4 takts-twin trimning/renovering

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
ja ha... nu var det där slut debatterat....

Moddningen fortsätter....
Som tur är slipper jag byta alla packboxar, dom var överraskande fina och mjuka.... ska dra lite el och koppla in bakljuset idag oxå.... så de blir gjort nån gång....

Har skaffat mig ett snitsigt caféräjer styre.... :Bugar och så ska jag börja ställa in tändningen & kammen..... mycket att göra...

Bilder inom snar framtid... :banana

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
fucking utan !!, men snart så =)
KvalitetsMiffo skrev:
ja ha... nu var det där slut debatterat....

Moddningen fortsätter....
Som tur är slipper jag byta alla packboxar, dom var överraskande fina och mjuka.... ska dra lite el och koppla in bakljuset idag oxå.... så de blir gjort nån gång....

Har skaffat mig ett snitsigt caféräjer styre.... :Bugar och så ska jag börja ställa in tändningen & kammen..... mycket att göra...

Bilder inom snar framtid... :banana

låter bra detdär, BILD PÅ STYRE måste du fixa :tummenupp
sedan så kan jag informera om att åtminstonde på min modell så stämde det inte överens med boken hur man skulle ställa in kammen, så jag fick göra det själv, tog ett tag, men det fick i alla fall......(hemmafixarn fixar allt :banana )

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
n00blund skrev:
låter bra detdär, BILD PÅ STYRE måste du fixa :tummenupp
sedan så kan jag informera om att åtminstonde på min modell så stämde det inte överens med boken hur man skulle ställa in kammen, så jag fick göra det själv, tog ett tag, men det fick i alla fall......(hemmafixarn fixar allt :banana )

Min kam/tändning gick väldigt bra att ställa in efter boken.... :7peta

Här kommer bild på nya styret och en liten bild på reservdelshojen som är på god väg att bli en "dirttrack" båge.... :banana

Bildbeskrivning:
1. Gammla höga (fula) originalstyret....
2. Nya sportiga styret....
3. Mitt dirttrack bygge

Bifogat

• orgstyre.jpg
    orgstyre.jpg
    29.7 KB · Visningar: 64
  • nyastyret2.jpg
    nyastyret2.jpg
    30.1 KB · Visningar: 56
  • gangster.jpg
    gangster.jpg
    129.3 KB · Visningar: 75

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
KvalitetsMiffo skrev:
Min kam/tändning gick väldigt bra att ställa in efter boken.... :7peta

Här kommer bild på nya styret och en liten bild på reservdelshojen som är på god väg att bli en "dirttrack" båge.... :banana

Bildbeskrivning:
1. Gammla höga (fula) originalstyret....
2. Nya sportiga styret....
3. Mitt dirttrack bygge

jag arh såndär styre jag med

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
n00blund skrev:
mycket bra !, något som jag skulle vilja ha är clip-onstyre, det är fina grejjer det ! :yoparty

Det vore fräckt de.... :Bugar

Nää... nu ska jag gå och koppla lite el....

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Ni ska inte tro att jag har gått i vinteride... (vaknade nyss... :hihi )

Skruvade igår ihop hojen... det enda som är kvar är fylla på olja,montera tank och kåpor och ladda batteriet... sen blir det provstart.. :banana

Tyvärr blev det inga bilder under själva skruvandet (inge bra att fota med skitiga fingar..) men jag passade på att dokumentera efter arbetet...

Om allt går vägen så blir det provstart imorgon... :banana

Bildbeskrivning..
1. Nu är mitt hemma snickrade diodbakljus monterat och provat.. batterit är inte laddat så några ljus effekter kom inte med på filmen... (hur original lyset såg ut ser ni tidigare i tråden)
2. Låter bilden tala för sig själv.. det börjar helt enkelt bli klart nu... (notera avgasröret.. :hihi )
3. Närblick på kraftkällan... 144cc, planad topp, större munstycken i fuggen, annat luftfiler och avgasrör.. +1 på framdrevet... (Förknasarna ska synkas får man inte glömma)
4. Inhandlade dyr olja (90kr/l :hihi ) men gjort för att passa till högvarviga motorer...

Bifogat

• baklyseklar.jpg
    baklyseklar.jpg
    23.3 KB · Visningar: 45
  • snartklar.jpg
    snartklar.jpg
    63.3 KB · Visningar: 57
  • motorn.jpg
    motorn.jpg
    77.2 KB · Visningar: 51
  • olja.jpg
    olja.jpg
    28.8 KB · Visningar: 27

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
n00blund skrev:
det blir jävlans bra detdär tror jag ! :banana

tror jag me... kan knappt bärga mig tills imorrn när jag ska få liv i den igen... :banana

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Ja ha... då kickade man liv i monstret i morse...

Startade fint efter att ha varit ner plockad hela vintern (det är ju en HONDA :Bugar )

Tyvärr var det något fel på dom "nya" kolvringarna så de kom rök (gnistor och avgassmällar pågrund av fel på blandningen också) gjorde att nu så är det bara att skruva ner toppen igen och beställa nya ringar... :huvet

Men som tur är vet jag en firma som har ringar till min hoj som lagervara så med lite tur så är det fart på hojen inom någon vecka igen.... sommaren är ju snart här...

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
KvalitetsMiffo skrev:
Ja ha... då kickade man liv i monstret i morse...

Startade fint efter att ha varit ner plockad hela vintern (det är ju en HONDA :Bugar )

Tyvärr var det något fel på dom "nya" kolvringarna så de kom rök (gnistor och avgassmällar pågrund av fel på blandningen också) gjorde att nu så är det bara att skruva ner toppen igen och beställa nya ringar... :huvet

Men som tur är vet jag en firma som har ringar till min hoj som lagervara så med lite tur så är det fart på hojen inom någon vecka igen.... sommaren är ju snart här...

om du inte har gjort det förr, byt också ventiltätningarna, dom kan vara bra trötta efter nästan 30 år

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
n00blund skrev:
om du inte har gjort det förr, byt också ventiltätningarna, dom kan vara bra trötta efter nästan 30 år

Det är gjort... men jag har listat ett antal punkter som ska få sig en überphett kontroll... :gnissla Hoppas problemet blir löst före sommaren, ska beställa nya ringar på måndag... dom är nog en stor bov i dramat... :hihi

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Jahapp... i tisdags kom det ett paket i brevlådan med ringarna... (vad snabbt det gick.. :banana ) Skulle bara trycka dit dom och sen dra igång skiten, men nähä... så kul ska vi inte ha.. självklart var dom nån 1/10 mm för tjocka för att passa i spåren... hur kan man ha sån otur...

Så nu är det bara att tassa iväg till en lokal mekanisk verkstad (där jag hade APU en gång i tiden) och be dom svarva ner lite gods åt mig (på kolvarna, inte ringarna)... Allt detta gör ju att min första körning för i år kommer att hamna ÄNNU längre fram i almanackan... :gnissla

Jag måste iallafall lovorda firman som jag beställde av, EN dags leveranstid... inte illa... priset gick på 260kr inkl frakt för 2 st kompletta kolvringssatser var inte illa det heller... (lelles skulle ha 770kr styck :fatta! )

Kan hursomhellst glädja mig av att från och med hojen är ihop skruvad kommer inte minsta lilla oljemoln komma ur mina avgasrör, kompressionen och effekt kommer att öka och sommaren närmar sig fort nu... :)

Solid snake

Guest
Ska du bänka skro... ehh motorcykeln sen?

Hur mycket hk tror du att du kommer få efter trimningen? :va

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Solid snake skrev:
Ska du bänka skro... ehh motorcykeln sen?

Hur mycket hk tror du att du kommer få efter trimningen? :va

Bänka kostar pengar och dom kan man ha roligare för... tex soppa å sånt.... :hihi

Nja.... 12kW (ca 16hk) original, så med ökad cylindervolym, annat andningskit och planadtopp mm kanske ska tippa på ca 18-19hk.... det är ju bara gissningar... men ungefär, lär ju gå hyggligt för att vara från 70-talet... :banana

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras