björn.e skrev:
2441938
Visst är tyngre sämmre, men då får man ju ett mycket bredare register som man kan använda. Antalet highsider:s i måste ju ha minskat drastiskt sen 4taktaren.
Personligen tror jag att detta var en av faktorerna till att man ens övervägde fyrpangarna.
Rideability. Effekt har vi haft så det räcker och blir över i många år nu, och det är ingen som på allvar tror att mest effekt är avgörande i ett GP-lopp. Ett av problemen med talibanhojarna var ju ketchupeffekten. Inget eller 8 miljarder rpm. Ridebility? Njae.
Och om vi nu ska prutta om bästa räsern, vad är det? Mest effekt på lättaste motorn? Njae. Knappast. Snarare snabbaste varvtiden på två hjul isf. Det var väl en av anledningarna till att Ducce kom med 916 för länge sen, förresten? En twin med hanterbar effekt genom kurvan, men inte lika snabb på rakorna som rad-4

rna. Men det är en annan dissekering.
Anledningar till fyrknas bytet var:
Rideability. Dvs lättare att köra homogent, men också lättare fär nya förare att köra en GP-hoj. Det sista är ju något vi ser denna säsongen om inte annat. Pedrosa, Stoner osv.
PR-poäng till trädkramarna. Jodå, satt..
Utveckling av 4t. Man kom väl inte så himla mycket längre på 2t-utvecklingen? (där kom ett vedträ flygande, ja)
Jag tror det är en tidsfråga innan 125/250 går över till fyrknas.
Vet inte om detta var offtopick, sorry isf.
