4 janos för den ungerske rattfyllerimördaren i Svedala

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
brinckis skrev:
jag hade velat att det skulle vara solklart mord ... skjuter man med en pistol bland folk borde man förstå att någon kan bli dödad. och om någon blir så får man ta konsekvenserna efter det. men det är MIN åsikt

Jo men allting handlar om uppsåt, det är därför man inte får mord när man tex gjort en elektrisk installation fel.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Chris Ash skrev:
Vadå "nöjd"? Konstigt formulerad fråga. Jag är "nöjd" med de åtgärder som minskar brottsligheten, tyvärr så kör Sverige den hårda linjen sen ett antal år tillbaka vilket inte har fått positiv effekt, precis som väntat.
hade man inte släppt ut folk som dödat ngn så skulle förre mord begås. de flesta som begår brott har åkt dit tidigare. hårdare straff vilket inte alltid behöva vara fängelsestraff.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Chris Ash skrev:
Jo men allting handlar om uppsåt, det är därför man inte får mord när man tex gjort en elektrisk installation fel.
ok men jag kan tycka att det är en stor skillnad mellan att göra en elektrisk installation fel och att skjuta vilt omkring sig. hade man slarvat medvetet men en installation som hade slutat med en död person tycker jag att den skulle åtalas för mord. detta är förstås svårt att kontrollera men JAG tycker att man borde ta större ansvar för sina handlingar. Detta är ju människoliv som slocknat och familj och vänner som behöver sörja för någon varit :kocko och skitit i konsekvenserna av sina handlingar.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
brinckis skrev:
ok men jag kan tycka att det är en stor skillnad mellan att göra en elektrisk installation fel och att skjuta vilt omkring sig. hade man slarvat medvetet men en installation som hade slutat med en död person tycker jag att den skulle åtalas för mord. detta är förstås svårt att kontrollera men JAG tycker att man borde ta större ansvar för sina handlingar. Detta är ju människoliv som slocknat och familj och vänner som behöver sörja för någon varit :kocko och skitit i konsekvenserna av sina handlingar.
Seriöst? Felinstallation = mord, Skjuta vilt omkring sig = inte mord? :rofl
Borde väl vara typ:
Felinstallation = Grovt Vållande, Skjuta vilt omkring sig = psyket nästa?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
brinckis skrev:
hade man inte släppt ut folk som dödat ngn så skulle förre mord begås. de flesta som begår brott har åkt dit tidigare. hårdare straff vilket inte alltid behöva vara fängelsestraff.

Jag hänvisar till en av de otaliga trådar som redan skrivits i ämnet på forumet.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
brinckis skrev:

Det enda du säger är ju att du vill ändra gränserna för när det är vållande till annans död eller dråp/mord. Som det är nu så har det ju med uppsåt att göra, vad föreslår du som är bättre?

kjuze

Guest
Ravetrancer skrev:
Sveriges lagar suger ganska mycket tycker jag....

Bara lite nyfiken, vad baserar du det på? Vad vet du egentligen om Sveriges lagar om jag får fråga? Det du läser i aftonblandet som 90% av gångerna inte stämmer?
Juris-kand tar 4,5 år + 2 notarietjänst, då kan man en hel del om Sveriges lagar, men lång ifrån allt. Tänkte bara höra vad du har för utbildning/kunskap om Sveriges lagar som gör att du kan såga dem så totalt.

Personligen anser jag att tillämpningen av Sveriges lagar skulle vara hårdare där någon blivit skadad samt bland återgångsförbrytare än vad det än är idag.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Hultan skrev:
Seriöst? Felinstallation = mord, Skjuta vilt omkring sig = inte mord? :rofl
Borde väl vara typ:
Felinstallation = Grovt Vållande, Skjuta vilt omkring sig = psyket nästa?
måste blivit ngt missförstånd här.
skjuta omkring sig med dödlig utgång = mord (dödsstraff)
felinstallation pga grovt slarv med dödlig utgång = mord (fängelse)
så tycker jag att det borde vara ...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
brinckis skrev:
måste blivit ngt missförstånd här.
skjuta omkring sig med dödlig utgång = mord (dödsstraff)
felinstallation pga grovt slarv med dödlig utgång = mord (fängelse)
så tycker jag att det borde vara ...

Så du vill ändå ha olika straff för samma brott? Vad är då poängen? Är det bara för att kunna kalla allt mord?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag måste faktiskt erkänna att jag för en gångs skull håller med chris ash om någonting. Sen skulle jag däremot gärna se några ändringar i sveriges lagar. Vissa straff är för hårda och vissa är för veka.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Lite OT

Fråga:

Här i Finland är det fråga om mord endast om åklagaren kan bevisa att man planerat att döda nån.
Skulle jag skjuta ut genom fönstret bredvid mig med en 9mm pistol på måfå och nån skulle dö är chansen/risken stor att jag inte skulle dömas för mord eftersom de inte skulle kunna bevisa att jag planerat att döda just den personen. För det första är det kolmörkt där ute och för det andra har jag just druckit en öl så jag skulle teoretiskt vara påverkad och inte kunna sikta ordentligt.

Bra eller anus?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
zoddri skrev:
Fråga:

Här i Finland är det fråga om mord endast om åklagaren kan bevisa att man planerat att döda nån.
Skulle jag skjuta ut genom fönstret bredvid mig med en 9mm pistol på måfå och nån skulle dö är chansen/risken stor att jag inte skulle dömas för mord eftersom de inte skulle kunna bevisa att jag planerat att döda just den personen. För det första är det kolmörkt där ute och för det andra har jag just druckit en öl så jag skulle teoretiskt vara påverkad och inte kunna sikta ordentligt.

Bra eller anus?

Vad är egentligen skillnaden mot Sverige?

Mord är ett brott enligt 3 kap. 1 § brottsbalken. Mord innebär att man med uppsåt tar livet av en annan människa. För mord döms man till fängelse i tio år eller på livstid.

Dråp, brott enligt 3 kap. 2 § brottsbalken. Dråp döms den till som bragt någon annan om livet, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller eljest är att anse som mindre grov än hur mord normalt skall bedömas. Domen blir mellan sex och tio års fängelse och brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död.

Vållande till annans död, brott som innebär att man av oaktsamhet varit orsak till en annan persons död. Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan sex månader och två år.

Vid bedömande av om brottet är grovt skall enligt lagtexten särskilt beaktas

1. Om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. Om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Brinckis har fel igen - chris ash har mer rätt :hihi

Hörde om domen på nyheterna och klart att man reagerar starkt då en hel familj strök med.
Nog för att man har gjort dumma saker på fyllan som man ångrat när man vaknat igen men att sätta sig i en lastbil vette fan om jag skulle göra ens på värsta "drogfyllan"

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
haha att du orkar ...

och sen hur han man ha fel synpunkt? jag har ju bara sagt vad jag tycker ... menar du att jag inte tycker det eller vad?

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
kjuze skrev:
Bara lite nyfiken, vad baserar du det på? Vad vet du egentligen om Sveriges lagar om jag får fråga? Det du läser i aftonblandet som 90% av gångerna inte stämmer?
Juris-kand tar 4,5 år + 2 notarietjänst, då kan man en hel del om Sveriges lagar, men lång ifrån allt. Tänkte bara höra vad du har för utbildning/kunskap om Sveriges lagar som gör att du kan såga dem så totalt.

Personligen anser jag att tillämpningen av Sveriges lagar skulle vara hårdare där någon blivit skadad samt bland återgångsförbrytare än vad det än är idag.
Word.

HanneZ

Guest
Ni som engagerar er så i vårt samhälle och känner djupt plikt inför detta tycker jag ska diskutera vilken hjälp de anhöriga ska få eller nåt annat som är mer givande än hur många år man ska låsa in gubben på.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Chris Ash skrev:
Vad är egentligen skillnaden mot Sverige?

Mord är ett brott enligt 3 kap. 1 § brottsbalken. Mord innebär att man med uppsåt tar livet av en annan människa. För mord döms man till fängelse i tio år eller på livstid.

Dråp, brott enligt 3 kap. 2 § brottsbalken. Dråp döms den till som bragt någon annan om livet, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller eljest är att anse som mindre grov än hur mord normalt skall bedömas. Domen blir mellan sex och tio års fängelse och brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död.

Vållande till annans död, brott som innebär att man av oaktsamhet varit orsak till en annan persons död. Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan sex månader och två år.

Vid bedömande av om brottet är grovt skall enligt lagtexten särskilt beaktas

1. Om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. Om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.

Verkar inte vara nån större skillnad mellan "våra" lagar isåfall. Var mest intresserad av att få reda på om det verkligen var så annorlunda.

Enligt mig är ett mord nåt man planerat att göra. Denne lastbilchaufför hade antagligen inte planerat att ta livet av personerna och då är det ju inte ett mord.
Kan hända att folk borde kolla upp begreppen noggrannare innan de börjar ropa vad som är rätt och fel i domarna.

Ta nu inte dethär så personligt nu alla..

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Låt mord vara mord & "oavsiktliga" trafikolyckar vara något annat. Så jädrans poppis att devalvera begreppen nuförtiden, ...det kallas våldtäkt om det tafsas & tortyr om en amerikansk soldat vrider om näsan på en Irakier. Håll isär begreppen så att man vet vad det handlar om, ...anser jag. Diskutera straffsatsen och låt begreppen vara ifred !

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
zoddri skrev:
Kan hända att folk borde kolla upp begreppen noggrannare innan de börjar ropa vad som är rätt och fel i domarna.
kan bara tala för mig själv men jag har bara sagt att jag tycker detta är ett för snällt straff för detta brott ... detta är min åsikt. jag säger inte att det borde bli ett annat straff med våra lagar .. då är det nog ett hårt straff. för mig är detta mord fastän han inte planerat att köra ihjäl någon men det är min åsikt, inget annat.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024