4 hjuling

Snorkis

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2003
Jag är väldigt intresserad av att köpa en 4 hjuling men när jag väl hittar en som jag gillar så är den inte reggad för att köra på vägar med. Nu undrar jag vad det är som bestämmer om en 4 hjuling får köras på vanlig väg eller inte? hoppas någon vet :)

Det är upp till tillverkaren av 4-hjulingen att bygga den så att det går att regga den för tex svenska marknaden.
Tex cbw250's (skyhawks mfl) är bygga för svensk trafik vilket innebär blinkers, tuta, hel/halvljus, godkänd bullernivå, godkända bromsar, avgasutsläpp mm.
En raptor tex är inte byggd för svensk trafik men ändå finns det ett fåtal som är gatgodkända, hur det är möjligt vet jag ej. Där har du ett effekt kontra vikt-förhållande som kan vara svårt att ha att göra med om du ska få den godkänd för egen hand. Även bullernivån är svår.

Annars har du ju en 450 som är gatlegal, dinli eller vad den nu heter. Riktigt billig om du frågar mig, ca 60 blås för en sådan som har mycket pulver och är fullstor jämfört med skyhawks mfl som är skala 1:2 typ.....

Jag ser nu att mitt svammel antagligen inte gjorde dig ett dugg klokare men ring en importör och hör med dom istället.

Dee_cati skrev:
2126287 Det är upp till tillverkaren av 4-hjulingen att bygga den så att det går att regga den för tex svenska marknaden.
Tex cbw250's (skyhawks mfl) är bygga för svensk trafik vilket innebär blinkers, tuta, hel/halvljus, godkänd bullernivå, godkända bromsar, avgasutsläpp mm.
En raptor tex är inte byggd för svensk trafik men ändå finns det ett fåtal som är gatgodkända, hur det är möjligt vet jag ej. Där har du ett effekt kontra vikt-förhållande som kan vara svårt att ha att göra med om du ska få den godkänd för egen hand. Även bullernivån är svår.

Annars har du ju en 450 som är gatlegal, dinli eller vad den nu heter. Riktigt billig om du frågar mig, ca 60 blås för en sådan som har mycket pulver och är fullstor jämfört med skyhawks mfl som är skala 1:2 typ.....

Jag ser nu att mitt svammel antagligen inte gjorde dig ett dugg klokare men ring en importör och hör med dom istället.

lite klokare blev jag iaf :) tack för ditt svar.

Vassego. Tänk bara på att provköra ordentligt om du ska köpa en cbw250, för du tröttnar fort!
Jag hade en sådan (kazea skyhawk) som var fullsmetad med eftermarknadsgodis men jag tröttnade ändå rätt fort på den. Hade den varit original hade jag sålt den efter första dan tippar jag på.

Det som är ett måste är detta:
Rullgas istället för tumgas
Fatbar-styre med risers
Gatfälgar med lågprofilsdäck (jag hade 10" krom med 225-35)
trimsystem samt ombestyckad förgasare
drevningskit
Breddningskit (nya hubbar alternativt spacers)

Det slutar på ca 15 000:- utöver själva hojen, och då är du uppe i ca 55-60k, jag hade kvitton på 57k om jag inte minns fel.
Det får du en ny Dinli för tror jag och jag antar att den är minst dubbelt så skoj.
Bara så att du inte slänger dina pengar i sjön vilket jag anser att man gör...

Testkörde en Arctic Cat 650 H1.

Jävlar vilken fyrhjuling :yoparty
Det är en arbetsmaskin men hade endå inga som hellst problem med gasres!
Tjöp den!

Runt 115000kr :näsblod

Då är den väl dock reggad som terrängfordon eller just arbetsfordon.
Du får ju en reggad raptor för runt 100, där snackar vi 4-buling :yoparty
Jag provkörde en trimmad 660 raptor i fredags och där fanns det pulver så det räckte (uppborrad, trimkam, större ventiler mm) och den får du för 50k. Inte reggad, tror inte det går att regga heller :(

Dee_cati skrev:
2126926 Bra utbud men det var inga dåliga överpriser :näsblod
Nja, ungefär i de trakterna det ligger om man vill ha gatreggat.

Men 76500kr för en LT-Z 400 -06 och 101900 för en LTR 450 -06? Är verkligen 450 så mycket vassare? Visst, 20kg lättare och insprutning. Men 400an delar väl många motordelar med DR-Z 400 (E/S/SM)?

http://www.atvcenter.se/
http://www.denadaoffroad.se/

Polaris har ju ett par intressanta alternativ, Predator och Sportsman 800EFI. http://www.polarisindustries.com/sv-se/Quadricycles/2006Models/Sportsman800EFIE/
Sen vad jag har förstått så ska vilken atv som helst kunna vägreggas bara de är strypta till 20HK och har allt annat krafs.

Esquire skrev:
2127262 Nja, ungefär i de trakterna det ligger om man vill ha gatreggat.

Men 76500kr för en LT-Z 400 -06 och 101900 för en LTR 450 -06? Är verkligen 450 så mycket vassare? Visst, 20kg lättare och insprutning. Men 400an delar väl många motordelar med DR-Z 400 (E/S/SM)?

http://www.atvcenter.se/
http://www.denadaoffroad.se/

LTR 450 är en renodlad tävlingsmaskin, ska tydligen vara "ready to race" från början. Sen trodde jag att 400:an utgick när 450 kom.

Svanen skrev:
2126562 Testkörde en Arctic Cat 650 H1.

Jävlar vilken fyrhjuling :yoparty
Det är en arbetsmaskin men hade endå inga som hellst problem med gasres!
Tjöp den!

Runt 115000kr :näsblod

En sån står här hemma. Fy fasen vad skoj på skogsvägen.

atv/quad

Snorkis skrev:
2125937 Jag är väldigt intresserad av att köpa en 4 hjuling men när jag väl hittar en som jag gillar så är den inte reggad för att köra på vägar med. Nu undrar jag vad det är som bestämmer om en 4 hjuling får köras på vanlig väg eller inte? hoppas någon vet :)

Hej! Peter heter jag. Och jag har en 4-hjuling.
För att få framföras på allmän väg så måste 4-hjulingen vara reggad. Det är lättast att köpa en modell som redan är reggad. Det finns en uppsjö med märken.
Kolla på:
www.atvhuset.se och www.denadaoffroad.se för att kolla lite vad det finns på marknaden.
För att få köra dem lagligt så får det vara max 20 hk, antingen med eller utan strypningar och så får man köra i max 80km/h
Skriv tillbaka ifall du har fler frågor.

Mvh Peter i Skövde

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...