I Sepang imponerade han mycket. Så som det ser ut nu så matchar han Rossi. Jag håller tummarna!

Kommit från ingenstans skulle jag knappast hålla med om. Han har varit en etablerad förare rätt länge, för många olika märken dessutom. Sen får man ju inte glömma att han i princip inte testade några nya delar på Sepang, utan bara kunde koncentrera sig på race pace och snabba varv. Ska man utvärdera nya saker samtidigt som man är snabbast är det lite svårare.
Jag håller dock med dig om att även jag hoppas på att han är fortsatt snabb, men det vi ser nu kan vara en illusion av vad som komma skall, när de andra väl har fått ordning på sina saker. Sen är väl Sepang också en bana som passar Duccen rätt bra överlag, på andra banor lär det bli tuffare tror jag.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Tiderna från dag 1 på Philip Island:

1. = Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 29.497s [Lap 53/68]
2. ^ Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 29.683s +0.186s [76/77]
3. ^ Andrea Iannone ITA Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1m 29.926s +0.429s [68/70]
4. ? Maverick Viñales ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 29.989s +0.492s [26/64]
5. ? Cal Crutchlow GBR LCR Honda (RC213V) 1m 30.065s +0.568s [61/61]
6. ^ Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Yakhnich (Desmosedici GP17) 1m 30.262s +0.765s [87/87]
7. ? Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 30.281s +0.784s [13/55]
8. ? Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP17) 1m 30.410s +0.913s [16/64]
9. = Jack Miller AUS Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 1m 30.426s +0.929s [80/82]
10. ? Jonas Folger GER Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 30.578s +1.081s [30/62]
11. ? Jorge Lorenzo ESP Ducati Team (Desmosedici GP17) 1m 30.631s +1.134s [33/61]
12. ? Alvaro Bautista ESP Aspar MotoGP Team (Desmosedici GP16) 1m 30.770s +1.273s [24/68]
13. ? Hector Barbera ESP Avintia Racing (Desmosedici GP16) 1m 30.771s +1.274s [7/51]
14. ? Aleix Espargaro ESP Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 30.802s +1.305s [26/28]
15. = Johann Zarco FRA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 30.867s +1.370s [77/80]
16. = Karel Abraham CZE Aspar MotoGP Team (Desmosedici GP15) 1m 31.179s +1.682s [17/61]
17. = Pol Espargaro ESP Red Bull KTM Factory Racing (RC16) 1m 31.200s +1.703s [54/59]
18. = Loris Baz FRA Avintia Racing (Desmosedici GP15) 1m 31.249s +1.752s [56/60]
19. = Alex Rins ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR)* 1m 31.432s +1.935s [66/66]
20. = Scott Redding GBR Octo Pramac Yakhnich (Desmosedici GP16) 1m 31.755s +2.258s [33/59]
21. = Sam Lowes GBR Factory Aprilia Gresini (RS-GP)* 1m 32.307s +2.810s [15/35]
22. = Bradley Smith GBR Red Bull KTM Factory Racing (RC16) 1m 32.690s +3.193s [43/57]
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Kommit från ingenstans skulle jag knappast hålla med om. Han har varit en etablerad förare rätt länge, för många olika märken dessutom. Sen får man ju inte glömma att han i princip inte testade några nya delar på Sepang, utan bara kunde koncentrera sig på race pace och snabba varv. Ska man utvärdera nya saker samtidigt som man är snabbast är det lite svårare.
Jag håller dock med dig om att även jag hoppas på att han är fortsatt snabb, men det vi ser nu kan vara en illusion av vad som komma skall, när de andra väl har fått ordning på sina saker. Sen är väl Sepang också en bana som passar Duccen rätt bra överlag, på andra banor lär det bli tuffare tror jag.

Håller med, att Bautista kan e nog ingen som tvivlar. Han har varit ett långt bättre kort än ex Barbera genom åren. För mig var det nästan en chock när Barbera fick tag på Duccen för två år sen.
Förvånar la inte om Bautista visar sig vara bland de bästa duccarna, enbart slagen av Fabrikarna och nån enstaka gång av de andra Ducceförarna som Petruci eller Redding.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Hade varit kul att se Crutchlow eller Bautista på Pedrosas hoj. :)

Crutchlow har ju samma spec som Pedrosa och Marquez, så det du ser är i princip just det.

Bautista har haft sina år på Hondan och gjorde det hyggligt, dock långt ifrån så bra som Pedrosa gjorde det. Under en viss tid körde han med något sämre bromsar och fjädring, men jag tror inte att det hade gjort honom snabbade än Pedrosa.

Många hävdar att någon annan borde sitta på Pedrosas hoj, jag gör det inte.

Däremot hade jag gärna velat se vad Pedrosa hade kunnat hitta på med Viñales hoj, men det lär vi aldrig få se, eftersom han tackade nej till den inför detta året. Han kommer aldrig att köra något annat än Honda i MGP. Dock tror jag att Yamahan egentligen hade passat honom bättre. Men visst, det är många "ifs and buts" och bara spekulationer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Crutchlow har ju samma spec som Pedrosa och Marquez, så det du ser är i princip just det.

Bautista har haft sina år på Hondan och gjorde det hyggligt, dock långt ifrån så bra som Pedrosa gjorde det. Under en viss tid körde han med något sämre bromsar och fjädring, men jag tror inte att det hade gjort honom snabbade än Pedrosa.

Många hävdar att någon annan borde sitta på Pedrosas hoj, jag gör det inte.

Däremot hade jag gärna velat se vad Pedrosa hade kunnat hitta på med Viñales hoj, men det lär vi aldrig få se, eftersom han tackade nej till den inför detta året. Han kommer aldrig att köra något annat än Honda i MGP. Dock tror jag att Yamahan egentligen hade passat honom bättre. Men visst, det är många "ifs and buts" och bara spekulationer.

Det är ju viss skillnad i team runt hojen med, även om CC har samma material så har han inte riktigt samma personal, och racing är en teamsport. Iofs så är jag nog tveksam till att han skulle ta någon titel ändå.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det är ju viss skillnad i team runt hojen med, även om CC har samma material så har han inte riktigt samma personal, och racing är en teamsport. Iofs så är jag nog tveksam till att han skulle ta någon titel ändå.

Titel eller inte, men han vann ju faktiskt fler race än Dani förra året. Visserligen han Dani tagit en del förstaplatser förut, medan Cal tog sin första förra året.

Dani hade sin peak 2013, efter det har han tyvärr inte kommit igång igen. Sen vet jag inte om någon hade gjort det bättre.

Men det vore som sagt kul att se han på Yamaha. Eller en ny förmåga från Moto2 ta över hans hoj 2018 eller 2019.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Danni verkar tappat luften lite, men kunde ha varit värre ju. Kunde ju gått som för Tony Elias. OM jag minns rätt så var det la Tony som var den bästa av det gänget för en tid sen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Dani förra året. Visserligen han Dani tagit en del förstaplatser förut, medan Cal tog sin första förra året...
Det var väl årets understatement so far, den lille samurajen har i särklast flest racevinster bland de förare som inte lyckats erövra titeln. I särklass - i vart fall i modern tid.

Men visst har Dani haft problem med de senaste årens utveckling, under fjolåret framför allt med ett trilskande standardECU med grov TC och att Michelindäcken inte alls underlättade för honom med hans lätta vikt och begränsade kroppshydda. Sedan kanske MM fått råda lite för mycket över utvecklingsarbetet vilket kanske i ärlighetens namn inte är hans starkaste sida, att döma av hur chassivalet utvecklades under säsongen. Dani fick helt enkelt inte ned vikten på rätt ställen och stekte däcken snabbare än övriga förare. Om jag drar slutsatser från vad som skrivits eller antytts.

2017 är ännu ett oskrivet kapitel, och historien lär oss att Dani arbetar metodiskt och effektivt under försäsongen. Jag kommer inte att satsa några pengar på att han inte kan ge de övriga Aliens en match när flaggan väl faller i Quatar. Vi får helt enkelt vänta och se.

Men sopslut - det är han inte! :)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Det var väl årets understatement so far, den lille samurajen har i särklast flest racevinster bland de förare som inte lyckats erövra titeln. I särklass - i vart fall i modern tid.

Men visst har Dani haft problem med de senaste årens utveckling, under fjolåret framför allt med ett trilskande standardECU med grov TC och att Michelindäcken inte alls underlättade för honom med hans lätta vikt och begränsade kroppshydda. Sedan kanske MM fått råda lite för mycket över utvecklingsarbetet vilket kanske i ärlighetens namn inte är hans starkaste sida, att döma av hur chassivalet utvecklades under säsongen. Dani fick helt enkelt inte ned vikten på rätt ställen och stekte däcken snabbare än övriga förare. Om jag drar slutsatser från vad som skrivits eller antytts.

2017 är ännu ett oskrivet kapitel, och historien lär oss att Dani arbetar metodiskt och effektivt under försäsongen. Jag kommer inte att satsa några pengar på att han inte kan ge de övriga Aliens en match när flaggan väl faller i Quatar. Vi får helt enkelt vänta och se.

Men sopslut - det är han inte! :)

Var det inte så att Nicky Hayden hade skarp kritik över utvecklingsarbetet med Danni i spetsen hade helt sabbat hojen för honom efter att han kom tillbaka efter en skada? Och att det var det som gjorde att han valde Ducati framför honda då? Eller minns jag fel? För min bild av Danni är att han inte är så mycket bättre utvecklare än vad Mackan är :D Även om att jag har läst att honda har berömt Danni för det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nicky gick från Honda till Ducati av en enda anledning - att han inte längre hade något jobb hos Honda.

De Honda-ingenjörer som har varit med lite längre litar väldigt mycket på Danis kommentarer. Det har visat sig att alla andra Hondaförare som får tillgång till delar "approved by Dani" alltid åker fortare, även om de inte själva kan kommentera att något blir bättre eller sämre med dessa delar. Vad jag vet så har detta inte felat en enda gång under drygt tio år.

Dock så råder något av nya tider på Honda där någon marknadsstolle pushat för mer inflytande från den regerande världsmästaren. Säkert ett bra drag ur marknadsföringssynpunkt och säkert ett bra drag om man vill signa upp världens bäste på livstid, men kanske inte den snabbaste vägen mot den bästa motorcykeln. Man har ju haft ett och annat debackel med inriktningen hos både motor och chassie under de sista säsongerna och som vanligt så är det de gamla ingenjörerna som får skit för detta i media, trots att världsmästaren själv och en krullig crew chief valt denna inriktning...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Var det inte så att Nicky Hayden hade skarp kritik över utvecklingsarbetet med Danni i spetsen hade helt sabbat hojen för honom efter att han kom tillbaka efter en skada? Och att det var det som gjorde att han valde Ducati framför honda då? Eller minns jag fel? För min bild av Danni är att han inte är så mycket bättre utvecklare än vad Mackan är :D Även om att jag har läst att honda har berömt Danni för det.
Det är riktigt att Hayden riktat kritik mot Honda men då framför allt för att han tyckte den var "för trång" för hans kroppshydda. Och Dani är ju minstingen bland det gäng miniorer som startfältet utgör.

Men samstämmiga uppgifter från tekniker som arbetat i depån anger den lille killen som en förstklassig utvecklare med en enorm precision i sin feedback. Jag vill nog påstå att vi kan anse det antagandet som bekräftat...:)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Beskrivningen i de senaste inläggen om hur Hondan är att ha o göra med närmast omöjliggör att Crutchlow haft den fantastiska 2016 säsongen han faktiskt haft hehe
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top