362 km/h

Har Yamaha räknat rätt?

• Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
http://www.motogp.com/en/news/2009/Pedrosa+top+speed+record+mugello

Pedrosa satte rekordet 2009. Då körde man väl med Dunlop och inte Bridgestones hockeypuckar?

Snabbare utgångshastighet ur kurvan kombinerat med senare inbromsning och kanske lite andra väderförhållanden som lyste med sin frånvaro i årets Mugello-race, var kanske det som gjorde att rekordet höll sig.
Bridgestone har varit ensam leverantör till MotoGP sedan 2009.
Dunlop var med till 2007 i MotoGP när de drog sig ur.

Smagatusk

Guest
Bridgestone har varit ensam leverantör till MotoGP sedan 2009.
Dunlop var med till 2007 i MotoGP när de drog sig ur.

Ok. Fel av mig. Men visst gjordes det förändringar i däcken till denna säsongen som flertalet förare var missnöjda med?
Har för mig att kommentatorerna nämnde nåt om att de skulle vara lite mer långlivade och därför lite hårdare.

EDIT: Som sagt, specialdäck på Mugello...
http://www.motogp.com/en/news/2012/Bridgestone+Mugello+preview

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Eftersom att cylinderdiametern är begränsad, är effekten antagligen inte speciellt mycket högre nu, än den var på 800-tiden. Det är därför vi inte sett någon ny rekordfart. Jag tror den stora skillnaden är "bottendraget". Flera gånger i år har förare hamnat djupt i svängen, men de verkar inte tappat särskilt mycket. 800:eek:rna var nog klenare när förarna kom utanför spår så att varvet sjönk utanför registret.

Snabbare utgångshastighet ur kurvan kombinerat med senare inbromsning

Jag har läst att topphastigheten mäts genom att ta tiden mellan två tätt placerade sensorer i slutet på rakan. Förutsatt att förarna inte börjar bromsa innan mätpunkten, borde det alltså inte spela någon roll när de börjar bromsa för, ur toppfartsnoteringssynpunkt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ok. Fel av mig. Men visst gjordes det förändringar i däcken till denna säsongen som flertalet förare var missnöjda med?
Förändringar gjordes för att däcken skulle bli varmare fortare, det var många krascher på kalla däck 2011. Vad jag vet gillade alla förare det.

Sen kom en ändring av framdäcket ett par race in på säsongen som alla gillade, förutom Pedrosa och Stoner.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Snabbare utgångshastighet...senare inbromsning...
Sådan grundläggande data borde ju Yamahas ”supersofistikerade” mjukvara ha betaktat, tycker man (första inlägget). Gäller även Burgess utttalande. Jag förstår inte hur skillnaden mellan prognos och utfall kunde bli så stor.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Eftersom att cylinderdiametern är begränsad, är effekten antagligen inte speciellt mycket högre nu, än den var på 800-tiden.

Angående detta så hittade jag en bit fakta i ämnet:
Last week Ducati became the first of the teams to show its new 800cc powered prototype Desmosedici GP7 machine and already the signs are there that the lap time gap won’t be very large for very long. With a capacity of 800cc (81mm bore x 38.8mm stroke), Australian Motorcycle News is reporting that the new bike is already producing 169kW (226 bhp) compared to the current machine’s 190kW (255 bhp), a power drop of just 11 percent compared to a capacity drop of 20 percent. This has been achieved because the motor now spins to 18,200 rpm compared to the old 86mm x 42.6mm layout which redlined at 16,550 rpm.

Ducati körde alltså 81mm-cylindrar på 800cc-tiden, och är numera begränsade till 81mm även med 1000cc. Eftersom att den maximala effekten ur en fyrtaktare i princip är proportionell med kolvytan (vilket stämmer bra med siffrorna ovan - 12,7% skillnad i kolvyta, och 12,8% skillnad i effekt), är det alltså inte säkert att toppeffekten blivit högre nu. Det skulle i så fall bero på allmänna förfiningar av motortekniken snarare än att motorn blivit 1000cc.

Last edited:

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
Panigale 899
Till ämnet:

Hur är det med ovanstående? Hur blev det?

För att vara lite otrevlig så undrar ja väl vad du vill med denna quote? Ser inte att ja skrev att den GÅR i 360+ å ja tar inga argument? Nu ska vi se om mina dyselexi ögon klarar av att läsa vad ja skrev i mitt inlägg.

Jo ja tror ja ser att det står "varför skulle det inte gå?"

Men ja förstår, frugan vägrar släppa till så då söker du lite action på SH

Tycker sannerligen synd om dig =)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...