3 döda på hoj igår lör, varav 2 reggade på sh...

IronMike

Guest
:( säsongen har knappt börjat. Vem blir inte berörd? Det är så jävla tragiskt. Man tappar suget helt och hållet, Glömstavägen och de 2 i Göteborg.

Kan alla inte bara komma överens om att se efter varann från och med nu? Kan inte alla hjälpas åt att försöka samarbeta mot onödiga "drag"? ...menar inte att olyckorna ifråga är det, men jag blev senast idag omkörd av en sh-medlem på transportsträcka som kunde slutat lika olyckligt: kör vh-tungelsta (där brukar jag hålla igen, för det finns så mkt anslutande vägar till huvudleden...jag håller väl 90 på 50-väg (fy skämms mig..) men jag blir omkörd av en kamikazee (se bild)..Han missar den utsvängande bilen med någon decimeter, väl på slingerbulten så har sh-föraren inte en sportmössa att hänga med i tempot. Vad han kanske inte inser är att han just varit nära döden, men tror sig vara närmre döden nu, bara för att vägen svänger?

Jag antar att han inte har så många säsonger på hoj. Att dra järnet rakt fram på vägar där mötande trafik förekommer, är ingen höjdare.. Om man inte vet att det finns anslutande vägar. Kan man inte vägen, så bör man inte chansa?

Kan inte alla bara lova varandra att inte köra om, där en bil framför kan svänga vänster, eller där en bil kan svänga ut mot ens körriktning? ...att man inte heller chansar över krön mm, att alla kör efter den ganska säkra regeln: "stanna på den delen av banan du kan se" ...

Efter lite enkel research med sh's sökfunktion så vet jag vem kamikazen är, drar iväg ett pm, så får man se om man får svar..han borde inte kunna sova inatt.

:huvet

Det kanske kan spara ett par liv förutsatt att alla har skyddsutrutning och tänker till.

Bidra gärna med fler tankar kring vad som kan förebygga en oväntad incident?

Vad har ni sett i trafiken som ni reagerat på?

:(
 

Bifogat

  • defacto.JPG
    defacto.JPG
    20.9 KB · Visningar: 253

sportbike

Guest
Ja,man slutar aldrig förundras.
Förra sommaren blev jag omkörd av två kamimazesar på en raksträcka vid Tullinge centrum.
Jag höll väl kanske 70 på 50-sträckan,när jag blev passerad av två hojar på slangen,med några centimeters marginal.
Dom ser lite väl sent den där bilen som kör ut en bit bort,men för att kunna stanna måste ju framhjulet ner i backen först.
Den ena missar,men den andra gör en stoppie i kanske 100 blås in i sidan på bilen,som vänder ett halvt varv.
Följderna:en avsvimmad förare under bilen,två chochade tanter i bilen,och en kompis som med hjärtat i halsgropen säger:han lever !
Vad fan säger man när man stannar och frågar om man kan hjälpa till ?
Ska man säga,-så där går det,din dumma jävel,eller ?
Det kommer att hända igen,tyvärr.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Till att börja med så är jag inte någon av de ovan nämnda.

Problemet är många gånger att avvägnigen att busköra på "rätt" ställe.
Inte så att alla som vurpat buskör men många gånger undrar man...
Ta det försiktigt och kör mer med insidan för det är inte värt en vurpa med okänd utgång.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Djupt tragiskt detta!
Insidan av huvudet måste börja användas av hojåkare.
Folk som är för lättpåverkade av grupptryck, eller av att se "outlaw"filmer borde inte köra hoj alls. Kanske ett liv kan sparas om SH medlemmar oxå tog sitt förnuft till fånga och inte laddar upp o visar vissa filmer där man kör förbi korsningar på 50 väg i 100 plus på bakhjulet. Sådanna filmer som "hyllas" härinne av många, nog för att de som vill o kan kommer över sådanna filmer ialla fall, men då har kanske SH gjort en god gärning för hälsan på folk.
 
Last edited:

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Till att börja med så är jag inte någon av de ovan nämnda.

Problemet är många gånger att avvägnigen att busköra på "rätt" ställe.
Inte så att alla som vurpat buskör men många gånger undrar man...
Ta det försiktigt och kör mer med insidan för det är inte värt en vurpa med okänd utgång.

Bra att du klargjorde detta, det var för tidigt på morgonen så det tog ett tag innan jag försotod att du inte hade något med idiotkörningen att göra :rolleyes:

Jag håller helt med dig KamikazeKid. Hade alla valt sina platser och buskört på rätt ställen dvs flyttat ut detta från tätbebyggda områden till landsbyggden skulle nog också den negativa debatten om MC tonas ner mer.

Med risk för att bli halshuggen av halva MC sverige så tycker jag det är för enkelt att ta MC körkort. Om man refererar till mig själv och tänker på hur en annan körde första året på cykeln. Då när man var såpass grön körde man också som värst och på helt fel platser. Samma betende såg också hur bekanta på sina nya cyklar.

Ett sammarbeta mellan VV och SMC som många pratar om där de skulle ingår mer träning samtidigt som man pressenterar mer fakta om risker för nya motorcyklister tror jag skulle vara ett steg i rätt ritkning.

//Andreas
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
En mörk/kolsvart dag i bloggen.

Lördag 19 april 23,30: Alla lediga, fint väder hojväder. Men min helg att jobbe. Men kan ju ta Duccen, en stor lång tur med Duccen och ta ett längre stopp på jobbet. Sagt och gjort men det var lite kyligt i morse så det fick bli allvädersstället över jobbastassen, skinn kan bli rätt kallt. 4 mil och landade på jobbet vid niotiden och skulle inte lämna det före 18.00. Ljust ett par timmar till, vilken så att säga långa vägen ska vi ta för att komma hem. Det får bli, Frölunda till Mölndal och E6an norrut för att ta mig mot den kurviga vägen i Jonsered och vidare mot Härskogsvägen som mynnar ut Härryda. Svänger västerut för att komma till Landvetter. Vägen är avstängd! Stor MC-olycka, 2 motorcyklar och en bil.

Två mc-förare fick livshotande skador i krock
Två män på motorcyklar kolliderade vid 18.30-tiden på lördagskvällen med en bil på Härrydavägen, vid Björrödsmotet. De fördes med livshotande skador till Sahlgrenska universitetssjukhuset.
SU:s pressjour uppgav för GP vid 21-tiden på kvällen att skadorna var livshotande. Den ene mannen är i 20-årsåldern, den andre i 30-årsåldern.
Det var när bilen, möjligen en jeep, var på väg att göra en vänstersväng som männen kom på sina motorcyklar och körde rätt in i bilen utan att hinna väja.


Här står man nu mitt på vägen och lite längre fram är ett kaos. Brandbil, ambulanser, polisbilar och bärgningsbilar. 2 totalkvaddade sporthojar och en totaldemolerad Suv, liten Hummer. Det räckte med att titta på hojarna man kunde knappt se var det var för något, för att få kalla rysningar. Hade precis innan tänkt tanken att det är nu som det är som farligast att vara motorcyklist. Kanske ny hoj, inte fått in flytet i körningen, lite otympliga kläder på grund utav kvällskylan, solen rätt in i ögonen och vintergruset fortfarande på vägbanorna. Framför mig har jag det värsta som kan hända!
Massor utav tankar flyger genom huvudet, vänder så sakta tillbaka och far vidare hemåt till min familj. Så vad ni än gör när ni är ute och njuter utav mckörningen, glöm ej det de hela tiden säger, på vägen gäller det att vara helskärpt, defensiv när sikten inte är hundra vi är ju inte ensamma på vägen. Se till att det alltid finns marginaler och äventyra inte säkerheten. Det är ju en dag imorgon ochså.
Tankarna barar surrar runt,.......................................en bön!

Söndag morgon.

Tänker på igår. 10 minuter innan hade jag stannat och tagit några kort på min Ducce i den fina kvällssolen, nu när jag står här och titta på kaoset, lade jag handen på kameran. Men det blev inga bilder, de ligger lagrade på näthinnan. Men en del hade behövt se detta med egna ögon här behövs ingen skrotpress, paketeringen till slutstation är klar. Folk som var vid platsen sade att killarna på mc var döda, i tidningen står livshotande skador. Kroppen är spröd även om viljan att leva är stark. Hoppas viljan segrar.

Du vet aldrig vad som döljer sig bakom krönet, bli lite defensiv så hinner alla med.

Att köra hoj är som att närma sig en spott-kobra, kommer jag för nära går det riktigt illa.
 

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
enköping
Hoj
Harris Magnum 2
För det första måste alla hojåkare inse att bilar är presumtiva dödsfällor för mc-åkaren, vid varje korsning där en bil står måste man vara beredd på att bilen far ut framför en, det är så ofta dom inte ser hojjen, och i städer DÄR HÅLLER MAN HASTIGHETEN, iallafall någorlunda, buskörning bakhjulsåkning bara smutsar ner vårt rykte, det är samma med dessa som sitter och åker fram och tillbaka på bakhjul eller i mycket hög hastighet där det är kameror. Kör fort det är ok men gör det med insidan, gå inte in på fel sida i blinda kurvor, var säker på att det inte finns nått på vägen som gör att man kan åka omkull, ganska självklart eller hur
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Så jävla tråkigt med alla dessa olyckor, säsongen har inte ens börjat här där jag bor.Största faran häruppe är inte mötande trafik utan allt vilt som gillar att kuta över vägen i tid och otid.
Har hänt att man drar förbi nån lastbil för att med någon meters marginal passera en renhjord.
Tror att det måste till en rejäl attitydförändring hos oss sporthojsåkare.
Det är ju knappast en slump att föräkringsbolagen väljer att ligga på ockernivå med sina premier på sporthojar.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hmm... "(där brukar jag hålla igen, för det finns så mkt anslutande vägar till huvudleden...jag håller väl 90 på 50-väg (fy skämms mig..)"

Vet inte om jag vaknat på fel sida idag men med tanke på ovan så vet jag inte om du är rätt person att agera moralpolis precis. Om du anser dig "hålla igen" på vissa 50-vägar och ändå köra runt 90 km/h, så är du iallafall i min bok en fullständig samhällsfara och definitivt en potentiell aktör i denna säsongs kommande olycksfallsstatistik.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
IronMike är en "samhällsfara" det är redan bevis genom hans inlägg, men han visar iaf en god sida nu med att försöka sprida positivitet och eftertanke då han själv kanske kommit till insikt att höghastighetskörning inte hör hemma på vägarna utan på bana.

Vi får försöka låta tråden handla om det bra istället för det dåliga.
 

Jollen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Växjö
Hoj
-
:( Fy satan...dessa vänstersvängar är ju inget vidare.

Likaså i rondellerna är ju många bilister så sugna att få komma in när dom ser en mc glida runt.

Man BÖR alltid vara ett steg före dom, men det hjälper inte alltid. :(
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
..men han visar iaf en god sida nu med att försöka sprida positivitet och eftertanke då han själv kanske kommit till insikt att höghastighetskörning inte hör hemma på vägarna utan på bana.



Det är en klassiker som ur vilket Sivert Öholm-program som helst, med en gammal kåkfarare i studion som liksom "plötsligt" "kommit på" att man inte ska stjäla, råna eller mörda. Kåkfararens insikter ska naturligtvis med kraft predikas till befolkningen, som annars skulle utgöras av nio miljoner idioter som ännu inte fattat.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Öka åldersgränsen på körkort för tyngre MC,kanske kW baserat så att de yngre spolingarna får hålla sig till effektsvagare hojar :tungan
Iförsig är det inte effekten utan föraren själv som ska planera,läsa av trafiken
och framförallt ha vett o hantera den.

Men kanske först och främst mer fokus på trafiksäkerhet,skrämselpropaganda.
Kanske att det ingår i körkortstagandet säkerhetsfokus med 1 dags bankörningskurs typ såna som smc anordnar.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Mycket tråkig start på säsongen.
Läste i Aftonbladet om kamraten som skulle "hedra" sin omkomne kompis med en Wheelie på olycksplatsen, fin gest men ack så onödigt då det förmodligen bara spär på fördomarna mot oss på sporthojar.

"Körde inte fort
Larmet kom 15.48. Vittnen uppger att mc-föraren inte körde särskilt fort. Det gjorde däremot hans kamrat – på samma plats – fem timmar senare.

– Han skulle hedra sin döda kompis och drog upp sin mc på bakhjulet i 120–130 kilometer i timmen. Framför ögonen på en polispatrull. De tog hans körkort på plats, säger Harry Forsell.

Vid den tredje mc-olyckan, i Lilla Edet norr om Göteborg, överlevde föraren.

Mc-föraren kom i 100–120 kilometer i timmen på Göteborgsvägen när en personbil körde ut från en tvärgata.

Motorcykeln saknade registreringsskyltar och själv hade 25-åringen inget mc-kort.

– Vid kollisionen flög han nära 20 meter och landade i en villaträdgård, säger Stefan Johannesson, inre befäl i Trollhättan.

25-åringen skadades allvarligt. Han fördes i helikopter till Sahlgrenska i Göteborg."
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Fyfan va trist, kände ingen av de som dog men blir illa berörd ändå :(

Man får sig en rejäl tankeställare, kanske inte kommer köra så hårt på gatan tänker jag... när jag tänker på det. Samma ålder som jag, körkortslös va en som dog om jag minns rätt. Skulle precis lika gärna kunnat vara jag, nä nu äre dags att köra upp och köra med huvvet !
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Jag tror att det har ganska mycket att göra med kombinationen av den personliga mognaden och fallenheten att ge vika för grupptryck som gör att vissa hojåkare gör plötsliga ogenomtänkta drag som leder till tråkigheter som nämns i denna tråden.


Kör med insidan och låt inte hornen i pannan ta övertaget. :cdevil
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det är en klassiker som ur vilket Sivert Öholm-program som helst, med en gammal kåkfarare i studion som liksom "plötsligt" "kommit på" att man inte ska stjäla, råna eller mörda. Kåkfararens insikter ska naturligtvis med kraft predikas till befolkningen, som annars skulle utgöras av nio miljoner idioter som ännu inte fattat.
Jag instämmer.
När man tillslut har insett att man har gjort fel, vill man ändå fortsätta vara "hjälte".
 

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Bromma
Hoj
660-04
Vi brukar träffas på onsdagar på medborgarplatsen för att bestämma vart vi ska köra någonstans, det är i stort sett bara motarder, och jag med mina snart 32 år är garanterat bland dom äldsta. Det jag slås av är hur dom flesta ska jaga upp hojen på bakhjulet mitt på götgatan när det är som mest folk ute, visst det finns folk som är skitduktiga att köra på bakan men även dom som inte är det ska upp med framhjulet i luften, varför? Det är en jävla hets med fara för andras liv, frågan är om dom skulle köra likadant när dom kör ensamma, jag tror inte det. Även om man är duktig så kan man omöjligt hinna stanna med så små marginaler som inne i stan där folk ska över vägen hela tiden. Nu verkar inte detta vara fallet med dom 3 som omkom igår, men jag var tvungen att skriva av mig.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top