4x4-tråden

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Fett coola. Var kör ni med de där nånstans ?

På olika jeepträffar som arrangeras runt om i Sverige. Här i Sthlm kör vi mest på Botkyrka MK och Uppsala/Rörken men där har vi bara varit 1 gång änsålänge. Finns lite fler här omkring. Annars åker vi neråt landet då dom större träffarna är där. Nu för en månad så slog vi rekord i Sverige :) 682 jeepar på High chaparral offroad meet som Offroad Kättilstorp höll i :tummenupp
 

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Ska någon här till haj tjapparall den 23-25:e och stänka lera.
Delar av min hjärna har mobiliserat sig och verkar för en pro-pickisresa till nämnda evenemang...

:mad:

Du missade nåt om du ej var där :) Så jävla kul det är och skyffla mud :rock Men nu är det slut på det efter 10 år då High Chaparral vill satsa på andra saker :huvet
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På olika jeepträffar som arrangeras runt om i Sverige. Här i Sthlm kör vi mest på Botkyrka MK och Uppsala/Rörken men där har vi bara varit 1 gång änsålänge. Finns lite fler här omkring. Annars åker vi neråt landet då dom större träffarna är där. Nu för en månad så slog vi rekord i Sverige :) 682 jeepar på High chaparral offroad meet som Offroad Kättilstorp höll i :tummenupp

Fan, varför missar jag alla såna balla grejjer! Finns ju HUR MÅNGA evenemang som helst som man missar för att man inte har en aning om att de existerar!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Ska någon här till haj tjapparall den 23-25:e och stänka lera.
Delar av min hjärna har mobiliserat sig och verkar för en pro-pickisresa till nämnda evenemang...

:mad:

Det var en kul resa, fick förmånen att åka lite spetsnos.

1265184_10151636870600765_1991003356_o.jpg



Mitt nya 4x4 projekt är en sådan här:
1008959_10151584092685765_529033913_o.jpg

Blir att hålla standard medans jag har kvar p38'an tidigare länkad i tråden till det blir ett riktigt bygge på en Classic igen. Saknar den gamla, underbar bil i skogen.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mitt nya 4x4 projekt är en sådan här:
1008959_10151584092685765_529033913_o.jpg

Blir att hålla standard medans jag har kvar p38'an tidigare länkad i tråden till det blir ett riktigt bygge på en Classic igen. Saknar den gamla, underbar bil i skogen.

Coolt. Letar lite offroad SUV på halvfart. Hur är Rover jämfört med Jeep? Kollar nästan inget på Rover fast man kanske borde.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Coolt. Letar lite offroad SUV på halvfart. Hur är Rover jämfört med Jeep? Kollar nästan inget på Rover fast man kanske borde.

Helt annan bil, lite som Volvo mot Mercedes på gott och ont. L322 03-04 är de mest prisvärda om du vill ha samma modell (tillverkades 02-12). Bmw 4.4l v8 på 286hp och el från 5/7 serie, tjänstevikt ca 2.6ton och dragvikt 3500kg, min drar ca 1.3l/mil (Finns även med Diesel antingen bmw's från 330D sedan även en V8 med nästan samma effekt som den gamla bensin 8an, den nya bensin 8'an har då ca 500hp). Bilen har 20" fälgar men de ser mindre ut, bilen är stor.

Är luftfjädring på samtliga (med ställbar höjd) och konstant fyrhjulsdrift. L322 har även delade axlar fram och bak med rörram.
Som standard klarar den ett vaddjup på 70cm har jag för mig, den enda lyxsuven som jag vet som verkligen är gjord för att klara skogen även om 99% alltid kommer rulla runt stureplan en annan kul detalj är att de beskriver i instruktionsboken hur man kan koppla loss nederdel av kofångare ifall man vill köra branta klättringar.

03-04 kostar ca 100-150k begagnade, som vanligt är det oftast billigare i längden att köpa en välservad och välvårdad för lite högre inköpspris.

Finns massor med grejer till dessa årsmodellerna 03-04. 05 och nyare blev det Ford(Jaguar) och kvalitén sjönk tills 2010 eller liknande då Tata tog över rodret. En Vouge kostade ny runt 900k så delar handlas i .uk då de har sjukt höga reservdelspriser i Sverige.

Sedan finns det en mindre modell som heter Range Rover Sport som kom 2005 inte alls samma bil som en Vouge då den bygger på Discovery 3'an. Ser väldigt snarlik ut på håll ifall man inte kan bilarna.

Givetvis så kan driftkostnaden om man lämnar in för service bli gigantisk. Bara oljebytet är nästan 10l exempelvis. En stor och tung bil med effekt och massor med elektronik kommer kräva mer service än en Toyota Yaris är ganska självklart.
Renovera hela luftfjädringen minst 40k i Sverige men delarna kostar i .uk inkl kompressor och bälgar 13k. Brukar behöva en genomgång efter 20k mil.

Men när man sätter sig i de sköna lädersätena och rullar iväg i en näst på knäpptyst kupé lätt påhejad av ett dovt v8 muller samtidigt som rattvärmen gör livet lite behagligare en kall morgon känns det väldigt självklart att äga en. Min har rullat 20k mil och den upplevs som om den var ny från fabrik.

Provkör en!
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top