Chris Ash
Kapten Gars
Japanska bålgetingar har använts på försök för att ta död på afrikanska mördarbin som är ett stort problem på vissa ställen. Så nån nytta kan de göra tydligen...
The_FacultyGirl skrev:Det enda djur(slag) jag är rädd för är faktiskt just getingar av de olika sorter...
Hellre möter jag en förbannad älgko än några getingar, speciellt sånna stora rackare som i filmen
Anthrax skrev:Ähh, kan dom käka delfin, så är det inte så konstigt att käka insekter. Har för mig att i Mexico är det en delikatess att äta choklad-doppade myror. Mums..
Coola Ola skrev:Från länken ovan:
Jag har iofs alltid trott att japaner varit lite konstiga men att ha en potentiellt dödligt gift i drinken låter lite konstigt?
Silwer skrev:de på filmen kanske men inte vanliga getingar, en älgtjur kan ta livet av en.
gladh skrev:Kan man käka blåsfisk, bara för att det giftet i "lagom dos" är milt halucinogent så kan man väl dricka getinggift. Förövrigt så stänger blåsfiskgift av andningsreflexen vid lite för höga doser.
Det japanska köket =
gladh
The_FacultyGirl skrev:Vet jag väl.. men har mer kunskap om älgar än om getingar = känner mig säkrare i en sådan situation.
Getingar i Sverige är okej men skulle jag stöta på en i något annat land där jag vet att de är bra farliga/giftiga.. då skulle det bli jobbigt...
Mavve skrev:Då får du läsa på lite.
Svenska bålgetingar kan nog ha ihjäl en människa med.
Nån som vet skillnaden mellan bålgetingar och jordgetingar?
Eller wasp och yellowjacket?
Yellow Jackets är efedrinbaserade kosttillskott.K-Micke skrev:Jordgetingar är mycket mindre men väldigt aggressiva, det vet väl alla som råkat trampa i ett jordgetingbo
Wasp är ett hårdrockband och Yellowjackets är ett jazz/fusion-band. Så är det.
K-Micke skrev:Såg en film om det där, tydligen europeiska "importerade" bin som råkar illa ut. Japanska bin har ett försvar, dom attackerar "spejaren" som kommer dit först och ska markera boet. Massor med bin formar en boll kring getingen som dör av värmeslag.
Silwer skrev:Är du nån bi/getingexpert?
Folk har oanade intressen får man säga.
Du får börja med biodling.
Coola Ola skrev:Från länken ovan:
"The largest hornet in the world, the aggressive black-and-yellow giant hornet is both feared and revered in Japan. The ingredients of its powerful venom are contained in a popular sports drink touted as a performance booster."
Jag har iofs alltid trott att japaner varit lite konstiga men att ha en potentiellt dödligt gift i drinken låter lite konstigt?
okok, jag vet, cig o alkohol o annat knark är också dödligt,,,,
-edit- hmm, kanske ska läsa hela artikeln innan jag skriver inlägg
Jag har blivit stucken så jag med fast på ryggen, rätt lugnt, men under ögat gjorde det ont som fan faktiskt.Mavve skrev:Humlor då? De har nässelgift och 7st sägs döda en häst..... är de "farliga"?
Har en kompis som brukar hålla i humlor, tror han e psyksjuk
En annan råka lägga handen på en humla som blev arg o brände henne så fick hon gipsa hela ARMEN!
Mavve skrev:Visste du att giftet från bin o getingar innehåller enzymer som faktiskt är BRA för din kropp o sägs motverka muskelvärk o ledvärk?
Bara att skaka på ett bi-bo o be dem sticka dig några gånger, låt det inte överskrida 100 för sen blir det för mycket av det goda....
Du är överkänslig som det heter, de flesta är ju inte det.Marsipulami skrev:Jaså, och jag som blir dödsjuk av bara ett stick Sätter sig på luftvägarna direkt....
Wunder skrev:Detta är fel, det är sörjan getingarna matar sina larver med som man försökt efterlikna i den där sportdrycken, alltså inte själva giftet.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|