2025 Red Bull GP of The Americas

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Pecco brukar väl också vara snabb där? Minns inte om han fortfarande har varvrekordet.
Ja, han har en DNF på 4 race och en vinst så inte dåligt alls.

Gällande startincidenten så sa motomatters något väldigt tänktvärt att de två förare som kan regelboken bäst finns just nu i Ducatis fabriksteam. Tydligen så hade FQ mfl inte en aning om vad som hände medans Pecco var hack i häl på MM.

Vill inte säga för mkt om Miller för då jinxar jag säkert honom men riktigt kul att se.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, han har en DNF på 4 race och en vinst så inte dåligt alls.

Gällande startincidenten så sa motomatters något väldigt tänktvärt att de två förare som kan regelboken bäst finns just nu i Ducatis fabriksteam. Tydligen så hade FQ mfl inte en aning om vad som hände medans Pecco var hack i häl på MM.

Vill inte säga för mkt om Miller för då jinxar jag säkert honom men riktigt kul att se.
Miller såg väldigt glad ut när han zoomades in efter rejset tyckte jag. Det gläder mig väldigt.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag tycker MM får oförtjänt mycket skit. Han valde att lämna gridden, och hade då fått starta i Pit lane. Att flera andra förare springer efter och till slut orsakar hela cirkusen har inte han bestämt, även om det gynnade honom och de andra förlorade sin fördel. Men reglementet tillåter ju det här besluten. Inget regelbrott har ju brutits.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag tycker MM får oförtjänt mycket skit. Han valde att lämna gridden, och hade då fått starta i Pit lane. Att flera andra förare springer efter och till slut orsakar hela cirkusen har inte han bestämt, även om det gynnade honom och de andra förlorade sin fördel. Men reglementet tillåter ju det här besluten. Inget regelbrott har ju brutits.
Han lämnade gridden med förhoppningen att nio andra skulle följa efter. Att han riskerade att få köra sig upp genom fältet var en del av planen, men han visste innan att 10 st räcker.

Rätt förfarande enligt min mening hade varit att ställa de som hade valt rätt från början främst och sen rada upp resten bakom. Att belöna någon för att de tar ett reservbeslut efter satt deadline känns fel.
Jag grät inte när MM93 klantade omkull.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du har helt rätt i det du säger och ingen regel har brutits men det var en mkt planerad chansning av MM då han står i pole och ALLA ser honom. Det måste även räknas med att större delen av fältet stod på regndäck och således hade mycket att vinna på att få byta till slicks.
Det enda jag är förbannad på är att de få som chansade på riktigt och valde slicks inte fick någon fördel av det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, allra minst borde det ha varit som för Miller i Argentina.
Alla som INTE bytte borde ha fått stå längts fram och alla som bytte skulle ha fyllt på gridden bakifrån.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har helt rätt i det du säger och ingen regel har brutits men det var en mkt planerad chansning av MM då han står i pole och ALLA ser honom. Det måste även räknas med att större delen av fältet stod på regndäck och således hade mycket att vinna på att få byta till slicks.
Det enda jag är förbannad på är att de få som chansade på riktigt och valde slicks inte fick någon fördel av det.
Var det verkligen Marquez som fattade beslutet att byta till Slicks ?
Var det inte så att Team Lenovo via radio skickade beslutet till Marquez och Bagnaia som har radiomottagare i hjälmarna ?
Och det beslutet grundade sig på att Team Lenovo hade väderspanare utanför COTA som kollade regnet ? Som jag minns det var det svag vind, ca 3 m/s, dvs 3 x 3,6 =ca 10 km/h
För enligt yr.no skulle regnet när jag kollade bara pågå totalt under 3 timmar och det skulle absolut inte vara något regn under Moto2. Regnet skulle som jag såg det enligt yr.no börja under MotoGP 14:00 0,5mm och nå sitt maximum EFTER MotoGP 15:00 1,5 mm lokal tid.
Med väderspanare 3km i vindriktningen som rapporterar att det slutat regna så vet teampersonal på COTA att här slutar det regna om ca 20 minuter.
Och teamet kan tipsa förarna om att det är dags starta med slick från depåutgången.

Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Var det inte så att Team Lenovo via radio skickade beslutet till Marquez och Bagnaia som har radiomottagare i hjälmarna ?
Och det beslutet grundade sig på att Team Lenovo hade väderspanare utanför COTA som kollade regnet ? Som jag minns det var det svag vind, ca 3 m/s, dvs 3 x 3,6 =ca 10 km/h
För enligt yr.no skulle regnet när jag kollade bara pågå totalt under 3 timmar och det skulle absolut inte vara något regn under Moto2. Regnet skulle som jag såg det enligt yr.no börja under MotoGP 14:00 0,5mm och nå sitt maximum EFTER MotoGP 15:00 1,5 mm lokal tid.
Med väderspanare 3km i vindriktningen som rapporterar att det slutat regna så vet teampersonal på COTA att här slutar det regna om ca 20 minuter.
Och teamet kan tipsa förarna om att det är dags starta med slick från depåutgången.
MotoGP har ju lagt ut en textad snutt kring hur snacket gick på gridden och där verkar det ju vara MM som är den drivande. Hur snacket gått före vet man ju dock inte

Skickat från min SM-S931B via Tapatalk

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Som jag förstod det av motomatters podcast så så det absolut ut som det skulle bli regnrace 15min innan och det var på griden de förstod att så nog inte blir fallet.
Radiokommunikationen är antagligen övervakad och tittar du på när det hände så var MM mkt snabbare än Pecco som annars garanterat varit hack i häl på honom så det tror jag inte var fallet.
Hade det varit teamorder hade RD säkerligen bestraffat det.
Däremot är ju ducati-teamet experter på att utnyttja reglerna så jag finner det inte alls otroligt att det diskuterats någon gång. Dock så är det en stor chansning då straffet hade varit en ride through som tar 27sek på COTA enligt motomatters och Ogura som hade slicks på var bara 16sek efter Pecco i mål vilket kanske kunnat bli ännu större med en satsande MM men i dom förhållandena hade det nog slutat i kattsanden och Ogura på pallen.

Jag tror att det var helt och hållet MM:s beslut att göra så och medräknat är att han står i pole samt att alla förare tittar på vad han gör vilket ledde honom till att prova. Hade han stått i fjärde led hade ju halva fältet fått lov att vrida på nacken för att se vad som hände och missat att det inte alls var något fel utan att han försökte få med dom in i depån.

EDIT: Tittar du på Rynos klipp(snyggt jobbat) så ser du att teamet inte hade koll på reglerna och riskerade mer än dom visste och hade mest tur att alla följde efter. Tardozzi sa dock direkt ride through men MM litade mer på sig själv.

Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Om vi bortser från trixandet vid starten så borde väl ändå MM blivit avflaggad efter kraschen.

" Black flag and orange disk: Shown together with a rider’s number, advises riders that their bike has technical issue which may affect their safety and the safety of others. The rider must leave the track as quickly and safely as possible"

Oavsett om vederbörande är en demon på att köra så är en saknad fotpinne en "technical issue which may affect". Och fokus borde ligga på andras säkerhet snarare än den som är adrenalintoppad efter krasch?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Om vi bortser från trixandet vid starten så borde väl ändå MM blivit avflaggad efter kraschen.

" Black flag and orange disk: Shown together with a rider’s number, advises riders that their bike has technical issue which may affect their safety and the safety of others. The rider must leave the track as quickly and safely as possible"

Oavsett om vederbörande är en demon på att köra så är en saknad fotpinne en "technical issue which may affect". Och fokus borde ligga på andras säkerhet snarare än den som är adrenalintoppad efter krasch?
Vittnar om en jävligt flat och inkonsekvent RD.
Skäms tammefan!
:huvet

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Verkar som många här tycker att det är surt att MM är så jävla duktig.
Hoppas han tar det i år.
Det är han värd efter att ha harvat runt med Honda.
Jag tycker både MM ska ta det och att han klampar lite väl nära gränsen för regler ibland. :)

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hoppas han tar det i år.
Ingen som argumenterar mot att MM är en begåvad förare av rang - det jag stör ihjäl mig på är hans bristande empati/respekt för medtävlande som han uppvisat xx ggr på banor där han klättrar över lik för vinna placeringar.
Skitstövel!

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Reglementet gäller inte för riktigt alla deltagare i MotoGP...
Jag undrade vart du tog vägen...
Som jag minns det enda du skrev nästa på varenda tråd att MM var sopslut och borde lägga ner sin tävlande på MotoGP!!!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hoppas han tar det i år.
Alltså, så här. Ja, om Marc fortsätter att vara flera sekunder överlägsen i alla race så är det ganska trist, det tycker jag.

Å andra sidan, i och med att han ÄR jävligt vass och just nu flera snäpp bättre än övriga så behöver han ju inte hålla på och och trixa med regelefterlevnad, eller hur?

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...