45% skatt det kanske vore nåt det...

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
:mad: :mad: :mad: :mad: :kocko :kocko fan va jobbigt snart flyttar man till nått bättre land

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Det är nog snart enda lösningen fixa er en utbildning o lämna det sjunkande skeppet,sossarna kommer att föra detta land tillbaks till 1500talet om dom får sitta länge till,man kan inte skatta bort problem.
Höjd skatt=höjd arbetslöshet och mer sjukskrivningar=behov av ännu högre skatt

Davve84 skrev:
:mad: :mad: :mad: :mad: :kocko :kocko fan va jobbigt snart flyttar man till nått bättre land

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Nä, man pröjsar en massa i skatt, moms på allt man handlar och dessutom avgifter på avgifter... Visst att vi har billig sjuk och tandvård. Men den fungerar allt sämre, och äldrevården är på en del ställen pinsamt eftersatt... Jag pröjsar gärna 50% skatt om det går till de som ska ha det. Men som det är nu går en massa till pengar till socialbidrag, bostadsbidrag och annat skit till folk som utnyttjar systemet. Till många nysvenskar dessutom, vilket jag inte är glad för. I en del fall har en invandrare över arbetsam ålder med socialbidrag mer pengar in på kontot än en svensk pensionär som slitit hårt hela livet. DET ÄR FÖR JÄVLIGT!

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Pålle skrev:
Nä, man pröjsar en massa i skatt, moms på allt man handlar och dessutom avgifter på avgifter... Visst att vi har billig sjuk och tandvård. Men den fungerar allt sämre, och äldrevården är på en del ställen pinsamt eftersatt... Jag pröjsar gärna 50% skatt om det går till de som ska ha det. Men som det är nu går en massa till pengar till socialbidrag, bostadsbidrag och annat skit till folk som utnyttjar systemet. Till många nysvenskar dessutom, vilket jag inte är glad för. I en del fall har en invandrare över arbetsam ålder med socialbidrag mer pengar in på kontot än en svensk pensionär som slitit hårt hela livet. DET ÄR FÖR JÄVLIGT!
Även om det kommer att komma folk och hacka på dig (och mig) så måste jag hålla med dig.
Är det socialturism det kallas?

Marsipulami

Guest
Pålle skrev:

Kan nog inte sägas bättre. Jag håller fullständigt med dig. Jag betalar också en högre skatt om jag slipper betala mer skatt på det jag köper, vilket jag gör idag.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Ska man hårddra det så sköt de Palme 10 år för sent. Han grundade idén med svenskarnas välstånd vilket för mig bara innebär att man tar från de rika och ger till fattiga vilket ju i grunden kan verka riktigt, till en viss grad. Men som det blivit nu ska de fattiga ha lika mycket som de rika, utan att lyfta ett finger. Och då går det som det går. När sossarna dessutom är beroende av deras valstöd blir det bara en ond cirkel.

Det finns ruskiga historier om hur kommunernas och landstingens pengar används dessutom, utan någon vettig kontroll.. Nu tillsatte de ju en enhet som skulle kontrollera alla sveriges utgifter. Men de kunde ju inte ens redovisa sina egna utgifter rätt!

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Kom ihåg detta när ni står i vallokalen nästa gång!

Kan barasäga en sak. Plattan i mattan och håll till Höger

Marsipulami

Guest
Blue skrev:
Kom ihåg detta när ni står i vallokalen nästa gång!

Kan barasäga en sak. Plattan i mattan och håll till Höger

Vet inte om högern kan göra det bättre. De är helt enkelt för många partier och har svårt att vara eniga. Det som gör sossarna dåliga i detta läge är ju att Miljöpartiet har en rent för stor makt i regeringen, de har inte en susning om ekonimin men får ändå påverka den...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hoppas att ni lade märke till årtalet: 2024. Sverige är på väg in i en demografisk fälla där det kommer krävas ofantliga resurser för äldrevård m.m. när det börjar bli dags för 40-talisterna att gå i pension. Samtidigt blir det brist på arbetskraft... Problemet är inte helt lätt att lösa. Å andra sidan kan det diskuteras om ett system med såpass högt skattetryck är hållbart. Höga skatter på arbete medför ett väl utvecklat skatterabbatsystem, dvs. svart arbetskraft, på samma sätt som höga skatter på alkohol medför ökad smuggling och hembränning.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Marsipulami skrev:
Vet inte om högern kan göra det bättre. De är helt enkelt för många partier och har svårt att vara eniga. Det som gör sossarna dåliga i detta läge är ju att Miljöpartiet har en rent för stor makt i regeringen, de har inte en susning om ekonimin men får ändå påverka den...

Nä, det kanske gick lite för fort där.

Men vi kan väl säga att rösta inte på Miljöpartiet nästa gång.
Folk med näverlur och näbbskor som åker riksdagstaxi till jobbet och sen hävdar att man inte behöver bil för att den skitar ner kan ju inte ha många rätt!

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Anta att som privatperson skall man köpa 10 liter bensin och som enskild näringsidkare skall sälja varor/tjänster för att få ihop till soppan.

Man behöver ca 100 spenn för soppan

Då måste man sälja till kund för ca 200 + moms (= 250) --> staten får momsen a 50:-

Egenavgifter + skatt (ca 50% tillsamman) D v s 50% på de 200 --> Staten får 100:-

Då har man 100:- kvar att tanka för.

Runt 70% av den hundringen går till staten. Resten går till bensinbolaget. Men av de 30:- till bolaget, skall staten ha ca 30% dvs 9:-

Kunden betalar 250:- för produkten/tjänsten

Staten får 229:-

Hmmmm

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Är helt omöjligt att höja skatten tror jag,väl utbildade flyttar,fler jobbar svart,fler går hemma det skulle inte hålla.
Är det nån som har koll på när det blir brist på arbetskraft då? finns väl ca1 miljon pers som går hemma idag (sjukskrivna-invandrare-arbetslösa) så det är ju knappast dom närmaste åren.
Man kan inte börja importera arbetskraft innan det finns jobb.

mb skrev:
Hoppas att ni lade märke till årtalet: 2024. Sverige är på väg in i en demografisk fälla där det kommer krävas ofantliga resurser för äldrevård m.m. när det börjar bli dags för 40-talisterna att gå i pension. Samtidigt blir det brist på arbetskraft... Problemet är inte helt lätt att lösa. Å andra sidan kan det diskuteras om ett system med såpass högt skattetryck är hållbart. Höga skatter på arbete medför ett väl utvecklat skatterabbatsystem, dvs. svart arbetskraft, på samma sätt som höga skatter på alkohol medför ökad smuggling och hembränning.

Marsipulami

Guest
Blue skrev:
Nä, det kanske gick lite för fort där.

Men vi kan väl säga att rösta inte på Miljöpartiet nästa gång.
Folk med näverlur och näbbskor som åker riksdagstaxi till jobbet och sen hävdar att man inte behöver bil för att den skitar ner kan ju inte ha många rätt!

Fort gick det inte, röstade själv höger (FP) vid den tidpunkten. Men det spelar nog ingen roll men som har makten, tyvärr... Det enda rätta är om vi kan få ut MP från regeringen.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Och det får man genom att rösta det är soffliggarna som gjort att miljöpartiet är med,dom har dom trognaste väljarna o skulle inte va med om alla röstade.

Marsipulami skrev:
Fort gick det inte, röstade själv höger (FP) vid den tidpunkten. Men det spelar nog ingen roll men som har makten, tyvärr... Det enda rätta är om vi kan få ut MP från regeringen.

Marsipulami

Guest
Jag är trött på regeringen. Valde därför att flytta mitt företag utomlands och då till England. Helt andra avgifter där. Alla anställda betalar dock fortfarande skatt till Svenska staten på det de tjänar....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
håkanolsson skrev:
Anta att som privatperson skall man köpa 10 liter bensin och som enskild näringsidkare skall sälja varor/tjänster för att få ihop till soppan.

Man behöver ca 100 spenn för soppan

Då måste man sälja till kund för ca 200 + moms (= 250) --> staten får momsen a 50:-

Egenavgifter + skatt (ca 50% tillsamman) D v s 50% på de 200 --> Staten får 100:-

Då har man 100:- kvar att tanka för.

Runt 70% av den hundringen går till staten. Resten går till bensinbolaget. Men av de 30:- till bolaget, skall staten ha ca 30% dvs 9:-

Kunden betalar 250:- för produkten/tjänsten

Staten får 229:-

Hmmmm
Här används skatter som ett ekonomiskt styrmedel, så det går inte riktigt att jämföra. Tanken är att att det ska kosta på att förorena miljön (så kallade PPP, pollutor pays principle, som indirekt finns nedskriven i miljöbalken).

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
mb skrev:
Här används skatter som ett ekonomiskt styrmedel, så det går inte riktigt att jämföra. Tanken är att att det ska kosta på att förorena miljön (så kallade PPP, pollutor pays principle, som indirekt finns nedskriven i miljöbalken).

Absolut. Jag har full respekt för miljöaspekterna. Det var ett extremexempel. Men soppan kan mycket väl bytas mot andra produkter och resultatet blir fortfarande extremt. Samtidigt använder de "miljön" som ett fultrick för att tanka in stålar. Miljön var tydligen inte så viktig tidigare. Katalytisk avgasrening var krav i USA redan 1972(edit 79 kanske) eller så. När kom det till sverige? 90, 91?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
håkanolsson skrev:
Absolut. Jag har full respekt för miljöaspekterna. Det var ett extremexempel. Men soppan kan mycket väl bytas mot andra produkter och resultatet blir fortfarande extremt. Samtidigt använder de "miljön" som ett fultrick för att tanka in stålar. Miljön var tydligen inte så viktig tidigare. Katalytisk avgasrening var krav i USA redan 1972(edit 79 kanske) eller så. När kom det till sverige? 90, 91?
Jo, jag förstår vad du menar med fultrick. Man skulle kunna se det som att statens finanser har gjort sig beroende av de här intäkterna, så även om vi skiftar till ett renare bränsle så skulle samma skattesummor krävas in på ett eller annat sätt. Pengarna går alltså inte nödvändigtvis direkt till det ändåmålet som skatten satts för från första början.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024