45% skatt det kanske vore nåt det...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
håkanolsson skrev:
Frågan är bara var man ska dra gränsen. Ska det vara 30, 300 eller 3000 dagar på A-kassan?
"Vi" behöver i princip inte dra några gränser. A-kassan finansieras bara formellt av försäkringspremierna. De som arbetar avstår från en del av sin lön för att när de blir arbetslösa få ersättning under en viss tid. Tyvärr är arbetslöshetsförsäkringen (ingår fö i arbetsgivaravgiften) underfinansierad och resten betalas via skattesedeln.

Gör man om a-försäkringen till en vanlig försäkring som varje person får teckna själv så kommer marknaden snart att hitta de nivåer som folk är beredda att betala för, till priser som motsvarar det faktiska utfallet - dvs dyrt som fan. Låt folk själva välja vilket försäkringsskydd de vill betala för.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
mb skrev:
Ja, visst... allting handlar om vart gränserna ska dras. Det är lätt att peka med stora pekfingret på posterna med socialbidrag, bidrag till långtidssjukskrivna och långstidsarbetslösa, men ska delar av befolkningen hellre leva under existensminimun i 2000-talets Sverige?
Nej, det skall de inte. Poängen är att de som skäligen kan kallas bidragsbehövande är ganska få och får en liten del av de totala transfereringarna i samhället. Grovt förenklat kan man säga att det är medelklassen som finansierar bidragen (med sina skattepengar) och att det är medelklassen som får merparten av bidragen. Ekonomiska bidrag skall naturligtvis gå till sådana personer eller hushåll som behöver ekonomisk hjälp men inte till sådana personer eller hushåll som inte behöver ekonomisk hjälp.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Nej, det skall de inte. Poängen är att de som skäligen kan kallas bidragsbehövande är ganska få och får en liten del av de totala transfereringarna i samhället.
Vart kan man hitta siffror på det? Jag har fått för mig att socialbidragen är en gigantisk post, även relaterat a-kassan.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mb skrev:
Vart kan man hitta siffror på det? Jag har fått för mig att socialbidragen är en gigantisk post, även relaterat a-kassan.
Sök på www.regeringen.se Där finns massor av material, tyvärr verkar det mesta ligga i PDF-filer som krånglar.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
mb skrev:

Socialbidrag, i ordens rätta bemärkelse, är en liten post.
Storleken beror helt på hur man definierar "socialbidrag".

Räknas t ex bostadbidrag dit? Alla med barn får t ex barnbidrag. även om man tjänar 60 mille/år. Äkta van(s)inne.

Men, kan du hitta något vettigt i ämnet är jag tacksam. Misstänker att man som vanligt vill dölja de reella kostnaderna, på samma sätt man dolde militärutgifter i gamla Sovjet, miliärt strategisk järnväg= "infrastukturutbyggnad".

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
jüngmeister sport
Bidragen måste finnas annars kommer vi att få samma samhällsklimat som i USA men områden med stor kriminalitet,uteliggare(finns iof redan idag) osv vi är redan på god väg dit och skulle vi ta bort bifragen helt eller sänka dom radikalt,så blir det så...

Och så vill i alla fall inte jag ha det...

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Sen finns det inte jobb åt alla idag heller trots allt snack om arbetskraft invandring,i stockholm tillex är det väl svårt att misslyckas med att hitta ett jobb iallafall var det så när jag bodde där för 3år sen,då var det bara dom riktigt lata som gick hemma.
Däremot här uppe i norr är det helt annorlunda vi i sundsvall har det väl ändå rätt bra jämfört med städer som tillex sollefteå,kramfors,östersund mfl
Att ta bort det stöd folk har av a-kassa tillex kommer inte att bli positivt däremot är det ju en självklarhet att folk ska vilja jobba.
Jag kan själv erkänna att jag använt 60dagar a-kassa i mitt liv,visst hade jag klarat mig utan,men det är jobbigt som timanställd/vikarie m.m att inte kunna flytta hemifrån tillex för att man riskerar att bli av med allt om man tappar jobbet.
Sen blir det vanligare o vanligare med tillfälliga jobb i dagens sverige.
Men nåt som måste ses över är sjukskrivningarna,är många som utnyttjar systemet där.
Önskar ibland när jag hör folk som utnyttjar systemet att det fanns spioner som kollar hur ont dom egentligen har.

furious skrev:
Bidragen måste finnas annars kommer vi att få samma samhällsklimat som i USA men områden med stor kriminalitet,uteliggare(finns iof redan idag) osv vi är redan på god väg dit och skulle vi ta bort bifragen helt eller sänka dom radikalt,så blir det så...

Och så vill i alla fall inte jag ha det...

Marsipulami

Guest
Holger skrev:
Sen finns det inte jobb åt alla idag heller trots allt snack om arbetskraft invandring,i stockholm tillex är det väl svårt att misslyckas med att hitta ett jobb iallafall var det så när jag bodde där för 3år sen,då var det bara dom riktigt lata som gick hemma.
Däremot här uppe i norr är det helt annorlunda vi i sundsvall har det väl ändå rätt bra jämfört med städer som tillex sollefteå,kramfors,östersund mfl
Att ta bort det stöd folk har av a-kassa tillex kommer inte att bli positivt däremot är det ju en självklarhet att folk ska vilja jobba.
Jag kan själv erkänna att jag använt 60dagar a-kassa i mitt liv,visst hade jag klarat mig utan,men det är jobbigt som timanställd/vikarie m.m att inte kunna flytta hemifrån tillex för att man riskerar att bli av med allt om man tappar jobbet.
Sen blir det vanligare o vanligare med tillfälliga jobb i dagens sverige.
Men nåt som måste ses över är sjukskrivningarna,är många som utnyttjar systemet där.
Önskar ibland när jag hör folk som utnyttjar systemet att det fanns spioner som kollar hur ont dom egentligen har.

A-kassan är inget statligt bidrag, det är medlemarna som betalar den biten.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
jo jag vet betalar 400kr i månaden själv(till den o facket),men det var ju på tal om att ta bort den så jag bara skrev vad jag tycker.
Kanske skrev lite knepigt.

Marsipulami skrev:
A-kassan är inget statligt bidrag, det är medlemarna som betalar den biten.

Marsipulami

Guest
Holger skrev:
jo jag vet betalar 400kr i månaden själv(till den o facket),men det var ju på tal om att ta bort den så jag bara skrev vad jag tycker.
Kanske skrev lite knepigt.

Okej, missförstod kanske dig....... Men men

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Bingo skrev:
Gör man om a-försäkringen till en vanlig försäkring som varje person får teckna själv så kommer marknaden snart att hitta de nivåer som folk är beredda att betala för, till priser som motsvarar det faktiska utfallet - dvs dyrt som fan. Låt folk själva välja vilket försäkringsskydd de vill betala för.

Låter som en bra idé :tummenupp

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Det bästa av allt är om vi får en kompetent regering nångång.....
Sen måste det ju finnas jobb att gå till för alla också det gör det inte idag.

håkanolsson skrev:
Låter som en bra idé :tummenupp

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
`03 khi setteks636-r
45%? Det er jo ingenting iforhold til f.eks. Danmark der de betaler over 50%. Problemet både i Sverige og Norge er at velfärdsordningene er for gode. Det blir rett og slett for dyrt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024