3 döda på hoj igår lör, varav 2 reggade på sh...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänk en bana med öppetider varje dag mellan 10:00-21:00 och visa betalning..

/D.

Bårhuset har öppet 24/7.... Alla dagar. Året runt.

Körde själv igår på en av de större 70-vägarna i närheten av Riala. Relativt gles bebyggelse, men gott om påfarter.

Jag hann inte uppfatta dig på din sporthoj innan du hade hunnit förbi mig. Du låg i en bra bit över 200 km/h. Vad hade du gjort om en bil svängt ut, eller om jag hade börjat blinka vänster? Jag hade inte haft en chans att se dig när du kom i den hastigheten. Nu inträffade ingen olycka, men det kunde gått jävligt illa.

Det är inte svårt att köra i 200, däremot är det förbannat svårt att på en 70-väg väja/tvärnita i 200.

Jag är inte ett dugg förvånad över att så många omkommer på hoj. Synd bara att det inte alltid är "rätt" folk som kör ihjäl sig.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Nja, det finns en poäng där.. 300km/h på ett avlyst flygfält är garanterat mindre farligt än rusningstrafik..

Nej, inte ens en sådan jämförelse håller.
Vad kan hända i 300km/h och vilka konsekvenser får det?
risk = frekvens * utfall
I alla beräkningarna så faller riskanalysen på att det är säkrare att köra 30km/h. Allt annat är rent okunnigt att påstå...

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Bårhuset har öppet 24/7.... Alla dagar. Året runt.

Körde själv igår på en av de större 70-vägarna i närheten av Riala. Relativt gles bebyggelse, men gott om påfarter.

Jag hann inte uppfatta dig på din sporthoj innan du hade hunnit förbi mig. Du låg i en bra bit över 200 km/h. Vad hade du gjort om en bil svängt ut, eller om jag hade börjat blinka vänster? Jag hade inte haft en chans att se dig när du kom i den hastigheten. Nu inträffade ingen olycka, men det kunde gått jävligt illa.

Det är inte svårt att köra i 200, däremot är det förbannat svårt att på en 70-väg väja/tvärnita i 200.

Jag är inte ett dugg förvånad över att så många omkommer på hoj. Synd bara att det inte alltid är "rätt" folk som kör ihjäl sig.

Det är nog ingen ide att försöka nå killarna med nått budskap om ett lite lungnare tempo! visst jag kör själv för fort ibland men försöker visa lite omtanke iaf. snackade med en kille förra hegen vid rosenhill, om lite alltmöjligt efter ett tag sa han. Du jag måste dra hem för jag ska ha mina barn i dag, sen drog han iväg på bakhjulet bland bilarna på 225an!!!! hmmm så mycket tänkte han på sina barn...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jo, det kan jag svara på:
Eftersom utfallet styr riskens storlek tillsammans med frekvensen så blir det enkelt. Du hävdar på att frekvensen skulle vara större i trafik.
Men i alla lägen kommer utfallet vara fatalt i 300km/h. Risken för att klara en olycka i den farten är minimal.
Utfallet i 30km/h är sällan dödligt. Mycket sällan.

Dessutom: exakt vilken båge löper en backe i när du inte hinner bromsa ner din hoj från 30km/h från det att du såg hindret?:)

Du kan vrida och vända på detta, men i alla normalfall så kommer min bedömning vara den korrekta. Det är säkrare i 30km/h

Kanske taskigt att kalla det löjligt att påstå annat. Men jag säga istället att vi kanske har olika kunskapsnivåer om att beräkna risker?

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Nej, inte ens en sådan jämförelse håller.
Vad kan hända i 300km/h och vilka konsekvenser får det?
risk = frekvens * utfall
I alla beräkningarna så faller riskanalysen på att det är säkrare att köra 30km/h. Allt annat är rent okunnigt att påstå...
En förare utan hjälm som "kolliderar" med en vägg i 30km/h, löper garanterat större risk än en hjälmförsedd dito på ett flygfält i 300km/h..

Jo, jag vet att jämförelsen haltar.. Men vi talar bara hastighet, eller hur..

"Rask"

Guest
Är det ingen som har funderat över att vissa som kör ihjäl sig har valt att köra alldeles för fort och har kalkulerat risken och accepterat oddsen? Är det i så fall synd om dem? Möjligen om deras anhöriga. Vet inte hur de tre som det syftas på i tråden har kört så detta inlägg handlar inte om dem.
Nån som har en länk om olyckan på Glömstavägen?

s9d8as0vjk

Guest
Att köra i 300km/h mellan bilar på en trafikerad väg skulle kunna jämföras med att utöva prickskytte mellan folk på ett halvfullt torg.

Jag har själv syndat mycket i trafiken men jag försöker inte övertyga folk om att det är ofarligt för det. Att köra MC är farligt ... så är det bara.

Väldigt tråkigt när olyckor sker hur som helst. Vila i frid gossar!

Last edited:

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Jo, det kan jag svara på:
Eftersom utfallet styr riskens storlek tillsammans med frekvensen så blir det enkelt. Du hävdar på att frekvensen skulle vara större i trafik.
Men i alla lägen kommer utfallet vara fatalt i 300km/h. Risken för att klara en olycka i den farten är minimal.
Utfallet i 30km/h är sällan dödligt. Mycket sällan.

Dessutom: exakt vilken båge löper en backe i när du inte hinner bromsa ner din hoj från 30km/h från det att du såg hindret?:)

Du kan vrida och vända på detta, men i alla normalfall så kommer min bedömning vara den korrekta. Det är säkrare i 30km/h

Kanske taskigt att kalla det löjligt att påstå annat. Men jag säga istället att vi kanske har olika kunskapsnivåer om att beräkna risker?

Tror inte att alla e motagliga för dina åsikter!! fattar inte hur en del är skapta
:confused:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
En förare utan hjälm som "kolliderar" med en vägg i 30km/h, löper garanterat större risk än en hjälmförsedd dito på ett flygfält i 300km/h..

Nej vi pratar RISK.
En förare utan hjälm som kolliderar med en vägg i 30km/h har större sannolikhet att överleva än en som kolliderar med en vägg med hjälm i 300km/h.
:rolleyes:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Som vanligt, så anses det vara bevisat att man är odödlig bara man har rätt skydd.
Med en biltemahjälm skulle ena armen sprängas bort och ögat petas ut av visiret.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Men sen ser man ju inte John Mclane predika om att vapen är farliga och att våld inte löser problem...

Vem tar du helst tips om överlevnad ifrån?

Britta Persson, 57, som jobbar som undersköterska på ett ålderdomshem, har en katt "Sigrid" och åkte till Canarieöarna med en vännina 1984.

eller

Micke "Molotov" Persson, 39, som har drivit eget äventyrsföretag i 15 år och levde ensam på en öde ö i Nordatlanten i 5 år med en nagelfil och ett Tena inkontinensskydd som enda hjälpmedel?

Jag lyssnar ju mer på nån som vet vad han snackar om än folk som sitter och tycker att de är moraliska och politiskt korrekta.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Är det ingen som har funderat över att vissa som kör ihjäl sig har valt att köra alldeles för fort och har kalkulerat risken och accepterat oddsen? Är det i så fall synd om dem? Möjligen om deras anhöriga. Vet inte hur de tre som det syftas på i tråden har kört så detta inlägg handlar inte om dem.

Kanske lite synd om dom som möljligen får ett barn i hjälkört eller skadat för livet? och om dom nu inte kör i hjäl sig utan skulle hamna i en rullstol hur synd är det om dem dårå?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vem tar du helst tips om överlevnad ifrån?

Själv beräknar jag mina egna risker och tar inte tips från någon.
Jag försöker basera mina beslut i trafiken utifrån mina egna erfarenheter snarare än någon som filmar sin dödslängtan från tanken på hojen.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Nej vi pratar RISK.
En förare utan hjälm som kolliderar med en vägg i 30km/h har större sannolikhet att överleva än en som kolliderar med en vägg med hjälm i 300km/h.
:rolleyes:
Nix, vi talar om hastighet.. Min synpunkt är att det inte alltid är farligare med en högre hastighet, omständigheterna styr utfallet..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Jag skiter nästan fullständigt i om de kör ihjäl sig själva. De har kalkylerat risken och accepterat oddsen. Probelmet är att de riskerar andras liv också, och det är dessa det är synd om när de sitter i rullstol förlamade från halsen och nedåt med ett sugrör i mungipan.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Öka åldersgränsen på körkort för tyngre MC,kanske kW baserat så att de yngre spolingarna får hålla sig till effektsvagare hojar :tungan
Iförsig är det inte effekten utan föraren själv som ska planera,läsa av trafiken
och framförallt ha vett o hantera den.

finns redan:fakta tar du körkort vid 18 års ålder får du bara köra hojar som har max 25 kw och 0,16 kw/kilo mc. sen efter två år får du köra hur starka hojar som helst. tar du däremot "riktigt tungt" körkort direkt måste du vara 21 år gammal.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och duckie (som var upprinnelsen till den här diskutionen) pratade om någon som körde 300 mellan bilarna på allmän väg...

Det måste väl vara farligare än att köra 30?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Själv beräknar jag mina egna risker och tar inte tips från någon.
Jag försöker basera mina beslut i trafiken utifrån mina egna erfarenheter snarare än någon som filmar sin dödslängtan från tanken på hojen.

Fine, men det gör ju inte Fürstens försök till att "bättra" synsättet på ett ämne som han e förbannat insatt i dåligt bara för det, eller?

Ska vi gå efter det sättet att se på det, då kan ju alla här inne hålla käften fullständigt för jag tror inte det är många som nångång aldrig brutit en hastighetsbegränsning.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy