Låter varken knappast logiskt eller särskilt moget i mina öron...
Låter som en ursäkt som bara personer med nedsatt riskbedömningsförmåga skulle köpa.
Tänk en bana med öppetider varje dag mellan 10:00-21:00 och visa betalning..
/D.
Nja, det finns en poäng där.. 300km/h på ett avlyst flygfält är garanterat mindre farligt än rusningstrafik..
Bårhuset har öppet 24/7.... Alla dagar. Året runt.
Körde själv igår på en av de större 70-vägarna i närheten av Riala. Relativt gles bebyggelse, men gott om påfarter.
Jag hann inte uppfatta dig på din sporthoj innan du hade hunnit förbi mig. Du låg i en bra bit över 200 km/h. Vad hade du gjort om en bil svängt ut, eller om jag hade börjat blinka vänster? Jag hade inte haft en chans att se dig när du kom i den hastigheten. Nu inträffade ingen olycka, men det kunde gått jävligt illa.
Det är inte svårt att köra i 200, däremot är det förbannat svårt att på en 70-väg väja/tvärnita i 200.
Jag är inte ett dugg förvånad över att så många omkommer på hoj. Synd bara att det inte alltid är "rätt" folk som kör ihjäl sig.
En förare utan hjälm som "kolliderar" med en vägg i 30km/h, löper garanterat större risk än en hjälmförsedd dito på ett flygfält i 300km/h..Nej, inte ens en sådan jämförelse håller.
Vad kan hända i 300km/h och vilka konsekvenser får det?
risk = frekvens * utfall
I alla beräkningarna så faller riskanalysen på att det är säkrare att köra 30km/h. Allt annat är rent okunnigt att påstå...
Jo, det kan jag svara på:
Eftersom utfallet styr riskens storlek tillsammans med frekvensen så blir det enkelt. Du hävdar på att frekvensen skulle vara större i trafik.
Men i alla lägen kommer utfallet vara fatalt i 300km/h. Risken för att klara en olycka i den farten är minimal.
Utfallet i 30km/h är sällan dödligt. Mycket sällan.
Dessutom: exakt vilken båge löper en backe i när du inte hinner bromsa ner din hoj från 30km/h från det att du såg hindret?![]()
Du kan vrida och vända på detta, men i alla normalfall så kommer min bedömning vara den korrekta. Det är säkrare i 30km/h
Kanske taskigt att kalla det löjligt att påstå annat. Men jag säga istället att vi kanske har olika kunskapsnivåer om att beräkna risker?
En förare utan hjälm som "kolliderar" med en vägg i 30km/h, löper garanterat större risk än en hjälmförsedd dito på ett flygfält i 300km/h..
Jo, jag vet att jämförelsen haltar.. Men vi talar bara hastighet, eller hur..
Som vanligt, så anses det vara bevisat att man är odödlig bara man har rätt skydd.En förare utan hjälm som "kolliderar" med en vägg i 30km/h, löper garanterat större risk än en hjälmförsedd dito på ett flygfält i 300km/h..
Jo, jag vet att jämförelsen haltar.. Men vi talar bara hastighet, eller hur..
Men sen ser man ju inte John Mclane predika om att vapen är farliga och att våld inte löser problem...
Är det ingen som har funderat över att vissa som kör ihjäl sig har valt att köra alldeles för fort och har kalkulerat risken och accepterat oddsen? Är det i så fall synd om dem? Möjligen om deras anhöriga. Vet inte hur de tre som det syftas på i tråden har kört så detta inlägg handlar inte om dem.
Nån som har en länk om olyckan på Glömstavägen?
Vem tar du helst tips om överlevnad ifrån?
Nix, vi talar om hastighet.. Min synpunkt är att det inte alltid är farligare med en högre hastighet, omständigheterna styr utfallet..Nej vi pratar RISK.
En förare utan hjälm som kolliderar med en vägg i 30km/h har större sannolikhet att överleva än en som kolliderar med en vägg med hjälm i 300km/h.
![]()
Är det ingen som har funderat över att vissa som kör ihjäl sig har valt att köra alldeles för fort och har kalkulerat risken och accepterat oddsen? Är det i så fall synd om dem? Möjligen om deras anhöriga. Vet inte hur de tre som det syftas på i tråden har kört så detta inlägg handlar inte om dem.
Nån som har en länk om olyckan på Glömstavägen?
Öka åldersgränsen på körkort för tyngre MC,kanske kW baserat så att de yngre spolingarna får hålla sig till effektsvagare hojar![]()
Iförsig är det inte effekten utan föraren själv som ska planera,läsa av trafiken
och framförallt ha vett o hantera den.
Själv beräknar jag mina egna risker och tar inte tips från någon.
Jag försöker basera mina beslut i trafiken utifrån mina egna erfarenheter snarare än någon som filmar sin dödslängtan från tanken på hojen.
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |