2t vs 4t på begäran

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2441355 Om du hade läst och förstått så hade du insett att jag inte skriver ner tvåtaktarna.

Har skrivit hur många gånger som helst att 2t är överlägset 4t när det gäller att göra lätta och effektstarka motorer.
När du blir konfronterad med fakta så intar du genast en seriös roll men det hindrar inte att det ofta kommer ett "galet" inlägg från dig helt oprovocerat som senast när du skrev att Nyteknik nog inte har el för att han kör 2t. Jag förstår ju att du skojade men det är ju på helt felaktiga grunder - de som kör GP-maskiner är alltså teknikfientliga/okunniga?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2441355 Om du hade läst och förstått så hade du insett att jag inte skriver ner tvåtaktarna. Har skrivit hur många gånger som helst att 2t är överlägset 4t när det gäller att göra lätta och effektstarka motorer. Vad är det du inte förstår :va
Det finns ju egentligen inget att diskutera. Att tvåtakare är överlägsna fyrtaktare som drivkälla i tävlingsmotorcyklar är ingen åsikt utan ett faktum - så som färgen på gräs.

Däremot kan man såklart diskutera vilket som är roligast utifrån egna erfarenheter. Och just det saknar du ju (precis som de flesta andra som gör likhetstecken mellan tvåtakt och mopeder).
 
Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2441355
Om du hade läst och förstått så hade du insett att jag inte skriver ner tvåtaktarna.

I tidigare trådar så har jag fått uppfattningen att du konsekvent har mycket negativa åsikter om 2t-maskiner utan att ha kört någon.

Om vi tar miljöpåverkan i beaktning så är ingen motorcykel utan katalysator ens jämförbar med utsläpp från en katalysatorrenad motor oavsett princip.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Ärligt tycker jag det skulle vara urläckert att äga en 2T racer men jag kommer sannolikt köra långsammare dagens 4T gathojar är grymt snabba möjligtvis lite tunga.
Men det optimala kompromissen vore en supermono racer men knappast meckfritt vilket gör att det alt falerar också
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
2441618 Det finns ju egentligen inget att diskutera. Att tvåtakare är överlägsna fyrtaktare som drivkälla i tävlingsmotorcyklar är ingen åsikt utan ett faktum - så som färgen på gräs.

Nu kan jag inte hålla mig, visst är blyröken bättre på små motorer men om du tar en Motgphoj 4 smäll och jämför med senaste 500 blyrök så kan du väll inte påstå att 2takataren är bättre på nått :va HAr för mig att 4smällen vann det året dom körde smatidigt eller har jag fel :confused:

björn
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
björn.e skrev:
2441881 Nu kan jag inte hålla mig, visst är blyröken bättre på små motorer men om du tar en Motgphoj 4 smäll och jämför med senaste 500 blyrök så kan du väll inte påstå att 2takataren är bättre på nått :va HAr för mig att 4smällen vann det året dom körde smatidigt eller har jag fel :confused:

björn
Bättre på små motorer?

En tvåtaktare är alltid ca dubbelt så stark som en fyrtaktare. Som om det inte skulle räcka är den lättare/mindre.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
björn.e skrev:
2441881 Nu kan jag inte hålla mig, visst är blyröken bättre på små motorer men om du tar en Motgphoj 4 smäll och jämför med senaste 500 blyrök så kan du väll inte påstå att 2takataren är bättre på nått :va HAr för mig att 4smällen vann det året dom körde smatidigt eller har jag fel :confused:

björn
2-taktaren är alltid mindre och lättare, MotoGP-hojarna är mycket tyngre än 500:eek:rna var och det är ju knappast positivt. Att de vann är ju för att man slutade utveckla 500:eek:rna, de tog fortfarande pole t ex på mindre banor med "sämre" förare trots att det "inte var meningen". Bytet skedde av politiska skäl, inte av prestandaskäl.

För min del spelar det ingen roll med motortypen så länge jag får köra det jag själv tycker är bäst men jag får om och om igen intrycket att andra vill få bort 2-taktarna av dunkla skäl. Rör inte min motor! :D
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
2441913 Bättre på små motorer?

En tvåtaktare är alltid ca dubbelt så stark som en fyrtaktare. Som om det inte skulle räcka är den lättare/mindre.


Men du, man har ju kört 500 i massa år och utvecklat den hela tiden. Sen sa man att man skulle köra 4takt och på ett eller två år fick man fram en bättre hoj. Att den utvecklar mer hk vet ju alla men det är ju lite skillnad om man ska kunna utnyttja det hela med. Jag är övertygad om att Honda skulle kunna spotta ut en 500 fyrsmäll som är bättre än en 250 två-takt.

björn

Neutral skrev:
2441925 2-taktaren är alltid mindre och lättare, MotoGP-hojarna är mycket tyngre än 500:eek:rna var och det är ju knappast positivt. Att de vann är ju för att man slutade utveckla 500:eek:rna, de tog fortfarande pole t ex på mindre banor med "sämre" förare trots att det "inte var meningen". Bytet skedde av politiska skäl, inte av prestandaskäl.


Visst är tyngre sämmre, men då får man ju ett mycket bredare register som man kan använda. Antalet highsider:s i måste ju ha minskat drastiskt sen 4taktaren. Vidare så har man ju utvecklat 500 i 20 år och sen på nått år var fyrsmällen snabbare och då pratar vi om en helt ny hoj från grunden inte nått man jobbat på sen 30 talet.

björn
 
Last edited:

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2441517 När du blir konfronterad med fakta så intar du genast en seriös roll men det hindrar inte att det ofta kommer ett "galet" inlägg från dig helt oprovocerat som senast när du skrev att Nyteknik nog inte har el för att han kör 2t. Jag förstår ju att du skojade men det är ju på helt felaktiga grunder - de som kör GP-maskiner är alltså teknikfientliga/okunniga?
Precis, i det fallet var det ett rent skämt och de som har hängt med ett tag i 2t vs 4t "diskussionerna" vet varför.

Sen tycker jag personligen att det är kul att diskutera saker och ibland slänger man in en ett litet vedträ bara för att det alltid är lika kul att se hur en del av talibanerna hugger.
Det är nästan som att man hade förolämpat hela deras existens :D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
björn.e skrev:
2441938Jag är övertygad om att Honda skulle kunna spotta ut en 500 fyrsmäll som är bättre än en 250 två-takt.

björn
Kanske det. Men på vilket sätt är det relevant? En 500 "fyrsmäll" blir alltid ifrånkörd av en 500 tvåtakt eftersom den skulle vara ca hälften så stark och tyngre. Att man i GP-sammanhang har valt att jämföra "fyrsmällare" med dubbelt så stor cylindervolym som tvåtaktare säger ju egentligen allt om tvåtaktarens överlägsenhet. Det är elementärt.


björn.e skrev:
Vidare så har man ju utvecklat 500 i 20 år och sen på nått år var fyrsmällen snabbare

björn
Vad vill du ha sagt med det?
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Däremot kan man såklart diskutera vilket som är roligast utifrån egna erfarenheter. Och just det saknar du ju (precis som de flesta andra som gör likhetstecken mellan tvåtakt och mopeder).
Men nu försökte jag som sagt svara Neutral angående frågan om miljönissarna men det verkar du ha otroligt svårt att ta in :rolleyes:

bean305 skrev:
2441643 I tidigare trådar så har jag fått uppfattningen att du konsekvent har mycket negativa åsikter om 2t-maskiner utan att ha kört någon.
Det räcker att man skriver något negativt i ett ämne för att få stämpeln som "hatare", något du bevisar väldigt effektivt :D

Jag har inte kört någon 2t för RR, bara för cross, och körmässigt är ju 2t klart sämre för den ovane, dvs för sånna som mig.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
björn.e skrev:
2441938 Men du, man har ju kört 500 i massa år och utvecklat den hela tiden. Sen sa man att man skulle köra 4takt och på ett eller två år fick man fram en bättre hoj. Att den utvecklar mer hk vet ju alla men det är ju lite skillnad om man ska kunna utnyttja det hela med. Jag är övertygad om att Honda skulle kunna spotta ut en 500 fyrsmäll som är bättre än en 250 två-takt.

björn



Eller en ny tvåtakts 500:a som är snabbare än dagens motogp :D
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Miljöpåverkan av 2t racers är försumbar, det vet säkert de flesta.
Men det ni missar är den politiska "gångbarheten".

Utan sponsorer stannar sporten och sponsorer vill vara politiskt korrekta.

Simple as that...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
2441976 Kanske det. Men på vilket sätt är det relevant? En 500 "fyrsmäll" blir alltid ifrånkörd av en 500 tvåtakt eftersom den skulle vara ca hälften så stark och tyngre. Att man i GP-sammanhang har valt att jämföra "fyrsmällare" med dubbelt så stor cylindervolym som tvåtaktare säger ju egentligen allt om tvåtaktarens överlägsenhet. Det är elementärt.


Vad vill du ha sagt med det?


Pga att det är 4 takter så får man ut hälften av effekten vilket du säkert vet. Räknar man på dom olika motorerna så ska en tvåtakt ha dubbelt så många små hästar som en fyrtakt vilket gör att man då måste ha olika CC. Det säger inget om tvåtaktarens överlägsenhet då dom inte jämförs med samma förutsättningar. Som sagt fyrsmällen är bättre vilket bevisades när dom körde i hopp. Man kan inte blanda äpplen och päron sööjöö :D

Att fyrtaktaren är en snällare maskin och där av en bättre maskin, den är mera lättkörd vilket resulterar i att man kör fortare. Man har ju som jag skrivit filat på 500 i massa år och när man tillät fyrtakt så var den helt enkelt bättre.

björn
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jösse skrev:
2441982
björn.e skrev:
2441938 Men du, man har ju kört 500 i massa år och utvecklat den hela tiden. Sen sa man att man skulle köra 4takt och på ett eller två år fick man fram en bättre hoj. Att den utvecklar mer hk vet ju alla men det är ju lite skillnad om man ska kunna utnyttja det hela med. Jag är övertygad om att Honda skulle kunna spotta ut en 500 fyrsmäll som är bättre än en 250 två-takt.

björn



Eller en ny tvåtakts 500:a som är snabbare än dagens motogp :D


och nästa sak som ploppar ur din mun är att Ducce jäättteeee snabb va :D

Nyteknik skrev:
2442054 Detta är racingforumet. Så lätt och stark som möjligt.

Om du vill diskutera komfort och bottendrag föreslår jag:

www.goldwing.se


veckans :D

björn
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
björn.e skrev:
2442052 Man har ju som jag skrivit filat på 500 i massa år och när man tillät fyrtakt så var den helt enkelt bättre.
Du har inte kollat så långt bakåt va? När man förra gången (Honda i slutet av 70-talet) försökte konkurrera med 4-taktare på lika villkor så skämde man ut sig rejält. Men när man fick ha dubbla slagvolymen och upphörde utvecklingen av tvåtaktarna så gick det förstås bättre. Som sagt så hade 2-taktarna 2002 en del goda resultat trots att det bara var b-team som körde dem.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
björn.e skrev:
2441938

Visst är tyngre sämmre, men då får man ju ett mycket bredare register som man kan använda. Antalet highsider:s i måste ju ha minskat drastiskt sen 4taktaren.

Personligen tror jag att detta var en av faktorerna till att man ens övervägde fyrpangarna. Rideability. Effekt har vi haft så det räcker och blir över i många år nu, och det är ingen som på allvar tror att mest effekt är avgörande i ett GP-lopp. Ett av problemen med talibanhojarna var ju ketchupeffekten. Inget eller 8 miljarder rpm. Ridebility? Njae.

Och om vi nu ska prutta om bästa räsern, vad är det? Mest effekt på lättaste motorn? Njae. Knappast. Snarare snabbaste varvtiden på två hjul isf. Det var väl en av anledningarna till att Ducce kom med 916 för länge sen, förresten? En twin med hanterbar effekt genom kurvan, men inte lika snabb på rakorna som rad-4:eek:rna. Men det är en annan dissekering.

Anledningar till fyrknas bytet var:
Rideability. Dvs lättare att köra homogent, men också lättare fär nya förare att köra en GP-hoj. Det sista är ju något vi ser denna säsongen om inte annat. Pedrosa, Stoner osv.

PR-poäng till trädkramarna. Jodå, satt..

Utveckling av 4t. Man kom väl inte så himla mycket längre på 2t-utvecklingen? (där kom ett vedträ flygande, ja) :)

Jag tror det är en tidsfråga innan 125/250 går över till fyrknas.



Vet inte om detta var offtopick, sorry isf. :)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
2442103 Måste ha olika cc. Varför?


Jag tar det en gång till. För att 2takt utvecklar teoretiskt dubbelt med effekt som en 4takt. Där av får man jämföra en motor som är dubbelt så stor. Precis som på samma sätt att R1000 inte får köra med R600 :pannkyss

björn

Neutral skrev:
2442109 Du har inte kollat så långt bakåt va? När man förra gången (Honda i slutet av 70-talet) försökte konkurrera med 4-taktare på lika villkor så skämde man ut sig rejält. Men när man fick ha dubbla slagvolymen och upphörde utvecklingen av tvåtaktarna så gick det förstås bättre. Som sagt så hade 2-taktarna 2002 en del goda resultat trots att det bara var b-team som körde dem.


Men det var ju inte på samma vilkor då :huvet Gör om gör rätt, visa mig en 500 som kan match en riktig gp hoj :tungan

björn
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top