2takt utan expansionskammare, ventiler istället?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
"MEN frågan handlar ju inte om dem.. utan UTAN dem.."
"Skapar verkligen reflexpulsen en överladdning?"

Sorry, jag fattade det som att du ville skippa expansionskammaren och bara klippa igen avgasventilen för att vinna tid till kompressionscykeln?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tomass skrev:
Men YPVS funktion är att matcha avgassystemets avstämning.
Njae, att avgasportens duration betyder (nästan) allt för varvtalet var känt långt innan man kunde
bygga avstämda expansionskammare f 2t. Men sk-t i det, det är rätt akademiskt häronu :)
Ozzian skrev:
The main advantage of two-stroke engines is that they can combust more volume of fuel/air mixture than the swept volume of the engine. Example: A 125cc four-stroke engine combusts about 110cc of F/A gasses but a 125cc two-stroke engine combusts about 180cc of F/A gasses.[/I]
Även för 4t kan man mha div resonanser få upp fyllnadsgraden över 100 %. Däremot får man m 4t
ut mer av det som verkligen brinner vid förbränningen.
2taktarns styrka är att den tänder dubbelt så ofta, därför ger den (upp till 80 %) mer vrid än motsvarande 4t.
Inte uppåt 300 % mer som citerade resonemanget skulle kunna tydas till.

Fast bägge frågorna ovan ligger nog utanför vad trådaren ville veta....
/u
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
ulf_lundin skrev:
2327309......
Även för 4t kan man mha div resonanser få upp fyllnadsgraden över 100 %. Däremot får man m 4t ut mer av det som verkligen brinner vid förbränningen.
2taktarns styrka är att den tänder dubbelt så ofta, därför ger den (upp till 80 %) mer vrid än motsvarande 4t.
Inte uppåt 300 % mer som citerade resonemanget skulle kunna tydas till.

Fast bägge frågorna ovan ligger nog utanför vad trådaren ville veta....
/u
Det du säger om 4-t stämmer visserligen men blir lika krångligt som idén trådskaparen är inne på, jag ville bara belysa betydelsen av expansionskammare för en 2-t :tummenupp.

Jag börjar iofs få en liten glimt av vad Rock ´n Robin är ute efter (tror jag), det förutsätter dock överladdning, typ som på en 2-t fartygsdiesel.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har simulerat tvåtaktsmotor en del. I programmen kan man bl.a. se en kurva på trycket vid avgasporten som funktion av vevaxelvinkel. Trycket i returpulsen brukar vara uppemot 2 bar absoluttryck vid max vrid. Eftersom avgasporten brukar stänga ungefär halvvägs upp i cylindern gör ju detta att ingen kompression "förloras" ut genom avgasporten vid de varvtalen.

Dock förloras alltid ganska mycket färskgas trots att pulsen kan få upp trycket till "rätt" nivå. Ca 65% sk. trapping efficiency brukar jag få. Ibland har jag fått upp den till 70% men det är sällan. Samma värden har jag fått när jag använt datafiler från diverse kommerciella motorer, t.ex. crossar. Det högsta värdet jag sett var på en Yamaha TZ 250-cylinder som hade 80% TE. Väl vinklade spolkanaler och bra pipa tror jag var orsaken. Dock var det under ett litet varvtalsspann, macvrid och maxeffekt låg på nästan samma varvtal. Den motorn hade även en delivery ratio (fyllnadsgrad) på 130% vilket gjorde att charging efficiency (produkten av dem) alltså blev över 100%. Men det är nog enda motorn jag simulerat med över 100% CE. Det är inte alls ovanligt att CE är bara 60% på mindre trimmade motorer p.g.a både låg DR och TE.


Om jag förstått din ide' rätt Rock ´n Robin kommer alltså spolkanalerna vara öppna samtidigt som avgasporten även i din motor. Det kommer ju göra att färskgaserna går förlorade då också, kanske t.o.m. mer om högre tryck används vid spolningen. Men att man får bra kompression i hela registret.

Direktinsprutning har ju utvecklats rätt långt nu. Din konstruktion skulle kanske kunna vara extra lämpad för det. I dagens motorer finns lite för kort tid att spruta bränsle eftersom avgasporten stänger så sent. Man måste spruta även när avgasporten är öppen under fullast.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag kan tänka mej att poängen med Rock ´n Robins idé är att man stänger avgasporten så fort avgaserna har spolats ut (ingen fäskgas).

För att kompensera för det jobb resonanskammaren gör i vanliga fall så måste man ladda spolkanalerna med kompressor och då kan man lika gärna skippa vevhusets funktion och mata spolkanalerna direkt samt ha ett oljefyllt vevhus.

Det är bara det teoretiska resonemanget, hur man sedan löser drivning och tätning av slidskivan på avgassidan vetefåglarna :)
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
Ozzian skrev:
2327932 Jag kan tänka mej att poängen med Rock ´n Robins idé är att man stänger avgasporten så fort avgaserna har spolats ut (ingen fäskgas).

För att kompensera för det jobb resonanskammaren gör i vanliga fall så måste man ladda spolkanalerna med kompressor och då kan man lika gärna skippa vevhusets funktion och mata spolkanalerna direkt samt ha ett oljefyllt vevhus.

Det är bara det teoretiska resonemanget, hur man sedan löser drivning och tätning av slidskivan på avgassidan vetefåglarna :)

:banana :Bugar :yoparty

Precis! Men till skillnad från fartygsdieslar ska jag inte kompremera luft först sen spruta in bränslet sedan.. utan kompremera alla gaser! Och överladda direkt i spool är det jag tänkte mig likaså! Eller rättare sagt.. ta bort ventiler o låta gaserna gå i vevhuset för att smörja..

Hur har man löst tätningarna på slidventilen på insugsidan?

Sen tänkte jag om man inte kunde göra en slidventil.. Typ en lång rektangulär platta med hål i mitten.. sen så rör den sig fram och tillbaka på nått sätt?

Sen ska avgasventilen stänga då då kolven är i sitt nedre läge.. eller precis innan spoolkanalerna stängs?

//R
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hur ska motorn "veta" när avgaserna spolats ut?

Rock ´n Robin skrev:
2328488Precis! Men till skillnad från fartygsdieslar ska jag inte kompremera luft först sen spruta in bränslet sedan.. utan kompremera alla gaser! Och överladda direkt i spool är det jag tänkte mig likaså! Eller rättare sagt.. ta bort ventiler o låta gaserna gå i vevhuset för att smörja..
//R
Det här förstår jag inte. Ska vevhuset användas som på en tvåtaktare eller fyrtaktare?
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
Bearing skrev:
2328988 Hur ska motorn "veta" när avgaserna spolats ut?

Det här förstår jag inte. Ska vevhuset användas som på en tvåtaktare eller fyrtaktare?

Det behöver ju inte motorn veta.. det är ju bara o dreva, typ som 4t ventil funkar! Det ställer man ju in själv!

Sen ska vevhuset inte användas igentligen.. bara låta gaserna gå därigenom till spool.. men låter dem gå genom vevhuset för att smörja helt enkelt!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Rock ´n Robin skrev:
2329021 Det behöver ju inte motorn veta.. det är ju bara o dreva, typ som 4t ventil funkar! Det ställer man ju in själv!

Sen ska vevhuset inte användas igentligen.. bara låta gaserna gå därigenom till spool.. men låter dem gå genom vevhuset för att smörja helt enkelt!
Du borde inte trycksätta vevhuset med typ 1-2 bar konstant, det blir ett jäkla mottryck på undersidan av kolven som bara motarbetar, gör ett nytt kranssystem som matar spolkanaler och boostportar direkt.

Om du kör med oljefyllt vevhus så ser jag ingen störra orsak till att behöva köra oljeblandad soppa = mer effekt :tummenupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Rock ´n Robin skrev:
2329021 Det behöver ju inte motorn veta.. det är ju bara o dreva, typ som 4t ventil funkar! Det ställer man ju in själv!
Det kommer förmodligen ta olika lång tid att spola ut avgaserna beroende på vilket varvtal och gaspådrag det är.
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
Ozzian skrev:
2329390 Du borde inte trycksätta vevhuset med typ 1-2 bar konstant, det blir ett jäkla mottryck på undersidan av kolven som bara motarbetar, gör ett nytt kranssystem som matar spolkanaler och boostportar direkt.

Om du kör med oljefyllt vevhus så ser jag ingen störra orsak till att behöva köra oljeblandad soppa = mer effekt :tummenupp

Jo det är sant.. då tar det ju emot för kolven.. Men trycka direkt i spool då!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Rock ´n Robin skrev:
Då kommer avgasporten stängas innan avgaserna spolats ut i vissa lägen. T.ex. när det är lågt gaspådrag (lågt tryck i spolkanalerna).
I andra lägen kommer färskgaserna spolas rakt igenom.

Kommer det verkligen bli ett bättre register?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om det hade varit en bättre lösning än dagens hade vi garanterat sett det i några sammanhang.
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
Bearing skrev:
2329721 Då kommer avgasporten stängas innan avgaserna spolats ut i vissa lägen. T.ex. när det är lågt gaspådrag (lågt tryck i spolkanalerna).
I andra lägen kommer färskgaserna spolas rakt igenom.

Kommer det verkligen bli ett bättre register?


Alltså.. fartygsdieslar? det finns även mindre 2t dieslar som funkar sådär!

men cylinderns avgaser ä ju alltid ute innan kolven stänger spool!?

Vet inte.. kanske..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top