zoddri skrev:
Fråga:
Här i Finland är det fråga om mord endast om åklagaren kan bevisa att man planerat att döda nån.
Skulle jag skjuta ut genom fönstret bredvid mig med en 9mm pistol på måfå och nån skulle dö är chansen/risken stor att jag inte skulle dömas för mord eftersom de inte skulle kunna bevisa att jag planerat att döda just den personen. För det första är det kolmörkt där ute och för det andra har jag just druckit en öl så jag skulle teoretiskt vara påverkad och inte kunna sikta ordentligt.
Bra eller anus?
Vad är egentligen skillnaden mot Sverige?
Mord är ett brott enligt 3 kap. 1 § brottsbalken. Mord innebär att man med uppsåt tar livet av en annan människa. För mord döms man till fängelse i tio år eller på livstid.
Dråp, brott enligt 3 kap. 2 § brottsbalken. Dråp döms den till som bragt någon annan om livet, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller eljest är att anse som mindre grov än hur mord normalt skall bedömas. Domen blir mellan sex och tio års fängelse och brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död.
Vållande till annans död, brott som innebär att man av oaktsamhet varit orsak till en annan persons död. Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan sex månader och två år.
Vid bedömande av om brottet är grovt skall enligt lagtexten särskilt beaktas
1. Om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. Om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.