Ofta glömmer man väl att när man gör jämförelsen mellan 2t och 4t så gör man ju en samtidigt en jämförelse mellan produktionsracers och hojar baserade på en serietillverkad variant. Och en produktionsracer är ju kompromisslös och bara gjord för att gå på bana, vilket den därigenom gör riktigt bra trots en liten slagvolym

.
Personligen har jag som mål att lära mig köra hoj och då har jag fått uppfattningen att det är racer man skall köra. Och just i den sitter det en 2t motor. Jag tror personligen att i framtiden så kommer det sitta 4t motorer i alla produktionsracerklasser, inte bara i den största, och den dagen så kanske jag kör en 4t

. Men det är klart, supermono finns ju alltid. Racerchassi o stonk kanske är grejen.
Sandstream nämnde att köra cross tidigare. Jag kör själv 450 i cross och jag anser att det är samma i RR och i MX, kör man en 125:a så säger den till direkt när man gör minsta fel (och iom att man gör fel hela tiden i sandlådan så får man köra 4t

). Prova en sandbana med en 125:a, ett minsta fel och man "doppar" fram hjulet för mycket

. Skall man lära sig köra MX rätt så skall man nog köra 125, man kan ta halvtaskiga spår med 450:in och ända få det att funka till en viss nivå (skall man vinna skall man ju köra 30min + 2 varv på bästa tid, inte bli trött efter 25 min som man lätt blir på 4t:n när man kört taskiga spår

). Men det är klart 125-2t är ju MX2 och 450-4t är ju MX1.
Läste SAE962535 för ett tag sedan där de provar en gammal 2t racermotor. Topptrycket låg på 90bar

vid en kompression på 9, 90bar på en SI motor utan överladdning leder nog till en del NOx

.