3 döda på hoj igår lör, varav 2 reggade på sh...

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Medan ni tjafsar om i mina ögon irrelevanta saker, då man kan dö i både 30 och 300 under fel förutsättningar, så vill jag bara tillföra följande:

Till er som vandrade vidare igår:

Vila I Frid.

Och till er andra. Vill ni kasta sand och spadar på varandra i sandlådan, go ahead (kanske vill jag vara med), men varför inte låta bli att göra det i samma tråd som förtäljer att tre personer förlorat sina liv, men allt lidande för anhöriga detta medfört. Vi vet ingenting omomständigheterna, vems fel, vilken hastighet osv, men så länge detta bara är spekulationer kan vi väl starta en enskild "Vilket är farligast, att köra 30 eller 300"-tråd.

Tack för ordet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fine, men det gör ju inte Fürstens försök till att "bättra" synsättet på ett ämne som han e förbannat insatt i dåligt bara för det, eller?

Ska vi gå efter det sättet att se på det, då kan ju alla här inne hålla käften fullständigt för jag tror inte det är många som nångång aldrig brutit en hastighetsbegränsning.

Jag bryter regelbundet mot hastighetsbegränsningar, med både bil och MC, när tillfälle ges.

Jag anser dock inte att en tvåfilig väg i rusningstrafik är ett sådant tillfälle.

Får inte jag kritisera då?
 

"Rask"

Guest
Kanske lite synd om dom som möljligen får ett barn i hjälkört eller skadat för livet? och om dom nu inte kör i hjäl sig utan skulle hamna i en rullstol hur synd är det om dem dårå?

Syftade mer på att man kanske inte skall tycka synd om alla som kör ihjäl sig, vissa har ju accepterat riskerna. För det första så kör inte jag heller speciellt lagligt men jag anpassar min körning beroende på vart jag är men jag har polare som skall ha knäskrap oavsett om det är en trafikerad korsning eller landsväg med träd 1m från vägkanten. Har påtalat för honom att det kanske är dags o lugna sig lite eller hänga med till nån bandag men han tycker det vanliga vägnätet duger fint. Vet inte om jag kommer tycka så jävla synd om honom om/när han kraschar. Om nån hamnar i rullstol för att de medvetet tagit risken att köra som en idiot så är det mer synd om mig som måste betala för han resten av livet via skattesedeln...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
..Ni vill gärna läsa som fan läser bibeln och för ert inre se hur Järn-Micke kör 90 blås genom korsningar och förbi väntande mammor vid övergångsställen.

Nej nej, jag struntar fullkomligt i hur fort andra kör, särkillt förbi morsor vid övergångsställen. Det var inte heller riktat mot någon specifik person, utan mer mot fenomenet.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Du kan vrida och vända på detta, men i alla normalfall så kommer min bedömning vara den korrekta. Det är säkrare i 30km/h

Jag håller med till fullo. I 30 km/h kan man hantera det mesta som kan tänkas inträffa, och det är extremt osannolikt att man skulle avlida pga. plötsligt utkörande bil, punka på något av däcken, rullgrus osv.

I inte så värst mycket högre farter skulle samma omständigheter mycket väl kunna kosta dig livet.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag bryter regelbundet mot hastighetsbegränsningar, med både bil och MC, när tillfälle ges.

Jag anser dock inte att en tvåfilig väg i rusningstrafik är ett sådant tillfälle.

Får inte jag kritisera då?

Jojjomensan, du får kritisera tills du tröttnar.
Men det gör fortfarande inte att det Fürsten säger blir dåligt, bara för att det är just han som säger det.
Han är ju inte ens ett dåligt källmaterial, med som han säger 24 år (av troligen ganska hård körning) i bakfickan. Sen att han inte lever som han lär är en annan sak. Det gör fortfarande inte det han säger mindre sant.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Är det ingen som har funderat över att vissa som kör ihjäl sig har valt att köra alldeles för fort och har kalkulerat risken och accepterat oddsen?

Det gäller inte bara dem som kör ihjäl sig, utan samtliga förare. Det styrs av simpla ekonomiska principer rörande förväntningar av vinster och förluster från en handling. Man söker inte riskfrihet – därför sker det förluster, vilket är summan av de enskilda förarnas risknivå de accepterar att ta.
 
Last edited:

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Tror ingen här inne håller hastigheten till 100%..eller? ;)
Åker man själv blir det inte samma hastigheter..kör man i grupp blir det: "den där jävlen ska inte komma och köra om mig!..särskilt inte då dom där brudarna tittar!" Bara egot som ställer till det..inget annat..
Dom som inte behöver "bevisa" nåt låter dom lugnt passera..han/hon kanske vet att om det skulle bli fajt på bana så har dom inget att komma med.. Behöver alltså inte stajla för bruden som står vid busshållplatsen..

På tal om körkort så funkar det nog som det ska..tycker jag iaf..snarare att hojarna blir brutalare och brutalare.. Konstigt att en kille/tjej med nytaget körkort kan köpa en hoj som har mer än en hk än kg? Dom har ju ingen erfarenhet? Det är som en 18 får hoppa in i en bil med 1-1500 hk direkt efter körskolan!
Då till och med racingförare har sagt att dagens sporthojar börjar bli lite väl starka för landsväg..ska väl inte amatörerna tro att man kan hoppa på och klara av hojen?
Man ska kanske ska ha haft ett visst antal hojar innan eller kört visst antal år/mil..eller utbildning..vad vet jag..?
Har jag fel?
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Som så ofta urartar en vettig tråd till pajkastning :mad:

...ut på wischan så snart det är praktiskt möjligt. Varför? ...Så fort man ser en gångtrafikant drar man markant ner till under laglig hastighet och glider repektfullt förbi. De med hundar och barnvagn brukar bli mycket tacksamma och vänligt heja tillbaks.
Igår gick Skånevårturen av stapeln. 118 hojar samlades för en runda i den Skånska myllan. Jag låg som sisteman i min grupp o då vi var ca 30 hojar i varje, så blir det en ganska lång grupp. Många bilister visade god förståelse för detta o vinkade fram oss i korsningar. Där vi lämnade vägrenen efter en insamling, stannade bilar bakom. Ibland gick jag ut innan o "blockerade" för att markera. När vi väl var i rullning, vänder jag mig om o "lyfter på hatten" till bilen bakom.

Genom byar o speciellt partier med hästgårdag o sommarstugor höll vi ett mycket lägre tempo. Inte en ända gång var det någon som hytte med näven, eller i övrigt hade sura miner. Tvärt om. Många vinkade glatt.

Det tycker jag tyder på att, visar vi bara respekt o tar vårt ansvar som fordonsförare mot dem som bor vid vägkanten och andra trafikanter, blir vi bemötta på ett mycket trevligare sätt o ses inte som en sommarplåga. :)


...fokus på HASTIGHET hela tiden....Istället för att fokusera på BETEENDE... Vissa hastighetssänkningar som tillkommit i sen tid är endast skådebröd för nollvisionen, och saknar helt förankring i verkligheten....
Det är väl helt odiskutablet, att hastigheten har ett direkt samband med utfallet på en ev olycka. Men som du skriver så är en beteendeändring lika relaterad till hur o var "hastighet" kan förekomma o i vilken form. Sedan man satte sig på de två hjulen o 150 kusarna som vibrerar under pungen, har iaf jag, insett vikten av att tänka efter före man vrider haspen i botten. Någon stans skall "hastigheten" sedan tas ner. Kanske ända ner till 0. Hinner jag det? Det går så himla fort att komma upp i hastighet, men tillbaka tar det längre tid. Detta inser man inte, eller förstår koncekvensen av som ung förare. Den erfarenheten fås delvis som bilförare, men är ändå inte i närheten när det kommer till två hjul. Vi har en övertro till våra bromsar....

En annan anledning till hastighetssänkningarna, är faktiskt bristen på pengar till underhåll och EU's klassningar på vägarna. Sveriges regering o VV gör det då enkelt för sig o byter ett antal skyltar på sträckan, för att sedan slå sig för bröstet o säga de har gjort en insats för 0-visisonen. Nu har de dock insett att det är en utopi o kommer att lägga mer krut på förebyggande åtgärder. Bla via SMC's samarbete m VV.


Finns det nått bra sätt att nå dem som inte tänker sig för innan...
Jo.. men de gör det nog. Jag har som en liten vision att ta mig till körskolan jag tog mitt A-kort på och prata lite varmt för denna trevliga hobbie. Samtidigt som man kan visa häftiga klipp från MotoGP eller andra "busfilmer", så kan man visa inlägg från minneslunden här. Kan man få in lite mer medvetenhet o riskbedömning i huvudet på våra nya förare, så kan vi säkert spara ett o annat liv. Bilder från utbildnngsmaterialet har inte den genomslagskraft som behövs. Visar man istället bilder på kraschade hojar o lite lemlästade (kanske makabert) förare, så kan du ge dig på att de bilderna fastnar på näthinnan. Jag vill bara skrämmas lite... inte få dem att avstå mc, bara att inse att vi är mjuka o bräckliga som trafikanter.

1/3 av alla olyckor 2006 var i korsningar.
Mellan 00-03 var 40% var vänstersvängande fordon(omkörning), 40% stannade ej orsakande fordonet, 20% omkörning i korsning vadvid kollision uppstod med fordon från snslutande väg.
Genom bättre insikt i rikserna i korsningar, borde alla dessa kunna undvikas.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Att du är (censur) i huvudet på riktigt det vet vi så snälla kom med något nytt nu!! :pannkyss

Jaha, so much för sansat tonläge... vet inte vad som är mest tröttsamt: alla som tar chansen att pika dig eller att du går igång på det. :rolleyes:
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Att du är (censur) i huvudet på riktigt det vet vi så snälla kom med något nytt nu!! :pannkyss

Och bara för att jag sett en DIE HARD rulle så går jag inte ut och skjuter en massa folk - gör du det "duckie"?? :rolleyes:

Åter till ämnet!!

/Fürstenhoff.

Men snälla du. Jämför du ditt taffliga amatörporrande med en hollywoodproduktion som Die Hard?
Realitycheck!
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Många bilister visade god förståelse för detta o vinkade fram oss i korsningar.

Mig veterligen så får man inte, som mottrafikant, bryta ett kortege. Men visst är det fint att de visar "god förståelse" :)
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Att vi alla (förmodligen) älskar fart borde väl vara ganska självklart. Att vi verkar vara ett utdöende släkte och utrotningshotat från statens sida vet vi också!

Men om fler körde med huvudet och då menar jag inte det nedre så skulle det definitivt vara mindre olyckor!

Och jag håller faktiskt med 30 inne i stan är baske mig farligare än 120-150 på vissa 90 vägar. 300 gör tyvärr inte min hoj så jag kan inte svara för det!

Men seriöst kan vi inte alla försöka tänka lite på alla olyckor när man lockas att dra upp hojen på bakan på sveavägen eller köra 100 på en femitoväg med övergångsställen!

Sen är det säkert så att gruppkörningar drar upp hastigheten, men personligen så tycker jag inte inte det är så kul att köra själv.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Att du INTE är intelligent nog att förstå liknelsen i sig det vet jag med flera sedan många år :D :D :D , men ibland så hoppas man att även du ngn gång i livet skall komma i fatt oss andra i möjligheten att tänka - men icke!! :rolleyes:

Du har helt rätt. Jag förstår verkligen inte liknelsen eller på vilket sätt den främjar trafiksäkerheten och riskbedömningen hos motorcyklister i trafik.
Jag hoppas en dag komma ifatt.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Voi voi, det är tragiskt att mc-dödsolyckor händer, men de olyckor där föraren dör pga. eget vansinnesåkande känner jag helt ärligt inget speciellt över. Skit händer, men det är självförvållat. Ingen tvingar honom eller henne att flåsa ur hojen. Däremot blir jag fylld av en mycket olustig känsla när oskyldiga är inblandade så som andra trafikanter eller passagerare.

Störande i diskussioner likt denna är alla vettiga moralpredikare med, inte sällan faktiskt, vettiga åsikter ska börja bena upp diskusioner om mc-säkerhet, "rida på höga hästar" och därmed få folka att tappa intresset då diskussionen. Ibland får man tala med bonden på en bondes vis för att nå fram med sitt budskap...
Tyvärr inte helt sällan ska vissa också hacka på andra personer med långt mer erfarenhet av att vara motorcyklist bara för att de personerna kanske inte lever som de lär. Ingen är guds bästa barn, alla syndar mer eller mindre, men det gör ju inte att en buse inte har någoting vettigt att säga.

Jag skiter för det mesta i att folk flåsar ur sina hojar, bara de gör det på rätt ställe å fan inte rikserar andras liv. Vad är det för fel att gasa satan under till exempel under bandagar som finns och inte bara på våra fina vägar... Visst kör tills ni dör, men ta inte med er andra.

Jag håller med Dr.Bike i sin åsikt som jag tolkar som en missnöjdhet över den överdrivna övervakning som vi mer och mer blir utsatta för. Jag känner att skapar falsk trygghet och att vi fokuserar på fel saker än det vi egentligen håller på med och det som är det egentliga riskmomentet.
Vi glömmer helt bort att använda vår egna riskbedömning då hela den biten mer och mer ersätts av elektronik som ska öka trafiksäkerheten... Börjar vi förlora greppet om om begreppet säkerhet?
Hur vore det om alla de miljoner och åter miljoner kronor skulle användas i att skapa dialog människa mot människa i form av gedignare utbildningar och information till de blivade mc-förarna istället för att hamna i plåtburkar runt våra vägar.
Återgå till de stadiet med mänskligt bemötande, visare och mer erfarna människorna personligen möter andra människor, överför sin kunksap istället för all pappersannonsering på stora plakat längs våra vägar och plåtburkar som sitter och bevakar oss fanimig överallt och skapar en falsk trygghet.

Jag brukar säga kör hårt eller kör hem... Det känns med rätt att säga, kör hårt, men kör hem också:tummenupp
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Konstigt att en kille/tjej med nytaget körkort kan köpa en hoj som har mer än en hk än kg? Dom har ju ingen erfarenhet? Det är som en 18 får hoppa in i en bil med 1-1500 hk direkt efter körskolan!
En 18-åring med nytaget B-körkort får köra en bil med 1500hk. En 18-åring får däremot inte köra en obegränsad tung MC. Men du kanske menade oavsett ålder på MCn?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Alltså, det här är verkligen jätteroligt, men det är när du agerar språkpolis du åstadkommer en komisk retorik av rent episka mått! Tackar för god underhållning!

Pröva läs dina inlägg när du lugnat ner dig. Tror det kan vara så att du söker försvar för nåt du vet är så uppenbart fel.

Duckie leker med dig som katten med en näbbmus och du kallar henne dum. Det som präglar de flesta av dina inlägg i såna här ämnen är en i det närmaste total oförmåga att hålla ditt och andras värde i en rimlig proportion till varandra. Varför skulle det förhålla sig annorlunda med riskbedömningen? Tror nämligen att enda gången 300 km/h öht kan uppnås säkrare än 30 km/h i trafik, är när 3-hundringen simuleras i en vindtunnel.

Att sen du framför en mc skickligare än jag gör i någon hastighet är en annan femma. Det finns fler lagar än de juridiska, nämligen fysikens, och de upphör inte att gälla vare sig någon ser eller ej. De påverkar dessutom skoningslöst alla i trafiken. Man säger att "Gud är barn och dårars beskyddare". Själv kan jag nog regrediera till ett (pre)pubertalt stadie emellanåt och tänker inte kalla någon för dåre. (Vi har kört ungefär lika länge, men inte likadant och jag har konfronterats med de lagarna pga både egna misstag och hårdast av andras...långt ifrån 300 knyck dessbättre).
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag är 44 o har altid kört hoj som ung som en galning, la min första kompis i graven i 1986, mc olycka. vi andra ändrade inte atityd o fortsatte köra flera döda kompiser, men vi fortsatte köra. har tänkt en del på va man kunne ha gjort för att få oss att köra typ normalt men kommer inte fram till något annat än att det är den naturliga mognaden som styr, idag är jag noga med att kolla allt o alla som rör sej i närheten av mej när jag kör. tror inte att svårare prov andra körkortsregler hjälper vet det inte hade funkat på os. tror tyvär det blir svårt att ändra detta betende av unge människor. är man ung är man odödlig, tror man. ni som är typ 18-25 tänk till er själv va ska till för att ni tänkar "nej nu kör jag lugnt o sansad forever". ett litet tips. kör som om du ska lämna företräde för allt o alla
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top