Du har helt rätt i det du säger och ingen regel har brutits men det var en mkt planerad chansning av MM då han står i pole och ALLA ser honom. Det måste även räknas med att större delen av fältet stod på regndäck och således hade mycket att vinna på att få byta till slicks.
Det enda jag är förbannad på är att de få som chansade på riktigt och valde slicks inte fick någon fördel av det.
Var det verkligen Marquez som fattade beslutet att byta till Slicks ?
Var det inte så att Team Lenovo via radio skickade beslutet till Marquez och Bagnaia som har radiomottagare i hjälmarna ?
Och det beslutet grundade sig på att Team Lenovo hade väderspanare utanför COTA som kollade regnet ? Som jag minns det var det svag vind, ca 3 m/s, dvs 3 x 3,6 =ca 10 km/h
För enligt yr.no skulle regnet när jag kollade bara pågå totalt under 3 timmar och det skulle absolut inte vara något regn under Moto2. Regnet skulle som jag såg det enligt yr.no börja under MotoGP 14:00 0,5mm och nå sitt maximum EFTER MotoGP 15:00 1,5 mm lokal tid.
Med väderspanare 3km i vindriktningen som rapporterar att det slutat regna så vet teampersonal på COTA att här slutar det regna om ca 20 minuter.
Och teamet kan tipsa förarna om att det är dags starta med slick från depåutgången.