4takts 125a??

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Hur är det att köra en 4t?? Har kollat lite på derbis nya 125or och dom är ju rätt snygga (med lite styling)... Men hur går dom?? Är det ren skit eller halvdan skit? Kan någon rekomendera en 125 (vilken som helst), 4t som går bra (med eller utan trim)??
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Svanen skrev:
Hur är det att köra en 4t?? Har kollat lite på derbis nya 125or och dom är ju rätt snygga (med lite styling)... Men hur går dom?? Är det ren skit eller halvdan skit? Kan någon rekomendera en 125 (vilken som helst), 4t som går bra (med eller utan trim)??

Om du kollar en bit ner i forumet så ser du att det är snack om derbis 125 4t.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
skit skönt att köra 4takt.... tänk dig känslan när du ska svänga så behöver du inte bromsa, de räcker med att släppa gasen å känna svängmassan bromsa.... :Bugar

...eller när man kör i stan... ha en tomgång på 800varv/min är så jävla skönt... knappast att en 2taktare kan gå så tyst....

...den drar direkt från tomgång och upppåt... inget tomrum som 2taktare har....

Jag kan lovorda 4taktare hur länge som hellst... men de bästa vore ju om du fick chansen att prova en.... :banana

Lycka till /henke
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
Har själv tänkt på Derbi Senda 125 SM (XR125 motor).
Saken är att den levereas med 12hk, mer går att få ut, det finns alltid nån strypning att ta bort. Men saken är hur man tar sig till ifall man vill få upp han i ca 20hk+.
Jag kan bara 2-Taktare just nu och har inte den blekaste hur man ska gå till väga på en 4-Taktare för att höja prestandan.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
EazyD skrev:
Har själv tänkt på Derbi Senda 125 SM (XR125 motor).
Saken är att den levereas med 12hk, mer går att få ut, det finns alltid nån strypning att ta bort. Men saken är hur man tar sig till ifall man vill få upp han i ca 20hk+.
Jag kan bara 2-Taktare just nu och har inte den blekaste hur man ska gå till väga på en 4-Taktare för att höja prestandan.

Nope ingen strypning. I princip kan man säga att 125cc fyrtaktare byggs inte med strypning.
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
cRoC skrev:
Nope ingen strypning. I princip kan man säga att 125cc fyrtaktare byggs inte med strypning.

Jo jag vet redan att ljuddämapren är strypt och att luftburken är strypt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
EazyD skrev:
Har själv tänkt på Derbi Senda 125 SM (XR125 motor).
Saken är att den levereas med 12hk, mer går att få ut, det finns alltid nån strypning att ta bort. Men saken är hur man tar sig till ifall man vill få upp han i ca 20hk+.
Jag kan bara 2-Taktare just nu och har inte den blekaste hur man ska gå till väga på en 4-Taktare för att höja prestandan.

Kitkammar,kolvar,avgassystem,porta blablabla.....

Fyrtakt på 125:a är gay.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
EazyD skrev:
Inte om man får upp den i 20hk+ när man bara har A1 körkort.

nu ska vi va lite realistiska här... eller menade du med turbo och ic ???? :hihi
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
KvalitetsMiffo skrev:
nu ska vi va lite realistiska här... eller menade du med turbo och ic ???? :hihi

Smööh det var just det jag undrade, är det möjligt att få upp den i 20hk+ för högst 10000kr?
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
EazyD skrev:
Smööh det var just det jag undrade, är det möjligt att få upp den i 20hk+ för högst 10000kr?

för 10tusen så kan du ju köpa trimkammar, trimkolvar... mm så då får du nog upp den i 20hk.....

(kan inte lova nått..... :confused: )
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Det vore ju skönt om man slapp fila och hålla på... För mig skulle det räcka med ca. 15-18hk... Effektavgassystem och sånt då? Det borde ju finnas?
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
Svanen skrev:
Det vore ju skönt om man slapp fila och hålla på... För mig skulle det räcka med ca. 15-18hk... Effektavgassystem och sånt då? Det borde ju finnas?

Leta efter trim till en Honda XR125 03-04 motor. För det är den motorn Derbi andvänder.
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
För att komma upp i 20hk på en 4takt måste du ha en modern motor, vätskekyld, 4veniler osv. helst 2cyl och endel trimm
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Chris Ash skrev:
Varför vill man ha fyrtakt?

Svårmekade, låter fånigt, slöa och jävliga.

15 hästar eller 30?

Skööön..... ljudet är ju en av andledningarna till att man just väljer 4takt..... :fatta!

Man får ju ändå inte köra mer än max 110 på vägarna så va spelar de för roll om den toppar 140 istället för 160??? :hihi
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
jag blir välldigt sugen på 4t nu och meka är det minsta problemet, men kan man få upp en ny typ derbi på bakan eller orkar dom int???

//Niklas
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Nikel skrev:
jag blir välldigt sugen på 4t nu och meka är det minsta problemet, men kan man få upp en ny typ derbi på bakan eller orkar dom int???

//Niklas

beror lite på utväxlingen skulle jag tro.....

Klart grabben ska ha 4taktare.... :Bugar
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top