2t vs 4t på begäran

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Zam skrev:
2442596 En liten undran, om du eller någon annan vet. Hur blir det om man tar bort kubiken och lägger en given mängd bränsle i ekvationen istället?

en 2t har sämre förbränning än en fyrtakt men tänder dubbelt så ofta. Den motorkonstruktionen tar oftast mer bränsle / hp om man inte blandar in 2t dieslar (som har en ventil) och andra stora off topic motorer för att konstruktionen tillåter lite blanding att flyga ut obränd i avgassystemet. Det är ju därför man har 4t som har en mycket bättre kontrollerad förbränning.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Är väl iofs inte så stora skillnader i förbrukning mellan race-fyrtakt och race-tvåtakt heller.

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
oFFkeFF skrev:
2442746 Är väl iofs inte så stora skillnader i förbrukning mellan race-fyrtakt och race-tvåtakt heller.
Det är det jag vill ha reda på. Att 2-taktarna tänder dubbelt så ofta är ingen nyhet.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
oFFkeFF skrev:
2442746 Är väl iofs inte så stora skillnader i förbrukning mellan race-fyrtakt och race-tvåtakt heller.

Säger du det på känn eller vet du?

Jag kan bara gämföra min 4t 525cc cross med min gamla 2t 250 (bägge 03). Där kan jag köra nästan dubbelt så länge i tid på min 4t och de ligger väll i ca samma effektklass och bägge går precis som de skall. Det är ju inte på något vis ett säkert test där jag inte ens har kört dem vid samma tidpunkt, jag kanske bara gasar mindre etc men skillnaden är påtaglig. Man hör samma sak om båtmotrer att 2t dricker mycket när de pressas hårt.

Jag hävdar att 2t dricker mer /hp vid samma effektuttag och trimningsgrad.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Zam skrev:
2442763 Det är det jag vill ha reda på. Att 2-taktarna tänder dubbelt så ofta är ingen nyhet.

Nån som minns vad man hade för tankrymd på 500 sista året?
Nu är det väl 22l för 990cc'arna?

Zam

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mängden bränsle per varv på några givna banor vore intressant att se, helst då med likvärdiga (samma) varvtider.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
MagnusK skrev:
2442781 Säger du det på känn eller vet du?

Tvåtakt drar mer. Exakt procent är väl svårt att få reda på, men man kan utgå från hur mycket soppa man får göra av med på ett race.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
oFFkeFF skrev:
2442800 Tvåtakt drar mer. Exakt procent är väl svårt att få reda på, men man kan utgå från hur mycket soppa man får göra av med på ett race.

Det är nog väldigt svårt att svara på men på ett ungefär just i den tillämpningen borde ju gå få fram. Trimningsgraden (fyllnadsgraden) ligger ju troligen väldigt lika också.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Ett litet inlägg utan att blanda mig i racediskussionen:
Det finns numer väldigt fina sprut till 2-t (Ski-Doo SDI, Polaris CFI, Arctic Cat BEFI, utombordare med äkta direktinsprut osv)
SDI och CFI är halvdirektsprut, dvs de släpper fortfarande lite rå blandning genom avgassystemet. Jämfört med fyrtaktare är de däremot i princip jämlika i utsläpp.
Börjar de med riktig direktinsprutning så blir det ungefär som en tvåtaktsdiesel, där blandningen inte sprutas in i cylindern förrän avgassystemet är stängt.
Miljökraven är i stort sett redan avklarade, men nu är det istället politik och redan fattade beslut som styr. Snöskotertillverkarna och båtmotortillverkarna i USA är egentligen sista utposten när det gäller att hålla 2-t-utveckling och användning igång.
Edit:
Tvåtaktssprut funkar faktiskt utmärkt till motorer med högt effektuttag, skotrar med 600 tvåtaktstwinnar ligger över 120 hästar på veven i originalutförande. Med pipor och lite andra modifikationer går det att ta ur 130-140 hästar och ändå få dem att hålla.

Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
:corn
Om det nu ska vara en 2t vs 4t diskussion så kan jag ju skriva om mina erfarenheter. Jag har kört lite 4T men i alla fall gasat med en R1, en Mille Factory och lekt lite med en KTM 600 (?) cross. Mina intryck var likadana för alla, nämligen att det var tråååååååååkigt!
Elmotorkänsla med kraft på alla varvtal, växla varför det? Bekvämt och kraftbesparande men roligt? Nope.
Nä, jag tycker att charmen med 2t är körglädjen, att man får slita som ett djur för att få växlarna rätt och hålla sig på effektpuckeln eller vad säger du björn.e som tyckte att din CBR hade ett smalt register... Svårt men såååå gött när man får till det. Sen att chassina med 2T på banan är kalas gör ju inget heller.
Så det sååååååå!

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Offtopic kanske men angående det här med soppaförbrukningen.

Hade inte Norton F1 en wankel som drog sås så in i helsike? Hur var den kontra 2T o 4T ?? Är det en 3T kanske -)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
sandstream skrev:
2442545 Nu är du ute på bärtur Björn!
Största anledningen till att man förbjuder tvåtakt iom att MotoGP går till 800 kubik är ju för att man är rädd för att en 500 kubiks tvåtaktare skulle kunna hota 4-taktarna och det vill man absolut inte.
Jag tycker dock att MSMA gör helt rätt som förbjuder 2-taktarna i MotoGP-klassen, 4-taktarna har all den effekt som behövs och går tillräckligt fort för att det ska vara kul att titta på :)
Den dag det finns bra miljövänliga 2-taktare kan de få vara med igen och tillverkarna kan börja sälja gatversioner.
Men nu diskuterade vi de motorer som används inom roadracing och där finns ingen direktinsprutning.
Det hade dock varit trevligt att se en effektiv och miljövänlig 2-taktsmotor med sprut.

Om man inte förbjuder 2T av ren princip så kommer man antagligen få se det.

Man kan ju jämföra med bilar. Avgasregler och dyligt verkar framlobbade av dom som inte vill ha motorutveckling eftersom dom verkar anpassade till katalysator. Det har sedan länge funnits fungerande motorer som är mycket snålare och renare totalt sätt men i princip falerat på att reglerna är anpassade för katalysator, gränsvärdena i procent i stället för tex mg/mil.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
björn.e skrev:
2442340 Det har väl ingen tvekat på men att säga att det är den bästa motorn är fel. Jag tor att om man tog en 1L-2takt och en 1L-4takt samt inga elektroniska hjälpmedel skulle fyrtakten vinna pga att den är mera lättkörd. Att säga att tvåtakt är bäst bara för att du får ut massa hk är inte hela sanningen.

björn
Eftersom effekt är resultatet av vridmoment och varvtal så skulel man kunna göra en 1000cc tvåtaktare som har ett mycket bra register men lika bra effekt som en 1000cc fyrtaktare eftersom man med en så stor cylindervolym kan offra maximal toppeffekt för körbarhet. Ett exempel är ju Tularisen som har en skotermotor, tvåtakt, två cylindrar och 800cc hemmabygge. Den har mer vridmoment än alla MotoGP hojar men varvar bara drygt 8000 rpm.

Rotorp skrev:
2442499 Det var väl så också att när beslutet togs angående 4taktarnas stora intåg så var ju redan då beslutet taget att 2T skulle bort. Det är klart att ingen tillverkare lägger ner miliontals dollar på att utveckla en motormodell som redan är dödsdömd och skall skrotas inom 3 år. Det är ju pengarna i sjön, när de i så fall måste lämna 2T för 4T flera år efter att de andra fabrikerna redan har utvecklat osv ja de försprånget tar de aldrig igen. Att även utveckla 2T hand i hand med 4T är väl tom för dyrt för Honda som ändå får anses leda den mesta utvecklingen.

Givetvis spelar marknaden in i stor del men inte allena.
När man införde de nya reglerna med 990cc för fyrtaktare var dte inte klart med 800cc och att förbjuda tvåtakt.
Klart det är marknadsmässiga orsaker till varför MSMA förbjuder tvåtakt inför 2007. De vill inte riskerna att en liten tillverkare tar fram en tvåtaktshoj som konkurrerar med deras senaste miljardinvesteringar.

Zee skrev:
2442520 Har jag påstått motsatsen? :va
Nej, men jag tyckte det fanns tendenser i tråden till förnekelse. :D

sandstream skrev:
2442545 Men nu diskuterade vi de motorer som används inom roadracing och där finns ingen direktinsprutning.
Det hade dock varit trevligt att se en effektiv och miljövänlig 2-taktsmotor med sprut.
KTM 250FRR har insprutning sedan Brno.
Värst vad du har blivit miljövän helt plötsligt - antar att du anser attd et ska vara katalysator på alla racehojar from 2007? ;)

Rotorp skrev:
2443055 Offtopic kanske men angående det här med soppaförbrukningen.

Hade inte Norton F1 en wankel som drog sås så in i helsike? Hur var den kontra 2T o 4T ?? Är det en 3T kanske -)
Wankel har de ju diskussioner om hur de ska mäta cylindervolymen på och då har man valt det mest negativa sättet att mäta vilket gör att den motorn inte heller blir konkurrenskraftig. Annars har ju Wankelmotorn också högt effektuttag, och dålig bränsleekonomi.

Last edited:

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Värst vad du har blivit miljövän helt plötsligt - antar att du anser attd et ska vara katalysator på alla racehojar from 2007? ;)
Jag kommer självklart att föregå med gott exempel nästa år :)

Men helt allvarligt så tycker jag att alla 4-takts klasser i Sverige borde ha katalysator som krav.
Det kostar så lite i effekt och håller miljönissarna sysselsatta med annat så varför inte.
Eller finns det någon vettig anledning till att inte ha det?
Gustav O skrev:
Wankel har de ju diskussioner om hur de ska mäta cylindervolymen på och då har man valt det mest negativa sättet att mäta vilket gör att den motorn inte heller blir konkurrenskraftig. Annars har ju Wankelmotorn också högt effektuttag, och dålig bränsleekonomi.
Med bensin ja men nu har Mazda dragit igång ett nytt projekt med någon typ av gas där Wankel-motorn används igen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2443295 Jag kommer självklart att föregå med gott exempel nästa år :)

Men helt allvarligt så tycker jag att alla 4-takts klasser i Sverige borde ha katalysator som krav.
Det kostar så lite i effekt och håller miljönissarna sysselsatta med annat så varför inte. Eller finns det någon vettig anledning till att inte ha det?
Dyrt som innihelvet när du kraschar tex?

sandstream skrev:
2443295Med bensin ja men nu har Mazda dragit igång ett nytt projekt med någon typ av gas där Wankel-motorn används igen.
På gata håller ju Mazda fanan högt men i racingsammanhang så är den förfördelad pga hur man mäter slagvolymen.

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Ljudet med va......

2T låter för jevvla aggresivt o vasst men ettrigt
4T ja, helsystem på en literhoj vid öppna spjäll och 11000 rpm. Det är musik det.

MEN WANKELN WOW

Fan det är så man får ståpäls. What a sound.
Såg för ett tag sen ett klipp från mercedes där dom prövade en 3 skivig dieselwankel å faaaaaaaaaaaan va gött den sjöng.

Offtopic förvisso..... Spårar lätt iväg...

Zam

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
2443017 Aj fanken hade för mig det var en bit under 30 iaf.
Skulle man då kunna säga att med den bränslemängden som är tillåten nu så är det inte möjligt att köra lika fort med en 2-taktare? Om man släpper begränsningen av cylindervolymen, blir svaret detsamma?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Zam skrev:
2443674 Skulle man då kunna säga att med den bränslemängden som är tillåten nu så är det inte möjligt att köra lika fort med en 2-taktare? Om man släpper begränsningen av cylindervolymen, blir svaret detsamma?

Nej, tror inte man skulle kunna köra en 500 ~10mil racetempo med en femhundra på 22 liter. Iaf inte med förgasare, eller ens insprutning. Kanske går att få ner soppaförbrukningen med direktinsprutad tvåtakt.
Förbrukningen stiger givetvis med ökad cylindervolym, ganska linjärt, även om det blir mindre fullgas ju störra motor det blir frågan om.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...