Tryck mäts i Pascal 1 Pascal är 1 N/m2
1N är kraften som erfodras för att ge 1 kg accelationen 1m/s2
dvs 1 N = 1 kgm/s2
Och en 1 pascal = 1kgm/s2m2
Luften täthet ro är ca 1,2kg/m3
När hojen kör i 360km/h är hastigheten 100m/s
Eller tvärtom luften träffar hojen med 100m/s.
Luften rörelse energi när den träffar hojen blir ro x V^2/2 =1,2 kg/m3 x 100m/s x 100m/s / 2=
=6000 kg/m3 x m2/s2=6000 kgm2/s2m3(förkorta bort ett m)=6000 kgm/s2m2=6000Pa
Med normaltryck ca 100000Pa (Jag fuskade bort 101300Pa för det skulle bli lätt räkna)
Så ger luffarturbon en ökning från 100000 till 106000, dvs 6% vid 360km/h.
Men den stora vitsen med luffarturbo är enligt min tro att hojen matas med frisk luft.
Inte som på Triumph Sprint RS med luft från kylaren. Stiger lufttemperaturen från 20C före kylaren till 30C efter kylaren så motsvarar det från 293 grader K till 303grader K
dvs luften täthet är efter kylaren 293/303=97% av vad den var före kylaren.
Så här ryker lätt 3 % av tänkbar motoreffekt.
Ingen betydelse för mig, men för räcerförare !?
Kan man verkligen använda formeln för rörelseenergi i detta fallet och få det någorlunda korrekt? Siffrorna stämmer ju men är det applicerbart i praktiken?
Normalt tittar man väl på en specifik kropp när man använder den formeln, tex:
En bil med massan 1000 kg kör i en konstant fart av 100 km/h, räkna ut rörelseenergin.
(mv^2)/2 är som du säger formeln för rörelseenergi och mäts i Joule[Nm].
Iom att du petar in densiteten för att få ut det i Pascal så använder du massan 1,2 kg i formeln. vilken massa är det som avses? Eller menas det att för varje 1,2 kg luft som träffar hojen i 100 m/s så motsvarar det 6000 Pa? Det är här jag blir förvirrad iom att man just använder en specifik massa i formeln för rörelseenergi.