Coolt. Letar lite offroad SUV på halvfart. Hur är Rover jämfört med Jeep? Kollar nästan inget på Rover fast man kanske borde.
Helt annan bil, lite som Volvo mot Mercedes på gott och ont. L322 03-04 är de mest prisvärda om du vill ha samma modell (tillverkades 02-12). Bmw 4.4l v8 på 286hp och el från 5/7 serie, tjänstevikt ca 2.6ton och dragvikt 3500kg, min drar ca 1.3l/mil (Finns även med Diesel antingen bmw's från 330D sedan även en V8 med nästan samma effekt som den gamla bensin 8an, den nya bensin 8'an har då ca 500hp). Bilen har 20" fälgar men de ser mindre ut, bilen är stor.
Är luftfjädring på samtliga (med ställbar höjd) och konstant fyrhjulsdrift. L322 har även delade axlar fram och bak med rörram.
Som standard klarar den ett vaddjup på 70cm har jag för mig, den enda lyxsuven som jag vet som verkligen är gjord för att klara skogen även om 99% alltid kommer rulla runt stureplan en annan kul detalj är att de beskriver i instruktionsboken hur man kan koppla loss nederdel av kofångare ifall man vill köra branta klättringar.
03-04 kostar ca 100-150k begagnade, som vanligt är det oftast billigare i längden att köpa en välservad och välvårdad för lite högre inköpspris.
Finns massor med grejer till dessa årsmodellerna 03-04. 05 och nyare blev det Ford(Jaguar) och kvalitén sjönk tills 2010 eller liknande då Tata tog över rodret. En Vouge kostade ny runt 900k så delar handlas i .uk då de har sjukt höga reservdelspriser i Sverige.
Sedan finns det en mindre modell som heter Range Rover Sport som kom 2005 inte alls samma bil som en Vouge då den bygger på Discovery 3'an. Ser väldigt snarlik ut på håll ifall man inte kan bilarna.
Givetvis så kan driftkostnaden om man lämnar in för service bli gigantisk. Bara oljebytet är nästan 10l exempelvis. En stor och tung bil med effekt och massor med elektronik kommer kräva mer service än en Toyota Yaris är ganska självklart.
Renovera hela luftfjädringen minst 40k i Sverige men delarna kostar i .uk inkl kompressor och bälgar 13k. Brukar behöva en genomgång efter 20k mil.
Men när man sätter sig i de sköna lädersätena och rullar iväg i en näst på knäpptyst kupé lätt påhejad av ett dovt v8 muller samtidigt som rattvärmen gör livet lite behagligare en kall morgon känns det väldigt självklart att äga en. Min har rullat 20k mil och den upplevs som om den var ny från fabrik.
Provkör en!