Som så ofta urartar en vettig tråd till pajkastning
...ut på wischan så snart det är praktiskt möjligt. Varför? ...Så fort man ser en gångtrafikant drar man markant ner till under laglig hastighet och glider repektfullt förbi. De med hundar och barnvagn brukar bli mycket tacksamma och vänligt heja tillbaks.
Igår gick Skånevårturen av stapeln. 118 hojar samlades för en runda i den Skånska myllan. Jag låg som sisteman i min grupp o då vi var ca 30 hojar i varje, så blir det en ganska lång grupp. Många bilister visade god förståelse för detta o vinkade fram oss i korsningar. Där vi lämnade vägrenen efter en insamling, stannade bilar bakom. Ibland gick jag ut innan o "blockerade" för att markera. När vi väl var i rullning, vänder jag mig om o "lyfter på hatten" till bilen bakom.
Genom byar o speciellt partier med hästgårdag o sommarstugor höll vi ett mycket lägre tempo.
Inte en ända gång var det någon som hytte med näven, eller i övrigt hade sura miner. Tvärt om. Många vinkade glatt.
Det tycker jag tyder på att, visar vi bara respekt o tar vårt ansvar som fordonsförare mot dem som bor vid vägkanten och andra trafikanter, blir vi bemötta på ett mycket trevligare sätt o ses inte som en sommarplåga.
...fokus på HASTIGHET hela tiden....Istället för att fokusera på BETEENDE... Vissa hastighetssänkningar som tillkommit i sen tid är endast skådebröd för nollvisionen, och saknar helt förankring i verkligheten....
Det är väl helt odiskutablet, att hastigheten har ett direkt samband med utfallet på en ev olycka. Men som du skriver så är en beteendeändring lika relaterad till hur o var "hastighet" kan förekomma o i vilken form. Sedan man satte sig på de två hjulen o 150 kusarna som vibrerar under pungen, har iaf jag, insett vikten av att tänka efter före man vrider haspen i botten.
Någon stans skall "hastigheten" sedan tas ner. Kanske ända ner till 0. Hinner jag det? Det går så himla fort att komma upp i hastighet, men tillbaka tar det längre tid. Detta inser man inte, eller förstår koncekvensen av som ung förare. Den erfarenheten fås delvis som bilförare, men är ändå inte i närheten när det kommer till två hjul.
Vi har en övertro till våra bromsar....
En annan anledning till hastighetssänkningarna, är faktiskt bristen på pengar till underhåll och EU's klassningar på vägarna. Sveriges regering o VV gör det då enkelt för sig o byter ett antal skyltar på sträckan, för att sedan slå sig för bröstet o säga de har gjort en insats för 0-visisonen. Nu har de dock insett att det är en utopi o kommer att lägga mer krut på förebyggande åtgärder. Bla via SMC's samarbete m VV.
Finns det nått bra sätt att nå dem som inte tänker sig för innan...
Jo.. men de gör det nog. Jag har som en liten vision att ta mig till körskolan jag tog mitt A-kort på och prata lite varmt för denna trevliga hobbie. Samtidigt som man kan visa häftiga klipp från MotoGP eller andra "busfilmer", så kan man visa inlägg från minneslunden här. Kan man få in lite mer medvetenhet o riskbedömning i huvudet på våra nya förare, så kan vi säkert spara ett o annat liv.
Bilder från utbildnngsmaterialet har inte den genomslagskraft som behövs. Visar man istället bilder på kraschade hojar o lite lemlästade (kanske makabert) förare, så kan du ge dig på att de bilderna fastnar på näthinnan. Jag vill bara skrämmas lite... inte få dem att avstå mc, bara att inse att vi är mjuka o bräckliga som trafikanter.
1/3 av alla olyckor 2006 var i korsningar.
Mellan 00-03 var 40% var vänstersvängande fordon(omkörning), 40% stannade ej orsakande fordonet, 20% omkörning i korsning vadvid kollision uppstod med fordon från snslutande väg.
Genom bättre insikt i rikserna i korsningar, borde alla dessa kunna undvikas.