2025 Red Bull GP of The Americas

Pecco brukar väl också vara snabb där? Minns inte om han fortfarande har varvrekordet.
Ja, han har en DNF på 4 race och en vinst så inte dåligt alls.

Gällande startincidenten så sa motomatters något väldigt tänktvärt att de två förare som kan regelboken bäst finns just nu i Ducatis fabriksteam. Tydligen så hade FQ mfl inte en aning om vad som hände medans Pecco var hack i häl på MM.

Vill inte säga för mkt om Miller för då jinxar jag säkert honom men riktigt kul att se.
 
Ja, han har en DNF på 4 race och en vinst så inte dåligt alls.

Gällande startincidenten så sa motomatters något väldigt tänktvärt att de två förare som kan regelboken bäst finns just nu i Ducatis fabriksteam. Tydligen så hade FQ mfl inte en aning om vad som hände medans Pecco var hack i häl på MM.

Vill inte säga för mkt om Miller för då jinxar jag säkert honom men riktigt kul att se.
Miller såg väldigt glad ut när han zoomades in efter rejset tyckte jag. Det gläder mig väldigt.
 
Jag tycker MM får oförtjänt mycket skit. Han valde att lämna gridden, och hade då fått starta i Pit lane. Att flera andra förare springer efter och till slut orsakar hela cirkusen har inte han bestämt, även om det gynnade honom och de andra förlorade sin fördel. Men reglementet tillåter ju det här besluten. Inget regelbrott har ju brutits.
 
Jag tycker MM får oförtjänt mycket skit. Han valde att lämna gridden, och hade då fått starta i Pit lane. Att flera andra förare springer efter och till slut orsakar hela cirkusen har inte han bestämt, även om det gynnade honom och de andra förlorade sin fördel. Men reglementet tillåter ju det här besluten. Inget regelbrott har ju brutits.
Han lämnade gridden med förhoppningen att nio andra skulle följa efter. Att han riskerade att få köra sig upp genom fältet var en del av planen, men han visste innan att 10 st räcker.

Rätt förfarande enligt min mening hade varit att ställa de som hade valt rätt från början främst och sen rada upp resten bakom. Att belöna någon för att de tar ett reservbeslut efter satt deadline känns fel.
Jag grät inte när MM93 klantade omkull.
 
Jag tycker MM får oförtjänt mycket skit. Han valde att lämna gridden, och hade då fått starta i Pit lane. Att flera andra förare springer efter och till slut orsakar hela cirkusen har inte han bestämt, även om det gynnade honom och de andra förlorade sin fördel. Men reglementet tillåter ju det här besluten. Inget regelbrott har ju brutits.
Du har helt rätt i det du säger och ingen regel har brutits men det var en mkt planerad chansning av MM då han står i pole och ALLA ser honom. Det måste även räknas med att större delen av fältet stod på regndäck och således hade mycket att vinna på att få byta till slicks.
Det enda jag är förbannad på är att de få som chansade på riktigt och valde slicks inte fick någon fördel av det.
 
Ja, allra minst borde det ha varit som för Miller i Argentina.
Alla som INTE bytte borde ha fått stå längts fram och alla som bytte skulle ha fyllt på gridden bakifrån.
 
Du har helt rätt i det du säger och ingen regel har brutits men det var en mkt planerad chansning av MM då han står i pole och ALLA ser honom. Det måste även räknas med att större delen av fältet stod på regndäck och således hade mycket att vinna på att få byta till slicks.
Det enda jag är förbannad på är att de få som chansade på riktigt och valde slicks inte fick någon fördel av det.
Var det verkligen Marquez som fattade beslutet att byta till Slicks ?
Var det inte så att Team Lenovo via radio skickade beslutet till Marquez och Bagnaia som har radiomottagare i hjälmarna ?
Och det beslutet grundade sig på att Team Lenovo hade väderspanare utanför COTA som kollade regnet ? Som jag minns det var det svag vind, ca 3 m/s, dvs 3 x 3,6 =ca 10 km/h
För enligt yr.no skulle regnet när jag kollade bara pågå totalt under 3 timmar och det skulle absolut inte vara något regn under Moto2. Regnet skulle som jag såg det enligt yr.no börja under MotoGP 14:00 0,5mm och nå sitt maximum EFTER MotoGP 15:00 1,5 mm lokal tid.
Med väderspanare 3km i vindriktningen som rapporterar att det slutat regna så vet teampersonal på COTA att här slutar det regna om ca 20 minuter.
Och teamet kan tipsa förarna om att det är dags starta med slick från depåutgången.
 
Last edited:
Var det verkligen Marquez som fattade beslutet att byta till Slicks ?
Var det inte så att Team Lenovo via radio skickade beslutet till Marquez och Bagnaia som har radiomottagare i hjälmarna ?
Och det beslutet grundade sig på att Team Lenovo hade väderspanare utanför COTA som kollade regnet ? Som jag minns det var det svag vind, ca 3 m/s, dvs 3 x 3,6 =ca 10 km/h
För enligt yr.no skulle regnet när jag kollade bara pågå totalt under 3 timmar och det skulle absolut inte vara något regn under Moto2. Regnet skulle som jag såg det enligt yr.no börja under MotoGP 14:00 0,5mm och nå sitt maximum EFTER MotoGP 15:00 1,5 mm lokal tid.
Med väderspanare 3km i vindriktningen som rapporterar att det slutat regna så vet teampersonal på COTA att här slutar det regna om ca 20 minuter.
Och teamet kan tipsa förarna om att det är dags starta med slick från depåutgången.
MotoGP har ju lagt ut en textad snutt kring hur snacket gick på gridden och där verkar det ju vara MM som är den drivande. Hur snacket gått före vet man ju dock inte


Skickat från min SM-S931B via Tapatalk
 
Var det verkligen Marquez som fattade beslutet att byta till Slicks ?
Var det inte så att Team Lenovo via radio skickade beslutet till Marquez och Bagnaia som har radiomottagare i hjälmarna ?
Och det beslutet grundade sig på att Team Lenovo hade väderspanare utanför COTA som kollade regnet ? Som jag minns det var det svag vind, ca 3 m/s, dvs 3 x 3,6 =ca 10 km/h
För enligt yr.no skulle regnet när jag kollade bara pågå totalt under 3 timmar och det skulle absolut inte vara något regn under Moto2. Regnet skulle som jag såg det enligt yr.no börja under MotoGP 14:00 0,5mm och nå sitt maximum EFTER MotoGP 15:00 1,5 mm lokal tid.
Med väderspanare 3km i vindriktningen som rapporterar att det slutat regna så vet teampersonal på COTA att här slutar det regna om ca 20 minuter.
Och teamet kan tipsa förarna om att det är dags starta med slick från depåutgången.
Som jag förstod det av motomatters podcast så så det absolut ut som det skulle bli regnrace 15min innan och det var på griden de förstod att så nog inte blir fallet.
Radiokommunikationen är antagligen övervakad och tittar du på när det hände så var MM mkt snabbare än Pecco som annars garanterat varit hack i häl på honom så det tror jag inte var fallet.
Hade det varit teamorder hade RD säkerligen bestraffat det.
Däremot är ju ducati-teamet experter på att utnyttja reglerna så jag finner det inte alls otroligt att det diskuterats någon gång. Dock så är det en stor chansning då straffet hade varit en ride through som tar 27sek på COTA enligt motomatters och Ogura som hade slicks på var bara 16sek efter Pecco i mål vilket kanske kunnat bli ännu större med en satsande MM men i dom förhållandena hade det nog slutat i kattsanden och Ogura på pallen.

Jag tror att det var helt och hållet MM:s beslut att göra så och medräknat är att han står i pole samt att alla förare tittar på vad han gör vilket ledde honom till att prova. Hade han stått i fjärde led hade ju halva fältet fått lov att vrida på nacken för att se vad som hände och missat att det inte alls var något fel utan att han försökte få med dom in i depån.

EDIT: Tittar du på Rynos klipp(snyggt jobbat) så ser du att teamet inte hade koll på reglerna och riskerade mer än dom visste och hade mest tur att alla följde efter. Tardozzi sa dock direkt ride through men MM litade mer på sig själv.
 
Last edited:
Om vi bortser från trixandet vid starten så borde väl ändå MM blivit avflaggad efter kraschen.

" Black flag and orange disk: Shown together with a rider’s number, advises riders that their bike has technical issue which may affect their safety and the safety of others. The rider must leave the track as quickly and safely as possible"

Oavsett om vederbörande är en demon på att köra så är en saknad fotpinne en "technical issue which may affect". Och fokus borde ligga på andras säkerhet snarare än den som är adrenalintoppad efter krasch?
 
Om vi bortser från trixandet vid starten så borde väl ändå MM blivit avflaggad efter kraschen.

" Black flag and orange disk: Shown together with a rider’s number, advises riders that their bike has technical issue which may affect their safety and the safety of others. The rider must leave the track as quickly and safely as possible"

Oavsett om vederbörande är en demon på att köra så är en saknad fotpinne en "technical issue which may affect". Och fokus borde ligga på andras säkerhet snarare än den som är adrenalintoppad efter krasch?
Vittnar om en jävligt flat och inkonsekvent RD.
Skäms tammefan!
:huvet
 
Verkar som många här tycker att det är surt att MM är så jävla duktig.
Hoppas han tar det i år.
Det är han värd efter att ha harvat runt med Honda.
Ingen som argumenterar mot att MM är en begåvad förare av rang - det jag stör ihjäl mig på är hans bristande empati/respekt för medtävlande som han uppvisat xx ggr på banor där han klättrar över lik för vinna placeringar.
Skitstövel!
 
Verkar som många här tycker att det är surt att MM är så jävla duktig.
Hoppas han tar det i år.
Det är han värd efter att ha harvat runt med Honda.
Alltså, så här. Ja, om Marc fortsätter att vara flera sekunder överlägsen i alla race så är det ganska trist, det tycker jag.

Å andra sidan, i och med att han ÄR jävligt vass och just nu flera snäpp bättre än övriga så behöver han ju inte hålla på och och trixa med regelefterlevnad, eller hur?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top