300kmh+ Gixxer Turbo Bakhjulet

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gillar den där gammla filmen med någon på en gammal R1 turbo som studsade som fan. Den mätaren visade över 300 flera gånger, var iof äldre hoj än 00. Den filmen med nå´n SP1 i bakgrunden där en sportaudikombi skulle rejsa och rettan studsade framhjul hela tiden mellan 200 och 300 blås. Vansinne.

Dominator-Rocks

Guest
Gillar den där gammla filmen med någon på en gammal R1 turbo som studsade som fan. Den mätaren visade över 300 flera gånger, var iof äldre hoj än 00. Den filmen med nå´n SP1 i bakgrunden där en sportaudikombi skulle rejsa och rettan studsade framhjul hela tiden mellan 200 och 300 blås. Vansinne.

Bra klipp :nicka
http://www.youtube.com/watch?v=S-ppGiwc0wQ

Kommentar till klippet
lol is this supposed to be impressive? i'd have that guy on my gixer 750. come to ireland and watch some road racing, then u will see how weak this is

Man kanske skulle åka till Irland då....

Last edited:

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
dom på garaget.org tror att 300km/h på bakhjulet är en omöjlighet.

är jag helt ute och cyklar eller är inte rekordet typ 430 km/h på bakhjulet?
Patrik som satte det har jag för mig.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
dom på garaget.org tror att 300km/h på bakhjulet är en omöjlighet.

garaget.org är bilforum det där därför!
är rätt säker på att det är runt 350, helt sjukt!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Känns oerhört trevligt att man håller på med ett eget turbobygge när man ser sådan här "vill ha!"-film :drool

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Den siffran som kommer närmst den du skrev är Frank Gillebaards rekordrepa på flyers i England. Där sattes hastighetsrekordet för gathojar (med båda hjulen i backen och kåpor...) till 427 km/h. Kanske det du sett? Svart Hayabusa med moddat Mc-Xpresskit. Jag har nog skrivit det någonstans på forumet. Om jag inte missminner mig så kördes det väl samma helg förra året som herr Fürstenhoffs rekordbakhjulskörning? Dvs. olika tävlingar på samma helg. Kördes väl flyers (0-1609 meter med stående start) och wheelietävlingar parallellt.

Är det världsrekordet? :yoparty

Jepp!

Har tyvär officiellt bara kört 346.25km/h på ett hjul!! ;)

/Fürstenhoff.

Nackmuskler from hell antar jag? :näsblod Har sett en massa bilder därifrån, och det måste vara väldigt påfrestande för nacken att wheela med en fighter i närmare 350 ärliga... Ingen lätt bris där inte.

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Om du ändrar Holländarens fart till 470km/h + så stämmer det bättre, dessutom med spinnande bakhjul över mållinjen!! ;)

/Fürstenhoff.

Nu ska jag inte sitta här med pekpinnen, men nä... :näsblod Inga 470 km/h eller 292 mph här inte. enligt Straightliners och 200mph.net där han hänger, blev resultaten från den helgen enligt nedan. I år har han "endast" kört 241,x mph pga. lite småbekymmer. (Inte så "endast" men i sammanhanget så...) 265,4 mph x 1,609344 = 427,1 km/h. Gisa vem som också är med på den listan? :fakta
Han har själv skrivit på 200mph.net att han bänkat ut 601 hk på hjulet vid 2,1 bar, och laddar 2,5 bar nu. Mycket effekt, men att nå 470 km/h efter 1,6 km gör man inte ens med den effekten. Luftmotståndet ökar även med kvadraten på hastighetsökningen, så för att öka farten så mycket över 427 som redan det är skitfort, och allt detta inom samma sträcka som innan, kräver myyyyycket effekt... Han hade problem med hjulspinn hela vägen upp till 427, så att få ner så mycket mer effekt i backen som krävs för att nå 470 är inte det lättaste om greppet är detsamma som innan. Michelin HPX användes, dvs. inga dragracedäck. Ännu svårare blir det när man har i åtanke att allt ska ske inom samma sträcka som innan, dvs, 1,6 km. Så att nå så hög hastighet på så kort sträcka gör man inte ens med en 700 hästars Hayabusa på gatdäck. Hmmm, blev en lång utläggning... vill inte vara en besserwisser, men jag kunde inte låta bli eftersom jag följt hans resultat under en lång tid :D
Funderar på att åka dit till våren och ta en titt :)

Klippt och klistrat:

Official Results for Elvington Wheelie & Top Speed Event 9-11th July 2006

Top 10 Flyers

Frank (Flying Dutchman) Gillebaard 265.4 Turbo Busa
Jack Frost 257.3 Holeshot Turbo
Andy Head 240.8 Turbo ZX12
Shaun Mills 233.6 Big CC Turbo Busa
Richard Albans 213.1 Supercharged Busa
Mick Templeman 212.2 Turbo Busa
Tony Foster 211.8 Turbo Busa
Will Williams 206.6 Turbo ZX12
Clive Seddon 203.5 Busa
Gerard Tinsdale 195.2 Busa

Average Two-Way Flyers

Frank Gillebaar 247.30 Turbo Busa
Jack Frost 242.65 Holeshot Turbo
Andy Head 214.6 Turbo ZX12
Will Williams 204.85 Turbo ZX12
Clive Seddon 189.7 Busa
Patrick (Ghostrider) 186 Not given
Eifion Williams 175.6 ZX12
Tony Foster 171.2 Turbo Busa
Kenn Dunn 170.85 ZX12
Alan Tinnion 169.9 R6
Emma Brigginshaw 151.6 ZX6

Top Ten Wheelie Entrant Flyers

Patrick (Ghostrider) - Flying Wheelie 215.20 Not given
Nick McMahon 203.9 Busa
Matt Pomeroy 202.4 R1
Bob Collins 187.4 GSXR1000
Dave Smith 187.4 R1 & Busa
Paul O'Brian 185.2 GSXR1000
Marc Ratcliffe 184.3 GSXR1000
James Woodhams 183.7 ZX10
Dave Fowle 183 GSXR1000
Phil Cullen 182.1 GSXR1000

Top 10 1K Wheelies

Terry Calcott 172.9 GSXR1000
Mick Tickle 160 ZX12
Nev Moss 156.1 GSXR1000
Kenny Bye 155.8 GSXR1000
Dodge 154.1 Busa
Johnny 2K 153.9 Speed Triple
Jimmy Fireblade 153 GSXR1000
Stu Simnor 152.6 GSXR1000
Shaun Mitchell 151.7 GSXR1000
Steve Hoola 150.5 GSXR1000

Dominator-Rocks

Guest
Fick min Guinnes World Record 2008 bok idag! :va

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Min hjält Terry som tyvärr körde ihjäl sig i år på autobahn på väg hem i från Nürburg ring!!

Han har världsrekordet över flygande kilometern på en R1000 med endast ett effekt rörr/PC3'a med hela 278.19km/h - en sann mästare!! :tummenupp

Svenska Guinness rekordbok måste ha räknat om i från MPH till KM/H med knark i kroppen!!

/Fürstenhoff.

Beklagar sorgen!

Dåligt av Guinnes att skriva/räkna fel!

När får vi se 280km/h ?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Det var som f*n - my bad!!¨
(dom nämde nämligen helt andra siffror på plats)

Hade man hållt fullt båda vändorna så hade man vart en klar 3'a med en STREETFIGHTER på körningen åt båda hållen!! :D :D :D

Är detta det snabbaste Holländaren har kört vad beträffar toppfart?? :va

/Fürstenhoff.

Där ser man! Han siktade på 270 mph (434,5 km/h) den helgen, det var kanske de sista 70 du hörde? :brynad Jaja.
Hehe, stick dit nästa år och jävlas lite med fightern på flyers :D Hade varit kul när alla andra kör med kåpor och andra aerodynamiska attiraljer.

Jepp, 265,4 mph, dvs. 427 km/h är det snabbaste han kört. Så den är väldens snabbaste "street bike" som den kallas... Har för mig att det var sista repan för dagen, han satte några 240+ mph, näst sista blev runt 257,x mph och sista var rekordkörningen. Han har inte överträffat det i år, har blivit några 240+ mpg igen, men nästa år kanske en 270 mph sitter där, vet inte riktigt vad som görs i garagen i vinter.
Hade varit skoj att sticka dit med min hoj bara för att se vad man kommer upp i. Jag har ju absolut ingen chans mot höjdarna, men det hade varit kul ändå! Kommer inte ihåg vad anmälningsavgiften var, men det var inte så farligt. Skulle egentligen dit i år, hade ordnat lite med några som brukar köra där, men jag fick lite pengabrist...

Han har världsrekordet över flygande kilometern på en R1000 med endast ett effekt rörr/PC3'a med hela 278.19km/h - en sann mästare!! :tummenupp

Det där är imponerande. Har sett bilder och film på det där. Upp på bakhjulet så fort som möjligt efter han börjat rulla, och sen mata i växel efter växel ända upp till 6:an. 278 km/h på ett hjul med en hoj som gör 285-290 (?) km/h med båda hjulen i backen är grymt. Det borde ju bli lite mer luftmotstånd när han kör på bakhjulet, men ändå går det så fort. Väldigt nära varvstopp på 6:an på bakhjulet...

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Det där är imponerande. Har sett bilder och film på det där. Upp på bakhjulet så fort som möjligt efter han börjat rulla, och sen mata i växel efter växel ända upp till 6:an. 278 km/h på ett hjul med en hoj som gör 285-290 (?) km/h med båda hjulen i backen är grymt. Det borde ju bli lite mer luftmotstånd när han kör på bakhjulet, men ändå går det så fort. Väldigt nära varvstopp på 6:an på bakhjulet...

Det klippet vill jag se :fakta ligger det på tuben?

Om inte så kanske det finns någon vänlig själ som kan tänkas lägga upp det!:confused:

Tack på förhand

rakovic

Bannad
Gick med
30 Oct 2007
Hoj
2st en 07a och en 08a

sorry , jag bara kände fört!!:tuttar :tuttar

:tungan ÖREBRO ÖREBRO :)

[YOUTUBE-ID][/YOUTUBE-ID]

sorry , jag bara kände fört!!:tuttar :tuttar

:tungan ÖREBRO ÖREBRO :)

På dom två försök jag gjorde så var jag faktiskt över 290km/h båda gångerna men "studsade" framhjulet i marken en gång per vända då jag ansåg att det var osportsligt att deltaga på denna rekordkörning med min Busa turbo gentemot rena "gat moppar" vilket känns extra skönt nu då Terry fick ta med sig sitt världsrekord i graven även om jag hellre sett att han fortfarande levde i dag!!

Siktar på 300km/h nästa år över flygande kilometern bara för att!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

ps, sälj din 525 NU , du kör ju endå inte den...
:D

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar