Chris Ash skrev:Dont think, just do it.
Money, money, money....
Chris Ash skrev:Dont think, just do it.
Det är knappast någon nyhet att tillverkarna vill komma bort från tvåtaktsmotorer. Se på Motocross-VM; CR har blivit CRF, och ingen saknar moppemotorerna.Chris Ash skrev:Hmm, fattar inte riktigt vad du menar. 125R ska alltså bli öppet för 250 fyrtakt och 250R för 500? Gathojar då eller ska de börja bygga riktiga hojar av dem? Har inte hört ett skit av detta.
valmers skrev:Det är knappast någon nyhet att tillverkarna vill komma bort från tvåtaktsmotorer. Se på Motocross-VM; CR har blivit CRF, och ingen saknar moppemotorerna.
Som Filip påpekade, ska man inte jämföra de mindre MotoGP-klasserna med SS600; de nya fyrtaktarna blir givetvis lika mycket prototyper som 990-kubikarna.
Hört talas om emissioner? Tvåtaktsmotorn är dömd.Axxexs skrev:Skulle jag varit motortillverkare hade jag faktiskt hellre valt att göra en 2-taktare! Tror att dom stora tillverkarna oxå tycker d! En 4-taktare är mycket mera kompliserad och har fler delar att tillverka.
Ska man som raceråkare välja så hade jag hellre valt 2-takt före 4-takt på bana!
Ska man välja som mekaniker så väljer jag där oxå 2-takt!
Så orsaken till att d spekuleras i 4-takt på även racers är av andra orsaker.
Axxexs skrev:Så orsaken till att d spekuleras i 4-takt på även racers är av andra orsaker.
valmers skrev:Hört talas om emissioner? Tvåtaktsmotorn är dömd.
Ja så är det nog, undrar om det kommer 4 takts minimotos dåvalmers skrev:Hört talas om emissioner? Tvåtaktsmotorn är dömd.
valmers skrev:Hört talas om emissioner? Tvåtaktsmotorn är dömd.
oFFkeFF skrev:Nej, inte ombyggda gathojar, eller ss600. Riktiga racers, med fyrtaktsrovor. Bara rykten, men skulle tro att det är framtiden.
d.v.s samma övergångsregler som det blev i 500/motogp-klassen.
valmers skrev:Det är knappast någon nyhet att tillverkarna vill komma bort från tvåtaktsmotorer. Se på Motocross-VM; CR har blivit CRF, och ingen saknar moppemotorerna.
Som Filip påpekade, ska man inte jämföra de mindre MotoGP-klasserna med SS600; de nya fyrtaktarna blir givetvis lika mycket prototyper som 990-kubikarna.
Goodstuff skrev:Money, money, money....
Chris Ash skrev:Hur svårt kan det vara? Ska du ge bort TRX:en gratis eller?
Edit:Köp en 125 racer som jag så kan vi fajtas i sommar. Billigare och tio ggr roligare än Lastbuss 1000.
Racer 4-saleNyteknik skrev:Verkar ju inte vara det lättaste att hitta ett vettigt objekt till salu. Jag skulle kunna överväga 125 racer framför 250 SP. Men var letar man efter hojar? Finns det någon bra tysk site med begagnade racers?
![]()
Beträffande fyrtaktsracers ska vi som amatörer nog vara glada så länge se dröjer med sitt intåg. Arbete och kostnad för underhåll av en fyrtaktsracer måste vara dubbel jämfört med en tvåtaktare.
Nyteknik skrev:Verkar ju inte vara det lättaste att hitta ett vettigt objekt till salu. Jag skulle kunna överväga 125 racer framför 250 SP. Men var letar man efter hojar? Finns det någon bra tysk site med begagnade racers?
![]()
Beträffande fyrtaktsracers ska vi som amatörer nog vara glada så länge se dröjer med sitt intåg. Arbete och kostnad för underhåll av en fyrtaktsracer måste vara dubbel jämfört med en tvåtaktare.
Nyteknik skrev:Hmmm. Hur mycket kostar en dansk krona? 1,30 ungefär? Trodde man skulle kunna komma undan med mindre. Som Teddy! Det är inte så mycket själva inköpet som avskräcker utan alla svindyra delar som kommer med varje servicetillfälle. Därför vore det fint att komma över en cykel för så lite som möjligt. Verkar dock inte lätt. Att slippa allt bekymmer med renovering och dyra specialdelar är ju den stora fördelen med 250 SP. Å andra sidan kanske en 125 racer inte kräver så hemskt mycket. Förrän den skär... Hmmmmm.
Nyteknik skrev:Hmmm. Hur mycket kostar en dansk krona? 1,30 ungefär? Trodde man skulle kunna komma undan med mindre. Som Teddy! Det är inte så mycket själva inköpet som avskräcker utan alla svindyra delar som kommer med varje servicetillfälle. Därför vore det fint att komma över en cykel för så lite som möjligt. Verkar dock inte lätt. Att slippa allt bekymmer med renovering och dyra specialdelar är ju den stora fördelen med 250 SP. Å andra sidan kanske en 125 racer inte kräver så hemskt mycket. Förrän den skär... Hmmmmm.
Chris Ash skrev:Hur svårt kan det vara? Ska du ge bort TRX:en gratis eller?
Edit:Köp en 125 racer som jag så kan vi fajtas i sommar. Billigare och tio ggr roligare än Lastbuss 1000.
Axxexs skrev:Japp! Och på en 4-taktare har du samma problem med luftföroreningar!
På en 2-takts racer ser du till att den alltid går opptimalt med förbräningen och därför tvivlar jag på att den skulle va så mycket sämre än en 4-takt!
Däremot på gata ser d ut på ett annat sätt..
Men d här handlade om racing!
valmers skrev:Visst, men man vill knappast tillverka tvåtaktsmotorer enbart för att tävla. Om vi tar den största tillverkaren, Honda, som exempel igen, är det ingen hemlighet att man för några år sedan deklarerade att man inte vill bygga tvåtaktsmotorer överhuvudtaget inom en snar framtid. Knappast någon slump att 500rna försvann från VM-scenen strax därefter.
Varför sörja? Satan i gatan vad häftigt det vore med små, lätta fyrtaktsprototyper på låt säga 250cc och 450cc i MotoGP!
Jepp så är det! Fyrtakt är en miljömässig nödlösning (he he) och har för övrigt världens tråkigaste effektkurva, växla var du vill det drar i alla fall... Nä, tvåtakt det är definitionen på häftig motor!Goodstuff skrev:Varför skulle en fyrtakts 250 vara häftigare än en 250 tvåtakt? Effekt/vikt vinns ju i princip uteslutande av en tvåtaktare. Jag tycker det skulle vara fränt med 990 cc tvåtaktare!
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |