2t vs 4t på begäran

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Det är en rätt intressant aspekt av det hela tycker jag.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
björn.e skrev:
2442340 Det har väl ingen tvekat på men att säga att det är den bästa motorn är fel. Jag tor att om man tog en 1L-2takt och en 1L-4takt samt inga elektroniska hjälpmedel skulle fyrtakten vinna pga att den är mera lättkörd. Att säga att tvåtakt är bäst bara för att du får ut massa hk är inte hela sanningen.

björn

Om du bara visste hur fel du har
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
sandstream skrev:
2440590 Men det är principen som jag är ute och fumlar lite efter, dvs att RR-sporten borde göra allt för att vara så miljövänlig som möjligt inom rimliga gränser.
Med 95 oktan och katalysator så känns det som att man går åt rätt håll men visst skulle man även kunna köra på med miljövänliga drivmedel om motorerna klarade det direkt från fabrik.
Stirra dig inte blind på motortypen eller drivmedlet. De vanliga förändringarna man gör på 4T-hojar, som din GSXR1000 t ex, gör även dem miljöovänliga. När man tar bort katalysatorn, öppnar upp andningen, höjer varvtalet och fettar på blandningen blir din GSXR1000 också en miljöbov. Det finns lättilgängliga miljövänliga alternativ delvis till både 2T och 4T som inte kräver någon omfattande ombyggnad av motorerna. Som alternativ till vanlig grön 95 finns högoktanig Alkylatbensin som är en renare produkt och bättre för miljön. Man kan använda Alkylatbensin till båda motortyperna, jag känner dock inte till någon 4T-förare som använder den. Till 2T finns även biologiskt nedbrytbar 2T-olja. Så vitt jag vet finns det dock ingen biologiskt nedbrytbar motorolja till 4T. Jag har nu kört min 250 Racer tre säsonger på Alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar 2T-olja och det har fungerat utmärkt. Så visst går det att köra högtrimmad 2T miljövänligt, även när den kommer direkt från fabrik.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2441980 Det räcker att man skriver något negativt i ett ämne för att få stämpeln som "hatare", något du bevisar väldigt effektivt :D

Jag bygger min uppfattning om din skepticism mot tvåtakt på mer än ett uttalande från dig, det verkar ske av automatik att det dyker upp något negativt om 2tklasserna från dig om det diskuteras RR (trots att du aldrig har kört någon så verkar du kunna en del om dem). Att du har fått stämpeln som "hatare" är ditt eget bevåg :D .
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top