3 döda på hoj igår lör, varav 2 reggade på sh...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Alltså... text text

Jag tappade mitt förtroende för Duckie en tråd som hette "Jag mötte döden på bulten" eller nåt liknande. Fursten däremot har jag inget alls emot, han har en hel del vettiga argument även om dom kanske ibland överskuggas av hans "hobbys".

Jämförelsen 30-300 tar ialla fall jag som en överdriven jämförelse. Just 30 genom korsning kanske inte är livsfarligt, och hur många sicksackar mellan bilar i 300?

Men han har rätt i det han säger.
Det som avgör om hastigheten är för hög är omständigheter. Vägen, trafiken din trafikvana.

Jag är väl som dom flesta, kör fort, kanske för fort ibland. Det händer att man känner att det gick över ens förmåga vid vissa punkter.
Men då lär man sig av det. Iallafall jag.
Jag anser, som dom flesta förmodligen, att det som gör en bättre förare är erfarenhet, inte enbart erfarenhet ifrån lagliga hastigheter utan även lite högre.

Fursten har ju uppenbart erfarenhet, mer än dom flesta.

Men det är alltid tragiskt när nån kör ihjäl sig i det här landet, och vi kommer fortsätta köra ihjäl oss. Så är det bara.

Det som är tragiskt är dock att det vid varje dödsolycka ska komma diskussioner om trafik vett. Dom skulle vi kunna klara oss utan, inget bra kommer till följd av det.

Eller?
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Det som är tragiskt är dock att det vid varje dödsolycka ska komma diskussioner om trafik vett. Dom skulle vi kunna klara oss utan, inget bra kommer till följd av det.

Eller?


Helt fel.
Diskussioner om trafikvett kan vi aldrig få för många av.
Jag anser att vett - eller snarare bristen på vett - är den klart största orsaken till att mc-olyckor öht sker.

Dessutom är erfarenhet inte mycket värt om den inte kombineras med riskmedvetenhet och vett.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Helt fel.
Diskussioner om trafikvett kan vi aldrig få för många av.
Jag anser att vett - eller snarare bristen på vett - är den klart största orsaken till att mc-olyckor öht sker.

Dessutom är erfarenhet inte mycket värt om den inte kombineras med riskmedvetenhet och vett.

Och hur får man riskmedvetenhet och vett? ;)
På A svarar jag: Av erfarenhet.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Helt fel.
Diskussioner om trafikvett kan vi aldrig få för många av.
Jag anser att vett - eller snarare bristen på vett - är den klart största orsaken till att mc-olyckor öht sker.

Dessutom är erfarenhet inte mycket värt om den inte kombineras med riskmedvetenhet och vett.
Om jag säger så här då.

Har nånsin en trafikvett diskussion varit lugn och sansad samt gett upphov till ett resultat som någon skulle kunna ta till sig?
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Tyvär så händer det olyckor hela tiden hur försiktigt man än kör och följer rådande regler. Detta fick jag erfara förra helgen med min 2 veckor gamla F800GS på väg hem ifrån en underbar dag söder om LOndon. Jag stannade vid ett rödljus i en stor korsning och väntade tålmodigt på min tur och när det blev grönt så petade jag i 1án och körde iväg men det gjorde också en snubbe från vänster som inte hadde hunnit över medan han hadde grönt så han sa att de andra på andra sidan körde så han trodde att han skulle hinna över men nä detr gjorde han inte så han nitade framför mig.
Jag flög och bågen blev skrot men jag klarade mig bättre än väntat.
Jag hadde bytat in min zx10r mot denna mer touringhoj för att dels minska riskerna och för att tourai alperna . Med minska riskerna menar jag inte att jag kör i 200 men ni vet vad jag mena luta mer snävare svängar och till sist sticker det ut en bil framför en.
Jag hoppas att alla ni får en go sommar utan misöden :tummenupp
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    77 KB · Visningar: 91
  • 2.JPG
    2.JPG
    78.4 KB · Visningar: 68
  • 3.JPG
    3.JPG
    77.9 KB · Visningar: 72

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tappade mitt förtroende för Duckie en tråd...


Skall du och jag diskutera Fürstenhoff? Inte min grej...

Det var mer duckies lätt lakoniska sätt att bemöta en betydligt hetsigare ehrm, debatteknik jag kommenterade. Finns mer att säga men jag avstår då det blir "om" personer.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Skall du och jag diskutera Fürstenhoff? Inte min grej...

Det var mer duckies lätt lakoniska sätt att bemöta en betydligt hetsigare ehrm, debatteknik jag kommenterade. Finns mer att säga men jag avstår då det blir "om" personer.
Nej, jag har heller inte för avsikt att diskutera spöken med dig. :)

Jag ville bara säga att jag håller med Patrik i mångt och mycket. Han har faktiskt rätt ibland. ;)
Men att jag tar det han säger med en nypa salt. (30km/h vs 300km/h)
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Och hur får man riskmedvetenhet och vett? ;)
På A svarar jag: Av erfarenhet.

Jag är inte övertygad om att det ena slaviskt följer det andra, nej.

Om jag säger så här då.

Har nånsin en trafikvett diskussion varit lugn och sansad samt gett upphov till ett resultat som någon skulle kunna ta till sig?

Det vet ju varken du eller jag.
Kankse har någon läst och tagit till sig nåt av allt som skrivs och på så sätt undvikit en olycka, men det lär ju knappast finnas nån statistik på det.
 
Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:va jisses jag tror att nånstans på vägen försvann de där om att de var 3 som var med i en olycka.
Men många här säger smarta och vettiga saker.
Att en viss herre har den hobby han har gör inte att han har vett nog att inse riskerna. Men vetligen är han en rätt säker förare som har vettet med sig...alla syndare kan komma till insikt.

Själv får jag lite då å då höra att jag kör sakta, själv svarar jag nä jag kör lagligt.
Visst ligger även jag +10-30 ibland, men är de en väg med en skylt som säger 30,50,70 så är de för mej den farten som gäller.
Jag vill hinna se tant Agda som är ute med rullatorn...och jag gillar att hinna med å se vad de är som finns om kring mej...:backontop


Jag sänder en liten tanke till dessa 3:s anhöriga som nu sitter och undrar varför.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Alltså, det här är verkligen jätteroligt, men det är när du agerar språkpolis du åstadkommer en komisk retorik av rent episka mått! Tackar för god underhållning!

Pröva läs dina inlägg när du lugnat ner dig. Tror det kan vara så att du söker försvar för nåt du vet är så uppenbart fel.

Duckie leker med dig som katten med en näbbmus och du kallar henne dum. ).



:tummenupp
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Inskickat av blueridge
Alltså, det här är verkligen jätteroligt, men det är när du agerar språkpolis du åstadkommer en komisk retorik av rent episka mått! Tackar för god underhållning!

Pröva läs dina inlägg när du lugnat ner dig. Tror det kan vara så att du söker försvar för nåt du vet är så uppenbart fel.

Duckie leker med dig som katten med en näbbmus och du kallar henne dum. ).
:tummenupp
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Nej vi pratar RISK.
En förare utan hjälm som kolliderar med en vägg i 30km/h har större sannolikhet att överleva än en som kolliderar med en vägg med hjälm i 300km/h.
:rolleyes:

Du som är smart förstår mycket väl att han inte pratar om matematisk riskbedöming.

Endast hastighet 0 kmh är relativt riskfri, men även då kan ett flygplan trilla ner i skallen på dig.

Vi övriga förstår att det är risken för olycka som avses och inte olyckans konsekvenser givna olika faktorer. Med det i minnet så är det troligen 'bättre' med 300 kmh på ett flygfält än 90 kmh inne i stan.
 

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
En 18-åring med nytaget B-körkort får köra en bil med 1500hk. En 18-åring får däremot inte köra en obegränsad tung MC. Men du kanske menade oavsett ålder på MCn?


Ja precis, menade också hur många 18 åringar sätter sig bakom ratten på en sån bil utan extra utbildning och brinnande intresse får att överhuvudtaget ha råd med en sån bil. Att bygga sån bil själv krävs ju en del kunskap.. Lättare att kunna gå in i en affär och köpa hojen med nytaget kort och knappt kört nåt. Menar inte att alla är så men många.. =)
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Du som är smart förstår mycket väl att han inte pratar om matematisk riskbedöming.

Endast hastighet 0 kmh är relativt riskfri, men även då kan ett flygplan trilla ner i skallen på dig.

Vi övriga förstår att det är risken för olycka som avses och inte olyckans konsekvenser givna olika faktorer. Med det i minnet så är det troligen 'bättre' med 300 kmh på ett flygfält än 90 kmh inne i stan.

Tyvärr är det inte bara matematik. Jag kan ta en liknelse:
På 40- och 50-talet så sökte man piloter till flygvapnet med den typen av inställning. (ju fortare det går, desto mindre risk, för det är JAG som flyger)
Men problemet var att dom inte levde så länge, visst dom var skitduktiga piloter. Men det var dom bara medans dom levde, och det var inte länge. Det var i perioder vanligare att flaggan var på halv stång än fullt hissad på flottiljerna.

Sedan ändrade man kriteriet för vilka man sökte, och det var att man ville ha piloter som gjorde korrekta riskbedömningar. Följden blev att man fick lika bra piloter, för det fanns äldre piloter som kunde lära dom hur man skulle flyga "på riktigt", utan att gå över gränserna, för att få ut mesta prestandan ur planen.


Tyvärr så betvivlar jag inte för en sekund om att många av dom här som kör väldigt hårt, kanske ibland även filmar in sina alster i "skarp" trafikmiljö, är duktiga. Det är bara det att dom inte lever lika länge som oss andra. Detta tycker jag är synd, för jag har hellre kvar mina polare i livet. Än sitter och kollar på deras filmer för att hedra deras minne.

I varje given trafiksituation då någon idiot bakom ratten på en bil klantar till det, så kommer hastigheten på din egen hoj att påverka dina möjligheter att rädda situationen.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Personligen visstas jag aldrig i stan om det inte är så att kan måste på akuten eller sjukhuset av någon anledning. Ändå bor jag i ytterkanten av en relativt stor stad. När man kör hoj är det bara en sak som gäller...ut på wischan så snart det är praktiskt möjligt. Varför?

1) Mycket mindre trafikanter.
2) Det är där man hittar de vägar som är roliga att köra på utan att folk blir uppretade.
3) Ofta är det öppna landskap som gör att man får bättre överblick.


Så fort man ser en gångtrafikant drar man markant ner till under laglig hastighet och glider repektfullt förbi. De med hundar och barnvagn brukar bli mycket tacksamma och vänligt heja tillbaks.

Har även bestämt mig för att aldrig köra med annat än standard avgassystem på. Hade slipon monterat under en period i mars och det enda jag lyckades med var att skrämma och reta upp folk i byarna trots att jag körde lagligt i varje by. De hade redan hört en på intågande så att säga...

Att köra på bana är en fullständigt rätt tanke eftersom man efter ett tag inte kan bli skickligare på landsväg utan att riskera för mycket. Tänk om det bara fanns en banor som var mer tillgänliga på vardagskvällar och andra tider då man har tid över. All bankörning sker på bestämda tider och därför är det svårt att få till med alla övriga göromål som hör livet till.

Tänk en bana med öppetider varje dag mellan 10:00-21:00 och visa betalning..

/D.

Ett av de bästa inläggen på mycket länge.


Mycket trist f.ö. att folk dör i trafiken på detta sätt. Samtidigt kan jag inte sluta undra vem som kör supersporthojar utan körkort. Någon som vet?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Förare utan sunt förnuft, vilket också kan vara ett tecken på det bristande omdöme som sedermera blev deras undergång?
 

Dr.Bike

Guest
Undrar hur jag blev inblandad i ovanstående inlägg :va

Själv syftar jag på att man ska försöka att hålla :cdevil på plats och inte falla för polarnas grupptryck.

Inte någonsin har jag predikat "håll hastigheten och du är säker i trafiken" här på sporthoj.

Tja!
Jag uppfattade ditt tidigare inlägg som nåt emot just höga hastigheter.
Men där ser man hur fel man kan läsa :)
I övrigt kan jag inte hålla med mer avseende grupptryck - då detta är nåt som ofta visar sig på t.ex Onsdagskörningar motsv. Där har du en väldigt viktig poäng! :tummenupp

Nej nej, jag struntar fullkomligt i hur fort andra kör, särkillt förbi morsor vid övergångsställen. Det var inte heller riktat mot någon specifik person, utan mer mot fenomenet.

Ok!
Och du vet även min inställning. Jag delar din åsikt till fullo - men syndar likförbannat säkerligen nån gång då och då...
Så den som är helt fri från synd må kasta den första stenen ;)

Det är väl helt odiskutablet, att hastigheten har ett direkt samband med utfallet på en ev olycka. Men som du skriver så är en beteendeändring lika relaterad till hur o var "hastighet" kan förekomma o i vilken form. Sedan man satte sig på de två hjulen o 150 kusarna som vibrerar under pungen, har iaf jag, insett vikten av att tänka efter före man vrider haspen i botten. Någon stans skall "hastigheten" sedan tas ner. Kanske ända ner till 0. Hinner jag det? Det går så himla fort att komma upp i hastighet, men tillbaka tar det längre tid. Detta inser man inte, eller förstår koncekvensen av som ung förare. Den erfarenheten fås delvis som bilförare, men är ändå inte i närheten när det kommer till två hjul. Vi har en övertro till våra bromsar....


Sant. Sant. Och att EU hade ett finger med i spelet var mer än jag visste.
Tackar för den infon.
Trist att behöva läsa om fallna mc-bröder redan så här tidigt på säsongen...jag känner alltmer att investeringen i en slöare hoj i höstas känns rätt för min del.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En som verkligen tänkte till?

– Han skulle hedra sin döda kompis och drog upp sin mc på bakhjulet i 120–130 kilometer i timmen. Framför ögonen på en polispatrull. De tog hans körkort på plats, säger Harry Forsell.

Från Aftonbladet
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top