2t vs 4t på begäran

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Bombardier (eller BRP som de numer heter) och några andra företag har ju lyckats rätt bra med semidirekt- och direktinsprutade tvåtaktare som faktiskt är i nivå med fyrtaktare när det gäller utsläpp. Tvåtaktsoljan går säkert att göra miljövänlig, även om den är stora boven i toppmoderna tvåtaktare.
Det skulle vara väldigt intressant att släppa lös en motorcykel med en Rotax 600 SDI tvåtaktstwin på en sporthojsram :tummenupp

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2440270 Det är ju inte miljömedvetenhet vi tävlar i. Motorsportens miljölast är ju rent symbolisk dessutom så inte ens den värsta miljöpartist borde se något problem med några tusen tvåtaktare som körs en gång i veckan så kom med något bättre.
Din ursprungliga fråga var delvis om miljön och det svarade jag på.
Den samlade skiten som hela "RR-Sverige" släpper ut på ett år kommer säkert inte ens i närheten av vad en småstads gräsklippare eller motorsågar släpper ut på en sommar.
Men det är principen som jag är ute och fumlar lite efter, dvs att RR-sporten borde göra allt för att vara så miljövänlig som möjligt inom rimliga gränser.
Med 95 oktan och katalysator så känns det som att man går åt rätt håll men visst skulle man även kunna köra på med miljövänliga drivmedel om motorerna klarade det direkt från fabrik.

Eftersom jag inte är så tekniskt bevandrade när det gäller motorer måste jag få fråga om det är möjligt att sätta en katalysator på en tvåtaktsmotor?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
sandstream skrev:
2440590
Men det är principen som jag är ute och fumlar lite efter, dvs att RR-sporten borde göra allt för att vara så miljövänlig som möjligt inom rimliga gränser.

Är inte det här lite som diskussionen ang. gridgirls vara eller icke vara? Principen. Att visa omvärlden att vi inte bara är bakåtsträvande utan att RR är en sport för alla, kvinnor som män, pojkar som flickor, miljövänner som oljeshejker. Att det är sporten som är viktig och inte kringutrustningen?

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Gustav O skrev:
2440464 Inte samma motor men en oerhört vacker motorcykel.
http://www.visi.com/~moperfserv/tularis.htm

Hittar inte orginalsidan tyvärr men de har satt en 800cc skotermotor i en egenbyggd ram. Väldigt intressant hoj.

Det är mycket intressant !
Gärna helst en rak 3-cyl istället för dom 2 cylindriga som har lite svårt med varvtalet, samt för stor slagvolym/cylinder.

Annars helt rätt med expansionskammarna rakt bak perfekta prototyphojen.
Tänk variatortransmission på en hoj som den lätt att ställa in för max effekt vid alla varvtal dvs alla hastigheter, extra skoj med 170-180hp !

Som en skitstark skotermotor i ett racerchassi :kär

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Gustav O skrev:
2440464 Inte samma motor men en oerhört vacker motorcykel.
http://www.visi.com/~moperfserv/tularis.htm

Hittar inte orginalsidan tyvärr men de har satt en 800cc skotermotor i en egenbyggd ram. Väldigt intressant hoj.
Med tanke på den röda toppen och "Tularis" antar jag att det är en Polaris Liberty 800- motor i den och med pipor borde den ha närmare 160 hästar på veven. När jag tänker på draget i min Polaris 600 -98 (Liberty 600, inga avgasportar) på snö, så borde den hojen vara rentav obehagligt, äckligt rolig!
Den vibrerar nog en del, men det får man ta!
En trippel hade säkert låtit vackrare, men med tanke på vikt och att den twinnen tänder lika ofta som våra radfyror så funkar det nog :yoparty
Edit: Är motorn 03 och nyare på Tularisen så har den dessutom avgasportar :tummenupp

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Precis.

Variabla avgasportar är rena miraklet.
Speciellt med tanke på hur man kan förvandla en vansinnig motor till nått mycket bättre.

En sådan tvåtaktsmaskin hade blivit en racer världen alldrig tidigare skådat.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Tvåtaktmotorns räddning är nog direktinsprutningen.
Den finns ju på motorer med lägre trimningsgrad. Evinrudes e-tech-motorer t.ex, de är renare än motsvarande 4-taktsutombordare. Någon gång framöver borde ju tekniken utvecklas till att fungera även på hårt trimmade tvåtaktare.

Man skulle förmodligen slippa allt strul med bestyckning och motorn skulle gå lika rent som fyrtaktarna - om inte renare. Och ändå så lätt, och så stark.

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Men 4 takten låter ju sååå mkt goare...:D

Nej skämt åtsido...
2 taktarn går säkert att göra än renare och goare än de är idag men det ligger inte i tiden. De lär totalförbjudas i Californien och då är det ingen som vill köpa och då är det ingen som satsar på utvecklingen och så är moment 22 igång.

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
Aprilia har ju kört med direktinsprutning på sina små moppar ett tag.
DiTech heter det och har ju funkat bra, borde gå att anpassa för större med ju..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
GeFeldz skrev:
2440718 Med tanke på den röda toppen och "Tularis" antar jag att det är en Polaris Liberty 800- motor i den och med pipor borde den ha närmare 160 hästar på veven. När jag tänker på draget i min Polaris 600 -98 (Liberty 600, inga avgasportar) på snö, så borde den hojen vara rentav obehagligt, äckligt rolig!
Den vibrerar nog en del, men det får man ta!
En trippel hade säkert låtit vackrare, men med tanke på vikt och att den twinnen tänder lika ofta som våra radfyror så funkar det nog :yoparty
Edit: Är motorn 03 och nyare på Tularisen så har den dessutom avgasportar :tummenupp
De har växellåda på den. En Ducati Corse växellåda som sitter i ett hus av kolfiber och dirvs med rem.
Dessutom har de monterat egna avgasportar på den i den senaste versionen så nu är registret mycket mer användbart, från ett register på ca 2500rpm till 5200..
Effekten är 183 bhp på veven vid 8700rpm. Den ger även 118ft/lb i vrid vilket är mer än någon MotoGP-hoj. Du vet tvåtaktarna saknar vrid. :D

Killen, Robin Tuluie, som har byggt den är en hyfsad ingenjör osm numer jobbar för Renaults F1 team.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2440590 ...inom rimliga gränser.
Jag tycker inte det är rimligt om en effektiv racingmotor försvinner.

imaster skrev:
2440635 Att det är sporten som är viktig och inte kringutrustningen?
Sporten är ju inte särskilt viktig om man säljer ut för inbillade omvärldskrav.

Last edited:

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Min Arctic cat -02 800 lämnar ca 147 hk.. klart dugligt :tungan Vibrerar inte direkt mer än nån annan skoter jag kört.. Insprut har den med så den är klart rapp i svaret på gasen.

Appropå miljöbelastningen har man ju på båt motorsidan tagit fram 2takt med direktinprutning samt bättre avgasrening..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2439998 LÄS DETTA FÖRST:Om vi börjar med miljöbiten...

...inte ge alla miljönissar vatten på kvarn...

Jäklar vad fel du hade :arsele ;)
Skulle det alltså vara ett utslag av din känsla för ansvar som du föredrar fyrtakt framför tvåtakt?

:hihi

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Ofta glömmer man väl att när man gör jämförelsen mellan 2t och 4t så gör man ju en samtidigt en jämförelse mellan produktionsracers och hojar baserade på en serietillverkad variant. Och en produktionsracer är ju kompromisslös och bara gjord för att gå på bana, vilket den därigenom gör riktigt bra trots en liten slagvolym :) .

Personligen har jag som mål att lära mig köra hoj och då har jag fått uppfattningen att det är racer man skall köra. Och just i den sitter det en 2t motor. Jag tror personligen att i framtiden så kommer det sitta 4t motorer i alla produktionsracerklasser, inte bara i den största, och den dagen så kanske jag kör en 4t :rolleyes: . Men det är klart, supermono finns ju alltid. Racerchassi o stonk kanske är grejen.

Sandstream nämnde att köra cross tidigare. Jag kör själv 450 i cross och jag anser att det är samma i RR och i MX, kör man en 125:a så säger den till direkt när man gör minsta fel (och iom att man gör fel hela tiden i sandlådan så får man köra 4t :D ). Prova en sandbana med en 125:a, ett minsta fel och man "doppar" fram hjulet för mycket :) . Skall man lära sig köra MX rätt så skall man nog köra 125, man kan ta halvtaskiga spår med 450:in och ända få det att funka till en viss nivå (skall man vinna skall man ju köra 30min + 2 varv på bästa tid, inte bli trött efter 25 min som man lätt blir på 4t:n när man kört taskiga spår :mad: ). Men det är klart 125-2t är ju MX2 och 450-4t är ju MX1.

Läste SAE962535 för ett tag sedan där de provar en gammal 2t racermotor. Topptrycket låg på 90bar :D vid en kompression på 9, 90bar på en SI motor utan överladdning leder nog till en del NOx :näsblod .

Last edited:

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2440942 Jag tycker inte det är rimligt om en effektiv racingmotor försvinner. Sporten är ju inte särskilt viktig om man säljer ut för inbillade omvärldskrav.
om det kommer en effektiv 4t på säg 400 cc som går lika bra eller bättre och väger lika mycket eller mindre än vad en 250R gör så tycker du att vi kan skrota alla 2t 250?
(Vi kan leka med tanken att den tagits fram av HRC för att användas som ersättare till 250GP-serien).

Jag tror inte omvärldskraven är inbillade trots att ingen från Greenpeace har kedjat fast sig på Sviestad ännu :D

Insprutning på 2t låter intressant men vad jag vet är det inget som används i 2t-klasserna i SM, eller har jag fel?

Finns det i dag en 125 eller 250 som är renare än tex en standard 600 4t?

Nå, kan man sätta katalysator på en 2t med bibehållen effekt?

Nyteknik skrev:
2441039 Skulle det alltså vara ett utslag av din känsla för ansvar som du föredrar fyrtakt framför tvåtakt? :hihi
Nej, knappast, då hade jag nog haft en elbil.
Mitt svar gällde Neutrals fråga om varför man skulle ge vika för miljönissarna.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Direktinsprutad tvåtakt är väl det man kan hoppas på för högvarviga motorer så småningom, dit har tekniken inte kommit ännu. Direktinsprutade båt-tvåtaktsmotorer är miljövänligare än dito fyrtaktare..

Att man fortfarande i race-tvåtaktsmotorer kör förgasare är ju för att det funkar så bra där. De sprut-system som funnits till tvåtakt har ju vart lite för ohanterbara, men ju snabbare datorer/bättre program så skulle man nog utan större problem kunna köra vanligt insprut på tvåtakt, vet dock inte om det skulle hjälpa miljön sådär särskilt mycket mer.

Vilket som är roligast att köra? Tvåtakt såklart. Vilket är enklast att köra? Fyrtakt.
Kommer det en fyrtaktsprodracer ~400cc skulle jag gärna tävla med den dock, om jag skulle ha råd vill säga.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2441094om det kommer en effektiv 4t på säg 400 cc som går lika bra eller bättre och väger lika mycket eller mindre än vad en 250R gör så tycker du att vi kan skrota alla 2t 250?
(Vi kan leka med tanken att den tagits fram av HRC för att användas som ersättare till 250GP-serien).
Jag är inte intresserad av vilken motortyp det är, även 4-taktsmotorn är ju synnerligen ineffektiv verkningsgradsmässigt så den lär också ersättas så småningom. Det jag är intresserad av är att köra med det effektivaste som finns för ändamålet. I motocross har de ju haft rätt många år på sig och de har ännu inte kunnat bygga en lika lätt 4t som 2t, det är ju bara att titta på motorerna för att se det. Men visst, om någon kunde bygga en 4t-motor med lika liten fysisk volym i chassit och med samma vikt och effekt så kan jag naturligtvis tänka mig att köpa/köra den men inte för miljöfördelarna, de är inte relevanta i sammanhanget.

Jag vet inte om du läst det men jag har i andra trådar rätt ivrigt varit intresserad av ryktena kring uppföljaren till Aprilias RS250 som ska ha en 4t-motor från motarderna på 450 eller 550 cc.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Mitt svar gällde Neutrals fråga om varför man skulle ge vika för miljönissarna.
Jaså... :rolleyes:

Nyteknik skrev:
...räkna med de gamla vanliga idéerna om "riktiga motorer", "män" och "mopeder".

sandstream skrev:
Jäklar vad fel du hade. :arsele
Om man är gatknutte, kör GSX-R och aldrig har suttit på en tvåtakts-RR-hoj är det ju rätt löjligt att sitta och skriva ner tvåtaktare för racing.

Last edited:

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2441149 Jag är inte intresserad av vilken motortyp...
Okej :tummenupp
oFFkeFF skrev:
2441141 Direktinsprutad tvåtakt är väl det man...
Tackar :tummenupp
Nyteknik skrev:
Om man är gatknutte, kör GSX-R och aldrig har suttit på en tvåtakts-RR-hoj är det ju rätt löjligt att sitta och skriva ner tvåtaktare för racing.
Om du hade läst och förstått så hade du insett att jag inte skriver ner tvåtaktarna.
Har skrivit hur många gånger som helst att 2t är överlägset 4t när det gäller att göra lätta och effektstarka motorer.
Vad är det du inte förstår :va

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...