3 döda på hoj igår lör, varav 2 reggade på sh...

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Personligen visstas jag aldrig i stan om det inte är så att kan måste på akuten eller sjukhuset av någon anledning. Ändå bor jag i ytterkanten av en relativt stor stad. När man kör hoj är det bara en sak som gäller...ut på wischan så snart det är praktiskt möjligt. Varför?

1) Mycket mindre trafikanter.
2) Det är där man hittar de vägar som är roliga att köra på utan att folk blir uppretade.
3) Ofta är det öppna landskap som gör att man får bättre överblick.


Så fort man ser en gångtrafikant drar man markant ner till under laglig hastighet och glider repektfullt förbi. De med hundar och barnvagn brukar bli mycket tacksamma och vänligt heja tillbaks.

Har även bestämt mig för att aldrig köra med annat än standard avgassystem på. Hade slipon monterat under en period i mars och det enda jag lyckades med var att skrämma och reta upp folk i byarna trots att jag körde lagligt i varje by. De hade redan hört en på intågande så att säga...

Att köra på bana är en fullständigt rätt tanke eftersom man efter ett tag inte kan bli skickligare på landsväg utan att riskera för mycket. Tänk om det bara fanns en banor som var mer tillgänliga på vardagskvällar och andra tider då man har tid över. All bankörning sker på bestämda tider och därför är det svårt att få till med alla övriga göromål som hör livet till.

Tänk en bana med öppetider varje dag mellan 10:00-21:00 och visa betalning..

/D.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är en klassiker som ur vilket Sivert Öholm-program som helst, med en gammal kåkfarare i studion som liksom "plötsligt" "kommit på" att man inte ska stjäla, råna eller mörda. Kåkfararens insikter ska naturligtvis med kraft predikas till befolkningen, som annars skulle utgöras av nio miljoner idioter som ännu inte fattat.
Det inser jag oxå, men vad jag menar är än dock tillåta tråden ha en positiv aura ändå. Alla vill bli martyrer.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Vissa bryr sig inte så mycket, de vill ha ett spännande liv och ju snabbare man kör ju mer action blir det. Tror inte det finns mycket man kan göra åt dessa personer. Ska man köra hoj som man gör på uppkörnigen kan man lika gärna sitta kvar i sin tyrgga volvo. Ibland kan jag känna att de lever livet...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hmm... "(där brukar jag hålla igen, för det finns så mkt anslutande vägar till huvudleden...jag håller väl 90 på 50-väg (fy skämms mig..)"

Vet inte om jag vaknat på fel sida idag men med tanke på ovan så vet jag inte om du är rätt person att agera moralpolis precis. Om du anser dig "hålla igen" på vissa 50-vägar och ändå köra runt 90 km/h, så är du iallafall i min bok en fullständig samhällsfara och definitivt en potentiell aktör i denna säsongs kommande olycksfallsstatistik.

Inte nödvändigtvis någon samhällsfara för att han kör 90 på en 50sträcka som han bevisligen känner väl till.
Kan tänka mig att medeltempot på 50sträckan ligger på 70-80km/h.
Med bra koll på var tillfartsvägarna är, så anser inte jag det vara någon (större) fara.
 

Peter lots

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Huddinge
Hoj
hayabusa turbo 06
Om man kör efter principen att bilarna inte ser en mc, har man större chans och klara sig. Och ta lite hänsyn till bilisterna. Ska man köra om i köer och sånt, ligg inte på 10000 varv utan försök smyga förbi lite fint.
 

sportbike

Guest
Fürstenhoff; Ps! Sen är gruppkörningarna mc förarnas värsta fiende då det allt som oftast gör att farterna trappas upp samt att det tas större risker än vad man skulle göra vid sk ensamåkning!! Ds![/QUOTE skrev:
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Ps!
Sen är gruppkörningarna mc förarnas värsta fiende då det allt som oftast gör att farterna trappas upp samt att det tas större risker än vad man skulle göra vid sk ensamåkning!!
Ds!


För att inte tala om alla dessa filmer där testosteronstinna jättebäbisar försöker bli hjältar - med brasklappen att det naturligtvis sker på ett trafiksäkert sätt...
 

Dr.Bike

Guest
Det är en klassiker som ur vilket Sivert Öholm-program som helst, med en gammal kåkfarare i studion som liksom "plötsligt" "kommit på" att man inte ska stjäla, råna eller mörda. Kåkfararens insikter ska naturligtvis med kraft predikas till befolkningen, som annars skulle utgöras av nio miljoner idioter som ännu inte fattat.

Nu tycker jag att du och Fahrer är lite orättvisa och elaka mot Järn-Micke.
90 är inte 50 och är iofs oxå olagligt, men 90 är heller ingen jättehastighet, såvitt det är god sikt och överblick.
Ni vill gärna läsa som fan läser bibeln och för ert inre se hur Järn-Micke kör 90 blås genom korsningar och förbi väntande mammor vid övergångsställen.

Nu vet jag inte hur han kör eller menade, men väljer att tro att han menade MAX 90 "där det går" och sedan givetvis anpassa sig.
Av hans bild att döma låg han ju snällt bakom bilen - right?

Varför skriver jag ett försvar för Järn-Micke då?
Vet inte, det har inte med denna tråd att göra alls tror jag.
Jag är bara SÅ trött på detta skeva fokus på HASTIGHET hela tiden, där man, om man drar det till sin spets, har trygghetsnarkomanerna som tror att situationen blir livsfarlig om man kör 51 på en 50-väg. D.v.s samma människor som alltid hytter med näven åt folk som kör om dem.
Istället för att fokusera på BETEENDE.
D.v.s omkörningen av bilen på FEL ställe, oavsett hastighet.

Nåväl - 90 på 50-väg som princip, är ju helt fel, men det jag ville säga är att det trots allt finns såna vägar numera där det KAN funka (alltså INTE inne i villaområden motsv) just för att hastighets-sänkningshysterin här i detta land är så sjuk.
Vägar som förr var 90 (och alltså höll för ca 100 med dåvarande hastighetsrabatt på ca 10 Km/h och polisens goda minne) är numera 70.
Dessutom med fartkameror, så om man kör bil är medelsvensson helt paralyserad av dessa kameror, och ligger då i 65 verklig fart, med ögonen nitade på hastighetsmätaren!

Vi har alltså gått från ca 100 till 65 på samma väg.
Tro faan att folk blir galna i sina bilar och kör om så det smäller!
Jag vill tro att Mike menade att den 50-väg han körde 90 på var en genomfartsled. Dvs en väg som tidigare hade 70, saknar utfarter utan har endast större korsningar, saknar övergångsställen osv och alltså "funkar" även med något högre hastighet, och inte menade en 50-väg som alltid varit 50 med allt vad det innebär av oskyddade trafikanter, dålig sikt, häckar, utfarter lekande barn osv.

Vissa hastighetssänkningar som tillkommit i sen tid är endast skådebröd för nollvisionen, och saknar helt förankring i verkligheten. Folk tappar förtroende för hastighetsgränser när en smal väg kan ha 90, men en bred trafikled ibland har 50. Det känns bara onaturligt, och den som på paragrafryttarmaner hävdar då att 50 är 50 i alla lägen saknar då all form av eget omdöme.

Tycker jag.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Nu börjar det spåra ur.... kom tillbaka till ämnet och tänk på de omkomna :tummenner :gråta


Ämnet är väl hur man själv förhåller sig till körning i trafik och hur detta kan minimera risken för olycka.

Hedra de omkomna kan man ju göra i minneslunden, tycker jag.
 

anders.n

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Huskvarna
Hoj
kawasaki GPX 750r -87
För det första måste alla hojåkare inse att bilar är presumtiva dödsfällor för mc-åkaren, vid varje korsning där en bil står måste man vara beredd på att bilen far ut framför en, det är så ofta dom inte ser hojjen, och i städer DÄR HÅLLER MAN HASTIGHETEN, iallafall någorlunda, buskörning bakhjulsåkning bara smutsar ner vårt rykte, det är samma med dessa som sitter och åker fram och tillbaka på bakhjul eller i mycket hög hastighet där det är kameror. Kör fort det är ok men gör det med insidan, gå inte in på fel sida i blinda kurvor, var säker på att det inte finns nått på vägen som gör att man kan åka omkull, ganska självklart eller hur


håller med jag litar aldrig på bilister. synd bara att bilister inte gör lika dant (ta det lugnt när dom ser en mc,)
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Nu tycker jag att du och Fahrer är lite orättvisa och elaka mot Järn-Micke.


Undrar hur jag blev inblandad i ovanstående inlägg :va

Själv syftar jag på att man ska försöka att hålla :cdevil på plats och inte falla för polarnas grupptryck.

Inte någonsin har jag predikat "håll hastigheten och du är säker i trafiken" här på sporthoj.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Finns det nått bra sätt att nå dem som inte tänker sig för innan dom gör allt skojj som kan göras med en sporthoj! Som att välja en bra plats alltså inte i tätbebyggt område. dels är ju olycks risken mycket störe och så retar vi alla som vill ha bort oss helt från vägarna..

i dag låter jag hojen stå i garaget och sänder en tanke till till alla deras vänner och familjer.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ps!
Sen är gruppkörningarna mc förarnas värsta fiende då det allt som oftast gör att farterna trappas upp samt att det tas större risker än vad man skulle göra vid sk ensamåkning!!
Ds!

Tur man är allmänt avskydd, kör alltid ensam.. :3freak

Blev förresten omkörd av två hojar på väg 111 häromdagen.. +200, trångt och vajerräcke..
Vet att det suger i tarmen, men bli lite varma i kläderna först pojkar!



..
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hmm... "(där brukar jag hålla igen, för det finns så mkt anslutande vägar till huvudleden...jag håller väl 90 på 50-väg (fy skämms mig..)"

Vet inte om jag vaknat på fel sida idag men med tanke på ovan så vet jag inte om du är rätt person att agera moralpolis precis. Om du anser dig "hålla igen" på vissa 50-vägar och ändå köra runt 90 km/h, så är du iallafall i min bok en fullständig samhällsfara och definitivt en potentiell aktör i denna säsongs kommande olycksfallsstatistik.

Hmmm...ja du har nog vaknat på fel sida....märkligt med SH: så fort någon kritiserar det egna kollektivet, även om det sker i lugn sansad ton och med ett antal fortfarande varma kroppar på bårhuset i färskt minne, så hänger moralpolis/moralkärring epitetet i luften. :confused:

Har vi någon slags jävla vriden "kåranda" härinne som hindrar oss från att ta en rak debatt om hur vi beter oss i trafiken? Visst jag kan känna en viss doft av dubbelmoral när det kommer från de som gasar mest men om det sker i en vällovligt syfte och det kan förhindra braskande rubriker (och förbudsivrarnas gälla röster i kanon..ja de kommer, vara så säker) om döda medmänniskor i dikena, då tycker jag det är värt priset.

(ja, jag har också vaknat på fel sida...:) )
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Med risk för att bli halshuggen av halva MC sverige så tycker jag det är för enkelt att ta MC körkort. Om man refererar till mig själv och tänker på hur en annan körde första året på cykeln. Då när man var såpass grön körde man också som värst och på helt fel platser. Samma betende såg också hur bekanta på sina nya cyklar.

De som buskör som värst hör garanterat till den del av befolkningen som har enklast att lära sig praktiska färdigheter. Att göra körproven svårare gör inte att de misslyckas med att ta kortet eller att de kör lugnare när de kommer ut på egen hand i trafiken. Däremot ställer det till problem för de som bara vill glida runt och faktiskt inte vill blåsa på i mycket mer än skyltad hastighet (<= 30+) och kör helt lagligt i stadstrafik och liknande situationer. De är sannolikt de som kommer att misslyckas att ta kortet om körproven blir svårare. Inte "galningarna". Inte blir situationen bättre om det endast är kamikazepiloter som lyckas ta kortet?

Kanske skulle göra teoriprovet svårare? Ett prov som går att skriva nära full pott på efter att ha ögnat igenom boken ett par varv kanske är lite väl enkelt?

Jag tror inte det går att få en "kamikazepilot" att köra mindre farligt genom att förändra proven på något vis. Det är en fråga om hur man är som person och inte vad man tvingas att lära sig.

Dock är bankörning som del av utbildningen rätt tilltalande. Först får de bara fixa lite bättre tillgång på banor så det inte blir ännu krångligare att ta kortet.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
-det kan vara livsfarligt att färdas i 30km/h medans 300km/h i stort sett kan var ofarligt - beror helt och hållet på vart man gör det!!

Låter varken knappast logiskt eller särskilt moget i mina öron...
Låter som en ursäkt som bara personer med nedsatt riskbedömningsförmåga skulle köpa.

Om vi gillar denna hobby och vill låta andra utföra den så borde vi nog hjälpas åt med att låta 2008 vara året då olyckorna minskade.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Att du är (censur) i huvudet på riktigt det vet vi så snälla kom med något nytt nu!! :pannkyss

Och bara för att jag sett en DIE HARD rulle så går jag inte ut och skjuter en massa folk - gör du det "duckie"?? :rolleyes:

Åter till ämnet!!

/Fürstenhoff.

Men sen ser man ju inte John Mclane predika om att vapen är farliga och att våld inte löser problem...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top