250klassen GBG SM 2Juni

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
I SM-klasserna finns det så klart inget anmälningsstopp.
Men i rookie klasserna står det ett max antal på 44 (22 för 250) & det får man anta är vad som hinns med. Men så klart hoppas man att alla som vill får köra.

Man kan ju misstänka att svemo kommer forma om reglerna så man inte får dubbla mellan 250 & SM-klasserna då den mindre klassen är tänkt som en ungdomsklass/inkörsport (även fast någon åldersgräns ej finns). Vissa lär väl även opponera sig emot att vissa "får" mer körtid på banan osv.
För min del trycker jag det är ok. Klassen lanserades för sent i kombination mer för svalt intresse för att den ska blomstra ut i år. Bättre att någon kör än ingen alls, även om det inte blev som alla hoppats på. Jag skulle oxå gärna se att det i framtiden blir 3 SM-klasser. 250, 450 & Open. Sen att man kör en B-klass & 250-U (eller liknande).
Men där är vi inte än...


Sen tycker jag man ska få dubbla Open och 450..... och senare 250 med när det blir en klass... Bli ju högre status på allt om alla kan åka allt.... Sen ska open vara 475 kubik och upp.... man ska inte få åka 250 eller 450 i den klassen...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
´
Haha är det jag eller?

Vi kommer ju få träna på den nya banan så det är väl inte så orättvist.
Annars kan det vara ett problem på temporära banor när träningen är begränsad.

Annrs får man väl ta och köpa sig en 250 4t så man har sammma möjlighet att kör in sig som alla andra. Vore bra att veta snart vad som gäller......

DU? nnnäääääääeeeeeeeeeee :pannkyss
Har du sett vad vi gjort med Täby då? Du kommer aldrig kunna jämföra dina tider igen, mouhahhahahahahahaaaaaaa :tungan

Men visst hade du rätt i Tranås och även här skulle man kunna skaffa sig en marginell fördel men eftersom man inte får köra sin "riktiga" rejsbajk i 250 ger det inte lika mkt och som du så riktigt påpekar får vi mer (tillräcklig?) träning i Göteborg före SM. Vad som gäller är vad reglementet tillåter, svårare är det inte ;)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Sen tycker jag man ska få dubbla Open och 450..... och senare 250 med när det blir en klass... Bli ju högre status på allt om alla kan åka allt.... Sen ska open vara 475 kubik och upp.... man ska inte få åka 250 eller 450 i den klassen...

Ja kan bara instämma. Jag vill minnas (men kan ha fel) att det gicks ut med att klasserna skulle heta S1 & S2 någon gång innan säsongen drog igång. Inte får man väl köra S2 klassen i VM t.ex. med en 450? Jag trodde vi skulle få den reglen till i år, men det får väl bli något att tänka på framöver istället.

Tyvärr verkar det väl som vi får vänta med en 250-klass med SM-status. Hur ser det it i övriga europa? Körs det 250-klasser lite här o var?

Än viktigare för sporten vore kanske oxå att få betydligt större startfält till de befintliga klasserna. Hur coolt hade det inte varit med stenhårda tidskval & sen med håriga B-finaler där de sista A-finalplatserna avgörs via sistachansen heat?
Tycker många B-förare visat att dom kör fort nog för att kvala in till en A-final, speciellt en bra dag på favoritbanan :) Men som det ser ut nu med dagens reglemente är det väl bättre för många att stanna kvar i rookieklassen
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Sen tycker jag man ska få dubbla Open och 450..... och senare 250 med när det blir en klass... Bli ju högre status på allt om alla kan åka allt.... Sen ska open vara 475 kubik och upp.... man ska inte få åka 250 eller 450 i den klassen...

Nu kommer vi till mer raffinerade diskussioner som åtminstone jag inte har bildat mig en klar uppfattnign om, hehe. Jag ser både för- och nackdelar med att man tillåter dubbling men tror nog att det lutar åt att det är dåligt. För tillfället.

Att 250 och 450 ska var väldigt styrt vad gäller storlek på maskin är rätt uppenbart men open är jag mer osäker på. Kanske är ett sätt att sätta en undre gräns men låta den övre (ickegränsen) vara kvar...

Ja kan bara instämma. Jag vill minnas (men kan ha fel) att det gicks ut med att klasserna skulle heta S1 & S2 någon gång innan säsongen drog igång. Inte får man väl köra S2 klassen i VM t.ex. med en 450? Jag trodde vi skulle få den reglen till i år, men det får väl bli något att tänka på framöver istället.

Tyvärr verkar det väl som vi får vänta med en 250-klass med SM-status. Hur ser det it i övriga europa? Körs det 250-klasser lite här o var?

Än viktigare för sporten vore kanske oxå att få betydligt större startfält till de befintliga klasserna. Hur coolt hade det inte varit med stenhårda tidskval & sen med håriga B-finaler där de sista A-finalplatserna avgörs via sistachansen heat?
Tycker många B-förare visat att dom kör fort nog för att kvala in till en A-final, speciellt en bra dag på favoritbanan
:) Men som det ser ut nu med dagens reglemente är det väl bättre för många att stanna kvar i rookieklassen
AMEN :tummenupp :)
Tyvärr finns det då inte tid, troligen, att köra rookie samma dag/helg. Men å andra sidan gör inte det nåt för när vi är där har vi troligen underlag för en "riktig" rookieklass som kan köra egna tävlingar.

S1, S2 osv var på gång till i år men det blev inte av. Nästa år troligen...
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Anmäld men har inte betalat ännu då jag inte fått någon info från min klubb.

Och hojen står fortfarande okörd med motardsulorna. Hårdrock :yoparty
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto

AMEN :tummenupp :)
Tyvärr finns det då inte tid, troligen, att köra rookie samma dag/helg. Men å andra sidan gör inte det nåt för när vi är där har vi troligen underlag för en "riktig" rookieklass som kan köra egna tävlingar.

S1, S2 osv var på gång till i år men det blev inte av. Nästa år troligen...

Som det ser ut i år finns det inte tid. Helt riktigt.
Men i år är ju faktiskt lite speciellt då det är vansinnigt få rejs tyvärr. I princip inga utöver SM-helgerna. Men förra året va det väl gott om Rookie rejs & även åren innan dess.
Så som det ser ut i år är det ju bra. Men vägen vi vill gå är ju att växa & då är ju en uppdelning förr eller senare ett måste.

Nästa år verkar det väl som det blir lite fler nya banor & då ska det väl kunna bli även en handfull fler rejs. Även banor vi kört på innan måste ju bearbetas så vi får rejsa där igen. Två kanon anläggningar är ju Malmbyflygfält & Knutstorp som exempel.
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
3 Anmälda nu i 250.... Så prispallen blir fylld i alla fall...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fan blir väl risk att det blir farligt om räserpojkarna ska köra i samma klass som nybörjare. Kanske kommer det också skrämma folk som vill prova på.

Fast sånt säger jag bara för att jag inte fått tag på nån CRF250 än :tummenupp
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Fan blir väl risk att det blir farligt om räserpojkarna ska köra i samma klass som nybörjare. Kanske kommer det också skrämma folk som vill prova på.

Fast sånt säger jag bara för att jag inte fått tag på nån CRF250 än :tummenupp

Skulle vi märka folk drar sig för att prova på för att vi lite snabbare är med så hoppar i alla fall jag av direkt... Tänkte nog köra 19/21 med originalbromsar... Typ kom med din cross som den är stuket...
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Skulle vi märka folk drar sig för att prova på för att vi lite snabbare är med så hoppar i alla fall jag av direkt... Tänkte nog köra 19/21 med originalbromsar... Typ kom med din cross som den är stuket...

Det skulle vara coolt i så fall!
Skulle vara kul att se hur fort det faktiskt skulle gå att åka med en sån hoj.
Nyttigt för de som kör 19/21 att se hehe.
Jag kan vara paraplypojke :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Skulle vi märka folk drar sig för att prova på för att vi lite snabbare är med så hoppar i alla fall jag av direkt... Tänkte nog köra 19/21 med originalbromsar... Typ kom med din cross som den är stuket...

Det lät fränt, kanske man skulle satsa på det :) Vilka däck ska du använda?
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
4 Anmälda...... Vet fler som e på g så häng på nu när tåget går alla som har en 250...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top