250 Sportproduction 2004?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
GSXR1100R skrev:
dom stackarna som inte räcker till blir hånade på bänken och lägger sedan ner sin RR karriär utan pengar eller hopp, i Malmö irrar det runt en massa hemlösa A-lagare, jag är säker på att dom hamnat på bänken just av denna anledning.

På tal om Metallgutten, hur ska han göra nästa säsong? :rolleyes: :brynad

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Hmm... Får erkänna mig slagen här. Tittade faktiskt inte på BikeWeek så noga, utan mer på sista racet på Åsen.

Fast några 42 st kvalande såg jag inte. Totalkvalet hade bara 35 pers, så det var bara 3st som föll bort.

Klart större intresse än 250SP i alla fall!! :D

Jalle skrev:
Nä, SO/SM, R1000.

Tot 42 st kvalade, 32 fick starta = 10 bort alltså.

Sen klotade 5 st på racet och 2 blev diskade innan racestart pga pyromaniska övningar.

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Visst gör det det. Kolla lite nogrannare bara. Finns flera Skurhinksloggor att hitta för den som vill.
Att det gjutit nya motorkåpor med Apa-rilia logga på, gör inte motorn mindre japansk. En gris är en gris även om den är klädd i smoking!! :p

Mattias skrev:
Det står för övrigt inte Suzuki nånstans på en RS250-motor.

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Hmm... Får rätta oss båda här. 61st R600 förare var det på BikeWeek, 52st kom i mål. Hade för mig det var 48st som kom imål, men man kan ju inte alltid ha rätt!! :D

Palte skrev:
Nja inte riktigt 48st, 74 var det på bikeweek

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
GSXR1100R skrev:
Låt mig påminna farbror om följande ekvation.
Kalla däck + het förare = :crash
:crash = Ont
Ont = Kuliga piller
Kuliga piller = Svammel

Svammel gubben, ta det lungt nu :D
Du brukar ju alltid skryta med att du gillar att köra i regn, eller har du blivit som Herrljunga drängen:

V E K :p

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Amen Filip, läs vad jag skrev. Jag åkte inte STD600, utan R1000 med en GSXR 750. Jag bytte däck till varje tävling (fast jag hade nog rent slitagemässigt klarat 2 tävlingar per set), och det gjorde Anita med (i slutet när hon insåg att de slets väldigt mycket). Mina däck var billigare än Anitas, så den ronden vann jag!

Jag hade inga haverier alls, gjorde av med 500:- i olja. Anita bytte kolvar och ett antal avgasportar. Hon gjorde av med olja för över 1500:-. Jag vann igen.

Vi krashade två ggr var. Jag bytte endast kåpglas. Anita bytte hela kåpan, bromspedal, gashandtag och gjorde av med 2 bromsgrepp. Jag vann igen.

Jag sålde min hoj med vinst (visserligen bara 5.000:), Anita sålde sin med förlust. Jag vann igen.

Så summan av R1000 kontra SP250 för vårt lilla familjeteam, var att det blev billigare för mig med en 750 än vad det blev för Anita och hennes SP250 på lika många tävlingar. Det är endast de erfarenheterna jag vill förmedla. Sen finns det säkert ytterligheter också, i båda klasserna.

Duccen körde jag bara 2 tävlingar, och den var långt ifrån standard. Fulltrimmad, körd två säsonger i SM/NM och EM sätter sina spår. Graden av trimmning var ju sådan att Folke kom 3:a på Assen med den. Klart som f-n att det kostar pengar att åka en sån. Tyvärr trodde jag det skulle kunna gå åka billigare än vad det gjorde, men tji fick jag.

oFFkeFF skrev:
Och så var vi tillbaka på ruta 1 igen.. Så du menar att ingen standard 600 hoj fick några mekaniska problem förra året?
Vad kostade de att laga? Vad kostar en ny topp, vad kostar en ny växellåda osv.. Och in your dreams att en en 600'a tuggar mindre däck än en sp250, bara kostnaden på däcken skiljer väl en del om jag inte minns fel?
Att ni verkade ha köpt en hinkig sp250 som kostade att hålla i drift kan man ju exempelvis inte jämföra med en bra köpt 600'a?
Dit hörde ju iaf inte din 748 som nog kostade mer i blåsta delar än jag brände på min racer med ras förra året..
I år har jag fortfarande hållt budgeten på 5000kr/race, ink allt för att köra racer och då har jag åkt på nya däck varje race, att ni lyckats blåsa mer på en sp250 är förvånande.

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Hmm.. Hur många ventiler bytte du innan den gick? :D

Sen kan man ju alltid säga att RS250 krashar bra, men kolla på Hedlund mfl. Var det inte rambyten, fälgbyten m.m förra året. Men det kostade väl bara någon hundring, eller? :D
Tror nog att du, Torkel, har en högre krashkostnad än mig och mina 750/1000cc cyklar de senaste två åren. 4 krasher och jag har bara bytt ett bromsgrepp och ett kåpglas. :rolleyes:

Visst finns det en massa fördelar med SP250, men tänker du efter finns det säkert lika många som talar för R600/1000?
Tycker det blir lite fel att säga att SP250 är billigast och alla andra klasser är skitdyra. Det är inte riktigt hela sanningen. Tror det är större risk att få folk att sluta efter en säsong genom att "lura" i dem att SP250 är skitbilligt, för så är det inte alltid.
Jag vet i alla fall en som gick på det och slutade efter första året pga av kostnaderna blev mycket högre än vad de "etablerade" i klassen sa.

Sen finns ju alltid "hotet" om att klassen inte får plats längre. Känns kanske inte så skoj att köpa en hoj som inte har ngn klass om ett år och som inte går att sälja efter nästa säsong?

Sen kan jag ju bara avsluta med att säga, för en givande diskussion så måste det finnas någon med motstående åsikter för att diskussionen ska bli bra, så därför hävdar jag fortfarande att SP250 är mesigt och 1000cc är manligt!! :D

Torkel skrev:
Obstinat var ordet sa Bull!
Uteblivna starter i fjol för min del var faktiskt bara på Sviestad efter avgasventilras. Sen köpte jag en begagnad avgasventil för 100 kr och stoppade i en begagnad kolv och sen gick den igen! :D Sen att jag var tvungen att byta vevaxel i vintras (köp inte en Aprilia som har körts i 6 timmars endurance på Anderstorp utan att kolla veven, ett tips!) har nog inga likheter med den normale RS250-piloten, vad jag vet är det bara jag och Öjert som har bytt vev, Öjert för att vara snabbast och jag för att den var kronslut! Och den kostade "bara" 5900 kr så det motsvarar väl två set däck.
Skulle vara kul att se hur mycket det skiljer i reparationskostnader efter en vurpa med en 600/1000 och en RS250, alla såg vi ju Zurfarns Kawa på Knutstorp... :skrämd Man vurpar ju som sagt en hel del i början. Fredrik Dahlgren gjorde likadant med sin Aprilia och den bara gleeeeed i gräset! Byte av toppkåpa och sen klart för race!

"Låter mesigt" kanske det men vi klarar i alla fall alla förekommande bullergränser och det är ju inte så dumt! Sen tycker jag personligen att de race jag sett varit sjukt bra, vem glömmer SM'et på Sviestad i fjol t.ex? :bow

Jag vidhåller att det är en bra rookieklass för att:
  • Det går inte så j-a fort på rakorna (bra argument för att lugna mammor för övrigt! :D )
  • Inte så mycket effekt = knappast några highsiderkrascher
  • Roadracing handlar om kurvtagning, full fart rakt fram finns det en annan disciplin för :fakta
  • Alla har likadana cyklar, förarskickligheten avgör
  • Det är (i dagsläget i alla fall) inte fulla startfält så man behöver inte kvala
  • Man behöver inte ha dubbla uppsättningar fälgar, regndäck och slicks, däckvalet är enkelt eftersom alla kör på samma däck oavsett väder
  • En uppsättning bromsbelägg räcker en säsong...
  • En cykel från 98-01 kostar runt 30.000 kr inkl reservdelar och då får man ett chassi som mer eller mindre är gjort för banåkning, motorn är oförändrad så alla har samma förutsättningar (RS250 då alltså)
  • Du behöver inte sälja din själ och köpa en hypervässad ex Synsam/Veidechoj för multum med kosing för att ha chans att vinna ett race
Det som talar emot klassen är mest att den inte finns kvar i SO och att många SM körs med SO 2004, lite tveksamt hur mycket körtid vi kommer att få tillsammans med övriga klasser.
Capisce?
:squid

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Tror att utkvalning kommer att bli framtidens melodi för oss alla. I o m att intresset för roadracing ökar och fler vill köra, så kommer alla klasser att kvala ut folk förr eller senare. Bara att börja vänja sig. Vi håller på med en sport där det går ut på att vara snabb. Är man inte tillräckligt snabb, så får man inte köra tävling. Precis som i t ex fotboll, hockey, friidrot m.m. Eller tror du att jag kan komma och få spela i landslaget bara för att jag vill? :D

Synd bara att alla som under året blivit utkvalade och tröttnat på det, inte tar chansen att köra på Sviestad nu på söndag. Är ju inte ens halvfullt...

GSXR1100R skrev:
Trots Grappagalningens obstinata inlägg så är läget detta, det kommer att vara enklare att få köra tävling år 2004 om man väljer 250SP, i R-600/1000 så är det för många som anmäler sig, detta leder till att endast dom som är snabbast får tävla på Söndagen, dom stackarna som inte räcker till blir hånade på bänken och lägger sedan ner sin RR karriär utan pengar eller hopp, i Malmö irrar det runt en massa hemlösa A-lagare, jag är säker på att dom hamnat på bänken just av denna anledning.

Ge inte upp, kör i en klass där ALLA som betalar startavgift får tävla.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
EazyLiving skrev:
F-n vad jag skriver i den här tråden... Kanske ska sluta nu!! ;)

Ja, skaffa dig ett liv.
Eller en flickvän...*ehhh* det har du ju redan, båda två alltså.
Sluta nu att spamma EnkelBoende ;)

:hej

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
EazyLiving skrev:
Tror att utkvalning kommer att bli framtidens melodi för oss alla. I o m att intresset för roadracing ökar och fler vill köra, så kommer alla klasser att kvala ut folk förr eller senare. Bara att börja vänja sig. Vi håller på med en sport där det går ut på att vara snabb. Är man inte tillräckligt snabb, så får man inte köra tävling. Precis som i t ex fotboll, hockey, friidrot m.m. Eller tror du att jag kan komma och få spela i landslaget bara för att jag vill?

Jag håller med dig i sak, men jämförelsen med fotbollen haltar lite eftersom du har flera divisioner under landslaget. Div 7 i korpen behöver du inte vara särskilt duktig för att vara med i :)

Det vi förhoppningsvis lider av är växtvärk, det kommer till fler förare än det finns "divisioner" för. Fortsätter det så här kommer det att finnas underlag för rena B-tävlingar eller kanske till och med fler nivåer. (Drömma kan man ju alltid ;) ). Hoppas bara inte att vi nya som börjar blir avskräckta innan växtverken ger resultat....

Att bara säga att "träna mer" om man inte kvalar in är lite väl cyniskt när vi ändå pratar om ingångssteget till att tävla.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
abstruse skrev:
På tal om Metallgutten, hur ska han göra nästa säsong? :rolleyes: :brynad

Metallis har många planer för nästa år. Han säljer sin hoj och köper en ÄNNU snabbare, kommer att slå alla med hästlängder nästa år. :fakta

Visst var det så Kristian :confused:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Torkel!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Det som inte är bra med 250SP är just detta med att man inte får ha regndäck, det är ju bara farligt att kasa runt i blötan med vanliga ostar.

Det snacket köper inte jag! Det är lika dumt som när världsmästaren i Formel1 säger att det blir farligt med dagens lite sämre regndäck!

Man anpassar helt enkelt farten efter fästet och så länge vi inte tvingas köra slicks i ösregn så hade ett enhetsdäck varit gynsamt.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Låt mig påminna farbror om följande ekvation.
Kalla däck + het förare = :crash
:crash = Ont
Ont = Kuliga piller
Kuliga piller = Svammel

Nu förstår jag inte vad du menar....*gräver i pillerburken*....?

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
valmers skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar....*gräver i pillerburken*....?

Du kan vara lugn Valle, det är inte alltid man förstår vad gammel gixxern menar. :rolleyes:
Knappt han själ heller ibland :p

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Tjena!
Vad jag har hört från möten med Lodnert så kommer 2004 se ut som 2003. Alltså att 250SP kommer at var supportklass till SM. Vilka Mike vill ha som suppoort på SO vet ävl ingen förrän några veckor tinnan race.

/Jörgen

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Må så vara att RS125 och 250 är två olika saker, men vad jag sett av krascher med dessa båda hojar så har det oftast inte varit någon större skillnad.

Jag har kraschat typ 14 gånger i år och gjort både lowsiders och highsiders, trots detta har jag inte direkt ådragit mig några nämnvärda skador, och det som behövts bytas är några styrhalvor (oftast bara bulten dock), en toppkåpa, en cuts och en växelpinne.

EazyLiving, hur tror du jag/hojen sett ut om jag hade kört 600'a och kraschat 14 gånger i år på en sådan?! :skrämd:brynad

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
SpeedAbuser skrev:
Må så vara att RS125 och 250 är två olika saker, men vad jag sett av krascher med dessa båda hojar så har det oftast inte varit någon större skillnad.

Jag har kraschat typ 14 gånger i år och gjort både lowsiders och highsiders, trots detta har jag inte direkt ådragit mig några nämnvärda skador, och det som behövts bytas är några styrhalvor (oftast bara bulten dock), en toppkåpa, en cuts och en växelpinne.

EazyLiving, hur tror du jag/hojen sett ut om jag hade kört 600'a och kraschat 14 gånger i år på en sådan?! :skrämd:brynad

Lägre toppfarter, mindre risker, men, högre farter i kurvorna ger större risker. Dock är det vanligare med lowsiders än highsiders, där lowsiders oftast är ofarligare.
Du har haft en jäkla tur att du inte skadat dig något nämnvärt, fortsätter du i samma vurptempo kommer det hända, förr eller senare.
Men, ni är unga, vilket är ett plus i kanten, ni läker fortare :p

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...