250 Sp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Hmm, fattar inte riktigt vad du menar. 125R ska alltså bli öppet för 250 fyrtakt och 250R för 500? Gathojar då eller ska de börja bygga riktiga hojar av dem? Har inte hört ett skit av detta.
Det är knappast någon nyhet att tillverkarna vill komma bort från tvåtaktsmotorer. Se på Motocross-VM; CR har blivit CRF, och ingen saknar moppemotorerna.
Som Filip påpekade, ska man inte jämföra de mindre MotoGP-klasserna med SS600; de nya fyrtaktarna blir givetvis lika mycket prototyper som 990-kubikarna.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
Det är knappast någon nyhet att tillverkarna vill komma bort från tvåtaktsmotorer. Se på Motocross-VM; CR har blivit CRF, och ingen saknar moppemotorerna.
Som Filip påpekade, ska man inte jämföra de mindre MotoGP-klasserna med SS600; de nya fyrtaktarna blir givetvis lika mycket prototyper som 990-kubikarna.

Skulle jag varit motortillverkare hade jag faktiskt hellre valt att göra en 2-taktare! Tror att dom stora tillverkarna oxå tycker d! En 4-taktare är mycket mera kompliserad och har fler delar att tillverka.

Ska man som raceråkare välja så hade jag hellre valt 2-takt före 4-takt på bana!

Ska man välja som mekaniker så väljer jag där oxå 2-takt!

Så orsaken till att d spekuleras i 4-takt på även racers är av andra orsaker.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Axxexs skrev:
Skulle jag varit motortillverkare hade jag faktiskt hellre valt att göra en 2-taktare! Tror att dom stora tillverkarna oxå tycker d! En 4-taktare är mycket mera kompliserad och har fler delar att tillverka.

Ska man som raceråkare välja så hade jag hellre valt 2-takt före 4-takt på bana!

Ska man välja som mekaniker så väljer jag där oxå 2-takt!

Så orsaken till att d spekuleras i 4-takt på även racers är av andra orsaker.
Hört talas om emissioner? Tvåtaktsmotorn är dömd.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
Hört talas om emissioner? Tvåtaktsmotorn är dömd.

Japp! Och på en 4-taktare har du samma problem med luftföroreningar!

På en 2-takts racer ser du till att den alltid går opptimalt med förbräningen och därför tvivlar jag på att den skulle va så mycket sämre än en 4-takt!

Däremot på gata ser d ut på ett annat sätt..

Men d här handlade om racing!

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Nej, inte ombyggda gathojar, eller ss600. Riktiga racers, med fyrtaktsrovor. Bara rykten, men skulle tro att det är framtiden.

d.v.s samma övergångsregler som det blev i 500/motogp-klassen.

Jaja, framtiden, men inte direkt imorgon. Skulle tro att det inte händer så mycket förrän om tidigast 4-5 år.

Jag bävar i alla fall för den dag då jag får ventilsallad och utskjutna vevstakar istället för ett kolvnyp....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:

Jo, de som inte är VM-team och har en enorm budget. Fast de kör förstås fortfarande moppemotorer...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Money, money, money....

Hur svårt kan det vara? Ska du ge bort TRX:en gratis eller?

Edit:Köp en 125 racer som jag så kan vi fajtas i sommar. Billigare och tio ggr roligare än Lastbuss 1000.

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:

Edit:Köp en 125 racer som jag så kan vi fajtas i sommar. Billigare och tio ggr roligare än Lastbuss 1000.

Verkar ju inte vara det lättaste att hitta ett vettigt objekt till salu. Jag skulle kunna överväga 125 racer framför 250 SP. Men var letar man efter hojar? Finns det någon bra tysk site med begagnade racers?

:va

Beträffande fyrtaktsracers ska vi som amatörer nog vara glada så länge se dröjer med sitt intåg. Arbete och kostnad för underhåll av en fyrtaktsracer måste vara dubbel jämfört med en tvåtaktare.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Nyteknik skrev:
Verkar ju inte vara det lättaste att hitta ett vettigt objekt till salu. Jag skulle kunna överväga 125 racer framför 250 SP. Men var letar man efter hojar? Finns det någon bra tysk site med begagnade racers?

Beträffande fyrtaktsracers ska vi som amatörer nog vara glada så länge se dröjer med sitt intåg. Arbete och kostnad för underhåll av en fyrtaktsracer måste vara dubbel jämfört med en tvåtaktare.
Racer 4-sale

Racer 125cc Yamaha 1998 (Bartol) 35000dkr
Racer 125cc Honda 1998 (JHA-kit) 50000dkr
Evt. bytte med 125std. ,125 crosser eller scooter.

Henv. Ole Rasmussen
+459716 1398 +452393 0431

Honda RS125, 1997,standard 35000:-.
Vissa reservdelar medföljer.

Alexander Lundh
0371-35058,070-3835058

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:

Köp Yamman där nedan om du kan pruta ner den nåra tusen, sen kan vi fajtas och låna reservdelar av varandra :tummenupp

Även när dieselrejsrarna kommer med sitt intåg så går det nog att hävda sig några år till med tvåtaktarna, om inte annat i SM. Vi har nog flera glada år kvar med våra tvåtaktsmonster.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hmmm. Hur mycket kostar en dansk krona? 1,30 ungefär? Trodde man skulle kunna komma undan med mindre. Som Teddy! Det är inte så mycket själva inköpet som avskräcker utan alla svindyra delar som kommer med varje servicetillfälle. Därför vore det fint att komma över en cykel för så lite som möjligt. Verkar dock inte lätt. Att slippa allt bekymmer med renovering och dyra specialdelar är ju den stora fördelen med 250 SP. Å andra sidan kanske en 125 racer inte kräver så hemskt mycket. Förrän den skär... Hmmmmm.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Hmmm. Hur mycket kostar en dansk krona? 1,30 ungefär? Trodde man skulle kunna komma undan med mindre. Som Teddy! Det är inte så mycket själva inköpet som avskräcker utan alla svindyra delar som kommer med varje servicetillfälle. Därför vore det fint att komma över en cykel för så lite som möjligt. Verkar dock inte lätt. Att slippa allt bekymmer med renovering och dyra specialdelar är ju den stora fördelen med 250 SP. Å andra sidan kanske en 125 racer inte kräver så hemskt mycket. Förrän den skär... Hmmmmm.

Alla svindyra reservdelar? En styck hondakolv, 430kr, kolvring 120kr, kolvbult 120, nållager 120.
Har för mig en honda 125-vev kostar 4-5000:-. Visst, det är inte skitbilligt, men det är oftast inga vansinnespriser.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:

Den danska kronan står i 1.20 mot den svenska.

Chris Ash skrev:

Först måste jag kunna tänka mig att sälja TRX.en. Jag gillar verkligen min hoj. Annons ute nu och sedan ska man hitta en köpare....
Jag har inte funderat så mycket på 125 eftersom jag väger 85 kg i strumplästen och det lär inte gå åt andra hållet med det heller. Sedan tilltalar 250 mig på ngt vis....

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Axxexs skrev:
Japp! Och på en 4-taktare har du samma problem med luftföroreningar!

På en 2-takts racer ser du till att den alltid går opptimalt med förbräningen och därför tvivlar jag på att den skulle va så mycket sämre än en 4-takt!

Däremot på gata ser d ut på ett annat sätt..

Men d här handlade om racing!

Visst, men man vill knappast tillverka tvåtaktsmotorer enbart för att tävla. Om vi tar den största tillverkaren, Honda, som exempel igen, är det ingen hemlighet att man för några år sedan deklarerade att man inte vill bygga tvåtaktsmotorer överhuvudtaget inom en snar framtid. Knappast någon slump att 500:eek:rna försvann från VM-scenen strax därefter.
Varför sörja? Satan i gatan vad häftigt det vore med små, lätta fyrtaktsprototyper på låt säga 250cc och 450cc i MotoGP!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Visst, men man vill knappast tillverka tvåtaktsmotorer enbart för att tävla. Om vi tar den största tillverkaren, Honda, som exempel igen, är det ingen hemlighet att man för några år sedan deklarerade att man inte vill bygga tvåtaktsmotorer överhuvudtaget inom en snar framtid. Knappast någon slump att 500:eek:rna försvann från VM-scenen strax därefter.
Varför sörja? Satan i gatan vad häftigt det vore med små, lätta fyrtaktsprototyper på låt säga 250cc och 450cc i MotoGP!

Varför skulle en fyrtakts 250 vara häftigare än en 250 tvåtakt? Effekt/vikt vinns ju i princip uteslutande av en tvåtaktare. Jag tycker det skulle vara fränt med 990 cc tvåtaktare!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Goodstuff skrev:
Varför skulle en fyrtakts 250 vara häftigare än en 250 tvåtakt? Effekt/vikt vinns ju i princip uteslutande av en tvåtaktare. Jag tycker det skulle vara fränt med 990 cc tvåtaktare!
Jepp så är det! Fyrtakt är en miljömässig nödlösning (he he) och har för övrigt världens tråkigaste effektkurva, växla var du vill det drar i alla fall... Nä, tvåtakt det är definitionen på häftig motor!
Men det är ju min egen högst personliga tolkning och vem vill ha en till oändlig debatt om 2-takt kontra 4-takt? Jag vill nog litegrann, hö hö...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...